Gå til innhold

Tipser du?

Solstrålen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Da jeg var i New York så sto det ofte tips inkludert i regningen. Syntes det var sykt frekt gjort. Jeg var på skoletur, så læreren tvang oss til å tips 4-5 dollar hver, altså 40kr per pers, og vi var ca 20 personer. Dette ble da lagt oppå den tipsen de selv hadde lagt inn på regningen.

Var vi på mcDonalds så måtte vi legge 3-4 dollar i tipskrukken deres. Lærerne som tvang oss, og vi måtte betale all måltider selv, utenom frokost, og vi måtte være med å spise der hvor læreren ville vi skulle spise. Det gikk sykt mye penger i mat, på grunn av dobbel tips to ganger om dagen.

USA har en helt annen tipsekultur. De jobber for tipsen og ikke betale (nok) tips på restaurant er uaktuelt. Men at dere skal betale dobbet opp med tips høres feil ut.

Anonymous poster hash: 324c3...c51

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg jobber selv på en restaurant, og blir overrasket over hvor mange her som mener man ikke skal tipse i Norge. Misforstå meg rett, jeg forventer ikke at alle skal tipse, og jeg skuler absolutt ikke stygt på de som ikke gjør det, men min erfaring er at 80% av de besøkende tipser. Så det er nok ikke uvanlig å tipse her i Norge!

For min del er tipsen omtrent den eneste grunnen til at jeg gidder å jobbe på den restauranten jeg jobber på. Timelønna er veldig lav (50 kr mindre i timen enn andre servitørjobber jeg har hatt), så tipsen utgjør virkelig mye. De fleste tipser mellom 10-50 kr, mens de som får regninger på 1000 kr ofte legger på et par hundrelapper ekstra. Jeg blir selvfølgelig veldig takknemlig, og som sagt forventer jeg det ikke :-) Selv tipser jeg alltid på slike plasser hvor man betaler etter man har fått maten. Med mindre servicen var dårlig selvsagt.

Anonymous poster hash: 37342...d83
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i likhet med hun over her servitør (med bordbestilling, -servering og -betaling). Tror vi tenker veldig likt rundt det å få tips :)

Setter pris på tipsen, for deg utgjør ikke 5kr så veldig mye, men for meg så er det med på å gjøre at jeg gidder å smile pent til deg osv. Hvis det ikke var for tipsen kunne jeg like godt funnet meg en roligere butikkjobb med samme lønna. Som servitør må jeg takle deg i flere timer og løpe beina av meg fordi det er flere som vil bestille og betale samtidig og jeg har 3 bord som må ryddes så jeg får inn enda flere folk.

Selv tipser jeg etter fornuft og opprunding. En øl får nærmeste 5ér (f.eks øl til 78 blir 80, samme med øl til 75 og 79). middag går jeg opp 10-20 kr på en rekning på 2-300 kr osv. Det er omtrent det samme som jeg ville satt pris på å få selv :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tipser ikke i Norge. Det får være grenser til idioti.

I utlandet følger jeg lokale normer.

Anonymous poster hash: 6915f...43b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timber

God opplevelse tipser jeg. Da skal mat og service være bra.

Drikkevarer, betaling ved kasse og tipsglass bruker jeg ikke. Dårlig service og dårlig mat tipses selvfølgelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tipser aldri i Norge. I Norge er service inkludert i prisen, og man skal ikke tipse.

I mange andre land (f.eks. USA) er service ikke inkludert i prisen, og hele lønningssystemet i mange bransjer er lagt opp til at de ansatte er avhengig av tips for å få en anstendig lønn. Så i disse landene tipser jeg.

Anonymous poster hash: 416eb...b62
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipser som regel ikke i Norge, det er en uting og enda et bevis på hvor bortskjemte vi er her i landet.

Om servitøren trenger tips for å gidde å smile til meg er det ikke et sted jeg ønsker å bruke pengene mine. Skulle tatt seg ut om jeg hadde den samme holdningen i mine tidligere jobber. Skulle jeg på sykehjemmet for eksempel latt vær å smile til brukerne fordi jeg ikke får betalt mer enn lønna mi?!

Syns også det er en uting når folk tipser i andre land hvor det ikke er tipsekultur "bare fordi". Jeg har bodd i et asiatisk land hvor tips ikke var vanlig, og fikk streng beskjed om å IKKE tipse selv om lønna var lav. Det var et problem enkelte steder at turister tipset, fordi det skapte en forventning om tips i et land hvor det i utgangspunktet var uvanlig - noe som igjen ga færre insentiver for arbeidsgivere til å øke lønna. Husker jeg prøvde å tipse en av de første dagene, da kom servitørene springende etter meg med småpengene, fullstendig forvirret.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tar det som en selvfølge både i Norge og i utlandet. Men jeg er bevisst på når tips er fortjent. Jeg tipser bevisst 1 krone eller lignende når servicen er dårlig og ca 10% hvis servicen er bra.

Som tilleggsinformasjon kan jeg nevne at jeg har jobbet som servitør og det var da helt vanlig å tipse. Var ikke alle som var villige til å gi 10%, men de fleste rundet opp til nærmeste hundrings.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes tipsesystemet er skikkelig teit, jeg. Om maten og servicen er veldig god, så tipser jeg, men om jeg ikke synes opplevelsen var noe særlig så tipser jeg ikke/helt minimum i utlandet, og det synes jeg burde være nok. I Roma opplevde jeg at en servitør kom løpende etter meg, sint som fy, fordi han ikke syntes jeg hadde tipset nok.. Får ikke akkurat noe lyst til å gi tips da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Servitørene tjener sikkert bedre enn meg, så nei jeg tipper ikke. Hadde kanskje gjort det dersom jeg fikk eksepsjonell god service eller dersom en mafiaboss braste inn i rommet og siktet på meg med maskingevær, men så hoppet servitøren foran meg og hadde det ikke vært for at politiet akkurat dukket opp, så hadde hun blitt skutt.

Anonymous poster hash: 1829b...c7e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipser aldri i Norge. I Norge er service inkludert i prisen, og man skal ikke tipse.

I mange andre land (f.eks. USA) er service ikke inkludert i prisen, og hele lønningssystemet i mange bransjer er lagt opp til at de ansatte er avhengig av tips for å få en anstendig lønn. Så i disse landene tipser jeg.

Anonymous poster hash: 416eb...b62

Er service alltid inkludert i prisen i Norge?

Der hvor jeg jobber som servitør tjener jeg 110 kr i timen, og jeg er 20 år. Får ingen helge- eller overtidstillegg overhodet. Tipsen spiller absolutt en stor rolle på lønna mi. Om jeg regner med tips tjener jeg rundt 150-160 kr i timen, noe som er på likt nivå med andre servitører jeg kjenner, som jobber på steder som ikke har tips.

Å tipse er slettes ikke en uting! Og heller ikke noe du skal føle at du må gjøre. Tips om du er fornøyd med mat/service - la være om du ikke er det, eller om du ikke har råd til å runde opp noen kroner.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Raindrops

Er i likhet med hun over her servitør (med bordbestilling, -servering og -betaling). Tror vi tenker veldig likt rundt det å få tips :)

Setter pris på tipsen, for deg utgjør ikke 5kr så veldig mye, men for meg så er det med på å gjøre at jeg gidder å smile pent til deg osv. Hvis det ikke var for tipsen kunne jeg like godt funnet meg en roligere butikkjobb med samme lønna. Som servitør må jeg takle deg i flere timer og løpe beina av meg fordi det er flere som vil bestille og betale samtidig og jeg har 3 bord som må ryddes så jeg får inn enda flere folk.

Selv tipser jeg etter fornuft og opprunding. En øl får nærmeste 5ér (f.eks øl til 78 blir 80, samme med øl til 75 og 79). middag går jeg opp 10-20 kr på en rekning på 2-300 kr osv. Det er omtrent det samme som jeg ville satt pris på å få selv :)

Dette synes jeg vitner om dårlig holdning på jobb og mot gjester. Du er betalt for å smile pent og "takle" gjestene uavhengig av tips.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på. Er jeg fornøyd med servicen og maten så tipser jeg gjerne. Er jeg ikke fornøyd tipser jeg ikke. Dette er uavhengig om jeg er i Norge eller andre land. Er jeg ikke fornøyd, vil jeg ikke tipse. Har selv jobbet i bar, forventet aldri tips, men fikk det likevel :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tipser ikke i Norge. Synes det er unødvendig. Hvis du er misfornøyd med lønna di i Norge, så får du organisere deg og ta det med lederen din (ettersom vi er så heldige at vi kan gjøre det), ikke forvente at gjestene skal spe på lønna di..

I utlandet tipser jeg etter lokale normer. Pleier å lese meg opp på det før jeg drar til et land hvor jeg ikke kjenner kulturen.

Anonymous poster hash: a24e2...bf4
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er helt greit å ikke tipse. Jeg synes det er flauere om dette er noe de ansatte faktisk forventer, siden "tips" er bakt inn i lønnen deres allerede.

Anonymous poster hash: b2ea2...9fe

Synes ikke det er helt greit å ikke tipse. Servitører i Norge har gjerne en timelønn på rundt 125 kr, altså rundt 20 kr mindre enn tariff. Da synes jeg det er høflig å tipse dersom man har fått god service!

Da jeg var i New York så sto det ofte tips inkludert i regningen. Syntes det var sykt frekt gjort. Jeg var på skoletur, så læreren tvang oss til å tips 4-5 dollar hver, altså 40kr per pers, og vi var ca 20 personer. Dette ble da lagt oppå den tipsen de selv hadde lagt inn på regningen.

Var vi på mcDonalds så måtte vi legge 3-4 dollar i tipskrukken deres. Lærerne som tvang oss, og vi måtte betale all måltider selv, utenom frokost, og vi måtte være med å spise der hvor læreren ville vi skulle spise. Det gikk sykt mye penger i mat, på grunn av dobbel tips to ganger om dagen.

Huff, stakkar! Høres helt grusomt ut å måtte tipse et par ekstra dollar til folk med luselønn.

Anonymous poster hash: 6843d...7b4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tipser sjelden i Norge. Servitører i Norge får en lønn som skal være levelig, med mindre bedriften snusker. Får jeg særs god service på en helaften på restaurant kan jeg godt tipse litt, men i all hovedsak berømmer jeg god service ved å komme tilbake og ved å fremsnakke bedriften til venner og bekjente. Jeg tipser definitivt aldri når jeg bestiller en øl i baren og "servicen" består av å tappe i ølla til meg, sette den på disken og å sette frem betalingsterminalen.

Det skulle tatt seg ut om jeg som jobber i butikk begynner å be folk taste totalbeløp selv i håp om å få litt tips, bare fordi jeg har vært serviceinnstilt og forklart dem masse om varene, hentet det de ville ha, anbefalt noen gaver og pakket pent inn. Den servicen får jeg betalt for i form av lønn fra arbeidsplassen min. Av kundene forventer jeg ikke annet enn at de smiler pent og kanskje sier "takk for god service" hvis de faktisk synes de har fått ekstra god hjelp.

Anonymous poster hash: dcc1f...e06
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tipser sjelden i Norge. Servitører i Norge får en lønn som skal være levelig, med mindre bedriften snusker. Får jeg særs god service på en helaften på restaurant kan jeg godt tipse litt, men i all hovedsak berømmer jeg god service ved å komme tilbake og ved å fremsnakke bedriften til venner og bekjente. Jeg tipser definitivt aldri når jeg bestiller en øl i baren og "servicen" består av å tappe i ølla til meg, sette den på disken og å sette frem betalingsterminalen.

Anonymous poster hash: dcc1f...e06

Ok, så dersom de ansatte gjør en god jobb vil bedriften vinne på det, men ikke de ansatte selv?

Anonymous poster hash: 6843d...7b4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Det hadde jeg blånektet å gjøre! Man tipser da av lyst, ikke plikt

ikke i USA, der MÅ man tipse, de løper etter deg ned gata hvis du prøver å gå uten å tipse. Lønnen deres er som regel så latterlig lav at de er helt avhengige av tipsen. Dårlig måte å gjøre det på, men det er ikke noe alternativ å ikke tipse. Dobbeltipsing derimot, det trenger man ikke :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...