AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #1 Del Skrevet 28. april 2015 Overskriften beskriver ganske greit. Jeg har ikke generell studiekompetanse og jeg er ganske så uviten om hvordan jeg skal få det og hvilken retning jeg skal gå. Jeg kom inn på Bjørknes for å ta opp seksfagspakken (altså fagene man trenger) og tenkte da å gå etter 23/5 regelen. Fant fort ut at dette kanskje var litt tungvindt, med tanke på at da får jeg ikke studert får jeg er 23, og itillegg sliter jeg med å jobbe så hadde vært vanskelig for meg å jobbet 100% i tre år. Kom over fagskole, og tenker kanskje dette er noe for meg. Men vet jo ikke hva det er og leser litt forskjellig overalt, så tenkte heller henvende meg her. Jeg er interessert i ting innen helse, altså helst sykepleier. Og har lyst til å gå sykepleien. Ikke bare vet jeg ikke hva fagskole er, men de har jo en del forskjellig tilbud innenfor helse og jeg vet ikke hva de forskjellig egentlig er. Står litt merkelig forklart i tillegg.. Lurer på om det er noen der ute som kan litt om dette og som kunne hjelpet meg. Hva er fagskole? Hvilke fagskoler er lurt å gå? Hvilke er bra? Koster dette? Hvilket kurs isåfall? Og er det så enkelt som at jeg går en fagskole i to år og deretter har generell studiekompetanse? Takk på forhånd! Anonymous poster hash: bbd34...e1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #2 Del Skrevet 28. april 2015 Må jeg ha videregående for å gå fagskole? Det virker jo helt merkelig.. Anonymous poster hash: bbd34...e1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J_9 Skrevet 28. april 2015 #3 Del Skrevet 28. april 2015 Som jeg har hørt så må du ha generell studiekompetanse for å komme inn på sykepleien. Jeg vil anbefale deg å ta opp disse fagene på Bjørknes! Jeg tar også opp fag på privatskole, Sonans i Trondheim. Utrolig hardt, men det er deilig å endelig se vitnemålet innen rekkevidde! Å begynne å studere når du er 23år er ikke sent, mange som tar opp fag når de til og med er eldre enn deg Lykke til! Heier på deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #4 Del Skrevet 28. april 2015 Fra utdanning.no: "Fullført videregående opplæring med yrkesfaglig kompetanse, generell studiekompetanse eller realkompetanse. " Synes ikke dette her er merkelig ettersom står at det er et fullverdig alternativ til høyere utdanning. Anonymous poster hash: bea9e...ccb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #5 Del Skrevet 28. april 2015 Snakk med Ppt/ot, så kan de søke om utvidet ungdomsrett for deg. Anonymous poster hash: 24a2e...999 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avi Skrevet 28. april 2015 #6 Del Skrevet 28. april 2015 (endret) Jeg har ikke studiekompetanse, har kun karakter i to fag men har kommet inn på to fagskoler. Det varierer vel fra skole til skole tror jeg Så man trenger ikke all verden for å komme inn sikkert. Jeg tror forresten man får studiekompetanse av å gå to år fagskole? Vet ikke om det er sånn på alle. Endret 28. april 2015 av Avi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #7 Del Skrevet 28. april 2015 Jeg har ikke studiekompetanse, har kun karakter i to fag men har kommet inn på to fagskoler. Det varierer vel fra skole til skole tror jeg Så man trenger ikke all verden for å komme inn sikkert. Jeg tror forresten man får studiekompetanse av å gå to år fagskole? Vet ikke om det er sånn på alle. Nei, man får ikke generell studiekompetanse av å gå fagskole.Anonymous poster hash: d526d...da1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sunhands Skrevet 28. april 2015 #8 Del Skrevet 28. april 2015 Fagskole er vel en form for videreutdanning der man allerede har fagbrev eller lignende. Ei venninne av meg gikk f.eks. psykisk helsearbeid på fagskole, men da var hun utdannet hjelpepleier fra før. Etter fagskolen ble hun psykiatrisk hjelpepleier og fikk høyere lønn. Det er vanskelig for deg å få studert før du blir 23 uansett, TS. I så fall må du ta absolutt alle fagene, og det er liksom det man slipper om man tar det via 23/5. Du kan jo eventuelt jobbe og ta fagene som privatist ved siden av. Hvis du tenker på sykepleie kan det vel være lurt å jobbe som assistent for eksempel, da får du nyttig arbeidserfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avi Skrevet 29. april 2015 #9 Del Skrevet 29. april 2015 Nei, man får ikke generell studiekompetanse av å gå fagskole.Anonymous poster hash: d526d...da1 Jo, man får det av å gå i to år, men man må ha karakter i norskfaget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå