Gå til innhold

Går på AAP, vil ha barn! Problematisk mtp NAV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man kan diskutere egoismen i det hele, men at det er en menneskerett å få barn? Helt klart.

Å produsere barn er et valg som tas på et individuelt nivå, ingen andre en personen selv skal bestemme dette. Om to personer er av samme oppfatning og har motsatt kjønn kan de lage en slags avtale om å lage barn. Gjør de det skal selvsagt ikke noen kunne nekte de å lage barn.

Hvordan blir det med pedofile personer som har høy sannsynlighet for overgrep, psykisk ustabile personer som svinger fra raseri til godt humør, personer som er for syke til å følge opp barna når det gjelder deres skolehverdag, aktiviteter?

Dessverre går det ikke an å nekte personer dømt for vold, drap, voldtekt å ha barn. Men jeg syns ikke det betyr at man burde være positiv til at hvem som helst kan få barn fordi det er en "rett".

Anonymous poster hash: 768ab...54b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan blir det med pedofile personer som har høy sannsynlighet for overgrep, psykisk ustabile personer som svinger fra raseri til godt humør, personer som er for syke til å følge opp barna når det gjelder deres skolehverdag, aktiviteter?

Dessverre går det ikke an å nekte personer dømt for vold, drap, voldtekt å ha barn. Men jeg syns ikke det betyr at man burde være positiv til at hvem som helst kan få barn fordi det er en "rett".

Anonymous poster hash: 768ab...54b

Jeg orket ikke skrive mer om det, men du har selvfølgelig helt rett. Vi burde ha myndigheter som kan bryte inn om det er forhold som kan skade barnet. Dårlig råd syns jeg dog ikke faller inn under denne settingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du har rett til foreldrepenger dersom du har mottatt arbeidsavklaringspenger." "Når du søker om foreldrepenger kan du velge mellom å få 49 uker med 100 prosents dekningsgrad eller 59 uker med 80 prosent dekningsgrad." står det i bladet BAM. Jeg spurte Nav om hvor mye dette er, og fikk i svar at det er samme sum som det du får i arbeidsavklaringspenger.

Du sier at dette er veldig trangt. Jeg ville helt klart ha lurt på hvor lenge jeg har rett på arbeidsavklaringspenger. Hvor mye får du? Hos meg ligger det på litt over 10.000 pr mnd, og Nav sa til meg at det er likt i alle kommuner.

Når du får livsopphold varierer det fra kommune til kommune. I en kommune fikk jeg ca 3000 pr mnd, i en annen kommune fikk jeg ca 4000 pr mnd.

Når jeg fikk livsopphold ville Nav betale husleie (men de vil ikke betale mer enn 5000, så man må finne noe billig). Livsopphold er utrolig lite penger. Jeg er selv spent på hvor lenge jeg kan få arbeidsavklaring med barn. For livsopphold kan jeg bare ikke forestille meg at går.

Og ja, arbeidsavklaring er også trangt. Det blir enda verre når du har husleie. Jeg bodde nesten gratis en periode og slapp å bekymre meg for det. Når jeg da skulle flytte fikk jeg beskjed av Nav om at siden jeg hadde arbeidsavklaring måtte jeg selv betale husleie (i alle fall mesteparten av husleien, men man får litt bostønad, dette var ikke mer enn ca 1000 kr)! Så det er jo ikke så veldig stor forskjell på arbeidsavklaringspenger og livsopphold når man må betale husleie selv med arbeidsavklaringspenger.

Jeg fant noen få boliger som var billige, de kostet for eksempel 5000 i mnden. Jeg er jo gravid og trenger mer plass enn en som bor alene. Særlig når barnet vokser trenger jeg mer plass, en dag er det jo på tide å få eget soverom.

Det å gå på Nav med barn virker ugunstig! Jeg fant en leilighet til 6000 pr mnd, og dette sier Nav at er for dyrt, for "da jeg har arbeidsavklaring må jeg dekke husleie selv/med arbeidsavklarinspengene". Selv om jeg er gravid vil ikke Nav hjelpe med dyrere bosted enn hva jeg kunne fått dersom jeg var alene!!

Vi som går på Nav kan jo flytte inn på bofellesskap (det er ofte det vi faktisk må) men med barn går nok ikke dette lenger. Det er sikkert ikke lov til å ha spebarn på bofellesskap en gang (det kan jo bli bråk på natten). Så da må man finne noe dyrere enn bofellesskap. Og er det i det hele tatt slike plasser som er ledig da man må flytte? Finner man bolig hvis man må det som er billig nok og stor nok? (Og sentral nok. Vi med lite penger kan jo ikke bruke mye penger på skyss.) Det er ingen garanti. Å ha barn i den økonomiske ordningen er risikosport. Selv om man har jobb kan man jo miste jobben og havne på Nav.

Jeg er selv usikker på om jeg kan beholde baret pga økonomi.

Økonomi er en skikkelig drittordning. Det er en ordning som står bak ekstremt mye mishandling.

Kan du ikke søke bostøtte fra husbanken? https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/Hva+er+bost%C3%B8tte%3F.308286.cms

Anonymous poster hash: 570f7...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gå på AAP på 4. året. Harmye smerter i bla.a ryggen.

Er nå såppas gammel at jeg ønsker å få mitt første barn!!! Om jeg blir gravid nå, hvor negativt blir dette for min "sak"? Tenker da NAV at om jeg er "frisk" nok til få et barn er jeg frisk nok til alt annet også?

Og hvordan blir det økonomisk, får man noe støtte pr mnd? AAP er jo sykt trang som det er uten barn :/

Anonymous poster hash: 67229...3a2

Barn hvis du har smerter.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg nærmer meg 35 og samboeren min har trygg og fast jobb + en kropp som fungerer.

Han ønsker seg så klart også barn og jeg føler meg slem som må si "nei" fordi jeg er under avklarering. Hannes økonomi er bra og vi klarer oss greit på den, men vil jo hjelpe til mer økonimisk jeg også!!!

Vi ønsker så klart ikke barn for å få støtte, men for å ha gleden av å ha et barn og få en familie!!!!

TS

Anonymous poster hash: 67229...3a2

hopp i det :) få dere barn

Anonymous poster hash: a61c5...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn hvis du har smerter.....

Barn er ikke bare for fullstendig friske folk helt uten smerter. Da hadde det vært få som hadde kunnet blitt foreldre. Det viktigste her er at TS har noen som kan dra lasset når hun ikke klarer det, og det har hun.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Jeg jobber ikke butikk (lav lønn), har kronisk sykdom og har 2 barn ☺ ja, det er slitsomt men ville aldri vært foruten ☺

Anonymous poster hash: d912f...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med rygg under graviditet? Og hva når du har et barn du skal løfte hele tiden? Hva når ungen mulig er våken hele natten og gråter. Du får lite søvn tilegg? Det er dyrt med barn. Jeg har villet vente til økonomien tilsa at jeg kan få barn. Det sier seg selv at du ikke får aap etterpå

Anonymous poster hash: 0842f...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...