Gå til innhold

Tipser du?

Solstrålen.

Anbefalte innlegg

Tipser kun hvis servicen er eksepsjonell og det er noe helt spesielt å tipse for. Jeg ser generelt ingen grunn til å tipse i Norge. Jeg kan runde opp fra 398 kr til 400 kr, men tipser generelt ikke.

Jeg ser ingen grunn til å tipse for at man gjøre den jobben man faktisk får betalt for å gjøre via lønn. Har man for dårlig lønn får man fagorganisere seg eller få seg en annen jobb. Det blir som om jeg skulle tipset en som jobber i en butikk eller lignende.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tipser ikke i Norge. Synes det undergraver prinsippet om at alle skal få en lønn de kan leve av i Norge. Selv om tips er skattepliktig regnes det ikke som en del av lønna, og man får derfor ikke sykepenger eller pensjonspoeng av tips. Det gir heller ikke ikke grunnlag for å få lån. Lønna burde heller økes, slik at det betales gjennom økte priser på maten.

Jeg skjønner ikke helt de som mener at de burde få tips for å gidde å smile til kundene, elle fordi de løper beina av seg. Dette inngår i jobben, som er et serviceyrke. Har selv jobbet i butikk tidligere, og det var langt ifra en rolig jobb. Jeg løp fram og tilbake på steingulv hele dagen, og løftet tunge kasser med frukt og grønt. Var som regel veldig sliten etter en arbeidsdag. Fikk selvfølgelig ikke tips for dette, både fordi det ikke er vanlig å tipse i Norge og fordi jeg bare gjorde jobben min som jeg fikk lønn for. Forventet selvfølgelig ikke tips.....

I utlandet følger jeg kulturen for tipsing.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da jeg var i New York så sto det ofte tips inkludert i regningen. Syntes det var sykt frekt gjort. Jeg var på skoletur, så læreren tvang oss til å tips 4-5 dollar hver, altså 40kr per pers, og vi var ca 20 personer. Dette ble da lagt oppå den tipsen de selv hadde lagt inn på regningen.

Var vi på mcDonalds så måtte vi legge 3-4 dollar i tipskrukken deres. Lærerne som tvang oss, og vi måtte betale all måltider selv, utenom frokost, og vi måtte være med å spise der hvor læreren ville vi skulle spise. Det gikk sykt mye penger i mat, på grunn av dobbel tips to ganger om dagen.

Jeg har et par venner som bor og jobber i New York. Ei servitrise på ei veikro har ikke lønn. Hele lønna hennes er tipsen. Det er det de som jobber der har som inntekt. Det må man sette seg inn i før man drar avsted, dette burde ikke komme som noen overraskelser. Det er da ikke riktig at folk skal jobbe gratis for deg?

I Norge har folk lønn, derfor tipser jeg ikke her. Og siden tiggingen har nådd nye høyder blir det bare flaut, nå må man ofte selv taste inn beløpet man vil betale. Det opplever jeg som tigging og er brutalt forstyrrende.

Anonymous poster hash: 36800...796

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er imot tipsing i Norge. Men hender at jeg runder opp litt allikevel, men gir aldri mer enn kanskje 30 kr, uansett om måltidet kostet en tusenlapp. I utlandet tipser jeg mer, men ikke nødvendigvis 10 %.

Anonymous poster hash: 4817d...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønn i hotell- og restaurantbransjen:

https://www.ssb.no/lonnhotell

Lønnsmessig er bransjen ikke skrekkelig lav, så ser ikke grunn til å tipse i Norge.

Det er frivillig å jobbe der og når arbeidsgiver får problemer med å få tak i personal vil det nok reflekteres i lønnsnivået. Vil si at tipsing er med på å undergrave lønnspolitikken i bransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha jobbet på diverse restauranter og utesteder i byen har jeg fortsatt til hode å se en slik arbeidsavtale. Jeg har faktisk aldri fått noen arbeidsavtale i det hele tatt på noen av spisestedene jeg har jobbet, og dersom noen falt i unåde hos ledelsen ble de rett og slett kuttet fra vaktlistene. De eneste som hadde arbeidsavtaler var de som tilfeldigvis var på jobb den dagen arbeidstilsynet var på besøk og etterspurte disse.

I tillegg er det tellerverk på tappekranene, slik at dersom det var avvik mellom antall tappede og solgte øl ble dette trukket fra servitørenes tips (veldig moro når øl ble sølt ut, det kun kom skum fra tappekranene pga. tønne måtte byttes, eller øl ble returnert av kunde pga. for lite skum eller lignende)

Jeg har også opplevd at tipsen min for en hel uke ble stjålet, dette tok arbeidsgiver null ansvar for selv om det var de som oppbevarte tipsen på et ulåst og tilgjengelig sted.

Så jeg lurer faktisk på hvor oppfatningen om at servitører har det så fett kommer fra ?

Anonymous poster hash: d2b1e...d6d

Leste en artikkel i en avis hvor noen påsto at de ansatte hadde den avtalen. Historier som den du forteller nå er grunnen til at jeg allikevel tipser.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg som skrev det med at jeg tjener 110 kr i timen, og tipsen er det som gjør at lønna mi blir normal sammenlignet med andre servitører jeg kjenner.

Jeg mener da absolutt ikke at folk skal tipse fordi jeg har lav lønn. Dette vet de ingenting om, og som jeg skrev forventer jeg ikke tips. Jeg trenger heller ikke tips for å gidde å smile til kundene, det gjør jeg uansett.

Om folk vil tipse, fordi de synes mat/service var bra, hvorfor skal de ikke få gjøre det? Jeg merker selv at kunder jeg er ekstra snille mot er de som tipser. F.eks. en familie som kun bestiller en rett, og ikke vil ha dessert eller kaffe har ikke så veldig mye behov for meg, om dere skjønner hva jeg mener. Da får jeg ikke "vist" perfekt service, siden jeg bare er innom bordet deres et par ganger. Det er som regel disse som ikke tipser også, og det er helt greit!

Kunder som derimot trenger min hjelp til noe er ofte de som ender opp med å tipse. F.eks. var det en dame som hostet og bar seg fordi maten hennes var veldig sterk. Da kom jeg løpende med et glass melk, og overbeviste henne at å drikke melk hjelper. Hun ble svært takknemlig, og jeg tror aldri jeg har fått så mye tips av noen. Men jeg forventet det ikke! Jeg kom ikke med melka fordi dette var en bra anledning til å tjene noen kroner ekstra, men fordi jeg rett og slett ville hjelpe.

Det jeg prøver å si er at tips ikke skal være motivasjonen til serviøtørene for å gidde å være hyggelig, men om kunden synes du har gjort en fabelaktig jobb, hvorfor skal de ikke få tipse deg for det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tipser gjerne hvis servicen er bra. Nå tenker jeg hvis vi f.eks. har vært ute og spist og har hatt en hyggelig kelner. Men å tipse for når jeg henter take-out gjør jeg ikke - selv om jeg skjønner det blir forventet når du blir bedt om å slå inn totalbeløp på kortmaskina.

Anonymous poster hash: 3d1d1...52f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som skrev det med at jeg tjener 110 kr i timen, og tipsen er det som gjør at lønna mi blir normal sammenlignet med andre servitører jeg kjenner.

Jeg mener da absolutt ikke at folk skal tipse fordi jeg har lav lønn. Dette vet de ingenting om, og som jeg skrev forventer jeg ikke tips. Jeg trenger heller ikke tips for å gidde å smile til kundene, det gjør jeg uansett.

Om folk vil tipse, fordi de synes mat/service var bra, hvorfor skal de ikke få gjøre det? Jeg merker selv at kunder jeg er ekstra snille mot er de som tipser. F.eks. en familie som kun bestiller en rett, og ikke vil ha dessert eller kaffe har ikke så veldig mye behov for meg, om dere skjønner hva jeg mener. Da får jeg ikke "vist" perfekt service, siden jeg bare er innom bordet deres et par ganger. Det er som regel disse som ikke tipser også, og det er helt greit!

Kunder som derimot trenger min hjelp til noe er ofte de som ender opp med å tipse. F.eks. var det en dame som hostet og bar seg fordi maten hennes var veldig sterk. Da kom jeg løpende med et glass melk, og overbeviste henne at å drikke melk hjelper. Hun ble svært takknemlig, og jeg tror aldri jeg har fått så mye tips av noen. Men jeg forventet det ikke! Jeg kom ikke med melka fordi dette var en bra anledning til å tjene noen kroner ekstra, men fordi jeg rett og slett ville hjelpe.

Det jeg prøver å si er at tips ikke skal være motivasjonen til serviøtørene for å gidde å være hyggelig, men om kunden synes du har gjort en fabelaktig jobb, hvorfor skal de ikke få tipse deg for det?

Selvsagt må man få tipse hvis man vil det, men for å snu litt på det: hvorfor skal man tipse for å få god service? Jeg har nå jobbet innen kundeservice i 6 år, før det jobbet jeg 3 år i butikk. Jeg forventer god service uansett hvor jeg er, uansett restaurant eller butikk, nettopp fordi det faktisk inngår i jobben. Det er også det jeg forventer av meg selv.

Jeg forventer ikke at alle kunder har rett, men selv om en kunde tar feil så skal den kunden allikevel føle seg hørt og sett slik at det allikevel ikke blir en dårlig opplevelse. Så har man selvsagt de kundene som uansett aldri blir fornøyde, men de er det lite å få gjort noe med.

Uansett. Jeg tipser derfor ikke fordi jeg ikke ser hvorfor jeg skal tipse for at folk faktisk skal gjøre jobben sin. Hvor mye tips tror du jeg har fått i årenes løp? Jeg har fått mye ros, jeg har til og med fått blomster og klemmer, men aldri tips. Og det er helt helt greit, for jeg har gjort jobben min. Intet mindre og intet mer. Og jada, lønna har ikke akkurat vært noe å rope hurra for, men det var min egen feil som ikke sto på krava og som heller ikke fant meg en annen jobb.

Altså, jeg skjønner liksom ikke forskjellen mellom en som jobber i en restaurant og de som jobber i en butikk. Det er ikke mindre slitsomt, og det kan være like utfordrende. Forskjellen er at en arbeidstakergruppe generelt sett får tips, den andre får det ikke.

Endret av Yvonne
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Nei, jeg tipser ikke i Norge. Hvorfor skulle jeg det? Det er ikke et behov for det i Norge med de lønningene vi har.

Måtte ha vært hvis jeg fikk veldig god service. Altså utover det som er vanlig og det har jeg aldri opplevd i Norge hittil.

I utlandet tipser jeg i henhold til det som er vanlig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipser ikke i Norge med mindre servicen har vært enestående, det har den kun vært en gang, og da fikk servitøren pengene separat fra regningen. I utlandet tipser jeg etter lokale skikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gir alltid servitøren et tips: "Er du misfornøyd med lønna så skaff deg en annen jobb."

Anonymous poster hash: 51824...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en artikkel i en avis hvor noen påsto at de ansatte hadde den avtalen. Historier som den du forteller nå er grunnen til at jeg allikevel tipser.

Og på den måten har slike arbeidsgivere en brekkstang mot sine ansatte "dere får jo tips," så da trenger vi ikke lønne dere skikkelig. Å tipse løser jo ingenting, dette er jo et problem på et systemisk nivå som må løses innad i bransjen... Mer kontroller, større bøter, fagorganisering etc... det kunne løst problemet...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og på den måten har slike arbeidsgivere en brekkstang mot sine ansatte "dere får jo tips," så da trenger vi ikke lønne dere skikkelig. Å tipse løser jo ingenting, dette er jo et problem på et systemisk nivå som må løses innad i bransjen... Mer kontroller, større bøter, fagorganisering etc... det kunne løst problemet...

Aner ikke hva jeg skal gjøre.. Føler meg bare teit om jeg ikke tipser. Noen servitører vil ha tips og andre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipser sjelden i Norge, men jeg tipser i utlandet. Da tipser jeg nok mer enn forventet, men det er rett og slett fordi jeg vet hva lønna deres ligger påca, og mange er helt avhengig av tips for å få det til å gå rundt :) -Og servicen når du kommer tilbake er fantastisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tiper aldri i norge, men alltid i utlandet.

Synes ikke noe om når man må taste totalbeløp før man betaler. Synes norsk mat, drikke.. alt.. er dyrt nok allerede.

foreksempel sushi... 190kr for en lunch meny, som man ikke blir mett av engang. og så vil de ha tips..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Altså, jeg skjønner liksom ikke forskjellen mellom en som jobber i en restaurant og de som jobber i en butikk. Det er ikke mindre slitsomt, og det kan være like utfordrende. Forskjellen er at en arbeidstakergruppe generelt sett får tips, den andre får det ikke.

Jeg tror denne typen holdninger har mye skyld i at folk ikke tipser på restaurant i Norge. Folk vet rett og slett ikke hva servitørens oppgave (eller service) er. Både butikkmedarbeideren og servitøren er ansatt i servicebransjen, men folk flest har ofte vidt forskjellige forventninger til servicenivået. Mens du i en butikk ikke forventer mer enn et smil og ryddige hyller, forventer folk ofte å bli behandlet som dronninger når de er ute og spiser. Hvorfor det? Servitørens stillingsbeskrivelse er i grove trekk å ta i mot bestilling, servere mat, ta betalt og rydde opp etter alt griset gjestene har stelt i stand. That's it. Å lese seg opp på hvilken vin/øl som passer best til maten du bestiller, hele tiden passe på at du har det bra, underholde barna dine og generelt være tjeneren/klovnen til deg og din familie er ekstraservice. Å forvente at en servitør skal yte denne servicen til enhver kunde uten å motta tips, er som å forvente at hun i kassen på Rimi skal kunne si hvilken juice som smaker best til brødskive med svett gulost.

Anonymous poster hash: e0a79...c77

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber som servitør og er kanskje en av de lavtlønnede i dette yrket (100 kr i timen). Likevel synes jeg dette med tips er utrolig flaut, tipsglasset på bardisken, hele opplegget med å taste inn totalbeløp (som mange ikke forstår, eller later som), når man leverer tilbake penger og gjestene sier at de kan jeg beholde og kjøpe meg noe fint/ kose meg for. Om ingen av de andre ansatte ser meg taster jeg inn totalbeløpet selv og forsikrer de som ønsker å tipse om at det ikke er nødvendig. Men om de fra kjøkkenet ser meg blir det rabalder, så det er sjelden.

Jeg setter stor pris på tipsen selv om det ikke utgjør så altfor mye (og både arbeidsgiver og jeg skatter av det), men jeg synes egentlig det er hyggeligere når noen takker for god service eller forteller meg at de satt pris på måltidet og opplevelsen.

Anonymous poster hash: 2f3d1...e87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kun om jeg "opplevelsen" totalt sett har det lille ekstra.

Anonymous poster hash: 33c42...0b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...