Alja Skrevet 29. april 2015 #1 Skrevet 29. april 2015 Dersom 3 verdenskrig skulle brutt løs, hvordan tror dere den ville utspilt seg? Sivile dødsfall, bombing og skyting i gater, militære over alt? Atomkrig? Eller ville den foregått mer i det stille? Hvem tror du hadde utløst den? Hvordan ville Norge blitt berørt? Hva tror du?
maskineple Skrevet 30. april 2015 #2 Skrevet 30. april 2015 (endret) . Endret 15. juni 2015 av kjærligbåttur
Alja Skrevet 30. april 2015 Forfatter #3 Skrevet 30. april 2015 Hmmm, jeg tror Russland og Kina ville utløst den. Heldigvis har vi USA på vår side. Jeg synes også det er dumt at vi mister makt, og Kina får mer og mer makt. Norge, det kommer an på. Dersom SV sitter i regjering under 3VK, da er Norge f*cked. For dem vil ha oss ut av NATO... http://www.dagsavisen.no/innenriks/sv-nato-en-del-av-problemet-1.291447 linken er død. Prøv denne http://www.abcnyheter.no/nyheter/2014/03/26/196372/sv-fortsatt-mot-nato-trass-i-russlands-angrep-pa-ukraina Men ellers om vi beholder denne blåblå regjeringen, så har vi faktisk et godt forsvar og mektige allierte, feks Storbritania, USA , Frankrike , Tyskland , Island osv.... Norge er også viktig strategisk , om feks russland vil angripe storbritania. Vi har også enorme mengder ressurser. Under 2VK ble Berlin voldtatt av russere, noe jeg frykter vil skje om igjen dersom Russland og Kina går til krig mot vesten. https://en.wikipedia.org/wiki/Rape_during_the_occupation_of_Germany offtopic; Blake Lively er bjutifull. Men dersom vi har USA i ryggen og vi holder oss medlem av NATO, hvordan tror du den norske befolkningen vil merke krigen kontra vist vi ikke er medlem av NATO? Bare ei her som ikke har peiling på krig, og kom til å tenke på at det sikkert er like før så anspent som det er rundt om kring Kjenner jeg selv er litt bekymret for hva Russland og Nord-Korea pønsker på. Så er det litt tustelig at både USA og Russland sitter i sikkerhetsrådet i FN. Lykke til med det dersom det blir krig.
Gjest Jean Valjean Skrevet 30. april 2015 #4 Skrevet 30. april 2015 Jeg mener at folk som tror at 3 verdenskrig vil komme er naive mennesker. 1
Mann 42 Skrevet 30. april 2015 #5 Skrevet 30. april 2015 Jeg har ikke noen tro på en tredje verdenskrig. Vi hadde to i forrige århundre, og de gjorde oss ikke noe godt. Siden annen verdenskrig har mønsteret vært krigføring ved stedfortreder, lavintensitets konflikter og direkte kommunikasjon mellom stormaktslederne for å unngå en stor konflikt. Annen verdenskrig hadde ingen vinnere. Europa lå i ruiner, østblokken var knust, russerne alene mistet 20 millioner innbyggere i "den store fedrelandskrigen". Hva som blir resultatet etter en tredje verdenskrig, er for skremmende til å forestille seg en gang. Skulle det først begynne, er det neppe til å unngå at kjernefysiske våpen blir tatt i bruk. 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #6 Skrevet 30. april 2015 http://www.nettavisen.no/nyheter/tror-tredje-verdenskrig-er-i-ferd-med-a-bryte-ut/5429708.html Finland var siste nasjon som hadde uønsket besøk i denne uka. Tror Russland tar Svaldbard, som de har tatt Krim. Kampen om ressursene innførte USA og Europa med angrepene i midtøsten. Vi lever i ei tid hvor det er lovløse tilstander rundt våre ressurser på jorda. Canada med oljesanden, vi flytter oss etter iskanten med våre plattformer. Jeg tror 3.verdenskrig er i gang og at vi i de neste år vil oppleve mange krekkelser. Anonymous poster hash: 056f1...360
Snof Skrevet 30. april 2015 #7 Skrevet 30. april 2015 (endret) Hvis 3.Verdenskrig kommer, så tror jeg det mest sannsynlig oppstår i Sørøst-Asia, med Kina, Japan, Malaysia, Vietnam og mer, der det i hovedsak handler om retten til havet. Kina gjør for eksempel krav på enorme havområdet begrunnet med "historisk rett". Både Russland og USA tror jeg vil bli dratt inn i en slik konflikt, grunnet allianser og interesser. I tillegg har du store områder i Russland som avfolkes, der gamle industribygg står tomt, samtidig som Kina bygger opp store byer like over grensen. Slikt kan skape spenninger. Her er et av bildene jeg har sett, der Kina gjør krav på havområder de mener tilhører dem. Litt arrogant vil jeg påstå. Leste i en artikkel for et år tilbake, der en intellektuell mente at situasjonen i Sørøst Asia, minte en del på situasjonen i Europa før 1.Verdenskrig. En slik konflikt tror jeg faktisk ikke er så forsvinnende liten, men det må noen endringer til. Hvis for eksempel Japan får en økt nasjonalisme, som også innebærer en mer aggressiv politikk, kombinert med økte militærutgifter, så vil spenningene økes. Grunnlaget for storkonflikt ligger allerede under overflaten. Det finnes krefter i Japan som vil vekk fra politikken som er blitt ført siden 2.Verdenskrig. Får krysse fingrene for at noe slikt ikke skjer. Endret 30. april 2015 av Snof 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #8 Skrevet 30. april 2015 Bare ei her som ikke har peiling på krig, og kom til å tenke på at det sikkert er like før så anspent som det er rundt om kring Vi er veldig, veldig, veldig langt unna noen verdenskrig. Rett og slett. Under denne kalde krigen hadde kanskje en slik bekymring vært berettiget, men ikke nå. Det er mye mindre anspent enn det har vært på lenge, selv om det svinger litt fra år til år. Jeg må si meg enig med Mann 42 i at jeg tviler på at vi vil få se noen ny verdenskrig, i hvert fall i vår levetid. Du har ingen stormakter som er militært jevnbyrdige og lystne på å gå løs på hverandre likevel. Det største problemområdet er vel Midtøsten, men de slåss også stort sett med hverandre. Tragisk og jævlig, enten man mener vi skal tre inn eller bare la det brenne, men det er ikke noe som sprer seg til noen verdenskrig. Vi har finanskriser i Europa, men det historisk krigskystne Europa er likevel tettere knyttet sammen og fredeligere enn noen gang. Si hva du vil om Russland, men de har enkelte hemninger de også, og de går ikke løs på NATO selv om de flekker tenner. Kina er skumle nok i sine øydisputter med naboene og gjør stort sett som de vil, men det blir selvsagt ingen fullskalakrig der som vi blir dratt inn i. India er stort sett vennlig innstilt til Vesten og langt mer demokratisk og politisk forutsigbart enn sammenlignbare land. Sør-Amerikas voldsproblemer er stort sett knyttet til kriminalitet, ikke politikk, og Afrika er heller preget av indre splid som følge av blant annet linjal-grenser enn av eksplosive konflikter mellom nasjoner. Nei, verden er igrunn ganske fredelig. Mange konflikter, for all del, men ingen som gir grunn til bekymring for noen verdenskrig. Anonymous poster hash: 6980f...85d 4
Snof Skrevet 30. april 2015 #9 Skrevet 30. april 2015 (endret) Nei, verden er igrunn ganske fredelig. Mange konflikter, for all del, men ingen som gir grunn til bekymring for noen verdenskrig. Anonymous poster hash: 6980f...85d Er noe uenig i dette. Rent historisk så er den freden Europa har opplevd siden 2.Verdenskrig ganske unik i historisk sammenheng, og man kan påstå at dette ikke er normalen. Vil si at sannsynligheten er lav for storkrig/konflikt, men ikke noe jeg vil avfeie. I forhold til konflikter i Europa, så tviler jeg om at det blir konvensjonelle konflikter, men heller sterke etniske/religiøse konflikter, der staten i stor grad er fokusert på å holde roen. Vi ser hint til dette i hele vesten, inkludert USA med blant annet raseopptøyer som man trodde hørte fortiden til. Spesielt Sverige kommer dette tydelig fram. I klassisk stil, er slikt kombinert med økonomisk nedgang/stagnasjon, noe som betegner hele Europa, spesielt EU, men også Norge med en oppblåst oljesektor som går nedover. Slikt kan føre til at man ender opp med "stamme samfunn", slike samfunn fungerer mildt sagt ikke særlig godt. Tror også jeg er nødt til å nevne ordet islamisme, uten at jeg trenger å gå noe dypere inn på det. Burde være selvforklarende. Slike konflikter som Europa har potensiale for er brutal, fordi sivile fort blir mål. For midtøsten så kan hele regionen gå i fyr å flammer og verden vil gå videre. Regionen har nærmest ingen påvirkning på resten av verden i form av produksjon, vitenskap, militært eller noe. Olje er vel det eneste punktet verdt å dra fram her. Problemet er heller eventuelle flyktningestrømmer som kan få Europa til å gå mot stamme samfunn, der etnisk og religiøse konflikter oppstår. For konvensjonelle konflikter så ligger nok faren heller i Sørøst-Asia. Der har du høyteknologiske land, som ikke har den samme "skammen" (jeg vil si vesten har overdreven skam) fra 2.Verdenskrig. Når du kombinerer en mulig voksende og aggressive nasjonalisme, med uenighet om havgrenser, og store allianser, så har man grunnlaget for storkonflikt. Verden kan endre seg fortere enn du tror. Se mitt forrige forrige innlegg for mer om Sørøst-Asia. Endret 30. april 2015 av Snof
Mann 42 Skrevet 30. april 2015 #10 Skrevet 30. april 2015 Snop er morsom. Verdensøkonomien er oljefyrt, og de største oljeprodusentene befinner seg i Midt-Østen. Snop mener at den kan gå opp i røyk uten at noen vil merke noe til det. Jeg tror ikke det stemmer.
Snof Skrevet 30. april 2015 #11 Skrevet 30. april 2015 (endret) Snop er morsom. Verdensøkonomien er oljefyrt, og de største oljeprodusentene befinner seg i Midt-Østen. Snop mener at den kan gå opp i røyk uten at noen vil merke noe til det. Jeg tror ikke det stemmer. Står ved det. Hvis det blusser opp mer i midtøsten så vil hovedproblemet være flyktningestrømmen, og smitteeffekten. Oljen kan fortsatt skaffes, ved at man sannsynligvis har en eller annen diktator som klarer å holde noen områder med olje. Sier ikke at effektene av oljetapet ikke vil merkes, men siden landene i midtøsten er såpass svake så snakker vi ikke om 3.Verdenskrig, slik som tråden her spør om. Naturlige ressurser har en "merkelig" evne til å utvinnes selv under konflikt, spesielt med den karakter jeg ser for meg en storkonflikt i midtøsten. Det vil heller være en regional konflikt med sjanse for å spre seg ved blant annet flyktningestrømmer, noe som jeg håper jeg fikk fram i innlegget. Endret 30. april 2015 av Snof
Mann 42 Skrevet 30. april 2015 #12 Skrevet 30. april 2015 Står ved det. Hvis det blusser opp mer i midtøsten så vil hovedproblemet være flyktningestrømmen, og smitteeffekten. Oljen kan fortsatt skaffes, ved at man sannsynligvis har en eller annen diktator som klarer å holde noen områder med olje. Sier ikke at effektene av oljetapet ikke vil merkes, men siden landene i midtøsten er såpass svake så snakker vi ikke om 3.Verdenskrig, slik som tråden her spør om. Det vil heller være en regional konflikt med sjanse for å spre seg ved blant annet flyktningestrømmer, noe som jeg håper jeg fikk fram i innlegget. Hvis verdensøkonomien går på trynet pga at industrien kveles, så er nok flyktninger det minste problemet.
Snof Skrevet 30. april 2015 #13 Skrevet 30. april 2015 Hvis verdensøkonomien går på trynet pga at industrien kveles, så er nok flyktninger det minste problemet. Ehm jo. Store flyktningestrømmer med svært forskjellige kulturer + islamisme, kombinert med en industri som kveles, så vil flyktninger absolutt være en del av problemet. Da ender man opp med det jeg forsiktig tok fram om Europa i det andre innlegget mitt. 1
Wilmus Skrevet 1. mai 2015 #14 Skrevet 1. mai 2015 En verdenskrig som ser ut som den forrige håper jeg vi slipper. Jeg tror ikke det vil utarte seg sånn. Jeg tror det blir mer av det som vi ser i dag. Valuttakrig, oljekrig, propagandakrig.. Kanskje cyberkrig? men jeg må enda en gang tillate meg å si at det er skremmende og se at folk her fortsatt er mer redd for Russland og Kina enn USA. Enda det er de som har baser over hele verden ,større millitærbudsjett enn resten av verden til sammen, bomber land etter land til "frihet", fjerner statsoverhoder i hytt og pine, og alene forbruker 25% av verdens ressurser. Så lenge dette pågår tror jeg verden for oss vestlige vil bli mer og mer utrygg, fordi disse såkalte "utviklingslandene" får et stadig kraftigere hat mot oss, som voldtar landene deres og drar med oss alle godene hjem. Det blir terrorisme av sånt. Men altså, sånn krig som 2.VK tror jeg ikke vi vil se med det første. 3
Gjest Meeh Skrevet 2. mai 2015 #15 Skrevet 2. mai 2015 Men jeg må enda en gang tillate meg å si at det er skremmende og se at folk her fortsatt er mer redd for Russland og Kina enn USA. Enda det er de som har baser over hele verden ,større millitærbudsjett enn resten av verden til sammen, bomber land etter land til "frihet", fjerner statsoverhoder i hytt og pine, og alene forbruker 25% av verdens ressurser. Så lenge dette pågår tror jeg verden for oss vestlige vil bli mer og mer utrygg, fordi disse såkalte "utviklingslandene" får et stadig kraftigere hat mot oss, som voldtar landene deres og drar med oss alle godene hjem. Det blir terrorisme av sånt. Men altså, sånn krig som 2.VK tror jeg ikke vi vil se med det første. Selvfølgelig er USA en mindre trussel. USA er et liberalt demokrati, amerikanerne reddet verden fra nazisme, fascisme og kommunisme, USA ligger svært nært oss ideologisk og kulturelt osv... Dette mens russerne har peilet inn hundrevis av atomstridshoder på europeiske byer klare til avfyring, nå nylig invaderte Ukraina, jevnlig driller på bombing av byer i norden og bare for noen tiår siden sammen med kineserne hadde som uttalt mål å overvinne og okkupere vesten.
maskineple Skrevet 2. mai 2015 #16 Skrevet 2. mai 2015 (endret) . Endret 15. juni 2015 av kjærligbåttur
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2015 #17 Skrevet 2. mai 2015 Dersom en tredje verdenskrig oppstår vil du være død før du får det med deg. Anonymous poster hash: 5d104...06c
pio Skrevet 3. mai 2015 #18 Skrevet 3. mai 2015 Små hunder bjeffer alltid mest. En mindre verdighets kompleks. 1
Mann 42 Skrevet 3. mai 2015 #19 Skrevet 3. mai 2015 Ehm jo. Store flyktningestrømmer med svært forskjellige kulturer + islamisme, kombinert med en industri som kveles, så vil flyktninger absolutt være en del av problemet. Da ender man opp med det jeg forsiktig tok fram om Europa i det andre innlegget mitt. Du vet, Europa KAN stenge grensene sine. Men Europa kan ikke trekke en million tonn olje ut av ræva på trua alene.
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #20 Skrevet 3. mai 2015 Som andre også har sagt, tviler jeg litt på at den i det hele tatt kommer. Jeg tror vi kommer til å snuble i våre egne føtter og ødelegge oss selv før den tid. Men om den nå kommer, tror jeg det vil foregå litt mer i det stille - sammenlignet med tidligere verdenskriger. (Jeg er ingen ekspert på noen av disse feltene, bare synsing fra min side.) Kanskje en del hacking av databaser, høyere priser på alt, mindre importerte varer, kutt av strøm og/eller internett? Jeg tror det vil bli mer (ord)krig og trusler mellom ledere seg imellom, mens oss vanlige folk fortsetter nesten som før, kanskje? Uansett tror jeg iallefall at land som ikke har så mye fokus på menneskerettigheter og likestilling, og som kanskje allerede sliter med krig, vil være mer utsatt for fysiske krigsmomenter som bombing og skyting. Så jeg er ikke bekymret for min del iallefall. Jeg har på følelsen om noe skulle skje med Norge hadde vi hatt iallefall Storbritannia ved vår side, for ikke å nevne resten av Skandinavia. Mesteparten av den vestlige verden hadde nok støttet hverandre i en slit situasjon. Så føler meg ganske trygg akkurat der. Anonymous poster hash: c6fa2...dfb
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå