Gå til innhold

Hvorfor gjelder båndtvang bare for hundeeiere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katter er ikke som hunder. De er en helt annen art med helt andre behov. En hund trives på tur sammen med eier, en katt vil helst gå alene. Den er heller ikke interessert i å "gå tur" som en hund. Den vil ta en runde rundt reviret, finne en utkikkspost og sitte der en time, gå en runde til, snuse lenge i en busk, finne gode gjemmesteder, legge seg og sove bak en busk osv.

Å gå tur med katt slik man gjør med hund vil ikke oppfylle kattens behov.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katter er ikke som hunder. De er en helt annen art med helt andre behov. En hund trives på tur sammen med eier, en katt vil helst gå alene. Den er heller ikke interessert i å "gå tur" som en hund. Den vil ta en runde rundt reviret, finne en utkikkspost og sitte der en time, gå en runde til, snuse lenge i en busk, finne gode gjemmesteder, legge seg og sove bak en busk osv.

Å gå tur med katt slik man gjør med hund vil ikke oppfylle kattens behov.

For veldig mange hunder er det heller ikke nok fysisk stimuli å bare gå på tur i bånd.. Da må eierne være kreative å finne løsninger som fungerer for hunden i båndtvangperioden. Det må jo være mulig for katteeiere å få til løsninger som fungerer for både katten og viltet i båndtvangperioden.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For veldig mange hunder er det heller ikke nok fysisk stimuli å bare gå på tur i bånd.. Da må eierne være kreative å finne løsninger som fungerer for hunden i båndtvangperioden. Det må jo være mulig for katteeiere å få til løsninger som fungerer for både katten og viltet i båndtvangperioden.

Selvsagt, man bør sørge for at hunden får gå løs så mye som mulig (og selvsagt overholde båndtvangen) samt gi hunden mental aktivisering i tillegg. En båndtur rundt kvartalet er ikke særlig givende i lengden.

Har du et forslag til en løsning som kan ivareta kattens behov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt, man bør sørge for at hunden får gå løs så mye som mulig (og selvsagt overholde båndtvangen) samt gi hunden mental aktivisering i tillegg. En båndtur rundt kvartalet er ikke særlig givende i lengden.

Har du et forslag til en løsning som kan ivareta kattens behov?

Jeg er nok ingen katteperson, så kattens behov har jeg lite kunnskap om. Kanskje en langline i skogen hadde vært en del av en løsning? Det jeg mener er viktig er at viltet beskyttes i denne perioden, for det er ingen tvil om at katter er rovdyr som gjør skade på små dyr og fugler hekkeperioden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok ingen katteperson, så kattens behov har jeg lite kunnskap om. Kanskje en langline i skogen hadde vært en del av en løsning? Det jeg mener er viktig er at viltet beskyttes i denne perioden, for det er ingen tvil om at katter er rovdyr som gjør skade på små dyr og fugler hekkeperioden.

Katter klatrer i trær og da er det stor risiko for at de setter seg fast og henger seg i sitt eget bånd... Dessverre.

Endret av BeautyBox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katter angriper ikke mennesker og andre dyr, og de oppsøker heller ikke levende individer.

Katter holder seg borte fra andre, og løper og gjemmer seg om det kommer barn eller voksne, andre dyr.

Hunder oppsøker lett barn og voksne og andre dyr, og det er ikke alltid greit. Derfor!

Nettopp. Pluss det er ikke uvanlig med hundeskrekk. Da er det ikke noe særlig når det kommer en stor hund mot deg som ikke er i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den katten lekte absolutt ikke! Den freste og skjøt pels på ryggen. Den var skikkelig aggressiv.

Anonymous poster hash: b4dd4...132

Men dette er nok veldig uvanlig. Jeg har aldri opplevd noe lignende eller noen jeg kjenner. Det kan sikkert skje, men tilhører det uvanlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nettopp. Pluss det er ikke uvanlig med hundeskrekk. Da er det ikke noe særlig når det kommer en stor hund mot deg som ikke er i bånd.

Båndtvang er utelukkende for å beskytte vilt i hekkeperioden, så dette med at noen har hundeskrekk er HELT urelevant.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvang er utelukkende for å beskytte vilt i hekkeperioden, så dette med at noen har hundeskrekk er HELT urelevant.

Javel. Jeg bare sa at det er ikke greit for de som har hundeskrekk når det kommer en stor hund uten bånd i mot seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Javel. Jeg bare sa at det er ikke greit for de som har hundeskrekk når det kommer en stor hund uten bånd i mot seg.

Det er ikke greit for de som er redd for katter heller når det er katter OVER ALT hele tiden. Finnes de som er redde for katter også, selv om det er mer vanlig med hundeskrekk.Til gjengjeld er kattene over alt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en nabokatt som graver ned bæsjen i blomsterbedene mine og bare går inn i huset om jeg lar verandadøren stå oppe, så skulle virkelig ønske det var båndtvang på katter også

Anonymous poster hash: 13df0...ca7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Katter angriper ikke mennesker og andre dyr, og de oppsøker heller ikke levende individer.

Katter holder seg borte fra andre, og løper og gjemmer seg om det kommer barn eller voksne, andre dyr.

Hunder oppsøker lett barn og voksne og andre dyr, og det er ikke alltid greit. Derfor!

Forstår ikke hvorfor noen insisterer på at båndtvangen er til for menneske. Båndtvangen er til for å beskytte dyr og ungdyr ikke mennesker.

Anonymous poster hash: db890...379

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem jakter hvem her da mon tro? :fnise:

Ser at du skriver det litt ironisk :)

Katten jakter ikke, men jager det ut av sitt territorie. Katten vil gi seg så fort den når grensen, og mest sannsynlig før. Rådyret ser ikke på katten som en trussel på live sitt selv om det stikker.

Noen katter er skikkelig voktere av sitt territorium, og lar ikke noen andre dyr komme inn.

Venninnen min sin katt jaget både rev og grevling av gården, og de stakk som bare det :fnise:

På youtube ligger det flere klipp av katter som til og med jager bjørn.

Katten vi hadde hos mamma var kastrert. Gikk aldri av eiendommen, og å jakte på noe gadd han i hvertfall ikke.

Men om det kom en hannkatt å plaget naboens hunnkatt, så fikk han pluttselig uante krefter.

Aldri sett han løpe så fort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi en hund rett og slett gjør større skade på andre dyr enn en katt får til.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Går ikke an å sidestille katter med hunder. Sånn er det bare.

Anonymous poster hash: 38cca...193
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Lol. Hunder kan være skumlere enn katter. Mange hunder som står i bånd eller bak gjerde når jeg går gjennom nabolag på vei til skole/jobb bjeffer og hopper og vil løpe etter meg.

Katter stikker stort sett av, eller kommer ikke bort til meg før jeg gir tegn på at jeg vil hilse på den.

Hunder kan være mer aggressive, spesielt de store. Katter, med veldig få unntak, er lite til plage for folk.

Og de fuglene katter fanger er ikke så mye at jorda går under. Sånn er naturen, de små dyra blir drept av større dyr.

Se for dere 15 løse hunder i et nabolag liksom.

Anonymous poster hash: 33fee...fcd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en nabokatt som graver ned bæsjen i blomsterbedene mine og bare går inn i huset om jeg lar verandadøren stå oppe, så skulle virkelig ønske det var båndtvang på katter også

Anonymous poster hash: 13df0...ca7

Der jeg bodde før er det en nabohund som står ute i bånd som bråker som et uvær og biter alt og alle som kommer nærme. Skulle ønske alle hunder ble holdt inne jeg. lol

Anonymous poster hash: 33fee...fcd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem jakter hvem her da mon tro? :fnise:

Her jakter ikke katten. Om du hadde hatt forståelse for en katts kroppsspråk så hadde du sett det. Her er det en blanding av nysgjerrighet og å fjerne den fra området sitt. Katten min får samme uttrykket når han ser et rådyr i hagen vår, og tør så vidt å nærme seg den om de står ute. Rådyr er dessuten veldig godt vandt med å løpe og være årvåkne.

http://theoatmeal.com/comics/cats_actually_kill

Katter dreper et ganske betydelig antall dyr i løpet av året.

Unnskyld meg, men når det står at det er estimert ca 84 MILLIONER katter i USA, så hvordan i all verden skal du kunne sammenligne USA med lille Norge, som innehar en brøkdel av antall katter og andre dyr? Det blir litt dumt. Som jeg sa til ei annen som refererte til utenlandske artikler, finn en som omtaler NORGE. Først da skal jeg ta det seriøst. Hva som skjer med kattebestanden i USA kan jeg da ikke gjøre noe med. Det er i USA, ikke Norge.

Anonymous poster hash: 43751...05d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...