AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #101 Del Skrevet 10. mai 2015 Der jeg bodde før er det en nabohund som står ute i bånd som bråker som et uvær og biter alt og alle som kommer nærme. Skulle ønske alle hunder ble holdt inne jeg. lol Anonymous poster hash: 33fee...fcd Dette er torlig fordi den over lang tid har fått for lite stimulig og ikke blitt ivaretatt godt nok av sin eier, nettop pga BÅNDTVANG. Hadde denne hunden fått gå løs fra starten av, som en katt, hadde den trolig aldri utvilkset seg slik da den hadde fått nok mosjon og utforskelse. Folk her sier jo at katter ikke kan gå i bånd fordi de blir helt ville, det samme gjelder selvsagt for hunder, såfremt de ikke har blitt trent til det og får nok mosjon av eieren sin. Men de som ønsker seg katt skaffer seg det fordi de vil ha et dyr uten å ta ansvar utover å sette frem mat til det. "Det er så mye jobb å få hund" sier de, og det er det, nettopp fordi man skal lære hunden å komme, gå i bånd, bli osv. for å ha kontroll på hunden. Ting man like gjerne kan lære de aller fleste katter dersom man hadde lagt inn like mye tid som hundeeiere, men det er meget lettere å skylde på at katten ikke "vil eller kan" lære det, fordi eieren er for lat. Anonymous poster hash: 7184c...b17 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 10. mai 2015 #102 Del Skrevet 10. mai 2015 Katter er ikke som hunder. De er en helt annen art med helt andre behov. En hund trives på tur sammen med eier, en katt vil helst gå alene. Den er heller ikke interessert i å "gå tur" som en hund. Den vil ta en runde rundt reviret, finne en utkikkspost og sitte der en time, gå en runde til, snuse lenge i en busk, finne gode gjemmesteder, legge seg og sove bak en busk osv. Å gå tur med katt slik man gjør med hund vil ikke oppfylle kattens behov. Veldig godt innlegg. Disse trådene begynner å bli et sikkert vårtegn, og hver gang er jeg like fascinert av mangelen på forståelse for at katter ikke er en liten hund. Nå skal ikke jeg skryte på meg stor kunnskap om hund, men de av dere som har det kan kanskje opplyse meg, hvor langt vil en "frittgående" hund kunne gå? Jeg har flere utekatter som alle er kastrert, og jeg tror folk uten kjennskap til katt ville vært overrasket over hvor lite område de faktisk surrer rundt på. En av dem er veldig glad i et jorde rett ved siden av huset, hvor han går rundt i ring, kikker, slapper av, ruller seg litt - kort sagt, patruljerer, med hyppige pauser. Han streifer litt lenger innimellom, men det er sjelden de er lenger unna enn at de kommer når man roper. Det primære jaktområdet er også i området rundt huset. Der tar de det de finner, hvilket innebærer at det går hardest ut over mus og jordrotter, men de fanger også en og annen småfugl, skjære, padde, orm og har til og med funnet en flaggermus. Jeg bor rett ved et skogsområde, men bestanden av fugler i skogen er ikke truet av den grunn. Skogen ligger rett og slett utenfor kattenes territorie, så i løpet av 10 år har jeg ikke sett noen av dem bevege seg i den retningen. Katter streifer ikke planløst rundt, med mindre de er ukastrerte og det er løpetid på gang. Deres behov for utetid er tett knyttet til trangen til å patruljere rundt på et bestemt område som de oppfatter som sitt. Det er vanskelig å dekke ved å skulle "gå tur" med et menneske. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #103 Del Skrevet 10. mai 2015 Veldig godt innlegg. Disse trådene begynner å bli et sikkert vårtegn, og hver gang er jeg like fascinert av mangelen på forståelse for at katter ikke er en liten hund. Nå skal ikke jeg skryte på meg stor kunnskap om hund, men de av dere som har det kan kanskje opplyse meg, hvor langt vil en "frittgående" hund kunne gå? Jeg har flere utekatter som alle er kastrert, og jeg tror folk uten kjennskap til katt ville vært overrasket over hvor lite område de faktisk surrer rundt på. En av dem er veldig glad i et jorde rett ved siden av huset, hvor han går rundt i ring, kikker, slapper av, ruller seg litt - kort sagt, patruljerer, med hyppige pauser. Han streifer litt lenger innimellom, men det er sjelden de er lenger unna enn at de kommer når man roper. Det primære jaktområdet er også i området rundt huset. Der tar de det de finner, hvilket innebærer at det går hardest ut over mus og jordrotter, men de fanger også en og annen småfugl, skjære, padde, orm og har til og med funnet en flaggermus. Jeg bor rett ved et skogsområde, men bestanden av fugler i skogen er ikke truet av den grunn. Skogen ligger rett og slett utenfor kattenes territorie, så i løpet av 10 år har jeg ikke sett noen av dem bevege seg i den retningen. Katter streifer ikke planløst rundt, med mindre de er ukastrerte og det er løpetid på gang. Deres behov for utetid er tett knyttet til trangen til å patruljere rundt på et bestemt område som de oppfatter som sitt. Det er vanskelig å dekke ved å skulle "gå tur" med et menneske. For gode eksempler kan man se til utlandet, feks. karibien eller lignende områder. Der går mange hunder løs hele tiden, de går ikke unødig bort til folk, men går litt rundt og snuser i området de hører hjemme i. Det fungerer helt fint og jeg så dusinvis av hunder som streifet rundt, uten at en eneste kom bort til meg vedmindre jeg prøvde å gi den litt mat/vann eller lignende. Anonymous poster hash: 7184c...b17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 10. mai 2015 #104 Del Skrevet 10. mai 2015 For gode eksempler kan man se til utlandet, feks. karibien eller lignende områder. Der går mange hunder løs hele tiden, de går ikke unødig bort til folk, men går litt rundt og snuser i området de hører hjemme i. Det fungerer helt fint og jeg så dusinvis av hunder som streifet rundt, uten at en eneste kom bort til meg vedmindre jeg prøvde å gi den litt mat/vann eller lignende. Anonymous poster hash: 7184c...b17 Nå trodde jeg poenget i denne tråden var båndtvang, for å verne dyreliv, ikke for å hindre hunder i å gå bort til folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #105 Del Skrevet 10. mai 2015 Det går ikke an å sammenligne hunder og katter. Hunder jakter i flokk, de er farligere enn katter. Her er en del eksempler på at løse hunder har drept/skadet andre dyr: http://www.ifinnmark.no/To_l_se_hunder_rev_opp_kattungen_Olivia___Det_var_blod_over_hele_plenen-5-81-39104.html http://www.budstikka.no/nyheter/hund-drepte-og-spiste-yasmins-katt-1.7159485 http://www.nrk.no/rogaland/loshunder-drepte-sau_-1.11968426 http://www.nrk.no/finnmark/her-spiser-hunden-pa-en-levende-reinkalv-1.12328249 http://www.fosna-folket.no/nyheter/article10622111.ece Kunne nok funnet flere eksempler. For min del burde det vært båndtvang for hunder hele året. Anonymous poster hash: be834...ce6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #106 Del Skrevet 10. mai 2015 Dette er torlig fordi den over lang tid har fått for lite stimulig og ikke blitt ivaretatt godt nok av sin eier, nettop pga BÅNDTVANG. Hadde denne hunden fått gå løs fra starten av, som en katt, hadde den trolig aldri utvilkset seg slik da den hadde fått nok mosjon og utforskelse. Folk her sier jo at katter ikke kan gå i bånd fordi de blir helt ville, det samme gjelder selvsagt for hunder, såfremt de ikke har blitt trent til det og får nok mosjon av eieren sin. Men de som ønsker seg katt skaffer seg det fordi de vil ha et dyr uten å ta ansvar utover å sette frem mat til det. "Det er så mye jobb å få hund" sier de, og det er det, nettopp fordi man skal lære hunden å komme, gå i bånd, bli osv. for å ha kontroll på hunden. Ting man like gjerne kan lære de aller fleste katter dersom man hadde lagt inn like mye tid som hundeeiere, men det er meget lettere å skylde på at katten ikke "vil eller kan" lære det, fordi eieren er for lat. Anonymous poster hash: 7184c...b17 Bikkja er mongo pga bånd? Hahaha. Hva har du å si om alle de andre hundene som trives med å gå i bånd og klarer å oppføre seg? Hunder som ikke oppfører seg er pga dårlig oppdragelse. Stort sett hver eneste hund som ikke blir passa på som en unge omtrent, vil få uønsket atferd og bli et problem. Katter trenger ikke oppdragelse i så stor grad. Lær de å gå på do hvis de er innekatter, hvor de bor og skal spise, er ikke lov til å gå på kjøkkenbordet, ikke herj som en idiot med katta... så klarer den seg fint selv. Hunder klarer ikke seg selv. En VELDIG godt dressert hund hadde sikkert klart seg helt fint på tur alene. Men når jeg ser hvordan folk oppdrar (ikke oppdrar) hundene sine så hadde ikke det gått for veldig veldig mange. Anonymous poster hash: 33fee...fcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 10. mai 2015 #107 Del Skrevet 10. mai 2015 Også? Tror du bøndene er så fornøyd med det utsagnet? "ulven er jo et vilt dyr da såeeeeh".. og de som har fått ting i hagen ødelagt pga elg. "jaja, det er nå et vilt dyr da så jaja". Poenget mitt er at, man kan ikke drive å kreve at alt som plager en skal fjernes/settes i bånd. Hvis man ikke takler å bo et sted der det er andre mennesker og dyr får man flytte til langt ut på landet, men da får man jommen meg ikke klage når sauene bæsjer på eiendommen deres. Hvis folk absolutt skal få igjennom at KATTER går i bånd, så får de jommen ikke bli overraska om det da senere kommer andre folk og krever at ting som plager de skal fjernes. Uansett, mener jeg at man får bare leve med sånt. Vi har masse dyr i hagen, både tamme og ville. Det må vi bare leve med. Vi kan ikke be bøndene om å bure inne dyra sine, syns du det? Vi syns jo ikke det er gøy å plutselig tråkke i ei kuruke eller sauebæsj. Eller at kuene står og rauter og bråker når vi skal chillen i sola, eller når sauene kommer og glor når en vil være i fred. Vi har mindre problem med nabokattene altså. Alle de andre dyra ser vi mer til. Både ville og tamme. Rådyr, elg, grevling, hare, rev, til og med bjørn har vi hatt på eiendommen. Jeg tør ikke gå langt bort fra huset om natta, jeg er livredd for å møte på bjørn eller elg eller noe annet. Burde dyra bli holdt unna slik så jeg kan føle meg trygg? Det er det samme som med disse kattehaterne. De plages. Ja, det gjør alle andre og av andre dyr og mennesker og alt det andre irriterende som fins i verden. Vi sitter ikke og griner av den grunn. Det finns værre ting en katter. Jeg syns bjørnen vi hadde på besøk var skumlere enn nabokatta lizzom! Anonymous poster hash: 33fee...fcd Og så? Prøver du å feste et halsbånd på en ulv så gambler du virkelug med ditt eget liv... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #108 Del Skrevet 10. mai 2015 Det går ikke an å sammenligne hunder og katter. Hunder jakter i flokk, de er farligere enn katter. Her er en del eksempler på at løse hunder har drept/skadet andre dyr: http://www.ifinnmark.no/To_l_se_hunder_rev_opp_kattungen_Olivia___Det_var_blod_over_hele_plenen-5-81-39104.html http://www.budstikka.no/nyheter/hund-drepte-og-spiste-yasmins-katt-1.7159485 http://www.nrk.no/rogaland/loshunder-drepte-sau_-1.11968426 http://www.nrk.no/finnmark/her-spiser-hunden-pa-en-levende-reinkalv-1.12328249 http://www.fosna-folket.no/nyheter/article10622111.ece Kunne nok funnet flere eksempler. For min del burde det vært båndtvang for hunder hele året. Anonymous poster hash: be834...ce6 Men katter dreper/skader også andre dyr. Grunnen til at hunder dreper større dyr er fordi den er større. Den lille hunden min på 3 kg hadde aldri klart å drept en katt. Kan den få lov til å gå løs da kanskje? Anonymous poster hash: db890...379 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arcsin Skrevet 10. mai 2015 #109 Del Skrevet 10. mai 2015 Det går ikke an å sammenligne hunder og katter. Hunder jakter i flokk, de er farligere enn katter. Her er en del eksempler på at løse hunder har drept/skadet andre dyr: http://www.ifinnmark.no/To_l_se_hunder_rev_opp_kattungen_Olivia___Det_var_blod_over_hele_plenen-5-81-39104.html http://www.budstikka.no/nyheter/hund-drepte-og-spiste-yasmins-katt-1.7159485 http://www.nrk.no/rogaland/loshunder-drepte-sau_-1.11968426 http://www.nrk.no/finnmark/her-spiser-hunden-pa-en-levende-reinkalv-1.12328249 http://www.fosna-folket.no/nyheter/article10622111.ece Kunne nok funnet flere eksempler. For min del burde det vært båndtvang for hunder hele året. Anonymous poster hash: be834...ce6 De fleste er vel enig i at det er riktig å ha båndtvang for hunder for å beskytte vilt. Diskusjonen går jo på om det burde være båndtvang for katter også, ettersom de gjør skade på små dyr og fugler i hekkeperioden.. http://www.nrk.no/trondelag/_-katter-er-uonska-i-norsk-natur-1.10892310 http://www.nrk.no/nordland/foreslar-bandtvang-for-katter-1.6238435 http://www.aftenposten.no/dyr/Pus-tar-knekken-pa-lokal-natur-6621243.html http://www.vg.no/nyheter/innenriks/dyrene/vil-starte-jakt-paa-katter/a/10116128/ http://www.helg.no/nyheter/article3817104.ece Dette var de artiklene jeg fant i farten. Men det burde altså ikke være noen tvil om at katter gjør skade på fugler i hekkeperioden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2015 #110 Del Skrevet 10. mai 2015 Veldig godt innlegg. Disse trådene begynner å bli et sikkert vårtegn, og hver gang er jeg like fascinert av mangelen på forståelse for at katter ikke er en liten hund. Nå skal ikke jeg skryte på meg stor kunnskap om hund, men de av dere som har det kan kanskje opplyse meg, hvor langt vil en "frittgående" hund kunne gå? Jeg har flere utekatter som alle er kastrert, og jeg tror folk uten kjennskap til katt ville vært overrasket over hvor lite område de faktisk surrer rundt på. En av dem er veldig glad i et jorde rett ved siden av huset, hvor han går rundt i ring, kikker, slapper av, ruller seg litt - kort sagt, patruljerer, med hyppige pauser. Han streifer litt lenger innimellom, men det er sjelden de er lenger unna enn at de kommer når man roper. Det primære jaktområdet er også i området rundt huset. Der tar de det de finner, hvilket innebærer at det går hardest ut over mus og jordrotter, men de fanger også en og annen småfugl, skjære, padde, orm og har til og med funnet en flaggermus. Jeg bor rett ved et skogsområde, men bestanden av fugler i skogen er ikke truet av den grunn. Skogen ligger rett og slett utenfor kattenes territorie, så i løpet av 10 år har jeg ikke sett noen av dem bevege seg i den retningen. Katter streifer ikke planløst rundt, med mindre de er ukastrerte og det er løpetid på gang. Deres behov for utetid er tett knyttet til trangen til å patruljere rundt på et bestemt område som de oppfatter som sitt. Det er vanskelig å dekke ved å skulle "gå tur" med et menneske. Takk for flott innlegg. Anonymous poster hash: 30cea...6ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arcsin Skrevet 10. mai 2015 #111 Del Skrevet 10. mai 2015 ... Nå skal ikke jeg skryte på meg stor kunnskap om hund, men de av dere som har det kan kanskje opplyse meg, hvor langt vil en "frittgående" hund kunne gå? ... Alle gårdshunder jeg vet om som går løs holder seg i nærheten av gården hele tiden ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #112 Del Skrevet 12. mai 2015 Og så? Prøver du å feste et halsbånd på en ulv så gambler du virkelug med ditt eget liv... De kan jo bli utryddet, noen ønsker jo det, fordi de syns ulver er plagsomme. Er det greit å kreve at alt som plager en skal fjernes? Hvis vi hadde vært naboer og du ønsket katten min vekk, hvorfor kan ikke jeg kreve at din hund (om du har eller hadde hatt) skal holdes langt unna mine øyne og ører? Anonymous poster hash: 33fee...fcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 12. mai 2015 #113 Del Skrevet 12. mai 2015 De kan jo bli utryddet, noen ønsker jo det, fordi de syns ulver er plagsomme. Er det greit å kreve at alt som plager en skal fjernes? Hvis vi hadde vært naboer og du ønsket katten min vekk, hvorfor kan ikke jeg kreve at din hund (om du har eller hadde hatt) skal holdes langt unna mine øyne og ører? Anonymous poster hash: 33fee...fcd Jeg er imot avlivning av ulv så forstår ikke hva du forsøker å overbevise meg om. Alt jeg sa er at ville dyr ikne er tamme. Ergo de gjør ikke som mennesker sier. Ergo det går ikke an å ta på et vilt dyr som ulv, bjørn eller jerv et halsbånd. Men værsågod prøv om du ønsker å bli lunsj Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2015 #114 Del Skrevet 12. mai 2015 Katter angriper ikke mennesker og andre dyr, og de oppsøker heller ikke levende individer. Katter holder seg borte fra andre, og løper og gjemmer seg om det kommer barn eller voksne, andre dyr. Hunder oppsøker lett barn og voksne og andre dyr, og det er ikke alltid greit. Derfor! Nok en person som ikke har fått med seg at båndtvangen som gjelder fra 1.april til 20.august IKKE er for mennesker, men for viltet!!! Blir helt matt av slike kommentarer.... Anonymous poster hash: 14778...6be 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #115 Del Skrevet 13. mai 2015 Jeg er imot avlivning av ulv så forstår ikke hva du forsøker å overbevise meg om. Alt jeg sa er at ville dyr ikne er tamme. Ergo de gjør ikke som mennesker sier. Ergo det går ikke an å ta på et vilt dyr som ulv, bjørn eller jerv et halsbånd. Men værsågod prøv om du ønsker å bli lunsj Du forstår hva jeg mener. Veldig enkelt sagt: Skal det være greit å kreve at alt som plager oss blir fjernet/holdt i bånd? Folk plages av veldig mye, men så er det liksom katter som er det verste? Anonymous poster hash: 33fee...fcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 13. mai 2015 #116 Del Skrevet 13. mai 2015 (endret) Du forstår hva jeg mener. Veldig enkelt sagt: Skal det være greit å kreve at alt som plager oss blir fjernet/holdt i bånd? Folk plages av veldig mye, men så er det liksom katter som er det verste? Anonymous poster hash: 33fee...fcd Nei det er ikke greit. Men forskjell på kjæledyr og ville dyr er at ville dyr lever i naturluge omgivelser det gjør ikke kjæledyr som egentlig lever en kunstig tilværelse i fangenskap. Vi mennesker har valgt å ha de i vårt liv og vi har derfor ansvar for de. Men så klart det går ikke å ha katt i bånd Endret 13. mai 2015 av Maleficenta 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kira-delta Skrevet 13. mai 2015 #117 Del Skrevet 13. mai 2015 Bikkja er mongo pga bånd? Hahaha. Hva har du å si om alle de andre hundene som trives med å gå i bånd og klarer å oppføre seg? Hunder som ikke oppfører seg er pga dårlig oppdragelse. Stort sett hver eneste hund som ikke blir passa på som en unge omtrent, vil få uønsket atferd og bli et problem. Katter trenger ikke oppdragelse i så stor grad. Lær de å gå på do hvis de er innekatter, hvor de bor og skal spise, er ikke lov til å gå på kjøkkenbordet, ikke herj som en idiot med katta... så klarer den seg fint selv. Hunder klarer ikke seg selv. En VELDIG godt dressert hund hadde sikkert klart seg helt fint på tur alene. Men når jeg ser hvordan folk oppdrar (ikke oppdrar) hundene sine så hadde ikke det gått for veldig veldig mange. Anonymous poster hash: 33fee...fcd Her tar du feil.. Ja greit, det er mange folk som ikke klarer å gi hunden sin det den trenger, men nå er hunder avlet frem til forskjellig bruk. Oppdragelse eller ei, kan ikke hundeeieren stimulere hunden for sitt bruksområde vil den være understimulert som vil vise seg på en eller annen måte. En hund som er avlet frem for å løpe mange km om dagen, kan gjerne ha god oppdragelse og oppføre seg pent, men den trenger fortsatt å bevege seg mye. Ta f.eks Greyhound, i Flere land har man ikke lov til å eie rasen hvis man ikke har mulighet til å la den løpe hurtig hver dag. En greyhound kan man ikke løpe etter i bånd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #118 Del Skrevet 13. mai 2015 Fordi hunder og katter er totalt forskjellige dyr? Jeg prøvde å få på katten min bånd senest for et par dager siden, og hun la seg ned og ville ikke flytte på seg. Hunder er enklere sånn sett. Hunder er også relativt ufarlige for nestende fugler, katter er mordmaskiner. Anonymous poster hash: c3164...729 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #119 Del Skrevet 13. mai 2015 Det får da være grenser på hvor mye vi skal bøye og tøye på det naturlige økosystemet. For det første har jeg aldri sett en katt som plustelig har begynt å jage etter en sau, eller en fugl, eller en mus for den saks skyld. Katter og hunder er jo som natt og dag. Hvis hunder hadde muligheten ville de løpt tulling rundt etter det første dyret de så. De er impulsive. Katter oppfører seg helt annerledes. Dessuten tror jeg virkelig naturen klarer å "produsere" nok fugler til å oppretteholde balansen og det er også slik det skal være. Anonymous poster hash: e7119...1dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #120 Del Skrevet 13. mai 2015 Det får da være grenser på hvor mye vi skal bøye og tøye på det naturlige økosystemet. For det første har jeg aldri sett en katt som plustelig har begynt å jage etter en sau, eller en fugl, eller en mus for den saks skyld. Katter og hunder er jo som natt og dag. Hvis hunder hadde muligheten ville de løpt tulling rundt etter det første dyret de så. De er impulsive. Katter oppfører seg helt annerledes. Dessuten tror jeg virkelig naturen klarer å "produsere" nok fugler til å oppretteholde balansen og det er også slik det skal være. Anonymous poster hash: e7119...1dd VIRKELIG? Hvor tilbakestående ER du? Jeg har aldri sett en hund jage noe dyr, men det betyr ikke at det ikke skjer....!! Katter er gjør STOR skade på fuglebestanden i nærområdet (det er postet MANGE artikler tidligere i tråden, hvis du bare gadd å lese!!), og de jakter SÅKLART både fugler og mus. Katter er fødte jegere, altså et rovdyr. Ta deg sammen menneske. Anonymous poster hash: b4dd4...132 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå