Gå til innhold

Tips til leilighetkjøp.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Vi skal endelig få oss større plass, og skal ut på boligmarkedet for første gang. Og jeg trenger tips om ALT! Hvordan går man fram, hva bør man se etter, er det noen uskrevne regler osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Sjekk bad og kjøken nøye. Kjenn under badekar, kjenn om rør er fuktig, bank i vegger osv..Se under k.skap etter fukt.

jeg vil råde deg til å ta med noen som kan litt om bygningsmasse første gang du er på boligmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det bbl leilighet, sjekk felles utgifter som er lån. sjekk om de har fast eller flytende rente.

Planer om husleiøkning osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bbl leilighet, sjekk felles utgifter som er lån. sjekk om de har fast eller flytende rente.

Planer om husleiøkning osv...

Hva er bbl og hva skal jeg ta hensyn til da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er bbl og hva skal jeg ta hensyn til da?

Boligbyggelag, tenker jeg... Slik som f. eks. OBOS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det borettslagleilighet kan du regne sammen prisantydningen og andel fellesgjeld for å se hva leiligheten ville vært solgt for om den var selveier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det borettslagleilighet kan du regne sammen prisantydningen og andel fellesgjeld for å se hva leiligheten ville vært solgt for om den var selveier.

Ikke helt riktig - selveiere ligger generelt litt høyere i pris enn borettslag. Dette skyldes muligens at selveier ikke har restriksjoner på utleie av seksjonene, at budgivere ikke trenger å vente å avklaring av forkjøpsrett, at husordensreglene ofte er mindre restriktive osv... Og selveiere kan også ha fellesgjeld!

Men det er riktig at om du skal se hva prisen på leiligheten "virkelig" er, må du legge til fellesgjeld på kjøpesummen. Er fellesgjelden høy, må du også huske på at husleie gjerne går opp om renten går opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...