altflyter Skrevet 5. mai 2015 #1 Del Skrevet 5. mai 2015 http://www.dn.no/talent/2015/05/05/1516/Utdannelse/-hvis-du-bruker-4050-timer-i-uken-p-studiene-er-det-fortsatt-rom-for--jobbe-litt Jeg har rett og slett ikke ord. Da jeg leste dette måtte jeg sjekke datoen for å være sikker på at det ikke er 1.april. – Hvis du bruker 40-50 timer i uken på studiene er det fortsatt rom for å jobbe litt i helger, noen kvelder i ny og ne og ikke minst på sommeren Hva om en arbeidsgiver hadde sagt at det nærmest er en selvfølge at man skal jobbe 50 timer i uken +++ ? Studier er ingen dans på roser. Og hva turbostipend angår: Dette er å premiere dem som allerede har vunnet. Dem som gjerne får hjelp hjemmefra, eller rett og slett har høy arbeidskapasitet. Hvordan vil da dem som blir syke, bruker tiden på organisasjonsarbeid, eller må jobbe for å få endene til å møtes, føle seg? Jeg er enig i at noe må gjøres, men dette syntes jeg IKKE er veien å gå. Studenter er ikke en egen rase med supermennesker som Isaksen åpenbart syntes å tro. Hva tenker dere? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #2 Del Skrevet 5. mai 2015 En er bare student i et par år. De fleste har ikke unger de må hente i barnehagen, lage middag til, og styre med på kveldene (som er en liten jobb i seg selv). Studenter har altså my fritid, og ja, er en student selv. Da burde det ikke være noe problem å droppe en fest eller et møte med venner i uken i ny og ne, og heller ta en vakt på jobben. I tillegg så kjenner jeg ærlig talt ingen som faktisk jobber så mye med studiene gjennom uken. De fleste tror nok de gjør det, men mye tid går til tull.Anonymous poster hash: 892b8...8f4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 5. mai 2015 Forfatter #3 Del Skrevet 5. mai 2015 (endret) En er bare student i et par år. De fleste har ikke unger de må hente i barnehagen, lage middag til, og styre med på kveldene (som er en liten jobb i seg selv). Studenter har altså my fritid, og ja, er en student selv. Da burde det ikke være noe problem å droppe en fest eller et møte med venner i uken i ny og ne, og heller ta en vakt på jobben. I tillegg så kjenner jeg ærlig talt ingen som faktisk jobber så mye med studiene gjennom uken. De fleste tror nok de gjør det, men mye tid går til tull.Anonymous poster hash: 892b8...8f4 Syntes det er et tynt argument å dra inn dette som et argument med tanke på at mange studenter faktisk også har barn. Jeg har ikke barn selv, men jeg har overhodet ingen problemer med å forstå at det er slitsomt, men jeg syntes ikke det kan sammenlignes med å måtte studere 50 timer i uken pluss en deltidsjobb. Jeg kan si med hånden på hjertet at jeg studerer minst 40 timer i uken, ofte mye mer. Forelesninger, gruppearbeid og seminarer er faktisk også en del av dette. Mange studenter jobber 2 dager i uken etter skolen, og lesing foregår stort sett på kveld grunnet forelesninger på dagtid. Det er umenneskelig å si det som Isaksen sier. Å passe barn innebærer at du får tilbragt tid med familien din. Skal ikke student ha mulighet til det bare fordi de ikke har barn? Jeg kan legge til at jeg overhodet ikke har mye fritid, jeg er ikke blant dem som går ut i helgene, og uansett syntes jeg det er rimelig at studenter faktisk skal få lov til å ha en fridag i ny og ne... Og jeg lurer veldig på hva du studerer om du er så heldig å ha mye fritid. Har du en deltidsjobb i tillegg, må jeg si meg veldig misunnelig på deg som har så høy arbeidskapasitet Og man er bare småbarnsforeldre i et par år også. Endret 5. mai 2015 av altflyter 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strixvaria Skrevet 5. mai 2015 #4 Del Skrevet 5. mai 2015 Jeg kjenner også mange som jobber i 100%-stillinger hvor mye av jobbtiden går med til 'møter', dvs. kaffeslaberas med pizza, mange og lange pauser innimellom på dagen både for røykere og ikke-røykere, og generelt et meeeeget rolig tempo når de først jobber - skal vi da kanskje også forvente at disse også kan ta ei ekstra vakt eller fem i helger og alle ferier? Siden de ikke jobber så effektivt de timene de er på jobb, mener jeg. Det kan da UMULIG være meningen at man skal gjøre så lite på de tilmålte 40 timene i uka? Pfft.. Kjempesmart å legge så mye press på studentene at de både forventes å være student på heltid ("dere leser ikke nok!") og ha minst én deltidsjobb ved siden av studiene + sommerjobb ("dere har jo tid til å jobbe ved siden av, og HELE sommeren!!") - også lurer folk på hvorfor så mange studenter sliter psykisk. Det er ikke rart når dette er hva som forventes av de godt voksne, som selv har det som plommen i egget med både hus og hytte, 2 biler og gode lønninger. Da er det kanskje litt ekstra lett å peke fingre mot de som må slite for å få endene til å møtes, for det er noe de ikke noe kjennskap til selv. Ungene dine har du da vitterlig valgt å få selv. Det er vel samme ulla som de som må ta ut sykedager i hytt og pine, som gjeeerne vil 'gå litt tidligere' fra jobb for å kosemose litt ekstra på ungene, mens de tar det som en selvfølge at vi som 'bare' er studenter kan ta vakta for dem..? Vi har jo ikke noe liv, eller andre forpliktelser som kanskje er like viktige for oss som ungene dine er for deg..? Eller som tror at vi som ikke har mann og barn ikke ser frem til juleferie, påskeferie og andre høytider? Ironisk nok skrives det også en del i avisene nå for tiden om det faktum at norske kvinner blir stadig eldre før de får barn og at dette (visstnok) er en ulempe, men når man først må studere 3-5 år etter VGS for i det hele tatt å få en helt standard jobb med en gjennomsnittlig inntjening, og SÅ skulle begynne å spare egenkapital for kaaaaanskje å få råd til et krypinn med 2 soverom slik at ungen også får plass - det tar jo fort noen år også.. Ikke rart vi blir eldre da før vi 'kommer i gang'. Og når vi i tillegg kanskje ikke skal få lån lenger vil gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende øke ytterligere, og det samme vil også alle komplikasjoner tilknyttet den økte alderen. Ikke minst vil færre barn fødes, og når den store eldrebølgen kommer har vi ikke nok folk til å ta seg av den, ei heller til å betale for den. Men det finner vel folk ut til slutt når de står der med skjegget i postkassa. Tilbake til saken synes jeg Isaksen kommer med et direkte motbydelig utspill, og det vitner om en holdning til studenter som jeg ikke helt har sansen for. Spørs om jeg ikke må se meg om etter et annet parti å stemme på ved neste stortingsvalg om det fortsetter i denne retningen.. Jeg er litt delt i meningen om turbostipend, da jeg synes frafallsprosenten er ille og absolutt ser behovet for å gjøre noe med den, men jeg hadde heller ønsket at de hadde sett på muligheter for større omgjøring etter endt utdanningsløp, f.eks. først de 40 % omgjøring som vanlig, og så kanskje en 'bonusomgjøring' til de som fullfører på normert tid etterpå. Dét og en generell økning av stipendandelen av lånet. 70 % stipend og 30 % lån hadde vært noe, men det er utopisk. Og om man faktisk hadde mer å rutte med etter husleia er betalt enn 1500 kroner hadde dette ført til at man kanskje kunne være fulltidsstudent også. Det har hvertfall jeg aldri hatt tid eller råd til.. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille_fiol Skrevet 5. mai 2015 #5 Del Skrevet 5. mai 2015 En er bare student i et par år. De fleste har ikke unger de må hente i barnehagen, lage middag til, og styre med på kveldene (som er en liten jobb i seg selv). Studenter har altså my fritid, og ja, er en student selv. Da burde det ikke være noe problem å droppe en fest eller et møte med venner i uken i ny og ne, og heller ta en vakt på jobben. I tillegg så kjenner jeg ærlig talt ingen som faktisk jobber så mye med studiene gjennom uken. De fleste tror nok de gjør det, men mye tid går til tull.Anonymous poster hash: 892b8...8f4 Et par år er nok til å bli utbrent på... Jeg er nok ikke det beste eksempelet da jeg ikke har hatt eller har den verste timeplanen, og jeg har for tiden ikke deltidsjobb ved siden av studiene heller. Men jeg merker at som student er jeg mye sliten. Føler at jeg er mer sliten når jeg har skole å tenke på, enn når jeg bare jobber om f.eks sommeren. For meg har studiet mitt vært krevende da jeg alltid har det presset om å måtte prestere i bakhodet, man MÅ liksom få dette til for at det ikke skal være bortkastet og for at man skal få en jobb og en framtid. I tillegg skal man liksom trene,lage sunn mat,ha tid til venner og jobbe for å kunne betale strøm,husleie osv. Synes det er en del jeg (garantert noen som har det mye verre!), og jeg er sikker på at når jeg en gang i framtiden jobber og har barn så kommer jeg til å tenke herregud så heldig jeg var, og så mye fritid jeg hadde. Men samtidig så vil jeg jo ikke ha presset hengende over meg, for når jeg har barn ønsker jeg personlig og ha en stabil økonomi og en trygg jobb. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille_fiol Skrevet 5. mai 2015 #6 Del Skrevet 5. mai 2015 Et par år er nok til å bli utbrent på... Jeg er nok ikke det beste eksempelet da jeg ikke har hatt eller har den verste timeplanen, og jeg har for tiden ikke deltidsjobb ved siden av studiene heller. Men jeg merker at som student er jeg mye sliten. Føler at jeg er mer sliten når jeg har skole å tenke på, enn når jeg bare jobber om f.eks sommeren. For meg har studiet mitt vært krevende da jeg alltid har det presset om å måtte prestere i bakhodet, man MÅ liksom få dette til for at det ikke skal være bortkastet og for at man skal få en jobb og en framtid. I tillegg skal man liksom trene,lage sunn mat,ha tid til venner og jobbe for å kunne betale strøm,husleie osv. Synes det er en del jeg (garantert noen som har det mye verre!), og jeg er sikker på at når jeg en gang i framtiden jobber og har barn så kommer jeg til å tenke herregud så heldig jeg var, og så mye fritid jeg hadde. Men samtidig så vil jeg jo ikke ha presset hengende over meg, for når jeg har barn ønsker jeg personlig og ha en stabil økonomi og en trygg jobb. Og egentlig når jeg tenker over det...et par år!? er mange som tar master i dag, ergo de føeste studerer i 5 år eller mer. Da det er mange av oss som ikke treffer blink på studiet første gangen og slutter og begynner på andre studier, så hvis du synes det å gå på skole 50t i uka + jobbe utenom i 3-7 år da synes jeg du har et urealistisk bilde på hva et menneske burde klare. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
globalagogo Skrevet 5. mai 2015 #7 Del Skrevet 5. mai 2015 Er vi roboter, eller? Føler ikke studentene blir tatt veldig seriøst:/ Ikke får vi nok penger i lån for å kunne leve særlig godt, og ikke er boligmarkedet beregnet på oss heller. Hvordan skal vi unngå å måtte ta på oss deltidsjobber? Og attpåtil bli straffet med stipendreduksjon hvis det blir for mye ekstrajobb? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #8 Del Skrevet 5. mai 2015 Dette er vel litt storm i vannglass? Jeg er ikke nødvendigvis enig i studiefinansiering for fullført grad versus studiepoeng (man kan hente mye kunnskap uten en grad også, og det er ikke nødvendigvis optimalt at institusjonene begynner å kun prioritere de som skal ta bsc/msc) men han skrev iblant. Og jeg skal love det ikke blir noe lettere i mange bransjer, som har en langt tøffere uke enn 40-50 timer. Jobber selv rundt 55+ timer i uken etter utdannelse og mange jeg kjenner jobber faktisk rundt 100 timer i uken. Anonymous poster hash: d0c19...265 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
melly666 Skrevet 5. mai 2015 #9 Del Skrevet 5. mai 2015 Dette er vel litt storm i vannglass? Jeg er ikke nødvendigvis enig i studiefinansiering for fullført grad versus studiepoeng (man kan hente mye kunnskap uten en grad også, og det er ikke nødvendigvis optimalt at institusjonene begynner å kun prioritere de som skal ta bsc/msc) men han skrev iblant. Og jeg skal love det ikke blir noe lettere i mange bransjer, som har en langt tøffere uke enn 40-50 timer. Jobber selv rundt 55+ timer i uken etter utdannelse og mange jeg kjenner jobber faktisk rundt 100 timer i uken. Anonymous poster hash: d0c19...265 Du skriver at du jobber 55 timer i uka. Hvis studentene skal jobbe 50 timer i uka, og i tillegg jobbe kvelder og helger så sier det seg selv at det blir mye mer enn 55 timer uka - så at du har det så mye tøffere enn studenter er vel å ta i. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #10 Del Skrevet 5. mai 2015 Jeg er student og har mye mer enn 40 timer i uka, det er altså sikkert. Er fulltidsstudent med skole fra åtte til 16 hver eneste dag, og det er ikke medregnet gruppearbeid, arbeidskrav, ferdighetstreninger, pensumlesing, osv. I tillegg har jeg jobb 2-3 ganger i uka + annenhver helg. Frihelgen bruker jeg på å reise hjem for å hjelpe foreldrene mine som er syke. I tillegg er jeg ferieavløser til jul, sommer osv. Dette primært pga. leieprisene her jeg studerer. I tillegg jobber jeg som "frivillig," det er mye jobb på kveldstid og ubetalt, men som vil gjøre seg svært godt på CV'n. Og dette holder jeg på med på 6. året. Så ikke noe jeg har gjort i "et par år." Jeg har vært såpass heldig at jeg har fått lov til å være med på internundervisning på arbeidsplassen min, og på kurs i regi av frivillighetsarbeidet, og jeg ser virkelig frem til når jeg skal begynne å jobbe. Her får du pute under rævva, varmlunsj servert, tre kvarters matpause og gratis kaffe Anonymous poster hash: 74314...9b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neutral90 Skrevet 6. mai 2015 #11 Del Skrevet 6. mai 2015 Jeg har nå jobbet fullt i 3 år, og skal tilbake til ett siste år på skolebenken til høsten. Som en som har prøvd begge deler, så vil jeg si at det er så ufattelig lættis å være student. Ja, man lever på sultegrensen, men ansvarsmengden ved å være i jobb utgjør såppas mye at det ikke kan sammenlignes med det å lese, forstå og å huske noe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timza Skrevet 6. mai 2015 #12 Del Skrevet 6. mai 2015 En er bare student i et par år. De fleste har ikke unger de må hente i barnehagen, lage middag til, og styre med på kveldene (som er en liten jobb i seg selv). Studenter har altså my fritid, og ja, er en student selv. Da burde det ikke være noe problem å droppe en fest eller et møte med venner i uken i ny og ne, og heller ta en vakt på jobben. I tillegg så kjenner jeg ærlig talt ingen som faktisk jobber så mye med studiene gjennom uken. De fleste tror nok de gjør det, men mye tid går til tull.Anonymous poster hash: 892b8...8f4 Problemet er jo at det skal være bærekraftig. All tid som tar bort studenten fra studiene i form av tvang går ut over nasjonen på sikt. En person som kunne gjort det bra ender opp med å bli forbrent under studietiden og havner på NAV. Eventuelt ser vi kun ungdom som har puter under armene fra foreldre som betaler for dem går videre og styrer landet på sikt i diverse lederstillinger ettersom andre personer ikke klarer å nå like langt opp rett og slett pga tiden ikke strekker til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #13 Del Skrevet 6. mai 2015 Studier kan faktisk fint kombineres med jobb. Jeg har gjort det mange ganger. Nå er jeg ferdig med å studre, men jeg jobber også to jobber nå, som blir 60-70 timer i uka. I tillegg har jeg hus, samboer og barn som jeg også bruker tid på. Anonymous poster hash: a61c8...736 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #14 Del Skrevet 6. mai 2015 Syntes det er et tynt argument å dra inn dette som et argument med tanke på at mange studenter faktisk også har barn. Jeg har ikke barn selv, men jeg har overhodet ingen problemer med å forstå at det er slitsomt, men jeg syntes ikke det kan sammenlignes med å måtte studere 50 timer i uken pluss en deltidsjobb. Jeg kan si med hånden på hjertet at jeg studerer minst 40 timer i uken, ofte mye mer. Forelesninger, gruppearbeid og seminarer er faktisk også en del av dette. Mange studenter jobber 2 dager i uken etter skolen, og lesing foregår stort sett på kveld grunnet forelesninger på dagtid. Det er umenneskelig å si det som Isaksen sier. Å passe barn innebærer at du får tilbragt tid med familien din. Skal ikke student ha mulighet til det bare fordi de ikke har barn? Jeg kan legge til at jeg overhodet ikke har mye fritid, jeg er ikke blant dem som går ut i helgene, og uansett syntes jeg det er rimelig at studenter faktisk skal få lov til å ha en fridag i ny og ne... Og jeg lurer veldig på hva du studerer om du er så heldig å ha mye fritid. Har du en deltidsjobb i tillegg, må jeg si meg veldig misunnelig på deg som har så høy arbeidskapasitet Og man er bare småbarnsforeldre i et par år også. I mine øyne burde studenter som har barn ha en eller annen spesialløsning som gjør at de kan klare seg på støtten de får fra staten, altså at de burde få langt mer enn de som ikke har barn. Slike ting blir dessverre veldig fort dyrt. Når det gjelder de som ikke har barn, da sier jeg vel ikke at en behøver å jobbe hver eneste kveld, eller hver eneste helg? Om en så bare jobber annenhver helg kan en jo møte familien sin / bruke tid med venner den motsatte helgen? I tillegg til at en kanskje kan finne på noe sammen med dem en kveld eller to i uken? Også jeg mener studenter må få en få en dag fri her og der, men de får jo nettopp det uansett om de jobber litt utenom? Jeg er jusstudent på 3. avdeling.Anonymous poster hash: 892b8...8f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #15 Del Skrevet 6. mai 2015 Du skriver at du jobber 55 timer i uka. Hvis studentene skal jobbe 50 timer i uka, og i tillegg jobbe kvelder og helger så sier det seg selv at det blir mye mer enn 55 timer uka - så at du har det så mye tøffere enn studenter er vel å ta i. Jeg skrev 55+ timer i uka, altså at det ofte også kan være en del mer enn det. I lange perioder kan det være 80-90 timer i uka men jeg skrev 55 for å beskrive det som er minimumet. Dessuten var jo ikke poenget å beskrive hvor fælt man har det men sette ting litt i perspektiv for de som fortsatt er studenter. Du må huske på at mange av oss som jobber har prøvd begge deler, dvs. både vært studenter med deltids/sommerjobb, frivillig arbeid, stud. organisasjoner etc. samt også vært i arbeidslivet en stund. Jeg forstår godt at det kan være hektisk, det var det for meg også, og man har jo ofte ikke så mye å sammenligne med som student. I etterkant ser jeg at selv om det var strabasiøst til tider så er det jo faktisk ennå hardere i arbeidslivet Og det er jo heller ikke bare timeantallet som er relevant, selv om det et røft å være student i mange tilfeller så har man stort sett bare ansvar for seg selv og sitt eget arbeide. På jobb får resultatene derimot betydning for mange andre så det er ikke helt det samme som å studere og jobbe. Så sånn i retrospekt så er det all grunn til å nyte studietiden. For mange kommer den aldri igjen (noen tar dog et nytt studie i voksen alder for å bytte bransje e.l.) og for svært mange så blir det på godt og vondt ikke lettere i arbeidslivet. Anonymous poster hash: d0c19...265 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #16 Del Skrevet 6. mai 2015 I mine øyne burde studenter som har barn ha en eller annen spesialløsning som gjør at de kan klare seg på støtten de får fra staten, altså at de burde få langt mer enn de som ikke har barn. Slike ting blir dessverre veldig fort dyrt. Når det gjelder de som ikke har barn, da sier jeg vel ikke at en behøver å jobbe hver eneste kveld, eller hver eneste helg? Om en så bare jobber annenhver helg kan en jo møte familien sin / bruke tid med venner den motsatte helgen? I tillegg til at en kanskje kan finne på noe sammen med dem en kveld eller to i uken? Også jeg mener studenter må få en få en dag fri her og der, men de får jo nettopp det uansett om de jobber litt utenom? Jeg er jusstudent på 3. avdeling.Anonymous poster hash: 892b8...8f4 Foreldre som får barn får da allerede foreldrestipend og jeg ser egentlig ikke hvorfor man skal tilrettelegge så mye mer enn det. Man kan selvsagt ikke gjøre det altfor gunstig å få barn under studiene, da vil jo bare presset på slik støtte øke. Selvfølgelig er det nok hardt for mange å studere og få barn med tanke på alt man gjerne skal gjøre i tillegg, på den annen side er det også et eget ansvar at man får barn under studiene eller at man velger å studere med barn. Anonymous poster hash: d0c19...265 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fashionistaen Skrevet 6. mai 2015 #17 Del Skrevet 6. mai 2015 En er bare student i et par år. De fleste har ikke unger de må hente i barnehagen, lage middag til, og styre med på kveldene (som er en liten jobb i seg selv). Studenter har altså my fritid, og ja, er en student selv. Da burde det ikke være noe problem å droppe en fest eller et møte med venner i uken i ny og ne, og heller ta en vakt på jobben. I tillegg så kjenner jeg ærlig talt ingen som faktisk jobber så mye med studiene gjennom uken. De fleste tror nok de gjør det, men mye tid går til tull.Anonymous poster hash: 892b8...8f4 Et par år? Hvilke studier er det du prater om egentlig? De fleste tar jo bachelor og meg selv inkludert tar integrert master. Det er jo minst 5 år. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 6. mai 2015 #18 Del Skrevet 6. mai 2015 Jeg bruker 50 timer i uka på studiene og jobber i alle ferier og mange helger og ettermiddager. For meg har det gått greit hittil, men jeg blir så utrolig irritert av folk som kommer og sier til meg at "du må ikke slite deg ut" -Ja, jeg sliter meg ut. Har jeg noe valg, liksom??? Forhåpentligvis er det verd det etter tre år, men det hadde faktisk ikke kostet Staten så himla mye å låne meg (ikke gi meg, LÅNE meg) de pengene jeg trenger for å ikke slite meg ut. Synes det burde være økt lån/stipend til de som tar tunge og arbeidskrevende fag som gjør det vanskelig å jobbe ved siden av. Men selvfølgelig... Det er jo helt umulig å måle fagene opp mot hverandre i vanskelighetsgrad og arbeidsmengde. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #19 Del Skrevet 6. mai 2015 Når vi vet at de som fullfører studier raskt er de som får støtte hjemmefra og har velutdannede foreldre så er dette et helt latterlig forslag. Det er å premiere de som uansett gjør det best for så og ignorere de som sliter. Anonymous poster hash: 73fca...238 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #20 Del Skrevet 6. mai 2015 "Det er jo bare et par år".. Joda. Jeg er nå snart ferdig med 6. år med studier på universitet. Jeg har ikke fått noe støtte hjemmefra, og har hatt jobb ved siden av skole siden ungdomskolen. På det verste har jeg jobbet 300 % totalt gjennom hele semesteret. Det er fult mulig å klare seg på bare stipend og lån, hvis du har litt flaks med hvor du bor og ikke bruker penger på noe som helst annet enn hus og mat. Men du kan ikke reise hjem til jul f.eks. Du kan ikke egentlig gjøre noe som helst, fordi du har ingen penger. Klart man har jobb i alle ferier, det må man jo, for det er jo husleie da også. Det man gjør med dette forslag er å premiere de som visste hva de ville gjøre, de som har fått støtte hjemmefra, de som tar ting lett, de som ikke var så uheldige at de ble liggende med syk hele desember og ikke fikk tatt en eneste eksamen. Ting skjer, du bytter linje, du bytter på fagkombinasjoner, du strøyk på en eksamen, eksamener kræsjer. Alle slags små ting påvirker, hele tiden. I dag handler det om å være best. Alltid skal du være best, ha best karakterer, bli fortest mulig ferdig. Og hvis du ikke har A i snitt når du er ferdig, får du ikke jobb. Samtidig må du ha hatt frivillige verv ved siden av studiene, for å vise at du er sosial. Du må delta på en idrett eller to, for å vise at du er aktiv. Du må ha jobb ved siden av, så du har penger til alt dette. Og du må ha A. Slitsomt? Jepp. Hvorfor ikke bare la studentene låne litt mer, så slipper de å jobbe ved siden av. Ikke at å jobbe ved siden av har skadet noen, men hvis målet er å få flest mulig gjennom på kortest mulig tid, er dette en ganske god løsning. Anonymous poster hash: 9ebca...3f7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå