AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #1 Del Skrevet 27. april 2015 Jeg tar matte 1P og 2P via voksenopplæringen. Syntes i utgangspunktet matte er gøy og jobber med faget hver dag, fra barnet mitt legger seg ca 19.00 og frem til 01.00-01.30. Regner oppgave på oppgave, løser tidligere eksamensoppgaver osv. På skolen og hjemme får jeg det til uten større problemer. Men.. Når vi har prøve failer jeg skikkelig! Idag hadde vi Osloprøven i 2P og jeg følte jeg ikke fikk til noen verdens ting! Noe på del 1, men på del 2 med alle hjelpemidler (jeg har regna ca alle oppg i boka omtrent, skriver masse notater osv) så får jeg følelsen av at oppgavene vi får ikke står helt i stil med det vi faktisk har lært.. Hva gjør jeg galt? i måten jeg jobber med faget på? Hvordan kan det være så stor forskjell på en prøve og det jeg får til ellers? Anonymous poster hash: d15d7...262 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #2 Del Skrevet 27. april 2015 Gjør du de avanserte oppgavene bakerst i boka? Eventuelt ekstrahefte? De er mer representative for eksamen. Forøvrig handler "matematikk" på vgs nivå om å følge stegene. Hvis du bare pugger og gjør alt i riktig rekkefølge går det bra. Anonymous poster hash: 87e0b...3e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #3 Del Skrevet 28. april 2015 Gjør du de avanserte oppgavene bakerst i boka? Eventuelt ekstrahefte? De er mer representative for eksamen. Forøvrig handler "matematikk" på vgs nivå om å følge stegene. Hvis du bare pugger og gjør alt i riktig rekkefølge går det bra. Anonymous poster hash: 87e0b...3e2 Som jeg skrev så gjør jeg alle oppgavene.. Ja, jeg pugger også. Så vet ikke helt hva som går galt? Anonymous poster hash: d15d7...262 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonderbitch Skrevet 28. april 2015 #4 Del Skrevet 28. april 2015 Men hvilke feil gjør du? Er det slurvefeil, at du ikke kan/ har lært stoffet, vanskelig å forstå oppgaven? Har du prøvd å regne lignende oppgaver som de forrige prøvene du feilet på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poserose Skrevet 28. april 2015 #5 Del Skrevet 28. april 2015 Når jeg har lært matte har oppgavene i boka kun vært for å få inn basiskunnskap. For å forberede meg til eksamen er det kun regning av tidligere eksamensoppgaver som har funket. Da får du regnet noe som er likere det du blir testet i og øvd deg på det. Kan det være at du er for låst til hvordan ting skal gjøres? Eksamensoppgaver skal jo teste at du faktisk kan det og ikke lar deg vippe av pinnen om ting ikke er akkurat som du er vant til. Det jeg gjør når jeg står fast på oppgaver er at jeg skriver ned alt av info fra oppgaven og relevante formler/fremgangsmåter på et ark og så ser jeg om noe av infoen passer inn i formlene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shai Skrevet 28. april 2015 #6 Del Skrevet 28. april 2015 Kan du ha dyskalkuli? Det stemmer kanskje ikke helt hvis du får til alt i boken, men kanskje det er forskjellige grader av det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #7 Del Skrevet 28. april 2015 Har du gjort eksamensoppgaver? Oppgavene som er i boka er generelt av veldig lav vanskelighetsgrad. Dersom du øver på eksamensoppgaver er du nok bedre rustet til både prøver og eksamen. Kan du ha dyskalkuli? Det stemmer kanskje ikke helt hvis du får til alt i boken, men kanskje det er forskjellige grader av det? Jeg synes dette blir litt for dumt å trekke inn hver gang noen sier de sliter med matteoppgaver. De færreste av de som sliter med matte har dyskalkuli. TS skriver jo at hun ikke har noen problemer med matte, men at det er prøveoppgavene hun sliter med. Dette er ikke uvanlig dersom man kun jobber ensidig med oppgaver som dekker grunnen, og det er ikke et tegn på dyskalkuli. Anonymous poster hash: b7c1d...6d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. april 2015 #8 Del Skrevet 28. april 2015 Men hvilke feil gjør du? Er det slurvefeil, at du ikke kan/ har lært stoffet, vanskelig å forstå oppgaven? Har du prøvd å regne lignende oppgaver som de forrige prøvene du feilet på? Det går mest på at jeg ikke syntes oppgavene samsvarer med pensum, men ser at andre skriver at boken kun er ment for basiskunnskap.. jeg var ikke klar over det, trodde det vi lærte i mattetimene og gjennom pensum var det vi kunne bli testet i på en prøve :/ Har regnet eksamensoppgaver (riktignok eksamensoppgaver som står bakerst i boken).. Når jeg har lært matte har oppgavene i boka kun vært for å få inn basiskunnskap. For å forberede meg til eksamen er det kun regning av tidligere eksamensoppgaver som har funket. Da får du regnet noe som er likere det du blir testet i og øvd deg på det. Kan det være at du er for låst til hvordan ting skal gjøres? Eksamensoppgaver skal jo teste at du faktisk kan det og ikke lar deg vippe av pinnen om ting ikke er akkurat som du er vant til. Det jeg gjør når jeg står fast på oppgaver er at jeg skriver ned alt av info fra oppgaven og relevante formler/fremgangsmåter på et ark og så ser jeg om noe av infoen passer inn i formlene. Ja, du har nok rett jeg har aldri visst at pensum kun er basiskunnskap, men alltid trodd at det var det vi kunne bli testet i.. Kjedelig at læreren ikke informerer om dette da. Hun har jo sett hvordan jeg gjør det på prøver vs når vi gjør oppgaver i klassen. Men men. Takk for tips, skal absolutt prøve meg på å finne frem ekte tidligere eksamensoppgaver nå og fokusere på disse fremfor boka + å skrive ned infoen på et ark TS Anonymous poster hash: d15d7...262 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poserose Skrevet 29. april 2015 #9 Del Skrevet 29. april 2015 Det går mest på at jeg ikke syntes oppgavene samsvarer med pensum, men ser at andre skriver at boken kun er ment for basiskunnskap.. jeg var ikke klar over det, trodde det vi lærte i mattetimene og gjennom pensum var det vi kunne bli testet i på en prøve :/ Har regnet eksamensoppgaver (riktignok eksamensoppgaver som står bakerst i boken).. Ja, du har nok rett jeg har aldri visst at pensum kun er basiskunnskap, men alltid trodd at det var det vi kunne bli testet i.. Kjedelig at læreren ikke informerer om dette da. Hun har jo sett hvordan jeg gjør det på prøver vs når vi gjør oppgaver i klassen. Men men. Takk for tips, skal absolutt prøve meg på å finne frem ekte tidligere eksamensoppgaver nå og fokusere på disse fremfor boka + å skrive ned infoen på et ark TS Anonymous poster hash: d15d7...262 Det er ikke sikkert at det er hugga i stein at det er slik, men kan jo virke sånn siden du får til det i boka men ikke det på prøvene. Har opplevd det samme selv både på vgs og på enkelt høyskolenivå. Det er hvertfall verdt å prøve å finne tidligere eksamensoppgaver og se om du gjør det bedre da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå