AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #1 Del Skrevet 27. april 2015 Satt på med en venn over fjellet Oslo-Bergen fredag, og kjørte ny bil hjem i dag. Det var flere strekninger med SATK. Og jeg må si...fy f*, så effektivt, og så dumt! På E16 like etter Hønefoss er det SATK på en vei som har fartsgrense 80, og som skulle ha hatt 100kmt. Han sovna nesten der. Mye verre i Lærdalstunnelen. Her skulle fartsgrensen ha vært 120 med en litt oppegående tilnærming, eller 100 så lastebiler og personbiler holder samme fart. Istdf triller man i supersakte 80 for 25km! Det er ikke til å tro. På returen kjørte jeg RV7, men også der var det en slik strekning. Jeg synes SATK fungerer flott og etter hensikt, men hadde det ikke da vært fornuftig å øke farten vesentlig? Mange av disse strekningene er bygget slik at 100kmyæt virker sakte, og vi ble forbikjørt på E16 sikkert 5-6 ganger mens vi holdt 100-110kmt. Meningsløs lave fartsgrenser da?Anonymous poster hash: d3ea0...73e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 27. april 2015 #2 Del Skrevet 27. april 2015 Nei. Veiene er på ingen måte dimensjonert for slik fart. 120 km/t i Lærdalstunnelen, ja. Det skulle tatt seg ut. Det hadde tatt fem minutter fra skiltene ble montert til den første idiotiske forbikjøringen hadde endt i katastrofe. Heldigvis stilles det krav til veiutforming for visse fartsgrenser, blant annet fysisk skille mellom kjørefelt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neidu!! Skrevet 27. april 2015 #3 Del Skrevet 27. april 2015 120 km/t i Lærdalstunnelen, ja. Det skulle tatt seg ut. Det hadde tatt fem minutter fra skiltene ble montert til den første idiotiske forbikjøringen hadde endt i katastrofe. Blir mindre forbikjøringer med høyere fartsgrense. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #4 Del Skrevet 27. april 2015 Blir mindre forbikjøringer med høyere fartsgrense. Det er ikke alle kjøretøy som kan holde 120 km/t (tungtransport/busser) Anonymous poster hash: c1f46...ae3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 27. april 2015 #5 Del Skrevet 27. april 2015 Blir mindre forbikjøringer med høyere fartsgrense. Nei, ikke når det er kun ett felt i hver retning. Det er utrolig mange som ikke en gang holder i nærheten av 110 der det er lov, så hvordan tror du egentlig det skal fungere på veier som ikke har riktig standard for så høy fart? Hvordan tror du egentlig at folk som synes alt under 100 er for sakte oppfører seg i trafikken? Folk som ikke tåler å ligge bak noen i det hele tatt og som grisekjører forbi det øyeblikket fysisk midtsperre forsvinner? Eller sånn som Tesla-eieren som foretok en helt utrolig grisemanøver på veiskulderen da begge feltene på veien var blokkert av trailere? Hyttefolket med Volvo av XC-type som har overtatt tronen blant selvoppnevnte vei-eiere? Nei, det er faktisk like greit at folk flest jekkes ned litt og at trafikksikkerhet ikke bare er opp til den enkelte. Folk må gjerne kjøre i fjellveggen for min del, bare de ikke tar med seg uskyldige. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #6 Del Skrevet 27. april 2015 Før noen skal dø: Jeg er klar over reglene til Statens Vegvesen. Men regler lager man selv. I mange land kjøres det både i 100 og 120 uten midtskille - og det går fint. Det er ikke rent så sjelde at jeg føler at veistandard og fart er tilpasset biler laget på 50-tallet. Har selv en Volvo fra 1967 stående på låven som snart skal se dagslys igjen. Til og med da virker fartsgrensene klart underdimensjonert.Anonymous poster hash: d3ea0...73e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 27. april 2015 #7 Del Skrevet 27. april 2015 Vi vet jo at høy fart er medvirkende årsak til mange trafikkulykker, så hva er det som gjør at noen mener de vet bedre? Å kjøre ut i 120 i Lærdalstunnelen er nesten garantert å ikke ha en lykkelig slutt, verken for den som kjører ut eller de som måtte være så uheldige å være i nærheten. Jeg har selv mistet venner i trafikken, noen fordi de kjørte for fort selv og noen fordi de var på feil sted til feil tid og ble offer for disse som ikke synes at fartsgrenser er noe moro. Vi vet at veldig mange veistrekninger ikke er dimensjonert for noe særlig mer enn 80, både veiens bredde, veiskulder, svinger, drenering av vann og helning er sjelden kompatibelt med høy fart. Ja, det finnes nok de som mestrer veiene i høy fart, men det gjelder på ingen måte majoriteten av de som kjører på den samme veien. Så jeg forstår ikke helt behovet for å absolutt skulle kjøre som man selv vil hele tiden. Sel kunne jeg godt tenkt meg flere SATK på flere veistrekninger, men det ser ikke ut til at det blir sånn med det første. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #8 Del Skrevet 27. april 2015 Før noen skal dø: Jeg er klar over reglene til Statens Vegvesen. Men regler lager man selv. I mange land kjøres det både i 100 og 120 uten midtskille - og det går fint. Det er ikke rent så sjelde at jeg føler at veistandard og fart er tilpasset biler laget på 50-tallet. Har selv en Volvo fra 1967 stående på låven som snart skal se dagslys igjen. Til og med da virker fartsgrensene klart underdimensjonert.Anonymous poster hash: d3ea0...73e Gjør det virkelig? Har du noe statistikk å vise til over antall drepte/hardt skadde på disse veiene? Anonymous poster hash: 10069...bd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2015 #9 Del Skrevet 3. mai 2015 Cruisecontrol (helst ACC) er løsningen. Da slipper man å irritere seg over lav fartsgrense eller biler som ikke holder fartsgrensen. Selv på strekninger med strekningsmåling. Anonymous poster hash: 13b33...021 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neidu!! Skrevet 4. mai 2015 #10 Del Skrevet 4. mai 2015 Cruisecontrol (helst ACC) er løsningen. Da slipper man å irritere seg over lav fartsgrense eller biler som ikke holder fartsgrensen. Selv på strekninger med strekningsmåling.Anonymous poster hash: 13b33...021 For all del overlat alt til bilen..... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2015 #11 Del Skrevet 8. mai 2015 Ja, jeg har forskning på min side: Les også om Solomon-kurven. Anonymous poster hash: d3ea0...73e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå