Gå til innhold

Fortvilet! Fremtidsvalg

eplekarten

Anbefalte innlegg

Jeg er underveis i en "fornuftig" utdanning hvor jeg virkelig mistrives, og har egentlig bare lyst til å studere språk e.l.; er 23 år og har alltid fått høre at jeg er flink med ord, skriving og språk.

Dessverre anbefales ingen å studere sånt, pga nedbemanning, og jeg vil egentlig ha en fremtid som ikke innebærer kassa på Rimi eller Nav... Usikkerhet skremmer meg!

Tenkte på lærer, men har prøvd meg som vikar og.. vel, jeg er innadvendt og er absolutt ikke flink med - eller interessert i barn, de virker energitappende på meg..

Tenkte på sykepleier/vernepleier, men jeg spyr av tanken på blod og klarer ikke å lese om verken organer eller tanken på å sette en sprøyte og mye fysisk omsorg.

Så jeg er utrolig fortvilet. Aner ikke hva jeg skal gjøre fremover, da jeg ikke er flink med verken realfag, matte, eller omsorgsyrker - det føles som en "må" ha en av disse kvalitetene i dagens samfunn...

Har noen (vær så snill!) gode råd til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan kanskje trøste deg med at selv om utdannelsen er kjedelig kan jobben være veldig spennende.

Hva slags utdannelse holder du på med? Og hvorfor mistrives du? Og hva liker du? Hvor langt er du kommet/hvor lenge har du igjen? Svarer du på disse spørsmålene er det nok lettere for andre å komme med råd.

Jeg er også flink til å skrive, flink med ord og språk som du skriver at du er, og studerte juss og trivdes godt med det. Der er jo språket selve "arbeidsverktøyet". Nå er det et langt studie, og jeg vet ikke hvordan arbeidsmarkedet er på området nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan kanskje trøste deg med at selv om utdannelsen er kjedelig kan jobben være veldig spennende.

Hva slags utdannelse holder du på med? Og hvorfor mistrives du? Og hva liker du? Hvor langt er du kommet/hvor lenge har du igjen? Svarer du på disse spørsmålene er det nok lettere for andre å komme med råd.

Jeg er også flink til å skrive, flink med ord og språk som du skriver at du er, og studerte juss og trivdes godt med det. Der er jo språket selve "arbeidsverktøyet". Nå er det et langt studie, og jeg vet ikke hvordan arbeidsmarkedet er på området nå.

Tar en økonomibachelor, så det er svært lite ord og svært mye tall (iallefall føles det slik for meg)... Mistrives fordi jeg ikke mestrer eller er interessert i fagene, synes tall og matte og regnskap osv er utrolig vanskelig. Fagene jeg har trivdes med er eksempelvis arbeidspsykologi og personalledelse, men de er jo egentlig bare "svadafag" (sies det) i bacheloren, og sånne jobber får man jo ikke uten noen års erfaring.

Juss virker spennende ja. Men har hørt at det begynner å bli trangere for jusstudenter også, at de må kutte i studieplasser osv fordi det er for mange, og krever jo sitt snitt å komme inn.. kunne evt tatt et årsstudium, men vet ikke hva det vil ha å si for jobbmuligheter.

Føles som jeg ikke kommer til å finne noe jeg trives med der det er mulig å få jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i en litt lik situasjon. Fullfører en språkbachelor nå til våren, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre videre. Planen var å bli lærer, men jeg har innsett at jeg heller vil jobbe i dagligvare enn å stå på en scene mange timer om dagen. Kunne tatt master, men frykter at jobbmulighetene utenom undervisning (uaktuelt) og forlag (urealistisk) er heller ikke-eksisterende.
Det ironiske er at jeg er veldig interessert i pedagogikk, men er for introvert til å kunne jobbe "i felt", i alle fall hele tiden..

S

Anonymous poster hash: daf19...2cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i en litt lik situasjon. Fullfører en språkbachelor nå til våren, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre videre. Planen var å bli lærer, men jeg har innsett at jeg heller vil jobbe i dagligvare enn å stå på en scene mange timer om dagen. Kunne tatt master, men frykter at jobbmulighetene utenom undervisning (uaktuelt) og forlag (urealistisk) er heller ikke-eksisterende.

Det ironiske er at jeg er veldig interessert i pedagogikk, men er for introvert til å kunne jobbe "i felt", i alle fall hele tiden..

S

Interessant! Har tenkt litt på samme tanken, å studere språk og at jeg evt kunne gått videre som lærer (på høyere nivå isåfall, ikke med barn) men da kommer tanken om utmattelsen inn... jeg blir så sliten av å ha store grupper mennesker rundt meg hele tida, og derfor er jeg redd det ikke kommer til å funke. Så ser at situasjonen din også er utrolig kjip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant! Har tenkt litt på samme tanken, å studere språk og at jeg evt kunne gått videre som lærer (på høyere nivå isåfall, ikke med barn) men da kommer tanken om utmattelsen inn... jeg blir så sliten av å ha store grupper mennesker rundt meg hele tida, og derfor er jeg redd det ikke kommer til å funke. Så ser at situasjonen din også er utrolig kjip.

Ja, jeg kjenner meg igjen. Jeg er i utgangspunktet veldig glad i barn og mennesker generelt, men blir helt utslitt av å måtte forholde meg til mange om gangen. Om du vil undervise på høgskole/universitet blir det kanskje noe annet, tror ikke det er så mange timer i uka det er snakk om?

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg kjenner meg igjen. Jeg er i utgangspunktet veldig glad i barn og mennesker generelt, men blir helt utslitt av å måtte forholde meg til mange om gangen. Om du vil undervise på høgskole/universitet blir det kanskje noe annet, tror ikke det er så mange timer i uka det er snakk om?

S

Kjenner til følelsen, er så kjedelig å ha det slik men en må jo bare akseptere det. Tja jeg er usikker, men håper iallefall det, hvis det er den veien jeg finner ut at jeg vil gå. Men er sånn i tvil om det virkelig er det jeg vil, eller om jeg gjør det fordi det er "trygt"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder selv på med en bachelor i økonomi og synes det er lite spennende, i likhet med deg liker jeg de ikke-økonomiske-fagene, markedsføring, jus ol. Dersom du ønsker å bli lektor, kan du eventuelt studere forskjellige fag du synes er interessant, som språk, og deretter ta et årsstudium i pedagogikk eller tilsvarende. Da kan du undervise på høgskole blant annet, da slipper du unna barna hvertfall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...