AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #21 Skrevet 3. mai 2015 Vi hadde det også plettfritt før barna kom, men smuler, evt skive rester på kjøkken gulvet etter frokost er vanlig, om det ligger til vi kommer hjem for så være, leker flyter i stua og de sparker av seg skoa rett innenfor døra, vi prøver å ta tak i det men har funnet ut at å måke snø i snøstorm er umulig, men nå er det forskjell på skitt og rotAnonymous poster hash: ed8b0...d25 3
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #22 Skrevet 3. mai 2015 Vi hadde det også plettfritt før barna kom, men smuler, evt skive rester på kjøkken gulvet etter frokost er vanlig, om det ligger til vi kommer hjem for så være, leker flyter i stua og de sparker av seg skoa rett innenfor døra, vi prøver å ta tak i det men har funnet ut at å måke snø i snøstorm er umulig, men nå er det forskjell på skitt og rotAnonymous poster hash: ed8b0...d25
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #23 Skrevet 4. mai 2015 Jeg klarer det jeg også men prioriterer det overhode ikke. I mitt liv prioriteres det andre ting enn å ha et u koselig utstilingshjem. Har aldri slitt med støv på hjernen er glad for det. Det er forskjell på å ha støv på hjernen og å være lat. Å si at man ikke prioriterer å sette oppvasken inn i oppvaskmaskina blir jo bare en dårlig unnskyldning for å være lat. Det tar ikke lenger tid å sette den inn i oppvaskmaskina enn å sette den på benken. Selv om man har det rent og ryddig, er ikke det ensbetydende med å ha et utstillingshjem. Jeg har det stort sett ryddig og rent, men har langt fra noe utstillingshjem. TS: Hvis jeg kom inn i et hus som er direkte møkkete, ville jeg tenkt at folkene som bor der feilet et eller annet. Enten fysisk eller psykisk eller begge deler. Jeg har jobbet innen psykiatri, og har sett leiligheter som er så inngrodd møkkete at jeg ikke orket ta i noe uten å bruke hansker. De menneskene evner jo ikke å ta vare på verken seg selv eller huset sitt og trenger hjelp til det i det daglige. Hvis normale, friske mennesker har det sånn hjemme, ville jeg trodd de slet med noe alvorlig. Anonymous poster hash: 1281a...350 3
skreppamedleppa Skrevet 4. mai 2015 #24 Skrevet 4. mai 2015 (endret) Det er forskjell på å ha støv på hjernen og å være lat. Å si at man ikke prioriterer å sette oppvasken inn i oppvaskmaskina blir jo bare en dårlig unnskyldning for å være lat. Det tar ikke lenger tid å sette den inn i oppvaskmaskina enn å sette den på benken. Selv om man har det rent og ryddig, er ikke det ensbetydende med å ha et utstillingshjem. Jeg har det stort sett ryddig og rent, men har langt fra noe utstillingshjem. Anonymous poster hash: 1281a...350 Viss det skulle være mitt hjem, oppvask og latskap du hinter til så har ikke jeg oppvaskmaskin så her blir alt satt på benken til jeg velger å ta det, det gjøres ikke nødvendigvis med en gang, ingen som stjeler den fra meg, og jeg har som sagt ikke noe behov for å få pokal i vasking av brødkniver.. og igjen heldigvis og takke meg til for det når jeg ser hvor mange som sliter med tvangsvasking her på kg Jeg synes ikke det er koselig å være på besøk hos slike folk som prioriterer å alltid ha det rent fremfor å senke skuldrene av og til uansett om du ser ut til å forstå det eller ikke noe du ikke ser ut til å fatte men det endrer ikke min syn på definisjonen koselig likevel. Når en er livredd for et støvkorn, er livredd for å ha en kopp på bordet som ikke er blitt drukket av for mindre enn 5 minutter siden, vel slike "hjem" og folk er bare ufattelig u sjarmerende og kjip å Vær hos, det er min mening så får du mene akkuratt hva du vil om det, om du er et slikt menneske så for all del, kjører på og slit ut vaskekluten for min del, jeg skal ikke ta gleden fra deg. Selv vil jeg heller nyte en utepils i solen og gi en stor feit faen i om det ligger en støvdott bak stuedøren, jeg vil heller gi en stor feit faen i oppvasken fra i går og heler nyte en 7 timer lang fjelltur og jeg prioriterer en vennemiddag fremfor å tørke støv hver dag, gjør det meg lat for at jeg prioriterer å leve litt, og ikke være helt nazi på husmorsrollen så for all del.. Endret 4. mai 2015 av skreppamedleppa 4
Gjest O.G. Skrevet 4. mai 2015 #25 Skrevet 4. mai 2015 Folk som er skippertaksmennesker eller jobber best under press kan ha bedritne hjem pga de tar det ikke før de må.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2015 #26 Skrevet 4. mai 2015 Folk som er skippertaksmennesker eller jobber best under press kan ha bedritne hjem pga de tar det ikke før de må. Anonymous poster hash: 066ea...782
Gjest O.G. Skrevet 4. mai 2015 #27 Skrevet 4. mai 2015 Anonymous poster hash: 066ea...782 Sofaputene skal da ikke ligge sånn....
Singha Skrevet 4. mai 2015 #28 Skrevet 4. mai 2015 Selv prioriterer jeg ikke veldig mye å drive med å ha det kjemperent. Med katter i hus er det uansett støvete/hårete igjen her etter fem minutter. Eller drittdyra har løpt rundt med våte labber etter å ha sloss i vannskåla, sneket seg inn på badet eller noe. Om jeg venter besøk tar jeg selvsagt en opprydning sånn at det ser noenlunde presentabelt ut. Kjøkkenbenken blir vaska og siden jeg har oppvaskmaskin hoper det seg bare opp helt til den er tom igjen. Badet blir også tatt regelmessig, og alltid før gjester kommer. Jeg synes alltid det er greit å komme hjem til andre som er som meg selv. Altså, at bad og kjøkken er rent (om enn ikke strøkent), men at de ikke friker ut over at det er støv under sofaen og det står et gammelt glass og ei tom vinflaske på bordet.
heartofagirl Skrevet 4. mai 2015 #29 Skrevet 4. mai 2015 Litt støv og rot er helt greit... så lenge det ikke blir ekstremt. Har et familemedlem som har det ekstremt rotete, sparer på alt, også rester av gammel mat... Hun er en veldig søt dame så når hun inviterer oss på besøk klarer jeg ikke å si nei, men later som jeg er så mett når jeg er der. Hele kjøkkenet, inkludert gulv og benkeplater er fulle av ting og papirer. Hun vasker bestikk og tallerkner i dusjen pga hun ikke har plass til å vaske dem på kjøkkenet.
Gjest Gjest_Idja Skrevet 5. mai 2015 #30 Skrevet 5. mai 2015 Det er forskjell på å ha støv på hjernen og å være lat. Å si at man ikke prioriterer å sette oppvasken inn i oppvaskmaskina blir jo bare en dårlig unnskyldning for å være lat. Det tar ikke lenger tid å sette den inn i oppvaskmaskina enn å sette den på benken. Selv om man har det rent og ryddig, er ikke det ensbetydende med å ha et utstillingshjem. Jeg har det stort sett ryddig og rent, men har langt fra noe utstillingshjem. TS: Hvis jeg kom inn i et hus som er direkte møkkete, ville jeg tenkt at folkene som bor der feilet et eller annet. Enten fysisk eller psykisk eller begge deler. Jeg har jobbet innen psykiatri, og har sett leiligheter som er så inngrodd møkkete at jeg ikke orket ta i noe uten å bruke hansker. De menneskene evner jo ikke å ta vare på verken seg selv eller huset sitt og trenger hjelp til det i det daglige. Hvis normale, friske mennesker har det sånn hjemme, ville jeg trodd de slet med noe alvorlig.Anonymous poster hash: 1281a...350 Jo, det tar lengre tid å sette det inn i oppvaskmaskin. Ikke mye lenger tid, men det er et ekstra tiltak. Og hva så om man er lat? De fleste mennesker har områder de er late på, eller dager de er late. Det er helt naturlig, og ikke farlig å være lat. Jeg liker mennesker som tillater seg litt latskap i ny og ne. 3
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #31 Skrevet 5. mai 2015 Vi har det ikke plettfritt her hjemme, men jeg takler bare ikke oppvask som ikke blir tatt med en gang, og dette synes jeg er fryktelig vanskelig hjemme hos andre også; men hos andre er det mer dersom oppvasken har stått en dag eller to... . Hjemme hos meg selv er det stort sett alltid ryddig, vi har et system på tøyvask som gjør at det aldri hoper seg opp, og oppvaskmaksinen fylles og settes på med en gang den er full, pluss at vi vasker opp kjeler etc underveis mens vi lager middag eller umiddelbart etterpå. Jeg har derimot ikke startet på vindusvasken for i år enda, og sidne vi har hund blir det støvete selv med støvsuging annen hver dag. Alle har vi ulike terskler, men skitten oppvask og et skittent kjøkken gjør at jeg lett finner opp en diett når jeg er på besøk Anonymous poster hash: 34da8...f37
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #32 Skrevet 5. mai 2015 Jo, det tar lengre tid å sette det inn i oppvaskmaskin. Ikke mye lenger tid, men det er et ekstra tiltak. Og hva så om man er lat? De fleste mennesker har områder de er late på, eller dager de er late. Det er helt naturlig, og ikke farlig å være lat. Jeg liker mennesker som tillater seg litt latskap i ny og ne. Det tar kortere tid å sette i oppvaskmaskinen med en gang enn det tar å sette i når det er mye oppvask eller man må sette i oppvaskmaskinen for å rydde av benker FØR man lager mat. Tok tiden sist jeg tok ut av maskina, det tok under 2 minutter å tømme den, og da er dne fiks, klar, ferdig for ny oppvask. Anonymous poster hash: 34da8...f37 2
Gjest Gjest_Idja Skrevet 5. mai 2015 #33 Skrevet 5. mai 2015 Det tar kortere tid å sette i oppvaskmaskinen med en gang enn det tar å sette i når det er mye oppvask eller man må sette i oppvaskmaskinen for å rydde av benker FØR man lager mat. Tok tiden sist jeg tok ut av maskina, det tok under 2 minutter å tømme den, og da er dne fiks, klar, ferdig for ny oppvask. Anonymous poster hash: 34da8...f37 Det er sant, men for min egen del er ikke total tidsbruk alt som betyr noe i hverdagen. På morgenen og kvelden er jeg lat, og liker å sette ting på benken. Etter jobb er jeg mer gira, og syns det er helt greit å sette ting i oppvaskmaskin mens maten står i ovnen, eller mens mannen kutter grønnsaker. Jeg personlig oppnår altså større nytte ved å tillate latskap innimellom, selv om tidsbruken øker med to minutter (jeg snakker her om nyttebegrepet slik det brukes i mikroøkonomi, ikke nytte som i gjøre noe mest mulig effektivt). 5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #34 Skrevet 5. mai 2015 Jeg bryr meg ikke om når det blir gjort, bare at det blir gjort. Så jeg kan gjerne la klesvask hope seg litt opp så vaske tre maskiner en formiddag, da får jeg jo sortert tøyet og kjørt fulle maskiner med henholdsvis sort tøy, farget tøy, undertøy/håndklær osv. På et ounkt er jeg temmelig rigid og det er å sette inn i oppvaskmaskinen, tørke av benker når jeg har smurt mat osv. Jeg liker et ryddig og rent kjøkken. Aldri skjønt hvorfor folk lar smuler ligge eller bare setter oppvasken i kummen eller på benken. Anonymous poster hash: 4b269...544
melatonin Skrevet 5. mai 2015 #35 Skrevet 5. mai 2015 Jeg kunne ønske hjemmet vårt så ut som et kataloghjem hele tiden.. Nå er det skjeldent skittent hjemme hos oss, men har en mann som er flink til å legge papirer over alt, jeg er flink til å sette igjen vannglass på bordene, og vi har en katt som nå røyter, drar med seg bøss i pelsen inn og han har ikke skjønt at det går ann å tørke seg på potene før han kommer inn.. men jeg var på besøk hos en venninne for mange år siden nå, tror jeg var 19 år. Kom inn og det luktet skittent, bådet var ikke vasket på minst to år, det lå masse leker rundt på badet og i selve badekaret var det en slik brun kant der man så vannet hadde gått til, doen vil jeg ikke nevne. På stua veltet det med ølbokser, på kjøkkenet stod det masse oppvask, og en tallerken med det jeg trodde var gamle bær.. Men det var kjøtt og fluer som kravlet på det. Om morgenen da jeg våknet så jeg en flekk på lakenet og trodde jeg hadde blødd et sted, men venninna mi så det var en flekk fra da hun blødde neseblod i forrige uke. Altså hadde jeg sovet på et laken som på langt nær var rent! I det huset bodde det da to voksne folk, to barn og en ungdom.. 2
Gjest Gjest_Idja Skrevet 5. mai 2015 #36 Skrevet 5. mai 2015 Jeg bryr meg ikke om når det blir gjort, bare at det blir gjort. Så jeg kan gjerne la klesvask hope seg litt opp så vaske tre maskiner en formiddag, da får jeg jo sortert tøyet og kjørt fulle maskiner med henholdsvis sort tøy, farget tøy, undertøy/håndklær osv. På et ounkt er jeg temmelig rigid og det er å sette inn i oppvaskmaskinen, tørke av benker når jeg har smurt mat osv. Jeg liker et ryddig og rent kjøkken. Aldri skjønt hvorfor folk lar smuler ligge eller bare setter oppvasken i kummen eller på benken. Anonymous poster hash: 4b269...544 Er det så mye vanskeligere å forstå hvorfor noen lar smuler ligge, enn å forstå hvorfor noen lar klesvasken hope seg opp? 5
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2015 #37 Skrevet 5. mai 2015 Jeg synes mange som stresser med oppvask er litt..stress. Har en bekjent som ikke har oppvaskmaskin, der jeg har vært et par ganger på middag, og hun vil alltid vaske opp alt med en gang vi er ferdige å spise. Ikke vil hun ha hjelp heller, men står på kjøkkenet og vasker opp mens jeg sitter i stua og tenker at jeg mye heller ville snakket med henne når jeg først er der, enn å sitte å se på at hun tar oppvasken Anonymous poster hash: a54c1...092 8
SiMa Skrevet 5. mai 2015 #38 Skrevet 5. mai 2015 Det verste jeg har sett var hos moren til en venn av barna mine. De hadde invitert til bursdagsselskap og det var så rotete (ok greit nok) og så forferdelig møkkete (grusomt og ekkelt) at det så ikke ut som det var vasket på årevis. Vi snakker møkkete gulv, benker, bord, med møkk som virkelig hadde satt seg. Hadde jeg satt i gang å vaske gulvene der hadde de nok trengt 10 omganger for å bli rene. Det var grusomt rett og slett, og alle foreldrene som kom i bursdagsselskapet reagerte tydelig. Så det var nok det at de hadde bodd slik så lenge at de ikke så det selv tror jeg. Jeg følte meg absolutt ikke komfortabel med at små barn skulle krabbe rundt på ett slikt sted. Og jeg er ikke overfølsom og hysterisk når det gjelder litt møkk og rot. Jeg er absolutt ikke noen super-mamma som har det plettfritt. Men på dette stedet syns jeg synd på barna som bodde under slike omstendigheter. Anonymous poster hash: 35914...9dc Jeg håper dere sendte bekymringsmelding til barnevernet. 2
Gjest Gjesp Skrevet 5. mai 2015 #39 Skrevet 5. mai 2015 Det tar kortere tid å sette i oppvaskmaskinen med en gang enn det tar å sette i når det er mye oppvask eller man må sette i oppvaskmaskinen for å rydde av benker FØR man lager mat. Tok tiden sist jeg tok ut av maskina, det tok under 2 minutter å tømme den, og da er dne fiks, klar, ferdig for ny oppvask. Anonymous poster hash: 34da8...f37 Det er så sant. Jeg tror vi som rydder etterhvert bruker langt mindre tid på det enn de som må ta skippertak. 1
Pås Skrevet 5. mai 2015 #40 Skrevet 5. mai 2015 Jeg vokste opp i et hjem som skulle være RENT, hele tiden! En god del av min mor sin fritid ble benyttet til vasking, med påfølgende dårlig humør hvis hun syntes vi "griste", f.eks. at vi glemte å tørke bort brødsmuler fra benken etter å ha skjært oss en skive! Vi fikk tildelt diverse rom som skulle vaskes HVER dag, og hun gikk etter og sjekket at vi hadde gjort det etter hennes standard.... Har til og med fått høre fra henne etter at jeg ble voksen at hun regnet seg som en svært god mor ettersom vi alltid kom hjem til rent hus. Så nei: å vaske eller støvsuge gulvene hver dag har aldri vært en prioritert oppgave hjemme hos oss. 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå