Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Seajewel
Skrevet

Her MÅ jeg støvsuge og vaske gulvet daglig, hvis ikke vil gulvet se ut som om det ikke er vasket eller støvsuget på fjorten dager. Det blir grisete igjen med en gang. Med små barn, flere dyr, og besøk så blir det fort skittent.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg reagerer ikke på sko som ikke står fint på plassen sin, hybelkaniner, leker på gulvet, fat i vasken eller litt smuler på skjærefjøla.

Men jeg reagerer på matrester, ekkelt dritt i og rundt toalettet. Manglende håndsepe på bad og kjøkken!!!! Når du kan SE at det ikke har vært rengjort på lenge. F.eks. på et kjøkken så var det noen som hadde masse greier stående på disken. Du kunne skjønne at dette var noe som hadde stått der en stund pga at det ikke var noe som typisk var blitt brukt "i dag" (kjøkkenapparater, esker med f.eks. pasta, krydder, boss, skitne glass, tomflasker, melkekartonger til tørk +++). Og så ser du at det er masse matrester og dritt rundt, under og innimellom. Og det samme på stuen på stuebordet. En fin duk som nå bare er kjempekrøllete med masse blader og aviser og halvtomme glass (noen størknet) og askebeger med 30 sneiper og gjerne noen brødskorper og smuler innimellom også. Det verste var vel bananskall i sofaen. Jeg reagerer også på at søppel ikke puttes i søpla. Men gjerne "mellomlagres" på kjøkkendisken, i vasken(??? what's up with that!??), på stuebordet, gulvet og gudene må vite hvor ellers...

Jeg tåler altså rot (og litt søl, men forventer da at det tas bort ganske kjapt) som er nytt og ikke har blitt rukket å bli tatt bort enda (og om de spiste middag rett før jeg kom på besøk, så er det jo forståelig at det står til jeg går hjem på kjøkkendisken/vasken).

Nei, jeg har det ikke hysterisk ryddig. Det er ganske rotete i gangen her nå, men kan ikke fordra dritt og matrester! Og gammelt rot.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vokste opp i et hjem som skulle være RENT, hele tiden! En god del av min mor sin fritid ble benyttet til vasking, med påfølgende dårlig humør hvis hun syntes vi "griste", f.eks. at vi glemte å tørke bort brødsmuler fra benken etter å ha skjært oss en skive! Vi fikk tildelt diverse rom som skulle vaskes HVER dag, og hun gikk etter og sjekket at vi hadde gjort det etter hennes standard.... Har til og med fått høre fra henne etter at jeg ble voksen at hun regnet seg som en svært god mor ettersom vi alltid kom hjem til rent hus. Så nei: å vaske eller støvsuge gulvene hver dag har aldri vært en prioritert oppgave hjemme hos oss.

Rart det der! Jeg vokste opp med en mor som ryddet som en gal og var sur pga rot hele tiden, og jeg er blitt en veldig lite huslig person.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en onkel som har et helt utrolig rotete hus. I enkelte rom er det stier mellom bæreposer og pappesker med ting. Også familiens senger er fulle av ting som de nærmest sover oppi. Det er selvsagt heller ikke rent når det er så rotete.

Ellers bryr jeg meg lite om hvordan andre har det. Folk må gjerne bo i kataloghjem for meg, men så kjenner jeg heldigvis ingen som har det så stramt hjemme at det ikke er mulig å slappe av noen timer på besøk. Jeg reagerer heller ikke på rot og støv, så lenge det ser ut som om det ikke er årevis mellom hver gang det ryddes og vaskes.

For eksempel var jeg hjemme hos noen en gang som hadde gammel fastfoodemballasje med matrester i stikkende fram fra under sofaen. Dét reagerer jeg på. Jeg reagerer derimot ikke på noen møkkete tallerkener på kjøkkenbenken.

• Liker 1
Skrevet

Naboen min fra da jeg var barn hadde plasttrekk på sofaen sin!! Vet ikke om det var noe man kjøpte ekstra, eller om det var en del av emballasjen som ikke var tatt av. Var ihvertfall veeeeeldig forsiktig når vi var på kaffebesøk der :D *livredd for å søle*

Gjest Godjente
Skrevet

Vi har det ikke plettfritt her hjemme, men jeg takler bare ikke oppvask som ikke blir tatt med en gang, og dette synes jeg er fryktelig vanskelig hjemme hos andre også; men hos andre er det mer dersom oppvasken har stått en dag eller to... .

Hjemme hos meg selv er det stort sett alltid ryddig, vi har et system på tøyvask som gjør at det aldri hoper seg opp, og oppvaskmaksinen fylles og settes på med en gang den er full, pluss at vi vasker opp kjeler etc underveis mens vi lager middag eller umiddelbart etterpå. Jeg har derimot ikke startet på vindusvasken for i år enda, og sidne vi har hund blir det støvete selv med støvsuging annen hver dag. Alle har vi ulike terskler, men skitten oppvask og et skittent kjøkken gjør at jeg lett finner opp en diett når jeg er på besøk ;)

Anonymous poster hash: 34da8...f37

Kjenner meg litt igjen i dette :fnise: Nesten så jeg får lyst og rydde vekk når jeg er hos besøkende og de har mye kopper og kar stående rundt.

Er jeg hjemme hos mamma er jeg fort opp å rydde når man er ferdig med og spise.

Jeg vasker hele huset en gang i uka, men støvsuger ved behov av og til flere ganger uken.

Er ikke fanatiker, men liker å ha det pent , ryddig og rent rundt meg

Skrevet (endret)

Det å være opptatt av å ha det ryddig og rent rundt seg, er ikke det samme som å være fanatisk (les: syk). Mennesker som tørker over vasken etter at en gjest har brukt toalettet, som ikke lar gjestene ha glasset sitt på bordet når det er tomt, som tar oppvasken mens de har gjester osv., er ikke mennesker som "liker å ha det ryddig og rent". De er ekstreme varianter. Det er litt som å si at alle som har det rotete og "skittent", bor i en svinesti, har 2000 brusflasker i stuen, ikke har vasket badet på et halvt år, ikke skiftet sengetøy på like lang tid +++. Ytterpunkter blir tåpelig å bruke som eksempler.

Endret av Musaleem
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar gjerne og rydder inn i oppvaskemaskinen mens vi har gjester, og mitt selskap ikke er nødvendig for å holde flyten i samtalen :) Det er ikke fordi jeg er hysterisk, men for å få en pause fra selskapet, lade opp, og for å få på en oppvaskmaskin, så jeg kan ta en ny ladning senere på kvelden og slippe at alt hoper seg voldsomt opp.

Anonymous poster hash: 97d34...5e7
  • 6 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Personlig tror jeg det verste for min del er hjem med hunder, som ikke rengjøres deretter.. Har vært på besøk hos et fåtall hvor jeg ikke ønsker å sette meg i sofaen i frykt for hva den har gått igjennom. Det er gjerne hjem hvor det er tydelig at det rengjøres sjeldent. En kopp med mugg er helt vanlig, eller en størknet flekk på gulvet som burde vært vasket for 2 måneder siden og man ikke aner hva det er... En jeg kjenner har hund, og denne hunden har en tendens til å tisse inne om den er inne lenge av gangen. Har opplevd at datter i huset finner hundeavføring, og gir beskjed om dette da til foreldre. Samme hus som har flekker på gulvet, og generelt er skittent til tross for at de rydder til en viss grad. Stoffsofaen lukter osv. Jeg forstår ikke at de selv klarer å ligge henslengt her en lørdag og slappe av. Alt jeg tenker på hvis jeg sitter i den sofaen er om jeg sitter på gammel tiss eller avføring fra hunden... Siden de tydeligvis ikke vasker ofte nok til å oppdage slike ting. Har hentydet at en slik stoffvasker sikkert hadde vært fin på deres sofa, uten noen særlig respons. Hadde ikke klart å bo sånn selv.

Anonymkode: 9904f...e64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...