Vinduskarmen Skrevet 6. mai 2015 #81 Del Skrevet 6. mai 2015 Jeg tipser alltid ca 10%, med mindre jeg er misfornøyd. Kun på steder der man får maten bestilt, servert og bordet ryddet. På puber, kaffesteder, i bardisker etc tipser jeg ikke. Da føler jeg mer at jeg kjøper en vare. Kan finne på å putte småmynter oppi slike glass, men ikke mer enn en femmer kanskje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chizue Skrevet 6. mai 2015 #82 Del Skrevet 6. mai 2015 Jeg tipser i Norge. Har selv jobbet som servitør flere plasser i Norge og lønna er ikke akkurat til å skryte av. MEN jeg var en av de få på jobb som faktisk fikk tips også. (Det hjelper å faktisk ville være på jobb, være smilende, gi kunden ditt alt og yte masse service) Men servitører som knapt ser på gjesten og som er i dårlig humør og egentlig gir en blank faen i jobben, servicen osv, fortjener ingenting.. (slike folk tipser jeg aldri, hverken norge, eller det store utland) Husk at når dere er i USA, så er det egentlig ikke frekt av resturantene og bake inn tipsen i regningen din, pga lover og regler og skatt, så betaler du egentlig 15% skatt på hvert eneste måltid. Fordi myndigheten regner utifra at du får ihvertall 18%tips, og 15% tar staten. (Den er kjip!) Så tenk deg da du er servitør i statene du får 3 bord iløpet av dagen din på jobb, bordene finner ut at de ikke vil betale 18% tips, men gir deg 10% istedet. (Du er absolutt ikke NØDT til å betale 18/20%, selvom den er "bakt inn") Den tipsen de gir, må du gi fra deg, fordi det er skattepenger. Så den dagen på jobb, tjente du ingenting fordi den lille lønna di på 2-4dollar i timen, går til skatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #83 Del Skrevet 6. mai 2015 Jeg tror denne typen holdninger har mye skyld i at folk ikke tipser på restaurant i Norge. Folk vet rett og slett ikke hva servitørens oppgave (eller service) er. Både butikkmedarbeideren og servitøren er ansatt i servicebransjen, men folk flest har ofte vidt forskjellige forventninger til servicenivået. Mens du i en butikk ikke forventer mer enn et smil og ryddige hyller, forventer folk ofte å bli behandlet som dronninger når de er ute og spiser. Hvorfor det? Servitørens stillingsbeskrivelse er i grove trekk å ta i mot bestilling, servere mat, ta betalt og rydde opp etter alt griset gjestene har stelt i stand. That's it. Å lese seg opp på hvilken vin/øl som passer best til maten du bestiller, hele tiden passe på at du har det bra, underholde barna dine og generelt være tjeneren/klovnen til deg og din familie er ekstraservice. Å forvente at en servitør skal yte denne servicen til enhver kunde uten å motta tips, er som å forvente at hun i kassen på Rimi skal kunne si hvilken juice som smaker best til brødskive med svett gulost.Anonymous poster hash: e0a79...c77 Haha. Dette skjer aldri i Norge. Du er heldig hvis de slenger på en asjett med mat hos deg. That's itAnonymous poster hash: 0a960...1fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #84 Del Skrevet 6. mai 2015 Haha. Dette skjer aldri i Norge. Du er heldig hvis de slenger på en asjett med mat hos deg. That's itAnonymous poster hash: 0a960...1fe Enig. Jeg har aldri opplevd slik service i Norge, og vi er helt vanlige kunder. Altså ikke sure og frekke eller noe slikt. Når man ikke får et smil engang, så får ikke jeg lyst til å tipse. Kan lære noe i utlandet der de ansatte smiler og er hyggelige. Det gjør de vel fordi de er avhengige av tips, mens her i Norge er man ikke det og mange ser ikke det å gi det lille ekstra som nødvendig. Jeg forventer ikke å bli behandlet som en dronning, men jeg forventer at man er hyggelig. Synes service er noe man generelt har glemt i Norge. Er mange sure ansatte i butikker som knapt ser på deg. Igjen så har jeg opplevd dette bedre i utlandet. Da jeg var utvekslingsstudent og handlet på butikken, så behandlet de ansatte alle likt, spurte hvordan det gikk og var hyggelige. Var ikke noe unnskyldning om at "kundene er sure, derfor er jeg sur også". Ja, dette er satt litt på spissen for det finnes jo selvfølgelig hyggelige butikkansatte og servitører i Norge, men det virker som noe er glemt siden man ikke er så avhengig av hvilket inntrykk kunden har av deg og at du derfor får tips. Anonymous poster hash: d9e61...8db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 6. mai 2015 #85 Del Skrevet 6. mai 2015 Jeg har både jobbet i butikk og i serverings-yrker. Det er faktisk en vesentlig forskjell jeg tror mange ikke tenker over: Klesbutikk: Her forventes det at du skal kunne bistå kunden med valg av vare Hjelpe til med å finne et rett antrekk til en anledning Finne riktig størrelse Kunne veilede angående vask av plagg Ta betalt Sende til skredder Ta korrekte mål av kunden Være hyggelig og smilende Kunne konfeksjon Kunne forskjellen på forskjellige stoffer Det er en 8 timers arbeidsdag, gjerne med betalt lunch Har som regel fri på kvelden Dette får man også betalt for å gjøre, samt opplæring i. Utested/Spisested Kunne alt om alle drikkevarer og hva som passer til hvilken rett Bistå med å ringe etter taxi Kunne fortelle om forskjellene på de ulike rettene Gjøre rent etter stengetid Vaktene varierer veldig. En dag jobber du 8 timer, den neste 14 timer Sørge for at kundene får maten/drikke/etc Underholde barna til eventuelle kunder Bistå dersom noen trenger hjelp/førstehjelp Kunne arbeide fort, presist og nøye Kunne lage drikkevarer til en kunde basert på hukommelse og hva kunden ønsker Tørke opp og vaske spy Høre på historier enkelte kunder kommer med Være obs på at enkelte kunder kan agere voldelig, så du må alltid følge med Gå mellom noen som bråker/tilkalle hjelp Følge skjenkeloven Passe på å sjekke ID Passe på at alt er som det skal Rydde bord og lokale Det er med andre ord forskjellige jobber, som krever forskjellige ting av deg som ansatt. Jeg vil påstå å si at en butikkjobb krever såpass lite av deg, at der er det heller ikke noe grunnlag for tips (har faktisk fått det!). Derimot så er det en uting når noen forventer å få tips. Vi velger alle de jobben vi har, så derfor skal man ikke forskjellsbehandle noen kunder. Jeg forventet aldri tips på noe av det jeg gjorde, men det er ekstra hyggelig når noen gir tips, fordi da viser de at de satte pris på meg. Derimot så lurer jeg på hvor enkelte spiser når de sier de får så elendig service. Jeg har ikke opplevd så dårlig service som enkelte her inne skisserer, så der tenker jeg også at det kommer an på egen oppførsel. Det verste jeg visste når jeg jobbet med servering, var de kundene som knapt nok enset deg, eller som oppførte seg med en ovenifra og ned-holdning. De kundene gadd jeg ikke å yte noe ekstra for, annet enn det som var påkrevd meg. Så holdning har faktisk veldig mye å si. Er du hyggelig som kunde, får du som regel god behandling tilbake. Uansett så liker jeg å tipse dersom jeg har fått god service, en hyggelig opplevelse og god mat og drikke. En servitør kan gjøre en enorm forskjell på en kveld, så det som gjør opplevelsen litt utenom det vanlige, får selvsagt tips av meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #86 Del Skrevet 6. mai 2015 Tipser ikke i Norge da det alt ligger i lønnen til ansatte. Og på byen betaler jeg ikke tips for at mannen i baren gjør jobben sin med å fikse en øl til meg. For å ikke snakke om Egon. Skal jeg tipse FØR maten og servicen? Eller, service og service.. Jeg må stå i lang kø for å først få bord, så ny lang kø for å bestille.. Og de som har en pappkopp ved disken "Tips:)".. Er dere uteliggere? Anonymous poster hash: 2eaf5...0df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 6. mai 2015 #87 Del Skrevet 6. mai 2015 (endret) Jeg tror denne typen holdninger har mye skyld i at folk ikke tipser på restaurant i Norge. Folk vet rett og slett ikke hva servitørens oppgave (eller service) er. Både butikkmedarbeideren og servitøren er ansatt i servicebransjen, men folk flest har ofte vidt forskjellige forventninger til servicenivået. Mens du i en butikk ikke forventer mer enn et smil og ryddige hyller, forventer folk ofte å bli behandlet som dronninger når de er ute og spiser. Hvorfor det? Servitørens stillingsbeskrivelse er i grove trekk å ta i mot bestilling, servere mat, ta betalt og rydde opp etter alt griset gjestene har stelt i stand. That's it. Å lese seg opp på hvilken vin/øl som passer best til maten du bestiller, hele tiden passe på at du har det bra, underholde barna dine og generelt være tjeneren/klovnen til deg og din familie er ekstraservice. Å forvente at en servitør skal yte denne servicen til enhver kunde uten å motta tips, er som å forvente at hun i kassen på Rimi skal kunne si hvilken juice som smaker best til brødskive med svett gulost. Anonymous poster hash: e0a79...c77 Og det finnes mange typer butikker. Har du jobbet mye i butikk? For det har jeg. Og det er også stor forskjell mellom butikkene. Selv jobbet jeg i en butikk som spesialiserte seg i glasstøy, porselen osv. Selv hadde jeg ansvaret for kjøkkenavdelingen i denne butikken. Og jo, kundene kan stille ganske høye krav, spesielt når det gjelder slike spesialbutikker. Faktisk følte jeg meg noen ganger som en servitør da jeg jobbet i denne butikken jeg jobbet i, i den forstand at jeg måtte vite hvilke glass som passet til ulik type drikke. Eller hva som passet kunden når de skulle ha ny kaffemaskin. Som en servitør sikkert kjenner til, kaffe er ikke bare kaffe. Men selv om jeg "bare" hadde ansvaret for kjøkkenavdelingen, så måtte jeg ha ganske mye kunnskap om alt. Og det var noe man måtte lese seg opp på i fritida. Og nei, jeg fikk selvfølgelig ingen tips for dette. Så jeg er faktisk ganske uenig med deg, butikker kan være så veldig mye mer enn det du beskriver det som. Forskjellen er at en yrkesgruppe får tips, en annen ikke. Men det er trenger ikke å være stor forskjell i forventningene fra kundene. Og sånn er det med jobben min i dag også, innen et serviceyrke. Jeg må kunne produktene til fingerspissene. Og selv om jeg ikke selger produkter for bedriften må jeg kontrollere at kundens produkter er spesialisert og tilpasset kundens behov. Hvis ikke de dekker kundens fulle behov vil vi få bråk i etterkant. Og dette er kunnskap som må være på plass. Vi må kjenne hele kunden og vi må gå inn i dybden. Men jeg har aldri fått tips, og det er helt greit. For det er jobben min. Det er det jeg får betalt for. Og jeg har aldri hatt særlig dårlig lønn, nettopp fordi jeg står på krava, jeg er fagorganisert og jeg vet mine rettigheter. Så igjen. Jeg er helt, helt uenig med deg. Hvis man ikke kan utføre sin jobb og yte god service uavhengig av tips så har man ikke mye i et serviceyrke å gjøre. Og ja, kunder kan være kjempekjipe, det vet jeg absolutt alt om, det gir en fremdeles ikke rett til å forvente tips. Mvh Yvonne Endret 6. mai 2015 av Yvonne 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2015 #88 Del Skrevet 6. mai 2015 Etter å ha jobbet på diverse restauranter og utesteder i byen har jeg fortsatt til hode å se en slik arbeidsavtale. Jeg har faktisk aldri fått noen arbeidsavtale i det hele tatt på noen av spisestedene jeg har jobbet, og dersom noen falt i unåde hos ledelsen ble de rett og slett kuttet fra vaktlistene. De eneste som hadde arbeidsavtaler var de som tilfeldigvis var på jobb den dagen arbeidstilsynet var på besøk og etterspurte disse. I tillegg er det tellerverk på tappekranene, slik at dersom det var avvik mellom antall tappede og solgte øl ble dette trukket fra servitørenes tips (veldig moro når øl ble sølt ut, det kun kom skum fra tappekranene pga. tønne måtte byttes, eller øl ble returnert av kunde pga. for lite skum eller lignende) Jeg har også opplevd at tipsen min for en hel uke ble stjålet, dette tok arbeidsgiver null ansvar for selv om det var de som oppbevarte tipsen på et ulåst og tilgjengelig sted. Så jeg lurer faktisk på hvor oppfatningen om at servitører har det så fett kommer fra ?Anonymous poster hash: d2b1e...d6d Hvorfor har du en slik jobb? Hvorfor vil noen jobbe under slike forhold, i Norge? Anonymous poster hash: e256a...90d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå