AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #1 Skrevet 2. mai 2015 Kan jeg ta slankeoperasjon når jeg sliter med psykiske lidelser som angst og depresjon? Jeg hater den digre kroppen min og den ødelegger hele livet mitt og jeg blir mere deprimert hver gang jeg ser kroppen min. Hver gang jeg dusjet så slår jeg av lyset på badet sånn at jeg ikke kan se den ekle kroppen min i speilet. Jeg liker ikke kroppen min så har lyst til å slankeopereres. Er det noe vits i å snakke med fastlegen min om dette? Hvis det ikke er lov å ta operasjonen når man sliter psykisk så blir det omtrent umulig for meg. Anonymous poster hash: 739cc...ddc
Yzma Skrevet 2. mai 2015 #2 Skrevet 2. mai 2015 Vet du, jeg tror at du har dypere problemer enn kun utseende på kropp. Har du vært hos psykolog? 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #3 Skrevet 2. mai 2015 Ja det har jeg. Men lurte på om det er noe vits i å foreslå slankeoperasjon?Anonymous poster hash: 739cc...ddc
grrwaffmjau Skrevet 2. mai 2015 #4 Skrevet 2. mai 2015 Har du prøvd å gå ned i vekt på egenhånd da? Tror ikke de uten videre gir en slankeoperasjon med mindre man har prøvd "alt" for å gå ned i vekt. Jeg aner ikke jeg, du kan jo ta det opp og høre:)
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #5 Skrevet 2. mai 2015 Hvor i landet hører du til? På vestlandet er det et obligatorisk livsstilskurs man må igjennom der du også kan få snakke med psykolog. Du må ikke ta operasjonen etter at kurset er ferdig, det velger du helt selv. Jeg sliter psykisk, men har ikke blitt nektet slankeoperasjon og er snart ferdig med livstilsskurset. Men jeg er veldig oppegående og føler meg ganske frisk fra en depresjon jeg har hatt siden tenårene (30 nå). Studerer et tøft studie og lever en normal hverdag. Men jeg føler det samme ang. kroppen min som du gjør, og det tærer. Anonymous poster hash: 75193...f14 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #6 Skrevet 2. mai 2015 Prøv å gå ned uten operasjon, det er det absolutt beste for kroppen. En operasjon innebærer risiko. Skaff deg psykolog å få hjelp av kurs f.eks til å gå ned. ellers står det jo masse om helse og endring av livsstil på nettet, men det handler om din VILJESTYRKE. Hvis du begynner å bevege deg, f.eks gå turer minst 3 ganger i uka, helst 30 inutter hver dag, og spiser mindre og sunnere, vil du gå ned over tid å få en finere kropp du blir fornøyd med. Anonymous poster hash: 8b306...e2d 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #7 Skrevet 2. mai 2015 Kan jeg ta slankeoperasjon når jeg sliter med psykiske lidelser som angst og depresjon? Jeg hater den digre kroppen min og den ødelegger hele livet mitt og jeg blir mere deprimert hver gang jeg ser kroppen min. Hver gang jeg dusjet så slår jeg av lyset på badet sånn at jeg ikke kan se den ekle kroppen min i speilet. Jeg liker ikke kroppen min så har lyst til å slankeopereres. Er det noe vits i å snakke med fastlegen min om dette? Hvis det ikke er lov å ta operasjonen når man sliter psykisk så blir det omtrent umulig for meg. Anonymous poster hash: 739cc...ddc Jeg har tatt en operasjon og jeg sa ifra at jeg var deprimert og er medisinert for det. Men jeg betalte operasjonen selv. Du kan jo høre med fastlegen din. Anonymous poster hash: 3f33d...271
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #8 Skrevet 2. mai 2015 Det er IKKE bra å ta slankeoperasjon i det hele tatt. Mange som tar dette får problemer med magen. I tillegg er det mange som da spiser godteri og kaker og forskjellig slik noe de ikke skal gjøre etter en slik operasjon. Og så spiser de også ofte mer enn de kan gjøre og så utvider magesekken seg igjen og de blir seendes ut akkurat som før. Du må endre kostholdet ditt uansett, så det er like greit at du gjør det i stedet for en operasjon. Kostholdet er 80% av vektnedgang og så må du også da trene selvsagt. Snakk med en ernæringsfysiolog og få deg evt en personlig trener eller begynn på en idrett. Anonymous poster hash: 762ad...bd3 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #9 Skrevet 2. mai 2015 Kjenner tre som har fått slankeoperasjon. Jeg tror det er ganske tøft psykisk for mange, den ene hadde ikke psykiske problemer, mens de to andre hadde det. Det kan jo være tilfeldig, men de to andre har gått fra å være matavhengige til å bli rusavhengige. Den ene sliter med alkohol og den andre med piller. Du må i alle tilfeller sørge for at du får psykologisk oppfølging. Anonymous poster hash: 75b0f...a59
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #10 Skrevet 2. mai 2015 Slik jeg ser det er jo ekstrem fedme et symptom på psykisk sykdom i seg selv. Så godt som ingen blir så store fordi de vil, eller på grunn av fysiske problemer. Så du er nok ikke alene om å ha angst og depresjon.Anonymous poster hash: 4109d...f37 3
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #11 Skrevet 2. mai 2015 Skjerp deg og spis mindre. Anonymous poster hash: f890c...d3e
Blod Skrevet 2. mai 2015 #12 Skrevet 2. mai 2015 Du kan ikke få ta operasjon kun fordi du sliter psykisk. Du må være innenfor en viss klasse overvekt for å få en operasjon. Men snakk med lege uansett, for om du sliter psykisk er det noe å få hjelp for det og. Det klarer man ikke alene 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #13 Skrevet 2. mai 2015 Det er IKKE bra å ta slankeoperasjon i det hele tatt. Mange som tar dette får problemer med magen. I tillegg er det mange som da spiser godteri og kaker og forskjellig slik noe de ikke skal gjøre etter en slik operasjon. Og så spiser de også ofte mer enn de kan gjøre og så utvider magesekken seg igjen og de blir seendes ut akkurat som før. Du må endre kostholdet ditt uansett, så det er like greit at du gjør det i stedet for en operasjon. Kostholdet er 80% av vektnedgang og så må du også da trene selvsagt. Snakk med en ernæringsfysiolog og få deg evt en personlig trener eller begynn på en idrett. Anonymous poster hash: 762ad...bd3 Signerer denne. Du må som sagt UANSETT ENDRE KOSTHOLDET DITT TS. Anonymous poster hash: 8b306...e2d
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #14 Skrevet 2. mai 2015 Kan jeg ta slankeoperasjon når jeg sliter med psykiske lidelser som angst og depresjon? Jeg hater den digre kroppen min og den ødelegger hele livet mitt og jeg blir mere deprimert hver gang jeg ser kroppen min. Hver gang jeg dusjet så slår jeg av lyset på badet sånn at jeg ikke kan se den ekle kroppen min i speilet. Jeg liker ikke kroppen min så har lyst til å slankeopereres. Er det noe vits i å snakke med fastlegen min om dette? Hvis det ikke er lov å ta operasjonen når man sliter psykisk så blir det omtrent umulig for meg.Anonymous poster hash: 739cc...ddc I teorien nei, man må ha stabilt psyke for å kunne ta en så omfattende og livsendrende operasjon, spesielt da det resulterer i drastisk endring av selvbilde utad. Det ligger mye hardt arbeid og slit etter operasjonen også, og mulighet til å takle dette blir også tatt til vurdering. Man må også ha stabilt og godt nettverk av familie og venner rundt seg etc. Alle steder som er trygge å ta slanekoperasjon snakker man både med lege og kirurg som vurderer pasientens mentalitet og viss det trengs så kobles terapaut/psykolog in, for konsulterende samtale. Gastric band operasjoner er det restriksjoner på, man må være sykelig overvektig, over en viss vekt grense,før dette kan gies. Man kan selvsagt betale for det selv. Uansett så ligger det mye personlig arbeid bak, mange må vise at de kan gå ned i vekt. Det er mye du selv kan gjøre uten en så omfattende operasjon. Du kan kontakte fastlege og spør om blodprøver for å se om du har lavt stoffskifte. Du kan bli kjent med lokale tilbud, feks på Vestlandet har vi LMS senteret der de holder kurs om mat og trening. Begynn med kostholdsendring og trening. Det er tungt i begynnelsen med det er også livet etter slankeoperasjon. Det er mye du kan gjøre selv uten å gå under kniven. Og mestringsfølelsen du sitter med når du når små mål sakte men sikkert, er en deilig følelse! Anonymous poster hash: 2f0ab...dba 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #15 Skrevet 2. mai 2015 Det er IKKE bra å ta slankeoperasjon i det hele tatt. Mange som tar dette får problemer med magen. I tillegg er det mange som da spiser godteri og kaker og forskjellig slik noe de ikke skal gjøre etter en slik operasjon. Og så spiser de også ofte mer enn de kan gjøre og så utvider magesekken seg igjen og de blir seendes ut akkurat som før. Du må endre kostholdet ditt uansett, så det er like greit at du gjør det i stedet for en operasjon. Kostholdet er 80% av vektnedgang og så må du også da trene selvsagt. Snakk med en ernæringsfysiolog og få deg evt en personlig trener eller begynn på en idrett. Anonymous poster hash: 762ad...bd3 Jeg føler man også må tenke på de som ikke har fått problemer etter operasjon Ikke alle får komplikasjoner. Anonymous poster hash: 3f33d...271
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #16 Skrevet 2. mai 2015 Det er IKKE bra å ta slankeoperasjon i det hele tatt. Mange som tar dette får problemer med magen. I tillegg er det mange som da spiser godteri og kaker og forskjellig slik noe de ikke skal gjøre etter en slik operasjon. Og så spiser de også ofte mer enn de kan gjøre og så utvider magesekken seg igjen og de blir seendes ut akkurat som før. Du må endre kostholdet ditt uansett, så det er like greit at du gjør det i stedet for en operasjon. Kostholdet er 80% av vektnedgang og så må du også da trene selvsagt. Snakk med en ernæringsfysiolog og få deg evt en personlig trener eller begynn på en idrett. Anonymous poster hash: 762ad...bd3 Alltid så gøy å høre i fra fagfolk. Magesekken utvider seg ikke Man får en utposning på tarmen. Anonymous poster hash: 3f33d...271 2
Gjest Woo-Hoo! Skrevet 2. mai 2015 #17 Skrevet 2. mai 2015 Jeg har snakket med en kirurg som foretar slike operasjoner på offentlig sykehus. Hun forteller at det er en stor psykisk påkjenning etter at selve inngrepet er over. Man opplever at man ikke kan spise slik man har gjort hele ens liv. Du må selv kjenne på om det er verdt det. Det kan være at det er flere helsefordeler for deg å gjennomføre selv med psykiske problemer. Det kan også være at påkjenningen er for stor for deg akkurat nå. Den er stor for "friske" mennesker. Du må være åpen om dine problemer med fastlege, osv. Husk også at du skal gjennom en knekkebrød diet for å gå ned en god del kilo før du får kan ta inngrepet.
Gjest Coolaid Skrevet 2. mai 2015 #18 Skrevet 2. mai 2015 (endret) Skjerp deg og spis mindre. Anonymous poster hash: f890c...d3e Skjerp deg og tenk deg om mer Du har tydeligvis ikke kjennskap til hverken psykiske problemer eller overvektsproblematikk. Og hvorfor poster du ikke slike kommentarer under nick ? Kom frem lille troll. Endret 2. mai 2015 av Coolaid
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #19 Skrevet 2. mai 2015 Små kostholdsendringer over tid vil gi store resultater! Hvis du f.eks kutter alt av sukkerholdig drikke (i tillegg til juice, melk etc.), og kun drikker vann til måltidene vil dette kunne gi et ganske stort vekttap etter noen mnd. Det hjelper å tenke at det ikke er et "umulig" prosjekt som ligger foran deg. Å gå ned i vekt over tid trenger ikke være så innmari hardt. Jeg gikk selv ned ca ti kilo på ett år. Gikk tur hver dag, og drakk vann til maten. Spiste mye knekkebrød i steden for brød. That's it! Vil du ikke gi det er forsøk før du legger deg under kniven..? Slankeoperasjon er farlig! Mye bedre å gå ned i vekt på egenhånd. Lykke til uansett! Anonymous poster hash: e2c5e...071 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #20 Skrevet 2. mai 2015 Vil legge til innlegget mitt: jeg gikk kun ned 10 kg for jeg trengte ikke gå ned mer. (Man vil selvsagt kunne gå ned mye mer på et år om man ønsker/trenger det). Anonymous poster hash: e2c5e...071
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå