Gå til innhold

40-50 timers arbeidsuke pluss litt til.. Student

altflyter

Anbefalte innlegg

One of the things that really blew my mind was when I was teaching a class on human physiology and asked all the students to keep 4 logs during the whole semester: a sleep log, a diet log, and exercise log and a stress log. (the first 3 just covered 1 week each; the 4th, the stress log, covered 10 weeks). Blew. My. Mind. Students who on the surface looked totally fine were turning in these reports with these ghastly lists of all the physical symptoms of stress they had, all the jobs they were working, how much homework they had, the appalling number of exams and papers they're prepping for constantly, how little sleep they were getting, crappy diets, no time for exercise, etc., serious financial worries, serious career worries, moving a lot, changing jobs, lots of instability - every damn thing that increases stress in humans, they had it. When the entire class had been about what a debilitating effect all those things have on your life-long health and well-being. The thing that made it so powerful is that that they weren't trying to complain; they were just completing the required assignment, ticking off things on the stress-scale that I'd given them. (There's standard "stress scales" you can use to tally up #stressful events per week, including details like, did you get to set this schedule yourself, are you the one in control on not, was this predictable or not) Some of these students were right up there with published studies on prisoners and cancer patients in terms of overall life stress.

After I got those back I went on a tiny campaign to do what I could, which was just, lessen the burden from my own class. For example I devised a gentler shorter type of final exam (btw it included the optional essay question "Are final exams bad for your health?" - every single student in the class chose that question and wrote pages and pages about it!) The year after that I eliminated finals entirely from my classes and simplified some of the other assignments. Took a little flak from admin (we're actually required to give a final so I devised this weird little mock "final quiz" thing instead). But I just didn't see the goddam point in driving my students into the ground.

This is not what life is for. Life is not supposed to be like this.

http://np.reddit.com/r/news/comments/2ik3v2/student_loans_have_hit_a_record_high_of_12/cl37t4z?context=3

Det er ikke farlig å jobbe mye, der som er farlig er stress. Det er helt riktig at studenter jobber alt for lite, men de stresser samtidig alt for mye. Hadde vi redusert stresspåkjenningen ved å studere så hadde vi oppnådd en langt bedre gjennomføringsgrad og vi hadde hatt studenter med langt bedre mental helse heller enn dagens studenter som lever helt på kanten av det som er tålelig.

Anonymous poster hash: 73fca...238

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skrev 55+ timer i uka, altså at det ofte også kan være en del mer enn det. I lange perioder kan det være 80-90 timer i uka men jeg skrev 55 for å beskrive det som er minimumet. Dessuten var jo ikke poenget å beskrive hvor fælt man har det men sette ting litt i perspektiv for de som fortsatt er studenter. Du må huske på at mange av oss som jobber har prøvd begge deler, dvs. både vært studenter med deltids/sommerjobb, frivillig arbeid, stud. organisasjoner etc. samt også vært i arbeidslivet en stund. Jeg forstår godt at det kan være hektisk, det var det for meg også, og man har jo ofte ikke så mye å sammenligne med som student. I etterkant ser jeg at selv om det var strabasiøst til tider så er det jo faktisk ennå hardere i arbeidslivet ;)

Og det er jo heller ikke bare timeantallet som er relevant, selv om det et røft å være student i mange tilfeller så har man stort sett bare ansvar for seg selv og sitt eget arbeide. På jobb får resultatene derimot betydning for mange andre så det er ikke helt det samme som å studere og jobbe.

Så sånn i retrospekt så er det all grunn til å nyte studietiden. For mange kommer den aldri igjen (noen tar dog et nytt studie i voksen alder for å bytte bransje e.l.) og for svært mange så blir det på godt og vondt ikke lettere i arbeidslivet.

Anonymous poster hash: d0c19...265

For at en student skal kunne fullføre utdannelsen sin er han eller henne nødt til å delta i all obligatorisk undervisning, gruppearbeid, forelesninger, eksamener og innleveringer. Jeg tviler på at noen tvinger deg til å jobbe mer enn 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par år? Hvilke studier er det du prater om egentlig? De fleste tar jo bachelor og meg selv inkludert tar integrert master. Det er jo minst 5 år.

Går selv ett 5-årig studie, og det er i mitt hode kun et par år ja. (Jeg vet at "et par" strengt tatt betyr "to".) det er da virkelig ikke så lenge?

Anonymous poster hash: 892b8...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært så sliten som da jeg tok master. Hadde to ubetalte verv ved siden av og gikk et studie med innleveringer hver uke. Hadde aldri en fridag de siste fire månedene.

Ble utbrent et par uker etter at jeg leverte. Fikk A. Nesten ikke verdt det. "Heldigvis" hadde jeg ikke jobb den sommeren og brukte et par måneder på å hente meg inn.

Å jobbe er noe HELT annet. Jeg jobber litt overtid, men jeg får faktisk avspasere og jeg trenger ikke konstant tenkte jobb når jeg har fri.

Anonymous poster hash: baa39...e94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7500 per mnd i studiestøtte er rett og slett trist, og hvis jeg ikke hadde hatt mulighet til å jobbe 1-2 dager i uka ved siden av hadde jeg ikke klart meg gjennom de fire årene jeg har studert. 5500 per mnd i leilighetsutgifter og vips så har man 2000 igjen til å bruke på seg selv. Jeg har gått et krevende studie, men har måttet velge å ikke ha toppkarakterer og heller legge meg på et middelmådig nivå for å kunne jobbe ved siden av for å forsørge meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at en student skal kunne fullføre utdannelsen sin er han eller henne nødt til å delta i all obligatorisk undervisning, gruppearbeid, forelesninger, eksamener og innleveringer. Jeg tviler på at noen tvinger deg til å jobbe mer enn 100%

Som skrevet tidligere, jeg har også studert og vet meget godt om det livet og det er på ingen måte alltid like lett. Mitt poeng er at det ofte ikke blir lettere i arbeidslivet. Hørt om arbeidsgivers styringsrett? vedkommende kan enkelt pålegge deg mer enn 100%. Dessuten er det flere og flere yrker man er relativt fri i utøvelsen. Hos oss er det ingen som sjekker at du kommer 8,9 eller sågar 10 så lenge man ikke har møter eller andre aktiviteter som fordrer oppmøte. Til gjengjeld er arbeidsmengden meget stor og i lange perioder er det snakk om det dobbelte av en vanlig arbeidsuke. Slike forhold finner du i en rekke firmaer som er aktuelle for nytudannede, f. eks. konsulentselskaper som de fire store og annen kunnskapsintensive bransjer. Det er mange, inkludert meg selv, som har fått en aha opplevelse om at studietiden ikke var så ille tross alt.

Anonymous poster hash: d0c19...265

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...