Gå til innhold

Tipser du?

Solstrålen.

Anbefalte innlegg

Jeg jobber selv på en restaurant, og blir overrasket over hvor mange her som mener man ikke skal tipse i Norge. Misforstå meg rett, jeg forventer ikke at alle skal tipse, og jeg skuler absolutt ikke stygt på de som ikke gjør det, men min erfaring er at 80% av de besøkende tipser. Så det er nok ikke uvanlig å tipse her i Norge!

For min del er tipsen omtrent den eneste grunnen til at jeg gidder å jobbe på den restauranten jeg jobber på. Timelønna er veldig lav (50 kr mindre i timen enn andre servitørjobber jeg har hatt), så tipsen utgjør virkelig mye. De fleste tipser mellom 10-50 kr, mens de som får regninger på 1000 kr ofte legger på et par hundrelapper ekstra. Jeg blir selvfølgelig veldig takknemlig, og som sagt forventer jeg det ikke :-) Selv tipser jeg alltid på slike plasser hvor man betaler etter man har fått maten. Med mindre servicen var dårlig selvsagt.

Anonymous poster hash: 37342...d83

Jeg syntes tipsing burde bli ulovelig. En tipsekultur er med på å holde lønningene til servitører nede. Arbeidsgiver argumenterer med at man ikke trenger å gi servitører tarifflønn, fordi de også får tips. I tillegg så er tips uregistrerte penger som ikke skattes av og man ikke vet hva gårtil. For å sette det helt på spissen: Skal man hvitvaske penger, ønsker å støtte Islamister i Syria etc (bruk fantasien), så er det fritt frem for ingen vet om disse pengene. En skikkelig ukultur. Nei gi heller servitører tariff...

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber selv i service bransjen og synes tips er en fin ting.

På sammen måte som andre yrker har sine bonuser i form av salgsmål nådd, kampanjer osv hvor de kan tjene ekstra penger så har servitørene/bartenderen men ikke minst kokkene og de i oppvasken tipsen du legger igjen når du er fornøyd som sin mulighet til å tjene litt ekstra på.

Det er en ekstra motivasjon alle har for å gjøre 'det lille ekstra'.

Jeg tipser alltid 10% når jeg er ute på restaurant. (Hvis jeg er fornøyd med mat og service, er jeg ikke fornøyd med noen av delene tipser jeg ikke, er jeg bare fornøyd med en av delene gir jeg beskjed om at tipsen bare er til servitørene eller kokkene, alt ettersom hvar jeg er fornøyd med)

Og jeg tipser alltid 5-10% når jeg får levert mat på døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Det hadde jeg blånektet å gjøre! Man tipser da av lyst, ikke plikt

i USA er tips betaling for serveringen. Mange steder har ikke servitør annen lønn enn tips eller service.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke i USA, der MÅ man tipse, de løper etter deg ned gata hvis du prøver å gå uten å tipse. Lønnen deres er som regel så latterlig lav at de er helt avhengige av tipsen. Dårlig måte å gjøre det på, men det er ikke noe alternativ å ikke tipse. Dobbeltipsing derimot, det trenger man ikke :P

Ja, men ingen kan tvinge noen til å tipse mer enn de vil! Jeg vet selvfølgelig at man skal tipse i USA, men 50 kr i tips på Mc Donalds er vanvidd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tipser ikke i Norge. Syns tipsing er en uting. Tipsglass ved kasseapparatet er en uting.

Anonymous poster hash: ea8ab...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir litt overrasket over svarene her, og tenker at en overvekt av folk på KG kanskje ikke går på "ordentlig" restaurant veldig ofte? (tenker da ikke på Egon og lignende steder hvor man betaler i kassa)

Som student jobbet jeg selv som servitør. Det var 11,5-timers vakter, da restauranten var bar etter at kjøkkenet stengte. Jeg fikk 120 kr. timen, og ingen tillegg hverken for helg eller natt, ingen pause og hvis jeg skulle få i meg noe mat i løpet av vakta måtte jeg sette maten i en bokhylle og ta en bit hver gang jeg løp forbi uten noe i hendene. Opplevde aldri gjester som ikke tipset, selv om det var et stort sprik mellom summen. I det store og hele vil jeg si at kvinner er mye dårligere tipsere enn menn, og tipsen ble også delt med kokkene.

Hvis folk her ikke vil tipse så er det opp til dem, men resultatet blir selvfølgelig at ingen gidder å jobbe i restauranter uten økt lønn. Og hva skjer da? Jo, prisene vil måtte settes opp, dvs. at gjestene ikke lenger vil få valget om å tipse da det alt er innbakt i prisen.

Anonymous poster hash: d2b1e...d6d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvis folk her ikke vil tipse så er det opp til dem, men resultatet blir selvfølgelig at ingen gidder å jobbe i restauranter uten økt lønn. Og hva skjer da? Jo, prisene vil måtte settes opp, dvs. at gjestene ikke lenger vil få valget om å tipse da det alt er innbakt i prisen. Anonymous poster hash: d2b1e...d6d

Alt burde jo nettopp være innbakt i prisen. Tipsing er en ukultur. Det handler ikke om at jeg er kjip, men at det ikke burde være slik i Norge at restaurantantarbeidere er avhengige av at en stor del av lønnen kommer direkte fra kundene, istedenfor å ta en omvei rundt sjefen.

Anonymous poster hash: 78742...4fa

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var i New York så sto det ofte tips inkludert i regningen. Syntes det var sykt frekt gjort. Jeg var på skoletur, så læreren tvang oss til å tips 4-5 dollar hver, altså 40kr per pers, og vi var ca 20 personer. Dette ble da lagt oppå den tipsen de selv hadde lagt inn på regningen.

Var vi på mcDonalds så måtte vi legge 3-4 dollar i tipskrukken deres. Lærerne som tvang oss, og vi måtte betale all måltider selv, utenom frokost, og vi måtte være med å spise der hvor læreren ville vi skulle spise. Det gikk sykt mye penger i mat, på grunn av dobbel tips to ganger om dagen.

Eh, hallo!?

I mange andre lang (blant anna NY) er lønna pissdårlig, og tips er en del av lønna til de som jobber der. SELVFØLGELIG betaler man tips.

I norge er derimot lønna som regel såpass god at tipsing er overfløidg, og noe hvertfall jeg gjør hvis maten er ekstra god, servicen er ekstra god eller lignende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipser som regel i underkant av 10 %, ikke at jeg helt skjønner hvorfor. Mange servitører har lav lønn, men det står i kontrakten at de er garantert en viss sum i tips, så om de ikke får det må arbeidsgiver gid et til dem. Om jeg kjøper drikke blir det ikke tips, det er grenser for hvor flink du kan være til å åpne en flaske liksom.

I utlandet sjekker jeg kulturen for det, og tipser deretter, ved mindre servicen er skikkelig dårlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt burde jo nettopp være innbakt i prisen. Tipsing er en ukultur. Det handler ikke om at jeg er kjip, men at det ikke burde være slik i Norge at restaurantantarbeidere er avhengige av at en stor del av lønnen kommer direkte fra kundene, istedenfor å ta en omvei rundt sjefen.

Sant nok det, men du bør også ta i betraktning at prisene i så fall ikke kun vil måtte økes med gjennomsnittlig tips, du må også legge på 14,1% arbeidsgiveravgift og feriepenger på toppen. Tips er skattepliktig inntekt, men det er ikke noe krav til å dokumentere faktisk mottatt tips. En servitør må skatte av 4% ekstra av grunnlønna, pga. forventet tips. Er reell tips lavere enn dette må det dokumenteres for å unngå skatteplikt av et høyere beløp enn man faktisk har i inntekt.

Ikke bare risikerer man straffeskatt dersom man ikke fører opp tips på selvangivelsen, men inntekten går også ned dersom man blir syk eller går ut i fødselspermisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tipser som regel i underkant av 10 %, ikke at jeg helt skjønner hvorfor. Mange servitører har lav lønn, men det står i kontrakten at de er garantert en viss sum i tips, så om de ikke får det må arbeidsgiver gid et til dem. Om jeg kjøper drikke blir det ikke tips, det er grenser for hvor flink du kan være til å åpne en flaske liksom.

I utlandet sjekker jeg kulturen for det, og tipser deretter, ved mindre servicen er skikkelig dårlig.

Etter å ha jobbet på diverse restauranter og utesteder i byen har jeg fortsatt til hode å se en slik arbeidsavtale. Jeg har faktisk aldri fått noen arbeidsavtale i det hele tatt på noen av spisestedene jeg har jobbet, og dersom noen falt i unåde hos ledelsen ble de rett og slett kuttet fra vaktlistene. De eneste som hadde arbeidsavtaler var de som tilfeldigvis var på jobb den dagen arbeidstilsynet var på besøk og etterspurte disse.

I tillegg er det tellerverk på tappekranene, slik at dersom det var avvik mellom antall tappede og solgte øl ble dette trukket fra servitørenes tips (veldig moro når øl ble sølt ut, det kun kom skum fra tappekranene pga. tønne måtte byttes, eller øl ble returnert av kunde pga. for lite skum eller lignende)

Jeg har også opplevd at tipsen min for en hel uke ble stjålet, dette tok arbeidsgiver null ansvar for selv om det var de som oppbevarte tipsen på et ulåst og tilgjengelig sted.

Så jeg lurer faktisk på hvor oppfatningen om at servitører har det så fett kommer fra ?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Nei. Ikke i Norge. Ser ikke poenget og servicen er sjeldent god. Jeg gir ikke tips for å få to asjetter på bordet

Endret av Steve Rogers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipser vanligvis ikke i Norge, men har jeg vært ute og spist en bedre middag på restaurant, sammen med andre så kan jeg fint runde av litt oppover, spesielt hvis servicen har vært god.

I utlandet tipser jeg etter normen i det aktuelle landet, og legger gjerne på litt ekstra ved særs god service. Der utgjør tross alt tips en god del av levebrødet for servitøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, tipser ikke. "Tips" er lagt på i prisene, og vel så det. Uansett ingen grunn til å belønne folk for å gjøre det de får lønn for å gjøre, dvs det som burde være en selvfølge. Ofte greier de knapt nok det, på skikkelig vis. Og det er ekstremt sjelden noe er så ekstra bra at det fortjener ekstra påskjønnelse.

Anonymous poster hash: 068ed...91b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter å ha jobbet på diverse restauranter og utesteder i byen har jeg fortsatt til hode å se en slik arbeidsavtale. Jeg har faktisk aldri fått noen arbeidsavtale i det hele tatt på noen av spisestedene jeg har jobbet, og dersom noen falt i unåde hos ledelsen ble de rett og slett kuttet fra vaktlistene. De eneste som hadde arbeidsavtaler var de som tilfeldigvis var på jobb den dagen arbeidstilsynet var på besøk og etterspurte disse.

I tillegg er det tellerverk på tappekranene, slik at dersom det var avvik mellom antall tappede og solgte øl ble dette trukket fra servitørenes tips (veldig moro når øl ble sølt ut, det kun kom skum fra tappekranene pga. tønne måtte byttes, eller øl ble returnert av kunde pga. for lite skum eller lignende)

Jeg har også opplevd at tipsen min for en hel uke ble stjålet, dette tok arbeidsgiver null ansvar for selv om det var de som oppbevarte tipsen på et ulåst og tilgjengelig sted.

Så jeg lurer faktisk på hvor oppfatningen om at servitører har det så fett kommer fra ?

Tips løser ikke dette, dette er noe man tar med arbeidstilsynet. Hvorfor i alle dager finner dere dere i dette? Jeg har jobbet som servitør siden jeg var 14, og har aldri opplevd tull som dette.

Anonymous poster hash: 1a28a...37d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sant nok det, men du bør også ta i betraktning at prisene i så fall ikke kun vil måtte økes med gjennomsnittlig tips, du må også legge på 14,1% arbeidsgiveravgift og feriepenger på toppen. Tips er skattepliktig inntekt, men det er ikke noe krav til å dokumentere faktisk mottatt tips. En servitør må skatte av 4% ekstra av grunnlønna, pga. forventet tips. Er reell tips lavere enn dette må det dokumenteres for å unngå skatteplikt av et høyere beløp enn man faktisk har i inntekt.

Ikke bare risikerer man straffeskatt dersom man ikke fører opp tips på selvangivelsen, men inntekten går også ned dersom man blir syk eller går ut i fødselspermisjon. Anonymous poster hash: d2b1e...d6d

Det er helt greit nok for meg det - andre yrker må jo også betale skatt / arbeidsgiveravgift.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ok, så dersom de ansatte gjør en god jobb vil bedriften vinne på det, men ikke de ansatte selv?

Anonymous poster hash: 6843d...7b4

Det er klart de ansatte vinner på god omtale. Jeg jobber i butikk. Jeg vinner på at kunder fremsnakker min bedrift, ved at kundegrunnlaget opprettholdes, vi unngår å gå konkurs, og jeg beholder jobben min. Jeg kan garantere at restaurantene her i byen er langt mer avhengige av positiv omtale for å overleve enn de er av at servitørene får tips. På lang sikt vil et godt kundegrunnlag og godt rykte gi de ansatte muligheter til å argumentere seg til bedre lønninger, heller enn å basere seg på tilfeldig tips. Hadde jeg vært så lavtlønnet at jeg var avhengig av almisser fra kundene mine hadde jeg tatt det opp via fagorganisasjon eller byttet jobb.

Anonymous poster hash: 6a6ad...260

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i et land dee tipsing omtrent aldri forekommer, vi snakker at servitøren vil komme løpende etter deg med pengene om du gir for mye :P tipser heller ikke i Norge. I andre land følger jeg deres tipskultur, tipser alltid i USA f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest imperio

Eh, hallo!?

I mange andre lang (blant anna NY) er lønna pissdårlig, og tips er en del av lønna til de som jobber der. SELVFØLGELIG betaler man tips.

I norge er derimot lønna som regel såpass god at tipsing er overfløidg, og noe hvertfall jeg gjør hvis maten er ekstra god, servicen er ekstra god eller lignende.

Men de fleste stedene legger de selv inn tips! Så du betaler da mat + drikke OG tips.

Det står nederst på kvitteringen.

Dette er ofte på store matkjeder, som Friday's, Hard Rock, Dallas BBQ etc.

Noen plasser gjør de ikke det, og da får de så klart tips. Dersom servitøren har vært ekstra hyggelig, og maten kjempe bra, så får de så klart ekstra tips.

Vi opplevde at servitøren sa selv ifra at tips ikke var "pålagt" fordi det er allerede lagt inn, og viste oss så det nederst på kvitteringen.

Siden denne servitrisen var ærlig, så ga vi hun litt tips for det. Hun var også veldig hyggelig og stilte mange spørsmål om Norge og ga oss gode tips til ting vi måtte oppleve i New York. Dette var på Dallas BBQ.

I de mindre mer "ukjente" restaurantene så kom de med et lite tefat hvor vi kunne legge tipsen på, og det sto ikke noe tips på kviteringen.

Endret av imperio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...