Gå til innhold

Nervøs - Skal si opp jobben i dag.

kjøttmeis

Anbefalte innlegg

Jeg skal si opp jobben i dag... Har aldri sagt opp før, så vet liksom ikke helt hvordan jeg skal gå fram. Hvordan bør jeg formulere meg/si det?

Jeg tenker kanskje å begynne med å si at jeg trives godt i jobben (det er vel å smøre litt på da, men vil ikke gi feil inntrykk), men at jeg og samboer tenker å flytte til Stavanger/Sandnes til sommeren og at jeg dermed dessverre må si opp her. Og på slutten tenker jeg å spørre om jeg kan bruke de som referanse ved jobbsøk.

Høres det bra ut? Noen tips til en litt bekymret sjel? :)

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Raindrops

Husk at du også skal få med deg en attest, enten du kan bruke dem som referanse eller ikke :) Mange arbeidsgivere er veldig sløve på å ordne attest, selv om dette er noe du har rett til å få, så det er mulig du må etterspørre dette selv!

Tror ikke du trenger å bekymre deg. Flytting er en veldig god grunn til å si opp jobben, så du burde slippe dårlig stemning. Oppsigelsen burde også leveres skriftlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du også skal få med deg en attest, enten du kan bruke dem som referanse eller ikke :) Mange arbeidsgivere er veldig sløve på å ordne attest, selv om dette er noe du har rett til å få, så det er mulig du må etterspørre dette selv!

Tror ikke du trenger å bekymre deg. Flytting er en veldig god grunn til å si opp jobben, så du burde slippe dårlig stemning. Oppsigelsen burde også leveres skriftlig.

Sorry for å spørre i din tråd TS men virker som du over her har litt peiling. Hva skal en attest innholde ? Har feks jobbet i kommunen og fått tjenestebevis som innholder start dato og slutt dato de forskjellige stedene jeg har vært i kommunen. Er dette regnet som godt nok som attest når jeg søker jobb utenfor kommunen ?

Ts. Jeg hadde oppsigelsen skriftelig. Så har jeg snakket personlig med sjefen og vært åpent på en fin måte hvorfor jeg sluttet. For min del gjaldt det da for å få mer utfordring.

Anonymous poster hash: 5f504...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Sorry for å spørre i din tråd TS men virker som du over her har litt peiling. Hva skal en attest innholde ? Har feks jobbet i kommunen og fått tjenestebevis som innholder start dato og slutt dato de forskjellige stedene jeg har vært i kommunen. Er dette regnet som godt nok som attest når jeg søker jobb utenfor kommunen ?

Ts. Jeg hadde oppsigelsen skriftelig. Så har jeg snakket personlig med sjefen og vært åpent på en fin måte hvorfor jeg sluttet. For min del gjaldt det da for å få mer utfordring.

Jeg kan ikke mer enn jeg har googlet meg frem til :P

"Alle ansette som fratrer sin stilling, uansett hva grunnen er, har rett til å få en arbeidsattest. Attesten trenger kun å inneholde opplysninger om arbeidstakerens navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet."

Arbeidsgiver kan selvsagt ta med opplysninger utover dette, men det er ikke noe man kan kreve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, hva slags jobb er det snakk om? :P

Vikarbyrå. Så det går heldigvis ikke ut over noen i og med at jeg ikke jobber fast i en barnehage. :)

Okei! Er det noe som er vanlig å spørre om der og da eller på et senere tidspunkt? :) Ja, jeg føler jeg har god grunn til å si opp. De tar det nok veldig greit. Hva skriver man egentlig i oppsigelsen? Det har jeg alltid lurt på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke mer enn jeg har googlet meg frem til :P

"Alle ansette som fratrer sin stilling, uansett hva grunnen er, har rett til å få en arbeidsattest. Attesten trenger kun å inneholde opplysninger om arbeidstakerens navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet."

Arbeidsgiver kan selvsagt ta med opplysninger utover dette, men det er ikke noe man kan kreve.

Ok. Da burde det gjerne holde. Takk ☺

Håper Ts oppdaterer hvordan det gikk. ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Vikarbyrå. Så det går heldigvis ikke ut over noen i og med at jeg ikke jobber fast i en barnehage. :)

Okei! Er det noe som er vanlig å spørre om der og da eller på et senere tidspunkt? :) Ja, jeg føler jeg har god grunn til å si opp. De tar det nok veldig greit. Hva skriver man egentlig i oppsigelsen? Det har jeg alltid lurt på..

Den skriftlige oppsigelsen er en ren formalitet, du kan f.eks. se her:

http://www.dinside.no/213195/mal-for-oppsigelsesbrevet

Vet ikke hvor normalt det er å etterspørre attest med en gang, noen arbeidsgivere er jo flinke, og det er mulig de ordner det uten at du trenger å spørre. Det er greit å få attesten før du har siste arbeidsdag da, så jeg ville kanskje spurt siste arbeidsuken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da burde det gjerne holde. Takk ☺

Håper Ts oppdaterer hvordan det gikk. ☺

Det skal jeg gjøre! :laugh:

Den skriftlige oppsigelsen er en ren formalitet, du kan f.eks. se her:

http://www.dinside.no/213195/mal-for-oppsigelsesbrevet

Vet ikke hvor normalt det er å etterspørre attest med en gang, noen arbeidsgivere er jo flinke, og det er mulig de ordner det uten at du trenger å spørre. Det er greit å få attesten før du har siste arbeidsdag da, så jeg ville kanskje spurt siste arbeidsuken :)

Takk for hjelpen! :) Går nok bra; får bare litt smånerver når jeg skal gjøre noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Det skal jeg gjøre! :laugh:

Takk for hjelpen! :) Går nok bra; får bare litt smånerver når jeg skal gjøre noe nytt.

Skjønner jeg godt, jeg synes fortsatt det er litt skummelt å si opp, selv om det har gått helt fint hver gang :P Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jeg godt, jeg synes fortsatt det er litt skummelt å si opp, selv om det har gått helt fint hver gang :P Lykke til!

Har sagt opp to ganger selv, hver gang var jeg så utrolig nervøs at jeg helst bare ville sette meg ned og gråte. Hver gang har det gått fint og de har ønsket meg velkommen tilbake og sagt de vil savne meg. Men det et aldri gøy å gi noen dårlige nyheter da, for det er det jo for dem ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk fort og greit, det. Men nervøs var jeg, noe så innmari haha... Jeg hadde jo innøvd det jeg skulle si, men neida. Typisk meg sa jeg det rett ut, uten å tenke. :fnise: Men det viste seg å funke det også. Fikk sagt det jeg skulle si til slutt - at jeg har trivdes i jobben og sånt. Arbeidsgiveren var veldig forståelsesfull og forklarte mine neste steg. Så nå føler jeg meg lettere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk fort og greit, det. Men nervøs var jeg, noe så innmari haha... Jeg hadde jo innøvd det jeg skulle si, men neida. Typisk meg sa jeg det rett ut, uten å tenke. :fnise: Men det viste seg å funke det også. Fikk sagt det jeg skulle si til slutt - at jeg har trivdes i jobben og sånt. Arbeidsgiveren var veldig forståelsesfull og forklarte mine neste steg. Så nå føler jeg meg lettere!

Det er bra ☺ Som regel har de forståelse og du hadde jo veldig god grunn da ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Har sagt opp to ganger selv. Begge gangene har jeg levert skriftlig og begge gangene bedt om sluttattest samt attest om arbeidsforholdet i oppsigelsen. Begge ganger var oppsigelsen levert før jeg snakket med arbeidsgiver, og begge ganger var oppsigelsen en overraskelse for arbeidsgiver. Husk at arbeidsgiver ikke har noe med hvorfor du slutter, det er ikke et krav når arbeidstaker sier opp selv. Omvendt, derimot er det en mengde formelle krav og også et krav til skriftlighet

De to gangene jeg har sagt opp har jeg gjort det fordi jeg ikke orket å arbeide der mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den typen attest vi gir til de ansatte + arbeidsoppgavene de har hatt (kontaktlærer, ulike roller som verneombud osv, trinn de har undervist i, fag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...