Gå til innhold

Går på AAP, vil ha barn! Problematisk mtp NAV?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gå på AAP på 4. året. Harmye smerter i bla.a ryggen.
Er nå såppas gammel at jeg ønsker å få mitt første barn!!! Om jeg blir gravid nå, hvor negativt blir dette for min "sak"? Tenker da NAV at om jeg er "frisk" nok til få et barn er jeg frisk nok til alt annet også?
Og hvordan blir det økonomisk, får man noe støtte pr mnd? AAP er jo sykt trang som det er uten barn :/



Anonymous poster hash: 67229...3a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gå på AAP på 4. året. Harmye smerter i bla.a ryggen.

Er nå såppas gammel at jeg ønsker å få mitt første barn!!! Om jeg blir gravid nå, hvor negativt blir dette for min "sak"? Tenker da NAV at om jeg er "frisk" nok til få et barn er jeg frisk nok til alt annet også?

Og hvordan blir det økonomisk, får man noe støtte pr mnd? AAP er jo sykt trang som det er uten barn :/

Anonymous poster hash: 67229...3a2

Kan jeg spørre om du måtte søke hver år, eller fikk du innvilget 4 år med en gang?

Beklager, men vet ingenting angående AAP og barn..

Anonymous poster hash: 1aa24...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett på foreldrepenger på aap. Men det er ikke noe mer enn det du har idag. De stopper aap din enten i 10 mnd eller 1 år mens du går på foreldre penger. I tillegg vil du jo motta barnetrygd. Så du vil ikke tjene noe særlig på å få barn under aap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer når de 4 årene har gått? Har du kontroll på det?

Hvis ikke ville jeg definitivt ventet med barn til jeg visste ståa etter 4 år når du etter hovedregelen ikke kan motta AAP mer.

Er du gift? Har mannen din trygg jobb med god lønn?

Hvem skal forsørge barnet? Du sier jo at du allerede har det trangt. Du vil ikke motta noe mer støtte enn barnetrygd, noe som ikke dekker alle utgiftene med å ha barn.

Ville i alle fall vært rimelig sikker på å kunne forsørge et barn før jeg gikk inn for å få barn.

Men, det er også litt avhengig av alder. Noen sier de er gamle nok som 20-åringer, men kan uten problemer vente noen år dersom det trengs. Mens hvis du nærmer deg 35 så er det jo en annen sak selvsagt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sliter med ryggen nå, tenk hvordan det blir under graviditeten. For din egen skyld, hvis du tenker godt etter, er det lurt?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på AAP og har valgt å ikke få barn.

Dette delvis pga økonomi. Har knapt økonomi til å ta vare på meg selv engang.

(Er også for syk til å ta vare på et barn)

Anonymous poster hash: 612d8...1bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mann er i samme situasjon. Han går på AAP og vi ønsker et barn til. Han er for syk til å jobbe med det han jobbet med før eller tilsvarende, og han går nå på arbeidsutprøving for å se om det er noe restarbeidsevne der. Han ville ikke klart et nyfødt barn alene. Men han har en samboer som er 100 % frisk og jobber, samt familie som hjelper oss om vi spør. I tillegg gjør han det han kan når han kan :) Her kommer det til å gå fint.

Spørsmål du må stille deg, er: Kan jeg klare å gå gravid? Vil jeg kunne klare å ta vare på et barn? Har du en mann/partner som er frisk og kan kan dra lasset når du ikke klarer det? Har du et nettverk? Har dere økonomi til dette?

Hvis svaret på dette er ja, ser jeg ingen grunn til at dere ikke skal få barn. NAV vil ikke kunne hindre deg eller stoppe stønaden din på grunn av dette. Det er mye viktigere at du og din partner er klare og kan takle problemer som oppstår.

Endret av Harlekin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er i samme situasjon. Han går på AAP og vi ønsker et barn til. Han er for syk til å jobbe med det han jobbet med før eller tilsvarende, og han går nå på arbeidsutprøving for å se om det er noe restarbeidsevne der. Han ville ikke klart et nyfødt barn alene. Men han har en samboer som er 100 % frisk og jobber, samt familie som hjelper oss om vi spør. I tillegg gjør han det han kan når han kan :) Her kommer det til å gå fint.

Spørsmål du må stille deg, er: Kan jeg klare å gå gravid? Vil jeg kunne klare å ta vare på et barn? Har du en mann/partner som er frisk og kan kan dra lasset når du ikke klarer det? Har du et nettverk? Har dere økonomi til dette?

Hvis svaret på dette er ja, ser jeg ingen grunn til at dere ikke skal få barn. NAV vil ikke kunne hindre deg eller stoppe stønaden din på grunn av dette. Det er mye viktigere at du og din partner er klare og kan takle problemer som oppstår.

Enig i dette!

Du må ha et sikkerhetsnett i form av det over. Se for deg at ryggen din ikke tåler graviditeten og at du blir dårligere feks. Da er det viktig at du har folk rundt deg

Anonymous poster hash: bf2bd...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i rådene ovenfor.

Det er et tillegg på 27 kroner dagen per barn.

Anonymous poster hash: 8f131...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på AAP og fått barn innimellom. To stk.

Skal nå gå skole til høsten.

Har en mann som tjener rundt 500' i året, så vi klarer oss. Jeg fåt ut rundt 11.000,- i mnd.

Men jeg har gått veldig kort på AAP, og er ferdig om ett år. Så tre år til sammen tror jeg.

Å ta seg av et barn har vært en helvetes av en utfordring, med en tung bakgrunn med f.eks grovt misbruk, en av grunnene til at jeg fikk AAP, ble jeg enda litt dårligere, før jeg ble bedre igjen. Det er utfordrende og trigger deg på alle mulige måter uansett oppvekst eller bakgrunn.

Det viktigste vil være å vite hva som skjer for deg fremover i tid, det er enkelte å fokusere på baby og evnt. kommende utfordringer dersom du har avklart jobb og økonomi osv.

Anonymous poster hash: c31c8...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du har rett til foreldrepenger dersom du har mottatt arbeidsavklaringspenger." "Når du søker om foreldrepenger kan du velge mellom å få 49 uker med 100 prosents dekningsgrad eller 59 uker med 80 prosent dekningsgrad." står det i bladet BAM. Jeg spurte Nav om hvor mye dette er, og fikk i svar at det er samme sum som det du får i arbeidsavklaringspenger.

Du sier at dette er veldig trangt. Jeg ville helt klart ha lurt på hvor lenge jeg har rett på arbeidsavklaringspenger. Hvor mye får du? Hos meg ligger det på litt over 10.000 pr mnd, og Nav sa til meg at det er likt i alle kommuner.

Når du får livsopphold varierer det fra kommune til kommune. I en kommune fikk jeg ca 3000 pr mnd, i en annen kommune fikk jeg ca 4000 pr mnd.

Når jeg fikk livsopphold ville Nav betale husleie (men de vil ikke betale mer enn 5000, så man må finne noe billig). Livsopphold er utrolig lite penger. Jeg er selv spent på hvor lenge jeg kan få arbeidsavklaring med barn. For livsopphold kan jeg bare ikke forestille meg at går.

Og ja, arbeidsavklaring er også trangt. Det blir enda verre når du har husleie. Jeg bodde nesten gratis en periode og slapp å bekymre meg for det. Når jeg da skulle flytte fikk jeg beskjed av Nav om at siden jeg hadde arbeidsavklaring måtte jeg selv betale husleie (i alle fall mesteparten av husleien, men man får litt bostønad, dette var ikke mer enn ca 1000 kr)! Så det er jo ikke så veldig stor forskjell på arbeidsavklaringspenger og livsopphold når man må betale husleie selv med arbeidsavklaringspenger.

Jeg fant noen få boliger som var billige, de kostet for eksempel 5000 i mnden. Jeg er jo gravid og trenger mer plass enn en som bor alene. Særlig når barnet vokser trenger jeg mer plass, en dag er det jo på tide å få eget soverom.

Det å gå på Nav med barn virker ugunstig! Jeg fant en leilighet til 6000 pr mnd, og dette sier Nav at er for dyrt, for "da jeg har arbeidsavklaring må jeg dekke husleie selv/med arbeidsavklarinspengene". Selv om jeg er gravid vil ikke Nav hjelpe med dyrere bosted enn hva jeg kunne fått dersom jeg var alene!!

Vi som går på Nav kan jo flytte inn på bofellesskap (det er ofte det vi faktisk må) men med barn går nok ikke dette lenger. Det er sikkert ikke lov til å ha spebarn på bofellesskap en gang (det kan jo bli bråk på natten). Så da må man finne noe dyrere enn bofellesskap. Og er det i det hele tatt slike plasser som er ledig da man må flytte? Finner man bolig hvis man må det som er billig nok og stor nok? (Og sentral nok. Vi med lite penger kan jo ikke bruke mye penger på skyss.) Det er ingen garanti. Å ha barn i den økonomiske ordningen er risikosport. Selv om man har jobb kan man jo miste jobben og havne på Nav.

Jeg er selv usikker på om jeg kan beholde baret pga økonomi.

Økonomi er en skikkelig drittordning. Det er en ordning som står bak ekstremt mye mishandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg nærmer meg 35 og samboeren min har trygg og fast jobb + en kropp som fungerer.
Han ønsker seg så klart også barn og jeg føler meg slem som må si "nei" fordi jeg er under avklarering. Hannes økonomi er bra og vi klarer oss greit på den, men vil jo hjelpe til mer økonimisk jeg også!!!

Vi ønsker så klart ikke barn for å få støtte, men for å ha gleden av å ha et barn og få en familie!!!!
TS



Anonymous poster hash: 67229...3a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få barn når man går på AAP er nok ikke positivt når det kommer til saksbehandler. Spesielt om du har vondt i ryggen.. Selv damer uten vondt i ryggen får jo vondt i ryggen når dem er gravide. Du må da tenke litt. Det blir bare vanskeligere og vanskeligere å få uføre så du kan ikke forvente at du vil få dette pga vondt i ryggen. Mange jobber man kan ha om man har vondt i ryggen.. spesielt om du greier og få barn.

Dette vil nok bli sett som veldig veldig dumt av både lege, spesialister og saksbehandler på nav.



Anonymous poster hash: 7aa58...2db
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vis at du greier å jobbe 50% i en jobb så har du mye større sjanser for støtte fra saksbehandler, fastlege osv.



Anonymous poster hash: 7aa58...2db
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest noen Trygderettskjennelser, men de har omhandlet uføresøknader, ikke aap. Der har det vært en faktor i vurderingen av funksjonsevne hvorvidt personen har fått - og tatt seg av - barn i årene før, men da var det gjerne flere barn. For eks om en person har fått tre barn på løpende bånd, men hevder seg ufør pga ryggproblemer. De ser faktisk på det også, hvordan man fungerer i dagliglivet.

Anonymous poster hash: 6655e...dd4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Lurer også på dette.... Flere med fydlige svar eller erfaringer?



Anonymous poster hash: 67229...3a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aap er for syke, hvis du virkelig er så syk, hvordan kan du da ja energi til barn som krever veldig mye energi? Blir litt egoistisk å få barn når man går på trygd og er under fattigdomsgrensen...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AAP og lite penger er nok ingen hindring. At det er dårlig gjort og urettferdig ovenfor barnet kan diskuteres.

Jeg vil nok si det er enda mer egoistisk og slemt av de som bor i Afrika og Syria i tilfellet, der er det jo mye verre. De får likevel masse barn, gjerne 5-10stk i hver familie.

Edit: Så med andre ord er det bare å kjøre på, skulle dere havne på gaten så er det fortsatt bedre enn i Syria. Men ville forventet enda mer vondt i ryggen, mye ligging og inaktivitet og stusselig økonomi i årene som kommer med mindre dere får mer inntekt.

Endret av debattanten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sett barn til verden når dere ikke har hverken økonomi eller helse til å ta vare på det!

Er ikke en menneskerett at få barn og det er veldig egoistisk at planlegge barn i deres situasjon.



Anonymous poster hash: 892f1...3b8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sett barn til verden når dere ikke har hverken økonomi eller helse til å ta vare på det!

Er ikke en menneskerett at få barn og det er veldig egoistisk at planlegge barn i deres situasjon.

Anonymous poster hash: 892f1...3b8

Man kan diskutere egoismen i det hele, men at det er en menneskerett å få barn? Helt klart.

Å produsere barn er et valg som tas på et individuelt nivå, ingen andre en personen selv skal bestemme dette. Om to personer er av samme oppfatning og har motsatt kjønn kan de lage en slags avtale om å lage barn. Gjør de det skal selvsagt ikke noen kunne nekte de å lage barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...