Gå til innhold

Jobbe for en humanitær organisasjon

Amzu

Anbefalte innlegg

Som vi alle vet, så er det mye elendighet der ute i verden. Sult, krig, naturkatastrofer etc. Jeg har lenge bidratt med penger til humanitære organisasjoner. Men føler veldig for å være "der ute" nå og hjelpe til. Jeg har enormt lyst til å bidra som enten feltarbeider for Leger Uten Grenser, delegat for Røde Kors o.l Men med bakgrunn som jeg har, (markedsfører med litt over 8års erfaring) føler jeg at jeg ikke bidrar noe særlig.

Jeg ønsker å dedikere 2mnd som frivillig arbeider enten i Asia eller Afrika. Har fulltids arbeid, men slutter i juli da jobben min har sagt opp mange ansatte grunnet oppkjøp. Jeg vurderer derfor å dra ut og jobbe, men vet ikke helt hvordan.

Vet dere om en organisasjon jeg kan kontakte? Anerkjente humanitære organisasjoner som Røder Kors, Flyktningshjelpen, Kirkens Nødhjelp ser ut som de kun er ute etter folk som allerede har noe erfaring med frivillig humanitært arbeid med opphold lengre enn 6mnd. Så hvor starter man? Og jeg kan kun gi 2mnd her. Spesielt Nepal nå til dags appelerer veldig, men jeg tror ikke det bare er å kontakte en organisajon og si hei send meg til Nepal.

Håper på noe ledetråd fra dere flotte mennesker der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er svært svært mange som ønsker å arbeide i felten for en stor humanitær organisasjon. For organisasjonene så er det vanskelig å nyttiggjøre seg arbeidskraft som ikkje har spesialistkompetanse på dette, spesielt for kortere oppdrag.

Mange som jeg kjenner har derfor selv betalt ymse småorganisasjoner for å reise ut og få lov å bidra. Du må altså selv betale reisen, maten, opphold osv. Tilbake får du "lov" å bidra som ufaglært arbeidskraft på et barnehjem el.

Anonymous poster hash: 6f79c...f9a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vi alle vet, så er det mye elendighet der ute i verden. Sult, krig, naturkatastrofer etc. Jeg har lenge bidratt med penger til humanitære organisasjoner. Men føler veldig for å være "der ute" nå og hjelpe til. Jeg har enormt lyst til å bidra som enten feltarbeider for Leger Uten Grenser, delegat for Røde Kors o.l Men med bakgrunn som jeg har, (markedsfører med litt over 8års erfaring) føler jeg at jeg ikke bidrar noe særlig.

Jeg ønsker å dedikere 2mnd som frivillig arbeider enten i Asia eller Afrika. Har fulltids arbeid, men slutter i juli da jobben min har sagt opp mange ansatte grunnet oppkjøp. Jeg vurderer derfor å dra ut og jobbe, men vet ikke helt hvordan.

Vet dere om en organisasjon jeg kan kontakte? Anerkjente humanitære organisasjoner som Røder Kors, Flyktningshjelpen, Kirkens Nødhjelp ser ut som de kun er ute etter folk som allerede har noe erfaring med frivillig humanitært arbeid med opphold lengre enn 6mnd. Så hvor starter man? Og jeg kan kun gi 2mnd her. Spesielt Nepal nå til dags appelerer veldig, men jeg tror ikke det bare er å kontakte en organisajon og si hei send meg til Nepal.

Håper på noe ledetråd fra dere flotte mennesker der ute.

Ser ut som om ein organisasjon som heiter Xplore i Norge har program for Nepal.

Kunne det vore noko for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med de store organisasjonene er jo at du må ha en kompetanse som trengs der du blir sendt, og der du kan lære opp mennesker dit du kommer til å klare seg uavhengig av deg. Du trenger ikke ha erfaring med frivillig arbeid, men du må ha en nødvendig kompetanse og erfaring innen det du er utdannet før du drar ut. Helsearbeidere er det det trengs mest av, mrn også ingeiører, logistikere, teknikere og tolker er det behov for. Alle oppdrag er heller ikke over seks mnd, men det er omfattende kursing før Leger uten grenser eller Røde kors sender deg ut, og da vil de såklart vite at du kan brukes mer enn to mnd som ett engangstilfelle.

Dessverre er min erfaring fra bistandsvetden at slike "betal og reis for å være frivillig" ofte handler mer om rike, vestlige mennesker som vil ha ett eventyr, enn at de som trenger det faktisk får relevant hjelp. For øvrig trenger du ikke reise ut fra Norge for å jobbe med humanitært arbeid, både Kirkens bymisjon, Røde Kors, Freøsesarmeen og andre har plenty av prosjekter du kan bidra med her. Der kan du også finne grupper hvor jobberfaringen din kan bli nyttig.

Anonymous poster hash: ee62f...716

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Meeh

Det å dra ned uten nyttig kunnskap som du kan lære bort til mye folk er omtrent meningsløst, da er det bedre å donere penger enn å bruke en masse på flyreise og opphold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at de har strenge opptakskrav til delegatprogrammene, og kun sender erfarent og dyktig personell.

Slike som "deg"(og meg, som kun har administrativ erfaring fra hum.org) vil skape store problemer i slike områder.

Vi må læres opp, vi bruker ressurser(mat/vann) og klarer ikke gjøre annet enn å bidra til å sinke arbeidet hos de profesjonelle som er der.

Samme problem ser vi her hjemme i leteaksjoner: alle vil ut og finne en savnet person, og så ender de erfarne med å måtte lete etter ferske frivillige som har gått seg ville.

Ikke følg denne ideen, den er 100% egoistisk og unyttig. Du gjør mye mer ved å gi penger.

Vil du virkelig følge drømmen får du ta ny utdannelse, med ekspertise innen helse i katastrofeområder eller vannkvalitet etc.

Anonymous poster hash: ae38c...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke andri ting du kan gjøre for organisasjonene da, som administrative ting her hjemme i Norge?

Anonymous poster hash: c28ff...940
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...