Gå til innhold

Hvor lenge kan blåmerker utvikle seg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sikkert et dumt spørsmål, men jeg vet faktisk ikke. Nå er det nøyaktig en uke siden jeg skadet en fing og det blir bare mer og mer blått. Fra å kun være på tuppen da det skjedde til å ha nådt håndflaten såvidt nå. Skal det bare vokse så lenge?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke normalt. Dra til lege og få det sjekket

Anonymous poster hash: 720d3...f05

Skrevet

Nei, det er ikke normalt. Dra til lege og få det sjekket

Har vært hos legen, men spurte ikke akkurat om blåmerkeutvikling.

• Liker 1
Skrevet

Kan jo legge ved et bilde av hvordan den var i går. Nå har det såvidt bikket over mot håndflaten.

post-210-0-17576800-1430324176_thumb.jpg

Gjest anonym2233
Skrevet

Oii, så ikke godt ut!

Har ikke svaret på spørsmålet ditt, men god bedring!

Håper det snart blir bra igjen! :)

Skrevet

Å, ævve!

Stuka fingeren, eller klemt den i en dør?

Det er ihvertfall ikke "normalt" blåmerke du har, her har det punktert en større blodåre enn bare en bitteliten vene eller to.

Er fingeren klemt, ser den "normal" ut for en skikkelig klemskade, men det er greit å la en lege se på den igjen om det ikke stopper der.

Skrevet

Den satt seg fast i et hundebånd, det ytterste leddet. Har visst et lite brudd og en røket sene. Men det er ikke vondt. Bare stivt og "tungt".

Skrevet

Ah, både brudd, sene- og klemskade til en viss grad. Da ser det faktisk ganske normalt ut, for du kan bli skikkelig blå da.
Men brer "blåveisen" seg noe særlig lenger enn den har kommet nå (du sa den hadde nådd håndflaten?) så ville jeg ringt legen og spurt om du skulle kommet inn for en ny sjekk, just in case.

• Liker 2
Skrevet

Såvidt håndflaten ja, knoken foran og noen mm på innsiden. Okidoki. Takk. :nigo:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg falt og skadet benet ganske hardt (ikke brudd, men ekstremt hovent) Blåmerket begynte dagen etterpå og økte til hele leggen og foten var blå/gul/lilla, det tok vel nesten en uke. Så gikk det sakte med sikkert tilbake igjen, det tok en del uker før det var borte.

Anonymous poster hash: 0b157...f13
AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er normalt at et blåmerke ER TILSTEDE i en uke, men det skal ikke utvikle seg etterhvert, det skal stoppe etter maks 1 dag.

Skrevet

Den fingeren der, og med videreutvikling av misfarging, er absolutt en plausibel grunn til å ringe legen i morgen tidlig når kontoret åpner!

(hoff, ser vondt ut!)

Skrevet

Men den er ikke vond altså. Kan knipe i den, kjenner ikke en dritt. Altså, kjenner det i huden, men ikke vondt.

AnonymBruker
Skrevet

Det høres faktisk helt normalt ut. Du har en skade inne i hånden, og den soger sakte ut.

Anonymous poster hash: 2888d...f88
  • Liker 1
Skrevet

Bra den ikke er vond da, den ser bare sånn *knyte-seg-i-magen"-vond ut! Fikk nesten grøssninger..

AnonymBruker
Skrevet

Må du operere den senen som har røket?

Anonymous poster hash: f25a8...e33
Skrevet (endret)

Må visst ikke det. Må gå med skinne i 6 uker. Kan ikke løfte fingen oppover, så det påvirkes kanskje hele veien nedover? Den dagen det skjedde var det bare første leddet jeg ikke kunne bevege.

Endret av Silfen
AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er normalt at et blåmerke ER TILSTEDE i en uke, men det skal ikke utvikle seg etterhvert, det skal stoppe etter maks 1 dag.

Det er ikke unormalt når det er blodårer langt inne i vevet som har røket. Da siver det blod ut i vevet, ikke under huden som normale blåmerker er laget av. Vevet bruker tid på å suge opp blodet så derfor tar det mange dager før hele området er blitt blått.

Anonymous poster hash: 0b157...f13

Skrevet

Og vi fortsetter med bildebonanza. :Knegg:

Jeg har legetime for noe annet på tirsdag, det går jo ikke så fort videre, nedenfor knoken på oversiden og bare litt rødere på undersiden, sant det kan vente til da?

post-210-0-72464400-1430388700_thumb.jpgpost-210-0-42537000-1430388711_thumb.jpg

• 1 måned senere...
Skrevet

Kan jo oppdatere her. Blåmerkene forsvant etter fire ukers tid, sånn omtrent. I dag, to uker forsinket, var jeg endelig på kontroll. Skinnen er av, men ferdig ble jeg ei. Får ikke skikkelig kontakt med fingen, kan ikke bøye den helt, ytterste leddet klarer jeg ikke bevege i det hele tatt. Den kan bøyes noe innover, men kan ikke løfte den helt opp. Så fikk øvelser av fysio etter legesjekken som jeg skal drive med i et par uker. Må tape den til langfingen og bruke skinnen om natten. Dersom det ikke er bedring etter to uker, var det visst snakk om henvisning til plastikkirurgi. Legen snakket om at senen ikke var helt med, fysioen snakket om at det kunne være nerveskade.

Noen som vet om det er stor sjanse for mer kontakt med fingen på et par uker, når jeg ikke har så mye nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...