Gå til innhold

PPU "kun fordi"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har tatt PPU bare for å ha muligheten til å undervise senere om det skulle friste? Lurer på om jeg skal gjøre det, eller om det er for krevende til å motivere seg til om man ikke har spesifikke planer om å bli lærer.

Anonymous poster hash: 21244...cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var ikke helt sikker på om jeg ønsket/passet til å bli lærer før jeg tok PPU, så for min del var det en positiv opplevelse både fordi jeg fikk en profesjonsrettet kompetanse og fordi jeg oppdaget at jeg virkelig hadde lyst til å undervise. Jobber i dag som lærer og trives veldig med det. :)

Selve PPU synes jeg var litt slitsomt. Praksis var veldig givende (men tidkrevende!) og pensum/undervisning var litt uinspirerende (veldig "bredt" utvalg av emner som prøvde å favne alt det viktigste innenfor pedagogikk og didaktikk på 60 studiepoeng).

Likevel ville jeg anbefalt andre i min situasjon (teoretisk utdannelse med relativt smale yrkesmuligheter) som vurderer undervisning til å ta PPU dersom de er i en livssituasjon hvor det passer bra å studere. Det er jo en fin mulighet til å få prøvd seg litt i yrket uten at man må fullføre eller jobbe som lærer dersom man finner ut at det ikke passer. Selv kjenner jeg flere som skulle ønske at de tok PPU, men som har vansker for å få gjort det fordi de har fått barn og bolig som krever tid og penger og bor langt unna aktuelle studiesteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker greit å ha gjort det, men er litt bekymret fordi at jeg er ganske sjenert...Virker som alle lærere er så energiske og ekstroverte, mens jeg er rolig og introvert.. Synes det er greit å snakke foran andre, da klarer jeg å ta på meg en maske.

Anonymous poster hash: 28a73...4bc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg synes det virker greit å ha gjort det, men er litt bekymret fordi at jeg er ganske sjenert...Virker som alle lærere er så energiske og ekstroverte, mens jeg er rolig og introvert.. Synes det er greit å snakke foran andre, da klarer jeg å ta på meg en maske. Anonymous poster hash: 28a73...4bc

Haha, nei, "vi" er ikke alltid energiske og ekstroverte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man skal ta PPU hvis man faktisk har lyst til å gjøre det. Ikke bare for at det er en reserveløsning. Ikke rart folk klager på skolen idag, når folk tar PPU bare fordi de ikke har noe annet å gjøre, som en reserveløsning.

HAR du lyst til å undervise barn og ungdom? Er svaret ja, så ta PPU. Er svaret nei, ikke gjør det. Du vil vel ikke sitte i en jobb resten av livet som du egentlig ikke vil ha?

Anonymous poster hash: 52175...c1c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nei, "vi" er ikke alltid energiske og ekstroverte. :)

Ikke? Hvordan synes du det er med jobben da, blir du utslitt eller går det greit? Egentlig tenker jeg at elever er forskjellig=lærere bør være forskjellig, men blir litt usikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det virker greit å ha gjort det, men er litt bekymret fordi at jeg er ganske sjenert...Virker som alle lærere er så energiske og ekstroverte, mens jeg er rolig og introvert.. Synes det er greit å snakke foran andre, da klarer jeg å ta på meg en maske. Anonymous poster hash: 28a73...4bc

Enig! Og jeg er som du. Har vært lærer i 13 år. Forbered deg på å bli en i kulissene. De som får ekstra i lønnsforhandlinger osv er de som syns best, de ekstroverte og energiske.

Anonymous poster hash: 3afea...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Og jeg er som du. Har vært lærer i 13 år. Forbered deg på å bli en i kulissene. De som får ekstra i lønnsforhandlinger osv er de som syns best, de ekstroverte og energiske.

En i kulissene? Mener du som lærer eller generelt i arbeidslivet? Forstår ikke helt hva du mener :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Ikke? Hvordan synes du det er med jobben da, blir du utslitt eller går det greit? Egentlig tenker jeg at elever er forskjellig=lærere bør være forskjellig, men blir litt usikker...

Jeg blir sliten i perioder, ja. En av de tingene jeg har merket etter at jeg ble lærer på fulltid er at jeg bruker opp mye av behovet for sosial omgang på jobb. Etter å ha tilbragt dagen med å ha flere hundre mennesker tett innpå meg, så har jeg det ikke veldig travelt med å oppsøke folk etter arbeidstid. Men for all del, jeg trives i jobben. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at vi introverte blir i bakgrunnen. Vår kompetanse synes ikke, vi får ikke så mye anerkjennelse som de ekstroverte. Det blir ekstra påtagelig i læreryrket, sannsynligvis fordi selve yrket er så utadvendt i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg mener at vi introverte blir i bakgrunnen. Vår kompetanse synes ikke, vi får ikke så mye anerkjennelse som de ekstroverte. Det blir ekstra påtagelig i læreryrket, sannsynligvis fordi selve yrket er så utadvendt i seg selv.

Uenig. Det blir hva man gjør det til. Introvert betyr ikke at man automatisk går i ett med veggen og ikke klarer å gjøre seg bemerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenig. Det blir hva man gjør det til. Introvert betyr ikke at man automatisk går i ett med veggen og ikke klarer å gjøre seg bemerket.

Nei, det mener jeg heller ikke. Hva arbeidsgiver ser, derimot, er noe annet. Jeg har som sagt vært lærer i tretten år, arbeidet på sju ulike skoler og hatt hundrevis av kollegaer og sannsynligvis opp i mot tusen elever. Jeg er grundig og pliktoppfyllende, men jeg snakker ikke mest på møter og er ikke god på småprat.

Det er de ekstroverte som får anerkjennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Nei, det mener jeg heller ikke. Hva arbeidsgiver ser, derimot, er noe annet. Jeg har som sagt vært lærer i tretten år, arbeidet på sju ulike skoler og hatt hundrevis av kollegaer og sannsynligvis opp i mot tusen elever. Jeg er grundig og pliktoppfyllende, men jeg snakker ikke mest på møter og er ikke god på småprat.

Det er de ekstroverte som får anerkjennelse.

Igjen, det blir hva man gjør det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan man ta PPU uansett fag, eller er det knyttet opp mot et fag man allerede har?

Anonymous poster hash: 84509...b14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ta PPU uansett fag, eller er det knyttet opp mot et fag man allerede har?

Anonymous poster hash: 84509...b14

Det er knyttet opp mot fag man har studert tidligere =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...