Gå til innhold

Adhd og omsorgssvikt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han fortalte at omtrent hele fagmiljøet er enige i at diagnosen ADHD egentlig er omsorgssvikt.

Anonymous poster hash: 6ad6a...e4e

Kan noen fagfolk kommentere denne påstanden? ? Det er jo hårreisende og et hån mot familier som har vært gjennom årevis med utredning! Selvfølgelig skal familiebakgrunn sjekkes, men igjen, å påstå at adhd ikke finnes er... kontroversielt!

Anonymous poster hash: 611a3...bb7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk denne tabellen, om diagnose som begrunnelse for uførepensjon. Hele 58 % av alle uføre i alderen 18- 39 år får trygd pga psykiske lidelser og adferdsforstyrrelser! Andelen uføre pga psykiske problemer går ned for hver aldersgruppe.

Finnes det belegg for at så mange unge skal ha så store psykiske problemer eller adferdsforstyrrelser at de ikke kan jobbe?

I så fall, hva er årsaken?

Bare de tre siste årene har det blitt 4.555 flere uføre under 35 år, og 58 % har psykiske lidelser eller adferdsforstyrrelser.

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Statistikk/AAP+nedsatt+arbeidsevne+og+uforetrygd+-+statistikk/Tabeller/Mottakere+av+uf%C3%B8repensjon+etter+diagnose%2C+alder+og+kj%C3%B8nn.+Pr.+31.12.2012.+Kvinner+og+menn.+Prosent.400106.cms

Anonymous poster hash: 9bba5...7fb
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat som alle andre sykdommer er det ting som ikke er ADHD som kan gi lignende symptomer. Det betyr ikke at ADHD ikke finnes, bare at våre metoder for utredning kanskje ikke er optimale. Der er korrelert annerledes aktivitet i noen hjerneområder og ADHD.

Kan lese mer om det her http://en.wikipedia.org/wiki/Attention_deficit_hyperactivity_disorder#Brain_structure

Anonymous poster hash: 7e78b...97a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mor til et barn med asberger og adhd (mild grad ) er utdannet sosionom og jobber i en ledende stilling med barn.

Opplevde å bli forfulg, mobbet og mistenkt som "dårlig mor" fordi jeg fikk et barn som er annerledes.

Dette er noen år siden nå, det var ikke så mye hjelp å få så jeg leste meg opp på forskning og fagstoff i åresvis. Lagde egne sosiale historier.

I dag har jeg en velfungerende, fornuftig tenåring som mestrer livet sitt og gjør det bra på skolen. Setter man inn adekvate tiltak tidlig vil de faktisk fungere bedre på lengre sikt!

Synes det er forferdelig TRIST at enkelte i bv ikke har nok kompetanse på bokstavdiagnoser enn det som var utalt over i hovedinnlegg. Sant og si, så burde ikke vedkommende arbeide med barn som har spesielle behov, det hjelper ingen at de skylder på foreldrene.

Den gangen fikk de nesten inbilt meg at det var min feil, men skjønte ikke det da jeg alltid hadde gått på skole, jobbet, hatt sunne fritidsinteresser, oppegående familie og gode karakterer på skolen.

Bokstavdiagnoser som adhd, add, og ulike grader for autisme, dysleksi skyldes nevrologisk lyte, det er vanlig og utbredt. Jo tidligere forståelse og tiltak, jo mer kan vi forebygge på individ og samfunnsnivå.

Hev kompetansen deres, folk i BV!

Anonymous poster hash: 47383...04b

Takk for at du svarte. Det er det som skremmer meg, at foreldre ikke blir møtt profesjonelt bestandig. Jeg er nok den i denne tråden som kan minst om ADHD, men jeg vil gjerne vite mer. Jeg har alltid hatt tro på at foreldre er de beste BV kan få med seg på lag om det er mulig. At familien får hjelp i stedet for å splittes. Samtidig forstår jeg ansvaret BV har.

Det var godt å lese om sønnen din :)

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen fagfolk kommentere denne påstanden? ? Det er jo hårreisende og et hån mot familier som har vært gjennom årevis med utredning! Selvfølgelig skal familiebakgrunn sjekkes, men igjen, å påstå at adhd ikke finnes er... kontroversielt!

Anonymous poster hash: 611a3...bb7

Jeg kan kommentere for meg og de jeg kjenner i "miljøet": Nei, det er ikke enighet om dette og det er en svært drøy påstand.

ADHD er en diagnose og man er født med diagnosen.

Barn som har vært utsatt for omsrgssvikt kan vise adferd, symptomer og oppfylle kriterier for å inneha diagnosen (eller diagnoser i autismespekteret), men da har ikke barnet selve diagnosen. Barnet harblitt påført noe pga. hjemmesituasjonen og det kan gi utslag i adferd som ligner på ADHD, tourettes etc. Men det er ikke ADHD eller tourettes.

Viktig å skille snørr og bart.

Anonymous poster hash: be6b2...ed7

• Liker 6
Skrevet

Fagmiljøet innen barnevernet, ikke fagmiljøet innen psykiatri.

Har selv hørt en barnevernsansatt si at hun var overbevist om at adhd ikke eksisterte og at det var utrygg ambivalent tilknytning.

Men jeg har ikke hørt noen innen psykisk helsearbeid si noe slikt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk denne tabellen, om diagnose som begrunnelse for uførepensjon. Hele 58 % av alle uføre i alderen 18- 39 år får trygd pga psykiske lidelser og adferdsforstyrrelser! Andelen uføre pga psykiske problemer går ned for hver aldersgruppe.

Finnes det belegg for at så mange unge skal ha så store psykiske problemer eller adferdsforstyrrelser at de ikke kan jobbe?

I så fall, hva er årsaken?

Bare de tre siste årene har det blitt 4.555 flere uføre under 35 år, og 58 % har psykiske lidelser eller adferdsforstyrrelser.

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Statistikk/AAP+nedsatt+arbeidsevne+og+uforetrygd+-+statistikk/Tabeller/Mottakere+av+uf%C3%B8repensjon+etter+diagnose%2C+alder+og+kj%C3%B8nn.+Pr.+31.12.2012.+Kvinner+og+menn.+Prosent.400106.cms

Anonymous poster hash: 9bba5...7fb

Skremmende!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig det er noe grunnleggende feil med hvordan vi oppdrar barn eller hvordan samfunnet fungerer som gir en tilbøyelighet til psykisk sykdom. Nå er ikke ADHD psykisk, det er nevrologisk. Men når det er sagt, har vi egentlig mer psykisk sykdom i Norge enn andre steder?

Er også mulig at personer som har tilbøyeligheter til psykisk sykdom lettere kan få barn i Norge siden der er så mange støtteprogram osv. Noe som igjen fører til en økning av personer med psykiske vansker.

Jeg tror egentlig det er mangel på kunnskap om hvordan håndtere egne følelser og hvilke verdier man utvikler. Man lærer ikke å sette pris på de man har og man lærer ikke hvordan man skal takle vanskelige følelser. Disse følelsene blir da liggende og jobbe helt til man knekker sammen og søker hjelp.

Det er ikke slik at alle automatisk utvikler en god måte å håndtere vonde følelser på, så dette er noe man burde bevisst lære bort til ungdommer.

Anonymous poster hash: 7e78b...97a

AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg fått de svarene jeg spurte etter. Skal lese linkene og forhåpentligvis bli klokere :).

Takk for at tråden ble så informativ!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen fasit på hvordan "behandle" barn med bokstadiagnoser, MEN dere skal vite at selv om alle er ulike, har de likevel visse fellestrekk i mer eller mindre grad.

Sanseforstyrrelser og indre uro/ her ser dere utagering,gråting, sinne og "fikling"

Hva demper disse forstyrrelsene? her er det vikig med kartlegging. ( Hvis du vet barnet fort blir stresset ved høye lyder, skjerm det )

Problemer med og forstå sosial koder/ironi

Det oppstår lett misforståelser, og de kommer i konflikt.

-Lag sosiale historier

-Forklare og tegne om følelser

-Lære å ta andres perspektiv/ tren EMPATI AKTIVT

Forsinket språk?

- Stimuler med visuelle bilder, syng, snakk og les aktivt

Mens fagfolk var opptatt ved å finne feil med meg som mor, tok jeg grep selv;)

Øve korttidsminne: " Ole, kan du hente en grønn kopp til mamma" ?

Lære empati/ta andres perspektiv: Lese bøker om emnet, vise godhet og være snill med dyr, aktivt trøste barn som faller og slår seg, være et godt forbilde.

Sinnemestring: Lære og forstå egne følelser og hvorfor de oppstår, større barn kan lære å telle til 10.

Forutsigbarhet: La barnet oppleve forutsigbarhet, fortell det hva som skal skje og hva det skal delta på den dagen.

Faste rutiner: Skaper trygghet og forutsigbarhet, barnet trenger ikke bruke så voldsomt energi på å forstå hva det skal, det vet hva det skal og kan bruke energi på det som faktisk skjer.

Den voksne bestemmer, konsekvent grensesetting: Barn som er usikre vil prøve å styre omgivelsene sine, ikke la det gjøre det. Vis at du er den voksne, at det er du som har kontroll i alle situasjoner.

Sunn mat: Allsidig og sunt kosthold, dessverre er det ikke slik at riktig mat kurerer bokstavdiagnoser, men de holder seg friske og raske:)

Realitetsorienter: Min sønn fikk høre fra lærere at han var umulig og at han aldri kom til å bli noe.

- Jeg gikk tidlig inn og realitetsorienterte min sønn. Forklarte han at det finnes mennesker der ute som aldri burde jobbet med barn, og at det de sa til han IKKE var sant.

Gikk aktivt inn for å gi han gode opplevelser, fokus på mestring og glede.

Og jeg klarte det….. foreldre der ute, aldri gi opp, ha tro på dere selv.

Anonymous poster hash: 47383...04b
  • Liker 3
Gjest Evans
Skrevet

Folket har ikke kapasiteten til å fordøye det på en bra måte ...

Anonymous poster hash: 967b2...e77

Ja, det kan hende du har rett i.

Gjest Evans
Skrevet

Dette er oppe i nyhetsbildet med jevne mellomrom, blandt annet om foreldrekurs som ble vist til tidligere i tråden.

Det som er trasig er at mange går rett i skyttergraven og da blir den åpne debatten punktert og dør ut.

Slik jeg forstod foreldrekurset, var dette for foreldre som har barn med ADHD og hvordan de kan lære om samtale bedre med barna sine - ikke at foreldrenes egen omsorg kan påvirke selve diagnosen. Men mulig jeg misforsod den.

Har ikke lest om det tidligere, så for meg var dette helt nytt - og ganske overraskende!

AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg forstod foreldrekurset, var dette for foreldre som har barn med ADHD og hvordan de kan lære om samtale bedre med barna sine - ikke at foreldrenes egen omsorg kan påvirke selve diagnosen. Men mulig jeg misforsod den.

Har ikke lest om det tidligere, så for meg var dette helt nytt - og ganske overraskende!

Christoffer fikk blandt annet diagnosen ADHD. Det er til ettertanke når man vet hva han ble utsatt for.

Det finnes ganske mye på nett om dette. Her er en ganske god link, fra 2013 http://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=328504

• Liker 2
Skrevet

Det jeg tror personen du snakker med mente er at barn som er utsatt for omsorgssvikt og barn med ADHD kan utvise veldig lik atferd. På 90- tallet er det velkjent at mange barn ble feildiagnosert og ble medisinert med stoffer som Concerta som er ett amfetaminlignende stoff.

Barn som er utsatt for omsorgssvikt vil ofte søke oppmerksomhet på andre arenaer, og overkompenserer for å få denne oppmerksomheten. Om det er positiv eller negativ oppmerksomhet er ikke så viktig, bare det er oppmerksomhet. Det vil resultere i ett "vanskelig" barn, og i stede for å rette oppmerksomheten mot hjemmesituasjonen ble oppmerksomheten rettet mot barnet.

Det betyr ikke at ingen barn har ADHD, for det er fortsatt en anerkjent diagnose i diagnosesystemene. ADD derimot er ikke lenger i diagnosesystemene.

er ikke concerta en nyere medisin? Var det ikke stort sett Ritalin som ble brukt på 90-tallet?
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr ikke at ingen barn har ADHD, for det er fortsatt en anerkjent diagnose i diagnosesystemene. ADD derimot er ikke lenger i diagnosesystemene.

Når ble ADD-diagnose ute av diagnosesystemene?

Anonymous poster hash: 630aa...1d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Undersøkelser viser at det er en betydelig overvekt av barn med bokstavdiagnoser som har foreldere som er vanskeligstilte, aleneforeldre, på aap/ufør o.l, og at mange av disse foreldrene jobber for og gjerne vil ha en diagnose på barnet fordi det gir mer penger inn. Skremmende! Diagnosene er nok reelle, men lang fra alle som diagnostiseres har en reell sykdom. Å få tildelt feil omsorgsperson fra fødselen kan ha mye å si, og mange hadde nok trengt sterkere støtte fra barnevernet og avlastningshjem i oppveksten.

Anonymous poster hash: 852ca...b07

AnonymBruker
Skrevet

Var på fest i helga og ble sittende å prate med en som har en høyere stilling i barnevernet.Det han fortalte meg om ADHD (aner ikke hvorfor vi kom inn på det emnet) sjokkerte meg veldig.Han fortalte at omtrent hele fagmiljøet er enige i at diagnosen ADHD egentlig er omsorgssvikt. Det er foreldrene som trenger diagnosen, det er greiere å henge problemene på en diagnose enn å ta ansvaret for omsorgssvikt.Jeg kjenner folk som har ADHD barn, mora til den ene hadde alkoholproblemer som hun klarte å gjøre noe med etter mange år og den andre bor i en familie med mange barn og kaos, men jeg mener at disse ikke er typiske representanter av ADHD.Jeg har nå sittet å tenkt på foreldrene til ADHD barn, og hvordan de må føle det når de er i kontakt med hjelpeapparatet. Fant denne linken fra Legeforeningen og den synes jeg langt på vei gir mannen jeg snakket med rett.http://legeforeningen.no/Legeforeningen-mener/Horingsuttalelser/2013/Horing---ADHD--nasjonal-faglig-retningslinje/ Hva tenker dere om dette og hvordan blir familier med ADHD barn hjulpet i dag?Jeg må si at det må være tøft å være foreldre med slike hentydninger. Anonymous poster hash: 6ad6a...e4e

Har arbeidet i flere bvt på østlandet & har nettverk innen bvt i Finnmark, på Helgelandskysten, Bodø, Trondheim, Bergen, Vestfold & i så godt som i alle store og bittesmå bvt på Østlandet. Har nettverk innen BUPP, DPS/VOP, politi, krisesenter, familievernkontor, etc. Og selvfølgelig også innen barnehager, skoler, SFO, vgs.

Jeg kjenner meg overhode ikke igjen i beskrivelsen du gir.

ADHD er IKKE omsorgssvikt. Og det er det heller ingen som påstår. I hvert fall ikke i fagmiljøet.

Du vil alltid finne mennesker som har kontroversielle holdninger.

Men dette er ikke en holdning som er utbredt blant fagfolk. Heldigvis.

Anonymous poster hash: 39ce0...aae

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Var på fest i helga og ble sittende å prate med en som har en høyere stilling i barnevernet.

Det han fortalte meg om ADHD (aner ikke hvorfor vi kom inn på det emnet) sjokkerte meg veldig.

Han fortalte at omtrent hele fagmiljøet er enige i at diagnosen ADHD egentlig er omsorgssvikt. Det er foreldrene som trenger diagnosen, det er greiere å henge problemene på en diagnose enn å ta ansvaret for omsorgssvikt.

Jeg kjenner folk som har ADHD barn, mora til den ene hadde alkoholproblemer som hun klarte å gjøre noe med etter mange år og den andre bor i en familie med mange barn og kaos, men jeg mener at disse ikke er typiske representanter av ADHD.

Jeg har nå sittet å tenkt på foreldrene til ADHD barn, og hvordan de må føle det når de er i kontakt med hjelpeapparatet.

Fant denne linken fra Legeforeningen og den synes jeg langt på vei gir mannen jeg snakket med rett.

http://legeforeningen.no/Legeforeningen-mener/Horingsuttalelser/2013/Horing---ADHD--nasjonal-faglig-retningslinje/

Hva tenker dere om dette og hvordan blir familier med ADHD barn hjulpet i dag?

Jeg må si at det må være tøft å være foreldre med slike hentydninger.

Er enig: ADHD er er resultat av ressurssvake foreldre og det er ingen tvil om det går inn under "omsorgssvikt".

Disse barna klarer ikke å være rolige og de har dårlig kosthold/stabilitet/søvnrytme i sine hjem og foreldrene krangler mye og har gjerne ikke høyere utdanning.

Barna ender opp i NAV systemet med Ritalin som nærmeste støtte.

Anonymous poster hash: 6e553...1b9

• Liker 1
Skrevet

Denne personen du snakket med kan nok ikke være særlig intelligent. Og jeg tror ikke på hun snakker for hele barnevernet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...