Gå til innhold

Er det greit å ta en sykedag i praksis? Ulønnet praksis

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet det ikke høres bra ut, men er det ok å ta "fri" en dag i praksis fordi man er sliten? Jeg trenger virkelig en ekstra fridag for å komme i havn med oppgaver som skal leveres denne uken og for å være litt mer uthvilt.

Jeg har aldri tatt fri/brukt sykedag pga. noe slikt, jeg er bare hjemme hvis jeg virkelig er syk. Men det er på jobb da. Nå er jeg i praksis, i tillegg ulønnet praksis...

Hva synes dere?

Anonymous poster hash: 5401b...fb0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns ikke det er greit. Du er ikke alene om å være sliten, men man må bite tenna litt sammen noen ganger.

Anonymous poster hash: d7f80...b82

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..Det er ikke noe som må bli en vane,men hvis du virkelig trenger det og ellers har en god jobbmoral synes jeg det er greit for denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange i min klasse som har gjort det ;) Det er også en del som ikke har brukt det antallet med sykedager man kan bruke, la oss si 4 dager, også kommer de ikke på jobb de siste 4 vaktene fordi man har "godkjent fravær" uten å stryke.

Jeg har ikke samvittighet til det, men slik er det i min klasse..

Du må nesten kjenne på det der selv. Håper uansett du kommer i havn med oppgavene, jeg vet selv hvor utrolig slitsomt det er å være i praksis med masse oppgaver som skal inn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det de fleste praksiser faktisk. Ikke helt bra, men kommer i havn med alle gjøremål uten å måtte ta nettene i bruk. Har lærer-praksis, og gjør det godt. Men blir lange dager med alt man må være med på av fellesmøter. Står opp 6, er på praksis til 8(ofte blir det mye reisetid, når man er student uten bil), møter og undervisning+observasjon av andres undervisning, veiledning, fellesmøter(som jeg får lite ut av), før jeg reiser hjem. Er hjemme i mellom 18-19, da er det middag med samboer(som virkelig ikke liker mine praksisperioder), planlegging av undervisning og retting av prøver/tester og andre ting som må gjøres i forbindelse med praksis-dagene. Oppå dette kommer oppgaver fra skolen. Er sjelden i seng før 23.30. Synes praksis er steintøft både psykisk og fysisk. Tror jeg har brukt nesten alle fraværsdager siden jeg startet.

Anonymous poster hash: a0987...a20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faktisk det er helt greit. Jeg og flere andre studenter som jeg har vært ute i praksis med har brukt "sykedagene". Jeg gjør absolutt ikke dette når det gjelder jobben min, men i praksis så har man mange skoleoppgaver i tillegg pluss at det er ulønnet arbeid. Så jeg syns faktisk det er greit å ta seg de dagene "fri"

Anonymous poster hash: 58825...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en herlig arbeidsmoral dere utviser. Tror dere at arbeidslivet vil bli så mye enklere?

Kjenner jeg blir flau over å lese denne tråden.

Anonymous poster hash: c6883...b50
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var student så brukte jeg en eller flere fraværsdager. Vi kunne ha 4 dager fravær. Det er mye annet som skal gjøres som oppgaveskriving og lese til eksamen. Ikke ha dårlig samvittighet for det. Så lenge du gjør det du skal på praksisplassen og er interessert og positiv så er det helt greit.

Nå har jeg hatt student noen ganger og de gjør det samme, ofte legger de fraværet inn i turnusen. På den måten er de ærlige også.

Anonymous poster hash: 189fc...796
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en herlig arbeidsmoral dere utviser. Tror dere at arbeidslivet vil bli så mye enklere?

Jeg synes ihvertfall det er enklere å jobbe 100% enn å være student i praksis som har teoretisk arbeid ved siden av.

Og lønnen har mye å si på interessen også, selvfølgelig. Og hvor godt man trives selvsagt.

Synes ikke det vitner om dårlig arbeidsmoral. Det blir som å ta en skulkedag på skolen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ha noe med alder å gjøre? Voksne arbeidstakere er og blir mer stabile på arbeidsplassen. Ser det på egen arbeidsplass at yngre kolleger tror at alle egenmeldingen skal brukes opp.

Det er også generelt flere høytrykksrygger blant mine yngre kolleger.

Men heldigvis har de aller fleste en god arbeidsmoral.

Anonymous poster hash: 41432...15e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Det er ganske stor forskjell med praksis på dagtid, og så oppgaveskriving på kveldstid vs det å kun jobbe dagtid og ha fri når man kommer hjem.

Jeg har ALDRI vært borte fra jobben min, men dette med praksis og oppgaver tar så sinnsykt på. Det er ikke slik at jeg prøver å bruke alle sykedagene, men jeg føler at jeg virkelig trenger denne ene dagen.

Anonymous poster hash: 5401b...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde faktisk det. Løy da og sa jeg var syk og tok en dag fri. Jeg hadde masse som hopa seg opp hjemme og jobbet i helgene. Praksisen min innebar 3 timer med pendling i tillegg. Praksisen klarer seg jo helt fint uten deg, de er ikke avhengig av deg for å gå rundt. Du virker som en fornuftig person som ikke bare skal drive dank en dag, men faktisk trenger denne dagen. Hvis du har en snill veileder kan du jo bare være ærlig om det, hvis ikke så er det bare å lyve på seg en endagssykdom vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte to-tre sykedager da jeg var i praksis i 20 uker uten dårlig samvittighet. Det er en stor forskjell på ulønnet og lønnet arbeid, og når jeg i tillegg hadde innleveringer og rapporter som skulle gjøres, så tok jeg 1 dag fri i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeidslivet er faktisk enklere. Nettopp pga man ikke har 5 oppgaver man skal levere i tillegg til arbeidsdagene.

Jeg gjorde det selv, aldri gjort det i jobb sammenheng men i en eller to praksiser. Jobb hadde det ikke falt meg inn pga andre gjøremål osv selvsagt. Brukte ikke opp alle men gjerne en eller to.

De fleste skriver også de gjør det ikke i jobbene sine men gjort det i praksis.

Anonymous poster hash: 0256b...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ha noe med alder å gjøre? Voksne arbeidstakere er og blir mer stabile på arbeidsplassen. Ser det på egen arbeidsplass at yngre kolleger tror at alle egenmeldingen skal brukes opp.

Det er også generelt flere høytrykksrygger blant mine yngre kolleger.

Men heldigvis har de aller fleste en god arbeidsmoral.

Anonymous poster hash: 41432...15e

I denne tråden handler det om ulønnet praksis da, ikke arbeidslivet og egenmeldinger der. Gjorde det i praksis, men aldri gjort det etter jeg startet i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ihvertfall det er enklere å jobbe 100% enn å være student i praksis som har teoretisk arbeid ved siden av.

Og lønnen har mye å si på interessen også, selvfølgelig. Og hvor godt man trives selvsagt.

Synes ikke det vitner om dårlig arbeidsmoral. Det blir som å ta en skulkedag på skolen.

Å tillate seg å skulke i praksis vitner om en dårlig holdning til jobb. Bare fordi det er ulønnet og man er i en læringssituasjon, så er det greit å misbruke sykedagene?

Er man frisk deltar man i praksisen. Noe annet er latterlig. Å rettferdiggjøre slik skulk med pendling, lange dager osv osv er rett ut patetisk. Praksis er slitsomt, men det er for at man skal lære og det varer ikke for lange perioder av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å tillate seg å skulke i praksis vitner om en dårlig holdning til jobb. Bare fordi det er ulønnet og man er i en læringssituasjon, så er det greit å misbruke sykedagene?

Er man frisk deltar man i praksisen. Noe annet er latterlig. Å rettferdiggjøre slik skulk med pendling, lange dager osv osv er rett ut patetisk. Praksis er slitsomt, men det er for at man skal lære og det varer ikke for lange perioder av gangen.

Jeg gjorde det som sagt i en eller to praksiser. Ikke for å få fri men for å jobbe med oppgaver slik at jeg slapp å sitte på nettene.

Jeg har ikke dårlig holdning til jobb, har stor arbeidsmoral og tar sjeldent sjeldent egenmelding. Så vil ikke si at de dagene har så mye å si på min arbeidsmoral/holdning til jobb.

Praksis opp mot jobb er stor forskjell. Man skal lære ja og man bør ikke skulke i hytt og vær selvsagt. Men å ta en dag for å jobbe med oppgaver er ikke verdens undergang i mine øyne. Man lærer av det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å ta sykedag hvis man er syk. Man tar ikke sykedag hvis man er frisk

Anonymous poster hash: 3fcb1...070
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette bare er å forskyve problemet. Si i fra til skolen hvordan det er, og be de revurdere arbeidsmengden mtp oppgaver osv. Det bør da være mulig å legge det opp til at en del oppgaver skal gjøre etter praksis, men på bakgrunn av de erfaringene man har gjort seg.

Anonymous poster hash: ff87f...e9f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nori

Men er dere virkelig i praksis 5 dager i uka? Mannen min er snart ferdig med en praksisperiode nå (sykepleie) og han er i praksis 4 dager i uka. Den 5 dagen er satt av nettopp til å kunne jobbe med oppgaver og slikt. I tillegg må han selvsagt bruke helgene, men det går fint selv om han i tillegg jobber annenhver helg i deltidsjobben sin. Slitsomt og krevende ja, men det er jo bare en midlertidig periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...