Kira-delta Skrevet 13. mai 2015 #121 Del Skrevet 13. mai 2015 Det får da være grenser på hvor mye vi skal bøye og tøye på det naturlige økosystemet. For det første har jeg aldri sett en katt som plustelig har begynt å jage etter en sau, eller en fugl, eller en mus for den saks skyld. Katter og hunder er jo som natt og dag. Hvis hunder hadde muligheten ville de løpt tulling rundt etter det første dyret de så. De er impulsive. Katter oppfører seg helt annerledes. Dessuten tror jeg virkelig naturen klarer å "produsere" nok fugler til å oppretteholde balansen og det er også slik det skal være.Anonymous poster hash: e7119...1dd Katt er faktisk det dyret som tar livet av flest sauer i Norge.. Ikke fordi katten jakter på sauen selvfølgelig, men det er en funfact 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 13. mai 2015 #122 Del Skrevet 13. mai 2015 Det får da være grenser på hvor mye vi skal bøye og tøye på det naturlige økosystemet. For det første har jeg aldri sett en katt som plustelig har begynt å jage etter en sau, eller en fugl, eller en mus for den saks skyld. Katter og hunder er jo som natt og dag. Hvis hunder hadde muligheten ville de løpt tulling rundt etter det første dyret de så. De er impulsive. Katter oppfører seg helt annerledes. Dessuten tror jeg virkelig naturen klarer å "produsere" nok fugler til å oppretteholde balansen og det er også slik det skal være.Anonymous poster hash: e7119...1dd Enig. Har aldri hørt om dyrearter som er truet pga katter. Da er det isåfall vi mennesker som burde gå i bånd siden det er vi som har størst skyld i å ødelegge økosystemet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 13. mai 2015 #123 Del Skrevet 13. mai 2015 Katt er faktisk det dyret som tar livet av flest sauer i Norge.. Ikke fordi katten jakter på sauen selvfølgelig, men det er en funfact Bullshit. En katt klarer ikke å drepe en sau Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kira-delta Skrevet 14. mai 2015 #124 Del Skrevet 14. mai 2015 Bullshit. En katt klarer ikke å drepe en sau Bullshit på deg selv. Kattens avføring inneholder parasitter som er dødelig for sau. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 14. mai 2015 #125 Del Skrevet 14. mai 2015 Katter fanger skadedyr som mus og rotter, og det kan de ikke gjøre hvis de går i bånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atea Skrevet 14. mai 2015 #126 Del Skrevet 14. mai 2015 Båndtvangen er ment til å beskytte hekkende dyr og fugler. Hvorfor gjelder ikke da båndtvangen for katter også? De fanger jo fugler? Anonymous poster hash: b4dd4...132 Bestand av ekorn har gått ned. En utekatt kan aldri bli innekatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 14. mai 2015 #127 Del Skrevet 14. mai 2015 Bullshit på deg selv. Kattens avføring inneholder parasitter som er dødelig for sau. kilder takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kira-delta Skrevet 14. mai 2015 #128 Del Skrevet 14. mai 2015 Værsågod.kilder takk. "En svært vanlig årsak til kasting (abort) hos sau.[3] Først og fremst blir foster og fosterhinne angrepet."http://no.m.wikipedia.org/wiki/Toksoplasmose_hos_sau 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #129 Del Skrevet 14. mai 2015 Katter fanger skadedyr som mus og rotter, og det kan de ikke gjøre hvis de går i bånd. Katter er noen steder selv skadedyr. Der folk ikke tar ansvar og kastrerer kattene sine, blir det villkatter. De formerer seg i rekordfart og bestanden av katter blir alt for høy. Men båndtvang på katter blir for dumt. Like dumt som at noen mener det burde være båndtvang for hund overalt hele året. Anonymous poster hash: 14778...6be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #130 Del Skrevet 14. mai 2015 Nei det er ikke greit. Men forskjell på kjæledyr og ville dyr er at ville dyr lever i naturluge omgivelser det gjør ikke kjæledyr som egentlig lever en kunstig tilværelse i fangenskap. Vi mennesker har valgt å ha de i vårt liv og vi har derfor ansvar for de. Men så klart det går ikke å ha katt i bånd Ja, nettopp. Mennesket har bestemt at katten skal være et kjæledyr, de var ikke det opprinnelig. På samme måte kan mennesket styre andre dyrebestander. Er det greit? Skal vi styre det naturlige lynnet til katten enda mer? Hvorfor katten? Jeg syns det blir litt dumt av folk å angripe kattene som noe fælt, når det faktisk fins ting der ute som er enda verre Og de tinga som er enda verre er virkelig ikke noe problem heller. Jeg lurer på hvordan de som ikke takler katter hadde taklet å ha andre dyr i hagen sin Anonymous poster hash: 33fee...fcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 14. mai 2015 #131 Del Skrevet 14. mai 2015 Værsågod. "En svært vanlig årsak til kasting (abort) hos sau.[3] Først og fremst blir foster og fosterhinne angrepet."http://no.m.wikipedia.org/wiki/Toksoplasmose_hos_sau Er da mer enn nok sauer likevel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #132 Del Skrevet 14. mai 2015 Enig. Har aldri hørt om dyrearter som er truet pga katter. Da er det isåfall vi mennesker som burde gå i bånd siden det er vi som har størst skyld i å ødelegge økosystemet Nå har jeg aldri hørt om dyrearter som er truet pga hunder heller. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at katter dreper mer enn nok fugler. Jeg mener ikke at katter skal gå i bånd, men litt ansvar må en allikevel kunne ta som katteeier, f.eks bjelle går ann. Jeg har også lest om de som holder katten inne når fuglene sover, det er også et kjempe tiltak. Anonymous poster hash: db890...379 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #133 Del Skrevet 14. mai 2015 Nå har jeg aldri hørt om dyrearter som er truet pga hunder heller. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at katter dreper mer enn nok fugler. Jeg mener ikke at katter skal gå i bånd, men litt ansvar må en allikevel kunne ta som katteeier, f.eks bjelle går ann. Jeg har også lest om de som holder katten inne når fuglene sover, det er også et kjempe tiltak. Anonymous poster hash: db890...379 Problemet med bjelle er at den ikke bare skremmer bort fugl. Så da sørger du også for å eliminere en av de positive tingene med katter, nemlig at de også fanger skadedyr som mus. Anonymous poster hash: 89076...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #134 Del Skrevet 14. mai 2015 Hvor mange ganger må det sies før dere klare å forstå det!?!?!? Båndtvangen er IKKE forå beskytte mennesker, men fugler og dyr i hekkeperioden!!!! HERREGUD. Anonymous poster hash: b4dd4...132 For guds skyld, menneske, ro deg ned. Det er enkelt nok folk som påpeker at en hund i bånd er mindre skremmende enn en hund uten bånd som kan plutselig stikke snuten opp i skrittet ditt, eller gå berserk og bite deg! Selvfølgelig føler jo folk seg mer trygge om hundene er i bånd!! (spesielt de som er middels og store hunder). Personlig liker jeg hunder godt, men ikke godt nok til at jeg er komfortabel med at de har mulighet til å løpe fritt rundt og gjøre ugang og skade. En hund er mye mer hyper enn en katt, og det er til tider ekstremt plagsomt. Men hvorfor er det greit at katter tar mus og rotter, men ikke fugl? Fuglene i Norge er da ikke utsatt for nevneverdig utryddelse ved at en katt fanger en fugl i ny og ne. Det blir som å si at vi truer skogen fordi vi hogger ned trær. Fugler vil aldri slutte å reprodusere. Anonymous poster hash: 43751...05d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #135 Del Skrevet 14. mai 2015 Nå har jeg aldri hørt om dyrearter som er truet pga hunder heller. Men det er jo ikke til å stikke under en stol at katter dreper mer enn nok fugler. Jeg mener ikke at katter skal gå i bånd, men litt ansvar må en allikevel kunne ta som katteeier, f.eks bjelle går ann. Jeg har også lest om de som holder katten inne når fuglene sover, det er også et kjempe tiltak. Anonymous poster hash: db890...379 Er katter roboter skapt av mennesker eller? Katter hadde uansett eksistert om vi ikke hadde domestisert de, de hadde nok fanget like mye fugler og mus da, spesielt siden de ikke hadde fått mat av mennesker. Hvis katter truer visse dyrearter må det andre tiltak til enn å tvinge katter til å holde seg unna naturen. Anonymous poster hash: 33fee...fcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #136 Del Skrevet 14. mai 2015 Anonymous poster hash: 734db...d70 Anonymous poster hash: 734db...d70 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #137 Del Skrevet 14. mai 2015 Er katter roboter skapt av mennesker eller? Katter hadde uansett eksistert om vi ikke hadde domestisert de, de hadde nok fanget like mye fugler og mus da, spesielt siden de ikke hadde fått mat av mennesker. Hvis katter truer visse dyrearter må det andre tiltak til enn å tvinge katter til å holde seg unna naturen. Anonymous poster hash: 33fee...fcd Er katter roboter skapt av mennesker eller? Katter hadde uansett eksistert om vi ikke hadde domestisert de, de hadde nok fanget like mye fugler og mus da, spesielt siden de ikke hadde fått mat av mennesker. Hvis katter truer visse dyrearter må det andre tiltak til enn å tvinge katter til å holde seg unna naturen. Anonymous poster hash: 33fee...fcd Har aldri skreve at katter er roboter skapt av mennesker, så hvordan du kom frem til det vet jeg ikke. Har heller ikke skreve at en skal tvinge katter til å holde seg unna naturen. Foreslår at du leser innlegget mitt en gang til. Anonymous poster hash: db890...379 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #138 Del Skrevet 14. mai 2015 For guds skyld, menneske, ro deg ned. Det er enkelt nok folk som påpeker at en hund i bånd er mindre skremmende enn en hund uten bånd som kan plutselig stikke snuten opp i skrittet ditt, eller gå berserk og bite deg! Selvfølgelig føler jo folk seg mer trygge om hundene er i bånd!! (spesielt de som er middels og store hunder). Personlig liker jeg hunder godt, men ikke godt nok til at jeg er komfortabel med at de har mulighet til å løpe fritt rundt og gjøre ugang og skade. En hund er mye mer hyper enn en katt, og det er til tider ekstremt plagsomt. Men hvorfor er det greit at katter tar mus og rotter, men ikke fugl? Fuglene i Norge er da ikke utsatt for nevneverdig utryddelse ved at en katt fanger en fugl i ny og ne. Det blir som å si at vi truer skogen fordi vi hogger ned trær. Fugler vil aldri slutte å reprodusere. Anonymous poster hash: 43751...05d Fordi mus og rotter er skadedyr. Anonymous poster hash: db890...379 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #139 Del Skrevet 14. mai 2015 Problemet med bjelle er at den ikke bare skremmer bort fugl. Så da sørger du også for å eliminere en av de positive tingene med katter, nemlig at de også fanger skadedyr som mus.Anonymous poster hash: 89076...86e Men det er jo mulig å ha bjelle på katten i perioden det er båndtvang. Trenger ikke å ha bjelle hele året. Anonymous poster hash: db890...379 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #140 Del Skrevet 14. mai 2015 Men det er jo mulig å ha bjelle på katten i perioden det er båndtvang. Trenger ikke å ha bjelle hele året. Anonymous poster hash: db890...379 I den perioden kryr det av mus og rotter. Jeg har ingen planer om å sette bjelle på katten i den perioden den virkelig gjør nytte for seg. Anonymous poster hash: 89076...86e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå