Gå til innhold

Hvorfor gjelder båndtvang bare for hundeeiere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Båndtvangen er ment til å beskytte hekkende dyr og fugler. Hvorfor gjelder ikke da båndtvangen for katter også? De fanger jo fugler?

Anonymous poster hash: b4dd4...132
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi hunder og katter er totalt forskjellige dyr? Jeg prøvde å få på katten min bånd senest for et par dager siden, og hun la seg ned og ville ikke flytte på seg. Hunder er enklere sånn sett.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hunder og katter er totalt forskjellige dyr? Jeg prøvde å få på katten min bånd senest for et par dager siden, og hun la seg ned og ville ikke flytte på seg. Hunder er enklere sånn sett.

En hund som aldri har gått i bånd vil jo reagere på samme måte. Dersom katten er vant med å gå i bånd fra den er liten, eller at det læres inn på en ordentlig måte, skal ikke det være et problem. Treffer ofte folk som går tur med katten sin i bånd her jeg bor :)

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For katter ofte er ute i skogen alene, og da risikerer man at katten klarer å henge seg i en busk eller noe med et uhell.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Også på grunn av dette http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter/article10887100.ece

(Advarsel: sterke bilder)

Anonymous poster hash: eeded...3b8

Jeg sa jo ikke at båndtangen burde oppheves, det er riktig med båndtvang for hunder i hekkeperioden! Det jeg lurer på er hvorfor det ikke gjelder for katter også ettersom de gjør skade på fuglebestanden i hekkeperioden. Katter kan sikkert også finne på å jage mindre dyr enn reinskalver.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katter angriper ikke mennesker og andre dyr, og de oppsøker heller ikke levende individer.

Katter holder seg borte fra andre, og løper og gjemmer seg om det kommer barn eller voksne, andre dyr.

Hunder oppsøker lett barn og voksne og andre dyr, og det er ikke alltid greit. Derfor!

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For katter ofte er ute i skogen alene, og da risikerer man at katten klarer å henge seg i en busk eller noe med et uhell.

Henge seg...?

Bruker man kattehalsbånd, er lukkemekanismen slik at båndet løsner fra katten hvis den blir sittende fast et sted.

Anonymous poster hash: 435ac...429

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis båndtvangen hadde gjeldt for katter ville jo poenget være at katten må gå i bånd ute (altså eierne m gå på tur med katten på lik linje med hundeeiere)

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som aldri har gått i bånd vil jo reagere på samme måte. Dersom katten er vant med å gå i bånd fra den er liten, eller at det læres inn på en ordentlig måte, skal ikke det være et problem. Treffer ofte folk som går tur med katten sin i bånd her jeg bor :)

Jo, klarte å få den forrige katten min i bånd, så helt umulig er det ikke. Men den katten jeg har nå har jeg fortsatt ikke klart å få i bånd... :roll: Men jeg synes uansett ikke det er riktig at de som har utekatter her jeg bor skal måtte gå med katten i bånd. Katter er skapt for å løpe, jakte og klatre. Det går mot alle instinkter å gå i bånd for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Katter angriper ikke mennesker og andre dyr, og de oppsøker heller ikke levende individer.

Katter holder seg borte fra andre, og løper og gjemmer seg om det kommer barn eller voksne, andre dyr.

Hunder oppsøker lett barn og voksne og andre dyr, og det er ikke alltid greit. Derfor!

Jeg har blitt angrepet av e katt! Den beit meg i leggen. Katter jager jo fugler, og fugler er levende individer.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis båndtvangen hadde gjeldt for katter ville jo poenget være at katten må gå i bånd ute (altså eierne m gå på tur med katten på lik linje med hundeeiere)

Men alle katter som i dag lever, vil ikke akseptere det. Da kan man ikke slippe ut katter som er vant til å være ute i båndtvangperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, klarte å få den forrige katten min i bånd, så helt umulig er det ikke. Men den katten jeg har nå har jeg fortsatt ikke klart å få i bånd... :roll: Men jeg synes uansett ikke det er riktig at de som har utekatter her jeg bor skal måtte gå med katten i bånd. Katter er skapt for å løpe, jakte og klatre. Det går mot alle instinkter å gå i bånd for dem.

Hehe, ja, jeg skjønner hva du mener :) Men hunder er jo også ment for å løpe og jakte (ihvertfall mange raser).. Joda, jeg skjønner at de gjør skade på større dyr enn katter kan gjøre, men fuglebestanden er jo også viktig :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt angrepet av e katt! Den beit meg i leggen. Katter jager jo fugler, og fugler er levende individer.

Haha, den katten var vel leken!

Jo, katter jakter på fugler og mus, og katter klatrer i trær, det glemte jeg å ta med. Men de gjør ikke skade på større dyr som hund kan gjøre.

Men uansett, jeg skulle også ønske at hundene kunne gått fritt omkring, men det går jo ikke da hundene lett oppsøke andre - både dyr og mennesker.

Katter gjør sjelden det, bortsett fra fugl og mus og småkryp.

Det er en vesentlig forskjell på hund og katt, og det er en grunn til at katter går som de vil mens hunden må gå i bånd.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når hørte du om en katt som drepte et rådyr?

Eh... Fugler er også viktige for økosystemet!

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Haha, den katten var vel leken!

Jo, katter jakter på fugler og mus, og katter klatrer i trær, det glemte jeg å ta med. Men de gjør ikke skade på større dyr som hund kan gjøre.

Men uansett, jeg skulle også ønske at hundene kunne gått fritt omkring, men det går jo ikke da hundene lett oppsøke andre - både dyr og mennesker.

Katter gjør sjelden det, bortsett fra fugl og mus og småkryp.

Det er en vesentlig forskjell på hund og katt, og det er en grunn til at katter går som de vil mens hunden må gå i bånd.

Den katten lekte absolutt ikke! Den freste og skjøt pels på ryggen. Den var skikkelig aggressiv.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den katten lekte absolutt ikke! Den freste og skjøt pels på ryggen. Den var skikkelig aggressiv.

Hvor møtte du den, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men alle katter som i dag lever, vil ikke akseptere det. Da kan man ikke slippe ut katter som er vant til å være ute i båndtvangperioden.

Nei, da vil poenget være at katteeiere må ta ansvar for dyret sitt og lufte det på lik linje med hundeeiere.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eh... Fugler er også viktige for økosystemet!

Og derfor har de aller fleste ansvarlige katteeiere bjelle på utekatta si.

Anonymous poster hash: ad7bd...5b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...