AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #1 Skrevet 26. april 2015 Heisann... Jeg er så utrolig bekymret... Jenta mi blei åtte mnd for en uke siden... Og det virker som hu er utrolig treg motorisk iforholdtil de andre babyene i barselgruppa... Hu ruller begge veier og drar seg rundt i ring... Og litt bakover, men bare litt... Kan ikke sette seg opp, kan ikke reise seg selv feks i leikegrinda, kan ikke krype, krabbe, kommer seg ikke opp på alle fire... Bør jeg gå til legen og få henvisning til sykehuset eller fysioterapi? Er så redd noe er galt med henne... :-(Anonymous poster hash: 4ea1a...1ec
Millimani Skrevet 26. april 2015 #2 Skrevet 26. april 2015 Er du ikke på helsestasjonen med henne iblant? Ta det opp med helsesøster eller lege på helsestasjonen, så kan de hjelpe deg videre hvis de mener det er grunn til det
Gjest Tekola Skrevet 26. april 2015 #3 Skrevet 26. april 2015 Dere skal vel på åttemånederskontroll? Eller er ikke sånt standarisert, kanskje? Jeg ville uansett kontaktet helsestasjonen om du er bekymret
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #4 Skrevet 26. april 2015 Vår er 7,5 mnd og kan heller ingen ting av det der. Tar det med knusende ro. Noen er tidlig ute med ting, noen følger statistikken, noen er treige. Jeg tror vel strengt tatt ikke at din er så treig heller? Og...ro deg ned. Jeg synes ærlig talt det er skremmende at du vurderer å få henvisning til både det ene og det andre. Vokser barnet fint og ser ut til å trives ellers? Hvis ikke så kan du jo eventuelt ringe helsestasjonen, men ellers så må du virkelig trene på å legge til side bekymringene. Jeg VET det er lettere sagt enn gjort, men siden ingen unger følger skjemaet til enhver tid og dessuten finner på en masse annet rart. Du ligger an til å få nervøst sammenbrudd før ungen fyller 10, og det hjelper ikke å sykeliggjøre henne (for ja, det er det jeg synes du gjør). Pust med magen, konferer med fagfolk eller litt mer objektiv litteratur (Kvinneguiden er ikke nødvendigvis riktige sted, selv om det kan være mye god hjelp å få her også. bare husk at du ikke vet noe om hva slags kompetanse den som svarer sitter med) Anonymous poster hash: 20411...49d 5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #5 Skrevet 26. april 2015 Mi er snart ni mnd. Hun kryper ikke, krabber ikke, men snur seg begge veier lg rundt sin egen akse. Hun rygger og kommer seg ganske nylig opp i planken. Hun er blid, frisk og har utvikla seg i eget tempo og jeg der at det går fremover uke flr uke. Ikke vær redd. Anonymous poster hash: 120f1...efe
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #6 Skrevet 26. april 2015 Niesen min 13 mnd kan rulle begge veier, dra/åle seg frem, og stå og vugge i krabbestilling. Ingen ting galt med henne, tar seg bare god tid. Helsestasjonen er ikke bekymret siden det andre har kommet av seg selv jevnt og trutt. Anonymous poster hash: 54f1b...2c2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #7 Skrevet 26. april 2015 Det er store forskjeller i barns utvikling, synes ikke du skal stresse enda:)Anonymous poster hash: e9444...8ee
Strawberrygirl Skrevet 26. april 2015 #8 Skrevet 26. april 2015 Mi er straks 10 Mnd. Begynte ikke å åle seg frem Før for 2,5 uke siden. Krabbet så vidt det var noen få "steg" i dag. Setter seg ikke opp enda og reiser seg hekler ikke. Ville ikke stressa så mye.. det kommer når hun er klar selv
AnonymBruker Skrevet 26. april 2015 #9 Skrevet 26. april 2015 En bekjents barn begynte aldri å krabbe eller sette seg opp. Han løftet seg opp på armene og ålte seg rundt på gulvet til han var rundt året. Da reiste han seg opp, slapp, og datt. Noen måneder senere gikk han rundt og rev ned alt som ikke var sikret, og noen måneder etter det sprang han vekk med en gang noen så bort. Nå, mange år senere er han frisk og rask, er blant de flinkere fotballspillerene på laget, og henger ikke på noen måte tilbake motorisk. Jeg derimot gikk før jeg var året, men har aldri vært flink til å løpe. Anonymous poster hash: 5c94b...533 2
Millimani Skrevet 27. april 2015 #10 Skrevet 27. april 2015 Ikke alle barn krabber nei. Noen "klarer seg" med å bare åle seg framover uten å løfte seg opp i krabbe-stilling.
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #11 Skrevet 27. april 2015 Denne mødrekonkurransen er noe forbanna tull! Hvis du er bekymret kan du ta det opp med helsesøster, men generelt sett så utvikler barn seg ytterst forskjellig! Jeg gikk når jeg var 9 mnd, men barnet mitt gikk når hun var 13 mnd, jeg snakket som en foss tidlig og barnet mitt ventet til hun var nesten 2 år (og da snakket hun brått rent). Selvfølgelig er det moro å sammenligne, men barna følger sitt eget tempo og det er viktigere at barnet lærer seg ting selv i stedet for å bli presset til det! Vi gikk ikke med barnet imellom oss fordi jeg leste flere artikler om at dette ville skade motorikken på barnet langsiktig (og det passer så godt på min stødighet som er på trynet). Jenta mi er ufattelig flink motorisk, er sterk og sliter ikke med kroppen på noe vis. Anonymous poster hash: 3e8e8...9c7
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #12 Skrevet 27. april 2015 Min var helt lik ved 8 mnd. Men gikk likevel når han var 12 mnd..Anonymous poster hash: 923da...d86
AnonymBruker Skrevet 27. april 2015 #13 Skrevet 27. april 2015 Mens min krabbet ved 9 måneder og går fortsatt ikke ved 15... Barn er forskjellige. får se hva helsesøster sier på neste kontroll . Anonymous poster hash: 0c5c1...4fb
LilleBallerina Skrevet 27. april 2015 #14 Skrevet 27. april 2015 Mi var sånn. Gjorde ingenting da hun var åtte måneder. I løpet av halvannen måned lærte hun seg å krabbe, sette seg opp og gå. Slapp av, det skjer i hennes tempo. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå