AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #1 Del Skrevet 29. april 2015 Hei, har søkt økonomi og administrasjon til høsten, men er ikke særlig god i matte. Fikk 2 i den enkleste matten på vgs. Er det helt hinsides idiotisk av meg å velge den retningen eller skal det gå greit med litt ekstra innsats. De skal sies at jeg er veldig motivert til å begynne å studere. Anonymous poster hash: d49c4...b6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #2 Del Skrevet 29. april 2015 Bedøk og finansfagene er overkommelige uten særlige matteevner, men god innsats. Samfunnsøkonomifagene som mikro og makro kan bli verre, og vil kreve mye mer. Anonymous poster hash: 01c3e...fcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #3 Del Skrevet 29. april 2015 Tja, jeg var/er ræva i matte selv og jeg gikk en linje der man kun har hatt minimum av økonomifagene og jeg har virkelig slitt....virkelig! Anonymous poster hash: dce74...31e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #4 Del Skrevet 29. april 2015 Men går man ikke disse utdannelsene nettopp for å lære seg dette? Hvis man kunne alt fra før så skjønner jeg ikke helt vitsen? Det må vel være litt rom for at man skal få tid til å LÆRE SEG pensumet? Anonymous poster hash: efbef...e9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #5 Del Skrevet 29. april 2015 Men går man ikke disse utdannelsene nettopp for å lære seg dette? Hvis man kunne alt fra før så skjønner jeg ikke helt vitsen? Det må vel være litt rom for at man skal få tid til å LÆRE SEG pensumet? Anonymous poster hash: efbef...e9c Ja...i en perfekt verden så! Men når du skal balansere 4 kjipe fag på en gang så er det ikke morro lengere:/Anonymous poster hash: dce74...31e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
livmor Skrevet 29. april 2015 #6 Del Skrevet 29. april 2015 Jeg hadde også den enkleste matten på videregående, og begynte ikke å studere før 15 år etter det igjen. Kom meg allikevel gjennom både matte, mikro, makro og statistikk med bra karakterer, så det er mulig. Men jeg jobbet hardt for det, og fikk god drahjelp av en jeg kjenner som studerer matematikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #7 Del Skrevet 29. april 2015 Men går man ikke disse utdannelsene nettopp for å lære seg dette? Hvis man kunne alt fra før så skjønner jeg ikke helt vitsen? Det må vel være litt rom for at man skal få tid til å LÆRE SEG pensumet? Anonymous poster hash: efbef...e9c Hvis en plutselig skal lære seg enkel matematikk kaster en bort mye tid. Er en grunn til at matematikk har skyhøy strykprosent, og mange faller fra. De kan ikke enkel matematikk fra før, og jobber ræven av seg for å klare litt derivasjon. Sier seg selv at mikroøkonomi (optimering, minimering, maksimering, nytte) blir veldig krevende. Særlig samtidig som en har finans og andre, svært ulike, matematiske fagAnonymous poster hash: 01c3e...fcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 29. april 2015 #8 Del Skrevet 29. april 2015 Men går man ikke disse utdannelsene nettopp for å lære seg dette? Hvis man kunne alt fra før så skjønner jeg ikke helt vitsen? Det må vel være litt rom for at man skal få tid til å LÆRE SEG pensumet? Anonymous poster hash: efbef...e9c Pensum skal du lære deg ja, men du trenger noen verktøy som de tar for gitt at du kan fra før. Akkurat som at man regner med at en student i dans faktisk kan noe dans, eller at en norskstudent kan norsk, så regner man med at man kan noe matte for å studere økonomi. Det er i mikro og makro du vil slite. Hvis du kommer deg gjennom mattefaget første semester uten store problemer vil det gå greit. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #9 Del Skrevet 29. april 2015 Hvis en plutselig skal lære seg enkel matematikk kaster en bort mye tid. Er en grunn til at matematikk har skyhøy strykprosent, og mange faller fra. De kan ikke enkel matematikk fra før, og jobber ræven av seg for å klare litt derivasjon. Sier seg selv at mikroøkonomi (optimering, minimering, maksimering, nytte) blir veldig krevende. Særlig samtidig som en har finans og andre, svært ulike, matematiske fagAnonymous poster hash: 01c3e...fcd Jo, det skjønner jeg jo (jeg er ikke TS altså). Men jeg tenker at hvis man er motivert og virkelig jobber med det så klarer man seg vel? Det vil jo alltid være sånn at enkelte er bedre enn andre, uansett hvilket studie man går tenker jeg. Anonymous poster hash: efbef...e9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april 2015 #10 Del Skrevet 29. april 2015 Pensum skal du lære deg ja, men du trenger noen verktøy som de tar for gitt at du kan fra før. Akkurat som at man regner med at en student i dans faktisk kan noe dans, eller at en norskstudent kan norsk, så regner man med at man kan noe matte for å studere økonomi. Det er i mikro og makro du vil slite. Hvis du kommer deg gjennom mattefaget første semester uten store problemer vil det gå greit. Ja, det er sant. Men da spørs det også litt om TS fikk 2 i matte fordi h*n ikke gadd å jobbe med faget eller fordi h*n faktisk ikke forstod noe etter timer med jobbing. Da er det verre. Jeg f eks fikk 2 i matte på vgs, men tok faget opp igjen noen år senere og fikk 5. Forskjellen var at jeg nå var motivert og hadde lyst til å lære i motsetningen til på vgs når jeg hadde andre ting å tenke på. Anonymous poster hash: efbef...e9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alphamale Skrevet 30. april 2015 #11 Del Skrevet 30. april 2015 Om du sliter med matte! Hold deg unna øk/adm eller andre økonomiske utdanninger! Der kommer du dessverre ikke unna matematikk uansett! Snakker av egen erfaring. Var evig optimist men det gikk absolutt ikke veien.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #12 Del Skrevet 30. april 2015 Hvis en plutselig skal lære seg enkel matematikk kaster en bort mye tid. Er en grunn til at matematikk har skyhøy strykprosent, og mange faller fra. De kan ikke enkel matematikk fra før, og jobber ræven av seg for å klare litt derivasjon. Sier seg selv at mikroøkonomi (optimering, minimering, maksimering, nytte) blir veldig krevende. Særlig samtidig som en har finans og andre, svært ulike, matematiske fagAnonymous poster hash: 01c3e...fcd Blir disse tingene du nevner regnet som vanskelige? Spør bare fordi jeg synes det går greit, og lurer på hvilket nivå jeg ligger på. Ts, hvorfor tar du en økonomiutdannelse om du ikke liker matte? Du skal jo forhåpentligvis ha jobben du er utdannet til i mange år?Anonymous poster hash: 3010a...25c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #13 Del Skrevet 30. april 2015 Jeg går økonomi og adm. på en høyskole. Kom meg greit gjennom matten på VGs, men hadde ukke eksamen og 3 eller fire i p-matte i stpkt. Det er nå fem år siden. Akkurat matten syns jeg ikke er så vanskelig nå, selv om jeg har masse hyller fra ungdomsskolen og vgs. Det er klart jeg måtte lære meg litt mer enn de andre, og jobbe mer med faget, men jeg må ærlig innrømme at jeg jobbet gabske lite likevel. Gjorde bare eksamensoppgaver før eksamen og så knapt i boka, og fikk fortsatt c. Så det er fullt mulig. Anonymous poster hash: bf745...e11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 30. april 2015 #14 Del Skrevet 30. april 2015 Blir disse tingene du nevner regnet som vanskelige? Spør bare fordi jeg synes det går greit, og lurer på hvilket nivå jeg ligger på. Ts, hvorfor tar du en økonomiutdannelse om du ikke liker matte? Du skal jo forhåpentligvis ha jobben du er utdannet til i mange år?Anonymous poster hash: 3010a...25c Blant folk som sliter med matte er det jo vanskelig. For de som mestrer matte godt er det ganske enkelt, er man glad i matte og ønsker utfordringer i matte er ikke akkurat en bachelor i økonomi så veldig... utfordrende? Matten på øk.ad er ikke vanskelig i det hele tatt, men sliter man med matte vil det bli veldig krevende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #15 Del Skrevet 30. april 2015 Jeg måtte ta matteeksamen fra VGS påbygging 3 ganger før jeg bestod og etter det tok jeg økonomi og adm-grad i utlandet. Krever at du må kobbe mye for å forstå noe, men f.eks statistikk og finans og bokføring fikk jeg gode karakterer i, men matta bestod jeg såvidt igjen. You can do it!Anonymous poster hash: 0140b...8e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #16 Del Skrevet 30. april 2015 Det beste er vel å ta opp igjen grunnskolematten hjemme på egenhånd før man begynner å studere på høyskolen. Da veit man i det minste sånn omtrent hvor man ligger og om det er noe poeng i å søke. Sliter man på grunnskolenivå bør man heller finne noe annet å drive med spør du meg. Anonymous poster hash: 2a6e3...7cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #17 Del Skrevet 30. april 2015 Ts her Takk for alle svar! Grunnen til at jeg fikk såpass dårlig karakter på vgs var at jeg jobbet minimalt, men nå har jeg blitt litt eldre og motivasjonen er på topp så satser på at det går bra Har sett en del på khan academy for å forbedre meg til høsten. Anonymous poster hash: d49c4...b6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Idja Skrevet 30. april 2015 #18 Del Skrevet 30. april 2015 Ts herTakk for alle svar!Grunnen til at jeg fikk såpass dårlig karakter på vgs var at jeg jobbet minimalt, men nå har jeg blitt litt eldre og motivasjonen er på topp så satser på at det går bra Har sett en del på khan academy for å forbedre meg til høsten. Anonymous poster hash: d49c4...b6b Hvis du går gjennom funksjoner (så mye du kan komme over) og derivasjon der inne, og du syns det er ok, så vil du greie deg. Å forstå funksjoner og hva derivasjon handler om er det viktigste. Du har god tid frem til høsten på å lære dette. Brøk og potenser er også greit å være god i. Forstå brøk, og forstå hvordan du enkelt kan regne med brøk. Skummelt mange som er helt blanke på dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april 2015 #19 Del Skrevet 30. april 2015 Problemet er ikke å hale seg igjennom studiet med halvgreie karakterer. Problemet kommer etterpå, når du ikke får deg jobb og du siles ut fordi du ikke klarer logiske og analytiske tester. Ta noen slike tester først. Anonymous poster hash: 3621a...97d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2015 #20 Del Skrevet 1. mai 2015 Fra en studentunderviser i statistikk for økonomer: hvis du er dårlig i matte skal du være forberedt på å virkelig jobbe for det! Min erfaring sier at å jobbe mye med stoffet er vell så viktig som å ha matteskills i forveien. Lykke til!Anonymous poster hash: 6cfa7...582 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå