Gå til innhold

Mister helt håpet om egen bolig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg var 22, hadde vi eget hus.

Anonymous poster hash: b1e9d...c63

Og dette er hvor lenge siden og hvor i landet?

Anonymous poster hash: 35dcd...420

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I andre land bor folk hjemme til de er over 30 fordi det er umulig å kjøpe noe eget. Nordmenn altså.

Siden du allerede bekymrer deg over dette har du jo kanskje muligheten til jobbe ekstra og spare, og muligens ha råd om 5-6 år. Men det er faktisk ikke normalt å kjøpe alene når man er i 20-årene, med mindre mamma eller pappa hjelper til.

Jeg er 25 og tror ikke jeg vil klare å kjøpe alene i Oslo, med mindre jeg venter 10 år.

Anonymous poster hash: fb532...a4e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 25, og nesten ingen av vennene mine eier leilighet eller hus enda. Jeg leier, og kommer nok til å gjøre det lenge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å senke forventingene sine? Jeg har en liten leilighet på 17 kvadrat. Betalte i underkant av en million for den, uten kauksjonist eller egenkapital.

Anonymous poster hash: b71f3...7d4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hjelper så er jeg 25, og har bare 2000,- på BSU. Det er ikke lenge siden jeg fikk meg det, og har rett og slett ikke hatt fokus der...

Jeg har også ca 250.000 i studiegjeld.

Samme her..

Er faktisk 3 av venninnene mine som har kjøpt bolig + typen min. Men ja, er kanskje ikke så vanlig.. Får bare litt "fnatt" når så mange rundt meg greier det

Anonymous poster hash: 4db57...76a

Jeg var i et miljø i tenårene hvor flere av foreldrene var veldig ressurssterke og hjalp barna inn på boligmarkedet når de fylte 18. Flere av mine nærmeste venner hadde altså leiligheter sentralt i Oslo allerede ved fylte 19 år. En på Majorstua, en på Frogner osv. Jeg følte ganske mye på presset og syntes det var deprimerende at jeg ikke hadde sjangs i havet til å kunne eie, jeg trodde nesten jeg var unormal, helt til jeg innså hva slags vennegjeng jeg var i :P

Anonymous poster hash: b8cf1...19d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, du er bare 22 år gammel. Det er ingen menneskerett å eie bolig. Hadde forstått deg om du var 40 år gammel, men du er 22 år!! Det er ingenting.

Anonymous poster hash: a3095...375
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wanda Maximoff

Jeg bor i Oslo, er 25 år. Jeg kjenner folk som eier bolig, men de er gjerne 30 +, hatt fast og trygg stabil jobb lenge, og en samboer med veldig god inntekt. Jeg kjenner ingen på min alder som eier bolig, eller har noen form for sparepenger, de er opptatt med å reise, studere, jobb osv. Selvrealisering eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere jeg kjenner flyttet inn i kollektiv eller hjem til foreldrene i en periode for å spare penger etter de var ferdig studert. En sparte omtrent 20 000 i mnd når han bodde gratis hjemme.

Om du er flink til å sette av storstipendet når det kommer og litt av det du tjener på sommerjobb blir det også en del :)

Jeg har vært så heldig å møte en kar som allerede eier, så får en snarvei inn på boligmarkedet uten nok egenkapital selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Husk at 30.000 er bra! Det er mange som er helt blakke før/under/rett etter studiene, så at du har klart å skaffet deg en fin sum på et par år er kjempebra jobba!! Greit at folk har forskjellig utgangspunkt, noen har 100 000 før de er født nesten, mens andre jobber og sparer som bare rakkern hele livet, men du har faktisk mer enn null! Husk det!

Anonymous poster hash: 7e823...223
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingenting å klage over. Jeg og samboer er i starten av 30 åra og leier fortsatt. Det kommer vi til å gjøre til vi sikkert er 40 til 45 år ca. Grunn.. jo vi har gjeld fra vi var yngre. Både studiegjeld og kredittkort gjeld. Vi bruker alle de ekstra pengene vi har til å betale ned gjelden våres og har ingen midler til å spare opp verken til buffer eller egenkapital. Vi er også syke og går på aap begge to. Jeg skjønner hvorfor vi ikke eier noe enda. Det er fordi vi har vært dumme og betaler for det nå.

Det jeg uansett skal fram til er at du har mange år igjen på deg og det er ikke alle som får kjøpt sin egen bolig før de er langt over 30..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ingenting å klage over. Jeg og samboer er i starten av 30 åra og leier fortsatt. Det kommer vi til å gjøre til vi sikkert er 40 til 45 år ca. Grunn.. jo vi har gjeld fra vi var yngre. Både studiegjeld og kredittkort gjeld. Vi bruker alle de ekstra pengene vi har til å betale ned gjelden våres og har ingen midler til å spare opp verken til buffer eller egenkapital. Vi er også syke og går på aap begge to. Jeg skjønner hvorfor vi ikke eier noe enda. Det er fordi vi har vært dumme og betaler for det nå.

Det jeg uansett skal fram til er at du har mange år igjen på deg og det er ikke alle som får kjøpt sin egen bolig før de er langt over 30..

Hun skal ikke klage fordi hun er ung med bare studiegjeld ikke kommer inn på boligmarkedet, men du som har vært dum og tatt opp idiotgjeld, DU kan klage :fnise:

Anonymous poster hash: fd0f8...502

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 27, har ikke BSU og 400000 i studielån. Har et fantastisk fint liv.

Du MÅ ikke kjøpe bolig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hello Kitte

Nærmer meg 40 år og leier fortsatt

Jeg er ufør, min samboer jobber og tjener greit. Vi har ikke sjans til å få råd til å kjøpe noe som helst

Hadde lett klart å betale ned på et lån, men ingen bank vil gi oss lån, så da hjelper det lite.

Skjønner godt at folk ønsker å eier fremfor å leie. Det er usikkert å leie og man vet aldri hvor lenge man får bo på samme plass.

Man har heller ikke samme rettigheter, som når det gjelder dyrehold osv slik at om vi må flytte så blir det ekstra vanskelig for oss med dyr.

Det er lettere å leie i andre land enn her i Norge. Det er vel derfor så mange her ønsker å leie.

I Sverige er det store firmaer som leier ut proffesjonelt, og man har stort sett alltid lov til å ha dyr og så lenge man betaler leia og oppfører seg noenlunde greit i forhold til naboer, så blir man ikke kastet ut.

Her i Norge så er det nesten bare privatpersoner som leier ut og det går mye på trynefaktor og de har gjerne utrolig sære regler osv

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er 22 år, og bare greid å spare opp 30 000 på BSU hittil... Kommer til å bli student fra høsten av, så 3 år før jeg får en fast jobb. Ingen av foreldrene mine kan være kausjonist, pga mamma er kausjonist for en udugelig pappa som har gjeld i bøtter og spann (snakker millioner)

Jeg vet selv at jeg må bli mye flinkere å spare, men mister litt gnisten hvis dere skjønner? Vet at det er mange mange år til det kan skje isåfall.. (Kjøp av bolig) Har også et studielån på ca 200 000...

Noen som har et litt motivasjon comeback til meg her? vet jo at alle ikke har mulighet som foreldre til kausjonist, men virker nesten håpløst når man ikke får den muligheten..

Anonymous poster hash: 4db57...76a

Herregud!

Du er 22 år gammel. Hadde du vært 32 så hadde jeg skjønt det. Dessuten er ikke foreldrene dine ansvarlig for at du skal få deg bolig. Det er du selv som må jobbe for det. Ja, jeg vet at noen får hjelp til å kjøpe egen bolig hjemmefra og at det kjennes urettferdig. Skjerpings..

Hilsen ei som boligeier som ikke har fått en eneste krone fra foreldrene.

Anonymous poster hash: 6d396...b9e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er 22 år, det er i disse årene du bygger din fremtid. Motivasjon skal du ha selv - den er det ingen som gir deg. Dersom du blir demotivert og gir opp før du har begynt fordi andre har fått ting i fanget og ikke du, så har du tapt. Det er også dumskap.

Videre gir det ingen mening å kjøpe bolig såpass ung akkurat nå, med mindre du har en tungtveiende grunn til det. Selv arvet jeg endel penger pga. død i nær familie da jeg var 21, og trengte rett og slett et sted å plassere pengene - og det ble eiendom. Det er i tillegg 3 år siden, så jeg har fått med noe mer av prisveksten.

Dersom du skal begynne å studere om kort tid, vil du flytte på deg. Skal du ha noe ut livet vil du antakeligvis også dra utenlands en periode, og da er det praktiske å være i en leiesituasjon. En bolig kan selvsagt leies ut, men det krever arbeid du ikke har tid til som (forhåpentligvis) flitting student, kunnskap om lover og regler som det ikke virker som dine foreldre kan bidra med samt at du har bedre margin enn du uansett vil ha da denne leieinntekten er skattbar som sekundærbolig. Det å kjøpe for utleie er ikke noe som alltid er en god deal, til tross for hva enkelte ser ut til å tro.

Begynn å spar penger, ta ekstrajobber og erfaring der du får det og bruk 0% av din tid på å sammenlikne deg med mennesker som har et ulikt utgangspunkt enn deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det liksom man skal bevise ved å eie egen bolig? "Se, jeg er rik, jeg har tak over hodet og flere millioner i gjeld"? :klo: . Alle skal på død og liv kjempe om de stakkars små overprisede kvadratmeterne i utkantene av byene. Unge folk spinker og sparer i mange år, spiser nudler og kan ikke unne seg så mye som et glass vin eller en sydentur.... For et nitrist liv!

Jeg gav opp alt dette maset og kjøpte seilbåt isteden :plystre:

Anonymous poster hash: 563b6...4ad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For de fleste på din alder (ikke bloggere vel og merke..) er det ikke vanlig å eie egen bolig.

Hvorfor er nordmenn så opptatt av å eie? Har aldri skjønt det.

Anonymous poster hash: bf267...879

I lengden er det faktisk mer økonomisk å eie enn å leie, så...

Anonymous poster hash: a86a2...3ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 32 og eksen 38 før vi hadde råd til å kjøpe. Da hadde vi vært gift i 12 år.

Anonymous poster hash: 1075d...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ta det med ro du:) Jeg er 26 år, 0kr på BSU og 300 000 i studiegjeld!

Anonymous poster hash: 144a0...d4e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er nordmenn så opptatt av å eie? Har aldri skjønt det.

Anonymous poster hash: bf267...879

Eg betaler heller ned på mitt eget lån enn noen andres. Tror det lønner seg i lengden...

Anonymous poster hash: 0c222...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...