Gå til innhold

Hvorfor gjelder båndtvang bare for hundeeiere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, for at en katt skal gå til angrep helt uten videre så skal det ligge mye bak det. Enten er den påvirket av noe form for skade, eller så har man rett og slett provosert den!

Anonymous poster hash: 43751...05d

En hund angriper heller ikke uten videre. Det er alltid en grunn til at dyr blir aggressive.

Katter er naturlig veldig sky dyr, og holder seg gjerne unna fremmede mennesker og andre dyr. Katten min tok så mange fugler i fjor, at jeg prøvde med bjelle i halsbånd. Funka ikke i det hele tatt, og katten min blir nærmest gal av å være inne.

Hunder som er vant til å være mye ute og løpe løs utenfor båndtvangen vil også lide dersom eieren ikke tar ansvar og sørger for nok mental og fysisk stimuli i båndtvangperioden.

Og når vi skal snakke om at fuglebestanden synker, hva gjør ikke ulvebestanden da? Naturlig, sett. Mennesker skyter ulver, skal vi også gå i bånd da? Mennesker dreper også andre mennesker, skal vi også gå i bånd?

Mennesker som skyter ulv ulovlig får båndtvang i form av fengsel.

Hunder er helt andre dyr, og selv om de har jaktinstinkter o.l, så er det ikke uten grunn at det er båndtvang. Ikke kun fordi hunder har jaktinstinkt, men fordi hunder har 1. større tenner og klør (kan gjøre langt større skade på f.eks et barn enn en katt kan, forutsatt at det er en medium/stor hund), 2. de er nysgjerrige, og har tendens til å ville hilse på enhver som går forbi og 3. fordi mange syns det er ubehagelig at hunder uten bånd absolutt skal komme og snuse deg i skrittet.

Nei, det er ikke uten grunn at det finnes båndtvang, det florerer av eksempler på hvorfor denne loven er innført.

1. Båndtvangen er ikke innført for å besktte mennesker, så dette er urelevant i denne sammenhengen.

2. Det blir for generelt å påstå dette. Mange hunder vil ikke hilse på ukjente mennsker, og bryr seg ikke, mens mange katter er ekstremt innpåslitne. Men igjen er ikke båndtvang for å beskytte mennesker.

3. Båndtvang er fortskatt ikke for å beskytte mennesker.

Så båndtvang på hunder er mer fornuftig enn båndtvang på en katt, som for øvrig "kun" går på fugler og mus.

Jeg er ikke helt enig i at båndtvang er mer fornuftig på hunder en katter, ettersom katter jakter både på fugler og små dyr. Disse lider jo i like stor grad som f.eks. drektige rådyr som blir jaget av løse hunder.

I tillegg til det, vet jeg det er mange som klager over at katter driter i hagene deres. Vel, mange hundeeiere velger å 1. la bikkja drite og bare gå fra det, og 2. tar dritten i en pose og bare kaster den slik at naturen bruker enda lenger tid på å bryte det ned.

Nå går ikke debatten på katter eller hunder som driter i hagene til folk.

edit: skrivefeil

Endret av arcsin
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, da må jo eieren av katten gå tur med katten akkurat som hundeeiere må. Det er uansvarlig med hensyn til fuglene og de små dyrene som kattene jager å slippe katter løs i hekkeperioden.

Anonymous poster hash: b4dd4...132

Haha, særlig. Da får man sette bjelle på katten i stedet. Katter er ikke som hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her på KG virker det som at mange bruker unødvendig mye energi på å irritere seg over at katter og hunder eksisterer i Norge. Hunder driter på bakken, hundeeiere er pliktig til å plukke det opp, og mange hiver det i poser som brytes ned i naturen. Katter driter på bakken, og for en katt er en hage en naturlig fauna å gjøre fra seg i. Katter eksisterer ute i naturen i hekkeperioden, javel, så lenge ingen dyrevernsorganisasjon har satt inn forbud om å ha katter ute/ påbud om bjeller på katten i denne perioden, så kan man ikke klandre dyreeierne for det. Da får dere heller gå til aksjon selv og si fra til dyrevernsorganisasjoner etc.

Du kan enten velge å irritere deg grenseløst over at katter og hunder eksisterer og bæsjer ute i naturen, og tenke at mennesker er guder og ikke en del av naturen selv. Eller så kan man spare energien sin til andre ting, og la de som er glad i dyra sine få lov til å være det. Du blir ikke kvitt verken katt eller hund i Norges land og natur av å irritere deg, og heller ikke av å irritere deg over at katter eksisterer ute i hekkeperioden eller klage til dyreeiere om det.

Anonymous poster hash: 38cca...193
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er vel fint å skape en debatt om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Katter angriper ikke mennesker og andre dyr, og de oppsøker heller ikke levende individer.

Katter holder seg borte fra andre, og løper og gjemmer seg om det kommer barn eller voksne, andre dyr.

Hunder oppsøker lett barn og voksne og andre dyr, og det er ikke alltid greit. Derfor!

Eh..? Katter oppsøker levende individer jo. Senest igår løp en katt etter meg fordi den ville å iherdig ha kos, enda jeg ignorerte den. Da jeg var liten lekte jeg i sandkassen da jeg ble angrepet og bitt av katt.

Og hvorfor forklarer du at katter stadig dreper smådyr og fugl, siden den ifølge deg gjemmer seg om det kommer dyr?

Anonymous poster hash: c61da...208

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Altså, for at en katt skal gå til angrep helt uten videre så skal det ligge mye bak det. Enten er den påvirket av noe form for skade, eller så har man rett og slett provosert den!

Katter er naturlig veldig sky dyr, og holder seg gjerne unna fremmede mennesker og andre dyr. Katten min tok så mange fugler i fjor, at jeg prøvde med bjelle i halsbånd. Funka ikke i det hele tatt, og katten min blir nærmest gal av å være inne.

I år har han heldigvis ikke tatt noen fugler. Hittil.

Og når vi skal snakke om at fuglebestanden synker, hva gjør ikke ulvebestanden da? Naturlig, sett. Mennesker skyter ulver, skal vi også gå i bånd da? Mennesker dreper også andre mennesker, skal vi også gå i bånd?

Hunder er helt andre dyr, og selv om de har jaktinstinkter o.l, så er det ikke uten grunn at det er båndtvang. Ikke kun fordi hunder har jaktinstinkt, men fordi hunder har 1. større tenner og klør (kan gjøre langt større skade på f.eks et barn enn en katt kan, forutsatt at det er en medium/stor hund), 2. de er nysgjerrige, og har tendens til å ville hilse på enhver som går forbi og 3. fordi mange syns det er ubehagelig at hunder uten bånd absolutt skal komme og snuse deg i skrittet.

Ja, jeg har opplevd og sett dette (med unntak av punkt nr 1.)

Så båndtvang på hunder er mer fornuftig enn båndtvang på en katt, som for øvrig "kun" går på fugler og mus.

I tillegg til det, vet jeg det er mange som klager over at katter driter i hagene deres. Vel, mange hundeeiere velger å 1. la bikkja drite og bare gå fra det, og 2. tar dritten i en pose og bare kaster den slik at naturen bruker enda lenger tid på å bryte det ned.

Og nøyaktig det samme gjelder hunder, en frisk hund går ikke frem og biter noen i leggen uprovosert som du hevder. Da må den være påvirket av skade eller så har man rett og slett provosert den. Så hvorfor forsøker du å fremstille løse hunder som mannevonde, mens katter kun er uskyldige?

Og hva har ulvebestanden med andre bestander å gjøre? En urett rettferdigjør en annen? Skal man la hunder ta rårdyr-kalver fordi mennesker skyter gauper?

Tør å påstå at katter gjør mye mer skade på norsk fauna enn det hunden gjør. Og som nevnt over: Båndtvangen finnes av en grunn, og det er å beskytte vilt, ikke for å beskytte hysteriske mennesker, eller for at de ikke skal gå løs på barn ( :rolleyes: ). Fugler er viktige, og katter er faktisk skadedyr i naturen på denne tiden av året da viltet er veldig sårbart. Kanskje tar ikke katter tar rådyrkalver og større dyr, det gjør heller ikke hunden min og helt ærlig så er det de mindre dyrene som er i tankene mine når jeg alltid har hunden min i bånd. Det er ikke kun mus, det er sjeldne fuglearter, flaggermus, ekorn, salamandere, stålorm, piggsvinunger etc. Det er flere viktige dyrearter i skogen enn rådyr på denne tiden av året, og som dyreeier så er man pliktig til å ta ansvar for sitt eget kjæledyr og påse at den ikke er til skade for andre dyr og mennesker.

Anonymous poster hash: e6927...7d9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette gjelder jo ikke katter i Norge!

USA har mange, mange, mangel flere innbyggere enn i Norge, så vennligst finn noen artikler som kan snakke for oss her i Norge, ellers kan du henvende deg til de menneskene som bor de stedene du henviser til i artiklene. Her til lands føler jeg moralen for å bruke bjelle f.eks er høyere enn i USA, hvor folk er kanskje litt mer nonchalant til hele situasjonen med fuglene.

Selvsagt er fuglene viktig for økosystemet, men jeg kan ikke se at det er påbudt for katter med halsbånd og bjelle på samme måte som er påbudt med bånd på hunder.

http://www.abcnyheter.no/livet/2015/03/31/221080/ha-hunden-i-band-det-er-var

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article9517165.ece

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article8816271.ece

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article8865017.ece

http://www.dagbladet.no/2014/05/23/nyheter/innenriks/bandtvang/hund/dyrenes_nyheter/33458256/

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt angrepet av e katt! Den beit meg i leggen. Katter jager jo fugler, og fugler er levende individer.

Jeg har også blitt angrepet av en katt. Den var i motsetning til den du møtt leken. Kom hoppende sidelengs ut av ett buskas, og beit seg fast i leggen min mens han klorte. Dem beit og klorte rett igjennom buksa mi. Så måtte på legevakta å få stivkrampe sprøyte. Har tre arr på en til tre cm, og dette er 10 år siden.

Selv om den var leken, så var det absolutt ikke morsomt.

Vår katt hadde alltid bjelle i halsbåndet og var kastrert samt id-merket med chips. Det burde alle være påbudt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder jo ikke katter i Norge!

USA har mange, mange, mangel flere innbyggere enn i Norge, så vennligst finn noen artikler som kan snakke for oss her i Norge, ellers kan du henvende deg til de menneskene som bor de stedene du henviser til i artiklene. Her til lands føler jeg moralen for å bruke bjelle f.eks er høyere enn i USA, hvor folk er kanskje litt mer nonchalant til hele situasjonen med fuglene.

Selvsagt er fuglene viktig for økosystemet, men jeg kan ikke se at det er påbudt for katter med halsbånd og bjelle på samme måte som er påbudt med bånd på hunder.

http://www.abcnyheter.no/livet/2015/03/31/221080/ha-hunden-i-band-det-er-var

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article9517165.ece

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article8816271.ece

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article8865017.ece

http://www.dagbladet.no/2014/05/23/nyheter/innenriks/bandtvang/hund/dyrenes_nyheter/33458256/

Selvfølgelig er skaden større i land med høyere andel mennesker som holder katter, men det betyr vitterlig ikke at skadene kattene i norge gjør skal bagatelliseres.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"- Ikke bruk sele på katten

...

Tidligere denne uka ble en katt innbrakt til Dyrebeskyttelse­n i Trondhei­m med store skader fra en sele.

- Det var så trasig. Noen har luftet katten sin i en sele og så har katten mest sannsynligvis stukket av. Deretter har den klart og fått den ene foten gjennom selen. Etter å ha gått slik en stund har selen skåret seg inn i foten og gjort så stor skade at katten måtte avlives. Vi prøvde å finne eieren, men den var ikke merket, sier Wensell.

Dette er ikke et unikt tilfelle, og Wensell advarer nå mot å la kattene gå med seler eller halsbånd.

- Om kattene kommer seg løs kan de bli stresset av båndene. De kan prøve å få den av og få foten gjennom for eksempel halsbåndet. Vi har sett mange stygge skader som følge av dette."

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article7992869.ece

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

...

Tidligere denne uka ble en katt innbrakt til Dyrebeskyttelse­n i Trondhei­m med store skader fra en sele.

- Det var så trasig. Noen har luftet katten sin i en sele og så har katten mest sannsynligvis stukket av. Deretter har den klart og fått den ene foten gjennom selen. Etter å ha gått slik en stund har selen skåret seg inn i foten og gjort så stor skade at katten måtte avlives. Vi prøvde å finne eieren, men den var ikke merket, sier Wensell.

Dette er ikke et unikt tilfelle, og Wensell advarer nå mot å la kattene gå med seler eller halsbånd.

- Om kattene kommer seg løs kan de bli stresset av båndene. De kan prøve å få den av og få foten gjennom for eksempel halsbåndet. Vi har sett mange stygge skader som følge av dette."

hunder kan også skade seg på selen eller halsbåndet hvis de stikker av!!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hunder kan også skade seg på selen eller halsbåndet hvis de stikker av!! Anonymous poster hash: b4dd4...132

Jeg foreslår at du spør Dyrebeskyttelsen selv hva de mener om dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

...

https://www.google.no/search?q=collar+in+neck+on+dog&espv=2&biw=1366&bih=667&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=EDlDVf7RPMmbsAHsroHABg&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=collar+grows+into+neck+on+dog

Tror du det er unikt for katter at bånd og seler kan skade dem?

Anonymous poster hash: c61da...208

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvsagt ikke! Men hvor mange katter er det som stikker av årlig i forhold til hunder, tror du? Hvorfor er det ikke et stort problem blant dyrevernsorganisasjonene i Norge tror du, at hunder skader seg på båndet sitt, men et stort problem at katter gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det enkle svaret er at båndtvang på katter hadde vært både vanskelig i praksis å få til og utrolig upopulært hos de fleste katteeiere. Brorparten av norske katter er utekatter, så å holde dem innendørs eller å gå på lufteturer med dem i bånd ville blitt håpløst. Tror også at mange katteeiere ikke hadde giddet, da de er vant til et enkelt dyrehold hvor de ikke trenger å jobbe så mye med katten som det f.eks. hundeeiere må med hunden.

Det betyr ikke at det er rettferdig eller uproblematisk at katter får gå ute som de vil. Men nå som det først er blitt sånn er det vanskelig å endre på det.

Kanskje en rar sammenlikning, men det blir litt som å innføre alkoholforbud. Det er rett og slett for sent — alkohol er blitt en naturlig del av kulturen vår, og folk hadde gått bananas om det plutselig ble ulovlig, selv om alkohol forårsaker utrolig mye dritt og elendighet i samfunnet vårt. (Og dette sier jeg selv om jeg selv nyter alkohol.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror egentlig de fleste som mener at katter skal gå i bånd som hunder, ikke har så god peiling/erfaring med katter.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, selvsagt ikke! Men hvor mange katter er det som stikker av årlig i forhold til hunder, tror du? Hvorfor er det ikke et stort problem blant dyrevernsorganisasjonene i Norge tror du, at hunder skader seg på båndet sitt, men et stort problem at katter gjør det?

det spørs hvadu legger i "stikker av". Det er et stort problem at katter skader seg på båndet sitt fordi katteeiere ikke gidder å ta ansvar for hverken dyret de har skaffet seg eller dyrene i hekkeperioden og slipper de ut uten tilsyn over lang tid. Da kan skadene bli ganske store før katten får dratt seg hjem til dyreeierne som er for late til å ta skikkelig asvar for dyrene sine. Man slipper ikke ut katten med sele, man må jo ha den i bånd, det er jo det som er poenget! Den KAN stikke av, men det KAN hunder i bånd også.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror egentlig de fleste som mener at katter skal gå i bånd som hunder, ikke har så god peiling/erfaring med katter.

og jeg tror at alle som argumenterer for at katter ikke skal gå i bånd ikke har peiling på hvor stor skade katter gjør på dyrelivet i helleperioden/båndtvangperioden. Det er FULLT mulig for en gjennomsnittlig smart person å lære an katt å gå i bånd,

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...