Gå til innhold

Sykepleiere som er veileder for sykepleierstudent!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en sykepleierstudent nå som jeg sliter med å få i gang til å gjøre noe som helst!. Hun bare setter seg ned ved første anledning, vil ikke stelle pasienter, vil ikke skrive refelskjoner, vil ingenting! Jeg er på nære nipet til å kontakte skolen og si at hun kommer til å få varsel om stryk! Jeg er ingens streng person, men føler jeg har vært veldig streng de siste dagene, å motivere og prøve å finne gøyale oppgaver hjelper ikke. Pasientene vil helst ikke ha hjelp av henne heller. Det er første praksisperiode, så forventer ikke at hun skal kunne alt, men jeg forventer at hun viser interesse og at hun kaster seg ut og prøver ting. Det er veldig slitsomt! Jeg har hatt studenter før og ikke hatt dette problemet før! Trenger råd! Vil et varsel om stryk virke bare demotiverende? Eller vil det faktisk være et spark i baken? Tenker og hvis det er slik at hun da gir opp har vi luket ut en som faktisk ikke bør bli sykepleier..



Anonymous poster hash: 2a164...3dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du bør varsle skolen. Ikke tenk på at du er streng. Tenk på om det er forsvarlig å la denne sykepleierstudenten ta hånd om pasienter på egenhånd. Ikke tenk på hva som vil være demotiverende for henne, for dette er faktisk irrelevant. Jeg synes hun bør få beskjed om at hun må skjerpe seg, eller så stryker hun.



Anonymous poster hash: c35c9...699
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du SKAL varsle skolen umiddelbart! Dette er tydelig en student som ikke har noe i et sånt yrke å gjøre, og jo før studenten blir luket ut av praksisen, jo bedre.



Anonymous poster hash: 57f64...7b3
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du pratet med henne om at hun må skjerpe seg, og hva sier hun til det? Ut i fra det du skriver får jeg inntrykk av at problemet er at hun ikke er motivert, heller enn at hun er usikker på hvordan hun skal oppføre seg. Synes absolutt du bør si ifra til skolen, men synes og du bør ta en prat direkte til henne (om du ikke allerede har gjort det).



Anonymous poster hash: 1ca2a...ca0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er så lite motivert skjønner jeg ikke hvordan hun skal komme gjennom 3 år med praksis. Synes hun skal få varsel om stryk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv sykepleierstudent og har hatt praksisen på sykehjem. Vi er nå flere i klassen som skulle ønske at veileder og kontaktsykepleier hadde varselt om en veldig umotivert, ja rett og slett lat og dårlig, student første praksisen. Hun har nå greid å åle seg videre i studiet, og det er tydeligvis vanskelig for lærerne å plukke opp holdningen hennes når de ser henne så skjeldent. Håper du melder fra, det er ikke alle som passer til å være sykepleiere, og gjennom hele studiet foregår en skikkethetsvurdering fra skolens side.



Anonymous poster hash: 29c17...923
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meld i fra!

Håper ikke studenten kommer fra HiST. Uansett hvor håpløs studentene er i praksis, får de bestått. Skolen må jo utdanne flest mulig, de tenker KUN penger og ikke skikkethet. En i klassen min på 3.årspraksis gav en pasient feil medisiner. I stede for å varsle om feilen prøvde han å dekke over, og nektet på å ha gitt medisiner til pasientene. Ikke bare det, men han gjorde minst mulig. Hver gang han hadde tid til overs satt han med telefonen. Hvis en pasient prøvde å prate med ham, latet han som han ikke hørte. Kom ofte for sent til vaktene og dro gjerne tidlig hjem uten å si i fra. Veilederen kontaktet praksiskontoret om stryk, men neida, han fikk bestått han. (Jeg var på samme praksisplass som han, derfor vet jeg dette.) Han strøk på bacheloren og i og med han har brukt opp sine 5 år på studiet, så er han heldigvis ikke utdannet sykepleier.

Anonymous poster hash: 8d5c6...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med henne i forrige uke, spurte henne rett ut om hun syntes det var kjedelig og om hun følte det ikke var noe for henne, men hun sa bare at det gikk fint og at det var spennende. Jeg skal samkjøre mine erfaringer med den andre veilederen i dag og så kontakte skolen. Jeg synes at det ikke skal være vår oppgave å mase på en student om at de skal gjøre skoleoppgavene sine, de studerer på frivillig basis og vi har ikke mindre å gjøre på avd selv om vi har med studenter. Å hele tiden måtte minne henne på å skrive refleksjoner, skive ukesmål eller dagsmål burde ikke være nødvendig.Hun bare smiler og sier hun har ikke gjort det enda, men det begynner å hope seg opp! Blir spennende å si hvordan det blir i dag :) Takk for råd alle sammen!



Anonymous poster hash: 2a164...3dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du SKAL varsle skolen umiddelbart! Dette er tydelig en student som ikke har noe i et sånt yrke å gjøre, og jo før studenten blir luket ut av praksisen, jo bedre.

Anonymous poster hash: 57f64...7b3

Synes det er drastisk å si at noen ikke har noe i et slikt yrke å gjøre, kan være mange ting som gjør at vedkommende er på den måten som ts beskriver. Hvordan vedkommende egentlig passer til yrket vet jo ikke vi noenting om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld i fra!

Håper ikke studenten kommer fra HiST. Uansett hvor håpløs studentene er i praksis, får de bestått. Skolen må jo utdanne flest mulig, de tenker KUN penger og ikke skikkethet. En i klassen min på 3.årspraksis gav en pasient feil medisiner. I stede for å varsle om feilen prøvde han å dekke over, og nektet på å ha gitt medisiner til pasientene. Ikke bare det, men han gjorde minst mulig. Hver gang han hadde tid til overs satt han med telefonen. Hvis en pasient prøvde å prate med ham, latet han som han ikke hørte. Kom ofte for sent til vaktene og dro gjerne tidlig hjem uten å si i fra. Veilederen kontaktet praksiskontoret om stryk, men neida, han fikk bestått han. (Jeg var på samme praksisplass som han, derfor vet jeg dette.) Han strøk på bacheloren og i og med han har brukt opp sine 5 år på studiet, så er han heldigvis ikke utdannet sykepleier.

Anonymous poster hash: 8d5c6...ab4

Vel, jeg gikk på HiST, og gjorde alt jeg kunne for å være en flink student, men var i en vanskelig livssituasjon. Måten lærere og praksislærer møtte meg på var faktisk elendig i forhold til hva jeg nå vet at jeg hadde krav på. Jeg kunne nok blitt en utmerket sykepleier, men valgte å slutte ettersom jeg mistet motet (dessverre).

Det er ikke slik at man ikke kan bli sykepleier bare fordi man er i en litt vanskelig periode av livet sitt. Da trenger man veiledning og forståelse, og ikke å bli fortalt at man ikke kan ta høyere utdanning. Forøvrig er jeg snart ferdigutdanner barnehagelærer, og har et godt liv med gode framtidsutsikter i dag :)

Beklager for en liten avsporing, men følte for å få det ut.. Anbefaler aldri noen å starte på HiST.

Anonymous poster hash: da336...187

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i praksis husker jeg at veileder og avdeligssjefen på sykehjemmet tok meg til side og fortalte meg at jeg var i strykfare. Jeg var 'uinteressert', 'arrogant' osv.

Husker jeg gråt etterpå, de hadde misforstått meg helt. Jeg var verken uinteressert eller arrogant bare veldig sjenert (og utilpass. Jeg merket fra dag 1 jeg var der at de ikke hadde noe særlig til overs for meg).

Endret av Gwynevere
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å ta tak i dette tidlig, ideelt sett før midtvurdering. Bra at du har tatt det opp med studenten, om hun sier èn ting men gjør en annen, synes jeg det blir riktig å koble inn skolen. Jeg er fagutviklingssykepleier og jobber med praksisordningen på avdelingen de gangene vi har studenter, og situasjonen du beskriver er ikke rent sjelden. Etter min mening har du fulgt riktig "tjenestevei", altså student -> medveileder(e) -> skoleveileder. Ta opp dette på midtvurdering, med varsel om mulig ikke bestått. Det er lov å være usikker og ny i faget, men dette kan ikke gjentas under senere praksiser og hvertfall ikke som ferdig utdannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta tak i dette så fort som mulig. Ta kontakt med veilederen fra skolen og si at dere tre må ha en prat sammen snarest. Om det faktisk er det at hun ikke vil bør hun kanskje finne seg noe annet å gjøre, men om det er fordi hun er sjenert, usikker og ikke føler seg velkommen i avdelingen må det gripes tak i på en annen måte slik at hun faktisk får den praksisen hun trenger. Jeg forventer av studenter i min avdeling at de er interesserte og engasjerte og tar initiativ til oppgaver selv, ikke at de setter seg ned og venter på at noen skal fortelle dem hva de skal gjøre. Det er grunnlag for strykvarsel på midtevaluering, men jo tidligere du tar tak i det, jo bedre. Jeg vil ikke være med på å "oppdra" mine fremtidige kollegaer til å slite ut sofaen på vaktrommet. Man må ta ansvar for egen læring, ganske enkelt.

Når det er sagt, så er det ikke like enkelt for alle å stå frem og si "jeg vil gjøre ditt og jeg vil gjøre datt", særlig om man er mange studenter i samme avdeling og de andre kanskje er litt mer av den frempå typen enn en selv. Derfor er det viktig at dere får snakket ordentlig sammen så tidlig som mulig, hun får vite dine forventninger til henne og du hennes forventninger til deg, samt at veileder fra skolen må legge fram hva som faktisk kreves for å få bestått praksis.



Anonymous poster hash: fac5a...59f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke utdannet sykepleier,men har en annen 3-årig profesjonsutdanning fra høyskole,så det blir mye det samme mtp.strukturen i praksis.Det høres ut som studenten enten er lat/umotivert,eller rett og slett ikke er klar over hva som forventes av henne?

Da jeg var i mine praksisperioder hadde jeg en fast ukeplan for hva jeg skulle gjøre.Den var utformet av meg selv i samarbeid med praksisveilieder.Ellers var det obligatoriske veiledersamtaler der både veileder på skolen,jeg og veileder i praksis snakket sammen på telefon.Jeg hadde også 1 fast veiledersamtale på ca.1 time per uke,der jeg og praksisveileder snakket sammen ulike situasjoner og fremdriften i praksissplanen.Hele opplegget var altså veldig forutsigbart,og det tror jeg er en stor fordel, særlig i 1.praksisperiode.

Ved midtveis-evalueringen skal man vel få vite om man ligger an til stryk eller bestått.Dette gjelder vel alle helsefagene?Jeg ville tatt dette opp med henne så fort som mulig om jeg var deg,TS.Si at hun ligger an til stryk om hun ikke tar mer ansvar for egen læring.Samtidig er det viktig å ha konkrete mål å jobbe med hver uke,særlig om hun ikke er av den mest selvgående typen..Ville laget ukeplan til henne og hatt samtale hver uke,samt en fast dag der hun må innlevere refleksjoner til deg.

Da har du ihvertfall ditt på det rene,dersom studenten likevel stryker og etterpå skylder på dårlig praksisplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg gikk på HiST, og gjorde alt jeg kunne for å være en flink student, men var i en vanskelig livssituasjon. Måten lærere og praksislærer møtte meg på var faktisk elendig i forhold til hva jeg nå vet at jeg hadde krav på. Jeg kunne nok blitt en utmerket sykepleier, men valgte å slutte ettersom jeg mistet motet (dessverre).

Det er ikke slik at man ikke kan bli sykepleier bare fordi man er i en litt vanskelig periode av livet sitt. Da trenger man veiledning og forståelse, og ikke å bli fortalt at man ikke kan ta høyere utdanning. Forøvrig er jeg snart ferdigutdanner barnehagelærer, og har et godt liv med gode framtidsutsikter i dag :)

Beklager for en liten avsporing, men følte for å få det ut.. Anbefaler aldri noen å starte på HiST.

Anonymous poster hash: da336...187

Det er jo åpenbart at denne studenten ikke gjør så godt hun klarer.

Det er faktisk ikke slik at det er foreleserne sin jobb å motivere studentene og mase på dem slik at de gjør det de skal når man går høyere utdanning. Det er heller ikke slik at man kan få fritt pass dersom man går gjennom noe vanskelig. Selvsagt er det synd for din del, men det vil ikke si at kravene kan senkes.

Jeg er enig i at dette var en avsporing, og du kan nesten ikke legge dine erfaringer til grunn for alle som ikke gjør det de skal. Man kan ikke anta at en student har det vanskelig på grunn av at vedkommende ikke gjør det en skal, og dermed tenke at det er greit og at man skal la det gå. Nei. I helsevesenet er det pasienten som er i fokus. Dersom det ikke er forsvarlig å la en student utføre gitte oppgaver på egenhånd kan man faktisk ikke bare la det gå. Her risikerer du pasienters liv. Det vil ikke si at denne studenten ikke egner seg som sykepleier eller ikke har noe som helst på høyere utdanning å gjøre, bare at hun ikke har kompetanse, motivasjon nok eller annet til å bestå og gå videre i studieløpet. Det er viktig å sette krav til fremtidig helsepersonell.

Anonymous poster hash: c35c9...699

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo åpenbart at denne studenten ikke gjør så godt hun klarer.

Det er faktisk ikke slik at det er foreleserne sin jobb å motivere studentene og mase på dem slik at de gjør det de skal når man går høyere utdanning. Det er heller ikke slik at man kan få fritt pass dersom man går gjennom noe vanskelig. Selvsagt er det synd for din del, men det vil ikke si at kravene kan senkes.

Jeg er enig i at dette var en avsporing, og du kan nesten ikke legge dine erfaringer til grunn for alle som ikke gjør det de skal. Man kan ikke anta at en student har det vanskelig på grunn av at vedkommende ikke gjør det en skal, og dermed tenke at det er greit og at man skal la det gå. Nei. I helsevesenet er det pasienten som er i fokus. Dersom det ikke er forsvarlig å la en student utføre gitte oppgaver på egenhånd kan man faktisk ikke bare la det gå. Her risikerer du pasienters liv. Det vil ikke si at denne studenten ikke egner seg som sykepleier eller ikke har noe som helst på høyere utdanning å gjøre, bare at hun ikke har kompetanse, motivasjon nok eller annet til å bestå og gå videre i studieløpet. Det er viktig å sette krav til fremtidig helsepersonell.

Anonymous poster hash: c35c9...699

Vel, nå trakk jo jeg aldri noen direkte sammenligning mellom meg og jenta som det skrives om i denne tråden, jeg svarte på noe noen skrev om en høyskole og det er fullt lovlig, dessuten skrev jeg at det var en avsporing for å avslutte der. Så om du ikke ønsket å bidra til avsporingen så hadde du ikke trengt å svare på den.

Klart jeg er enig i at man må stille krav til studentene, men nå var det snakk om både livssituasjon og en diagnose som gjorde at lærerne var lovpålagt å imøtekomme meg med tilrettelegging og diverse, noe de ikke gjorde. Var ikke bare praksis det var snakk om her. Jeg har aldri skrevet at det er forelesernes eller andres jobb å motivere en student, eller at man skal få "fritt pass" fordi man sliter med ting, men at det er snakk om at de også jobber med mennesker, og det er store forskjeller på måten å møte mennesker på i tillegg til at det er visse ting de er lovpålagt å tilrettelegge for. Som sagt er jeg snart ferdig med en høyere utdanning nå og her har jeg fått det jeg har krav på.

Går ikke å diskutere erfaringene til folk du ikke kjenner, og motargumentere mot erfaringene, når du ikke kjenner til hvordan ting faktisk har vært. Enda så skråsikker du er på det du skriver.

Anonymous poster hash: da336...187

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ps: nå takker jeg for meg i denne tråden, who have lived it is the one who knows it best.

Til TS: Håper du snakker alvorlig med studenten før du melder fra (om du ikke allerede har gjort det), ellers synes jeg så absolutt du bør melde i fra. Men det verste en kan oppleve dersom en FAKTISK blir feiltolket av praksislærer o.l., er å få det midt i fleisen slik noen her har skrevet, så er nok fint å få en muntlig advarsel før det blir svære møter og greier. Selv om du allerede har bestemt deg for å melde i fra. Men skjønner at det kanskje haster litt? Uansett lykke til både til deg og studenten. :)



Anonymous poster hash: da336...187
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå trakk jo jeg aldri noen direkte sammenligning mellom meg og jenta som det skrives om i denne tråden, jeg svarte på noe noen skrev om en høyskole og det er fullt lovlig, dessuten skrev jeg at det var en avsporing for å avslutte der. Så om du ikke ønsket å bidra til avsporingen så hadde du ikke trengt å svare på den.

Klart jeg er enig i at man må stille krav til studentene, men nå var det snakk om både livssituasjon og en diagnose som gjorde at lærerne var lovpålagt å imøtekomme meg med tilrettelegging og diverse, noe de ikke gjorde. Var ikke bare praksis det var snakk om her. Jeg har aldri skrevet at det er forelesernes eller andres jobb å motivere en student, eller at man skal få "fritt pass" fordi man sliter med ting, men at det er snakk om at de også jobber med mennesker, og det er store forskjeller på måten å møte mennesker på i tillegg til at det er visse ting de er lovpålagt å tilrettelegge for. Som sagt er jeg snart ferdig med en høyere utdanning nå og her har jeg fått det jeg har krav på.

Går ikke å diskutere erfaringene til folk du ikke kjenner, og motargumentere mot erfaringene, når du ikke kjenner til hvordan ting faktisk har vært. Enda så skråsikker du er på det du skriver.

Anonymous poster hash: da336...187

Dersom man har en diagnose eller noe annet som gir deg mulighet til tilrettelegging så er det en helt annen sak. Det er det ikke i dette tilfelle. Da hadde TS visst det. Derfor ser jeg ingen grunn til at du skriver dette i denne tråden. Mitt innlegg var relevant til tråden i motsetning til ditt, selv om mitt innlegg var et svar til ditt.

Anonymous poster hash: c35c9...699

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man har en diagnose eller noe annet som gir deg mulighet til tilrettelegging så er det en helt annen sak. Det er det ikke i dette tilfelle. Da hadde TS visst det. Derfor ser jeg ingen grunn til at du skriver dette i denne tråden. Mitt innlegg var relevant til tråden i motsetning til ditt, selv om mitt innlegg var et svar til ditt.

Anonymous poster hash: c35c9...699

narcissism yo

Anonymous poster hash: da336...187

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du sier fra ts, det er altfor mange som siger gjennom praksis når det egentlig skulle strøket for lengst. Alle håper noen andre tar ansvar. Har selv vært borti en del håpløse studenter, som ikke evner å vise hverken initiativ eller faglig forståelse uansett hvor mye man forsøker. De har sjelden forståelse for de tilbakemeldingene som gis, og dessverre vil ikke alltid skolen stryke elever i praksis "fordi nå er er jo nesten ferdig med to år"... Til de som mener seg misforstått av de ansatte på prakisstedet, dersom veileder som mer med deg hver dag opplever deg som arrogant, så gjør sannsynligvis pasientene det også, absolutt ikke bra. Det er klart de må gi beskjed!

Anonymous poster hash: 9ccc9...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...