Gå til innhold

Legejournal - hjelp?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå sa du at du SNOKET, men så sier du at du fikk samtykket?

Anonymous poster hash: f93a3...c6e

Ja, jeg fikk samtykke til å skrive oppgave om dem. Den ene pasienten dro et par timer senere, og ble skrevet ut (mens jeg fortsatt holdt på med oppgaven), mens den andre dro et par dager senere etter gitt samtykke. Så jeg var inne på begge journalene etter at disse var skrevet ut, noe som betyr at det var journalsnoking. Slik jeg hadde forstått det av veilederne, så hadde jeg "fri tilgang" til deres journaler mens jeg jobbet med oppgaven. Et par måneder senere, etter endt praksis, fant jeg ut at jeg ikke hadde lov til det. Så jeg fikk både samtykke OG jeg snoket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får klage til dekanene på studiet, da.

Anonymous poster hash: 8ec7b...d35

Hvis sykepleierstudenter ved en høgskole eller universitet ikke har pensum, seminar eller foredrag om oppgaveskriving, etikk, helsepersonelloven, forvaltningsloven, lov om pasient- og brukerrettigheter eller personvernopplysningsloven, så er det grunn nok i seg selv til å opprette en tilsynssak mot utdanningsinstitusjonen.

Jeg er ikke bare bekymret for den enkelte forumsdebattanten på KvinneGuiden, men for fremtidige pasienter av hele kullet hennes og fremtidige kull ved den aktuelle skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis sykepleierstudenter ved en høgskole eller universitet ikke har pensum, seminar eller foredrag om oppgaveskriving, etikk, helsepersonelloven, forvaltningsloven, lov om pasient- og brukerrettigheter eller personvernopplysningsloven, så er det grunn nok i seg selv til å opprette en tilsynssak mot utdanningsinstitusjonen.

Jeg er ikke bare bekymret for den enkelte forumsdebattanten på KvinneGuiden, men for fremtidige pasienter av hele kullet hennes og fremtidige kull ved den aktuelle skolen.

Vi hadde forelesning om slike lover etter praksisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også. Og det å videre bruke det i studiesammenheng er å videre bryte taushetsplikten, spre info videre.

Anonymous poster hash: f93a3...c6e

Nettopp.

Studenten kan om så ha fått samtykke til å bruke fullt navn og personnummer på pasienten i oppgaven, men det er fortsatt ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjorde vi, og som jeg har sagt har jeg stor respekt for taushetsplikten. Men det jeg sier er at det er lov til å gjøre feil. Det er det studietiden er for. Med mindre man begår feil som er såpass alvorlige at man ikke er skikket til yrket. Det synes jeg neppe dette er.

Men det handler jo om at du ikke synes det er noe spesielt farlig. Dette er kjempealvorlig. Ja, dere visste ikke bedre og feil kan skje, men at du sier at du ikke ser noe galt i dette er hårreisende.

Du får klage til dekanene på studiet, da.

Jeg er student og har i praksisen lest hundrevis av pasient-journaler, oppfordret av legene og veilederne, da det er det som er meningen.

Anonymous poster hash: 8ec7b...d35

Og da mener jeg journalene til de pasientene jeg og legene jeg er med har, selvsagt. :)

Anonymous poster hash: 8ec7b...d35

Og ikke nok med det - som legestudent har jeg skrevet i journalene deres også. Det å skrive journaler er en obligatorisk del av studiet, og man må skrive minst 30 stk.

Anonymous poster hash: 8ec7b...d35

Dette er noe helt annet.

Anonymous poster hash: 0c268...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det handler jo om at du ikke synes det er noe spesielt farlig. Dette er kjempealvorlig. Ja, dere visste ikke bedre og feil kan skje, men at du sier at du ikke ser noe galt i dette er hårreisende.

Anonymous poster hash: 0c268...c53

Jeg har jo allerede sagt at selve handlingen var galt, så selvfølgelig ser jeg hva som var galt med det. Men jeg sier igjen at det ikke er noe "galt" å gjøre feil.

Hva er det du ikke forstår?

Endret av Cashbah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jo allerede sagt at selve handlingen var galt, så selvfølgelig ser jeg hva som var galt med det. Men jeg sier igjen at det ikke er noe "galt" å gjøre feil.

Hva er det du ikke forstår?

Du skriver jo kontinuerlig i tråden at du ikke synes at dette er noen big deal eller noe spesielt alvorlig, og ikke noe som kan tilsi at man ikke er skikket til yrket. Jeg synes du tar altfor lett på det, og det er det jeg synes er hårreisende, ikke det at du gjorde feil på grunn av at du ikke var informert.

Jeg synes du skal ta deg en titt på innleggene igjen dersom du føler at du har glemt at du har skrevet dette. Jeg tar utgangspunktet i innleggene dine. Dersom du skriver noe annet enn det du mener er jo ikke dette mitt problem.

Anonymous poster hash: 0c268...c53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp.

Studenten kan om så ha fått samtykke til å bruke fullt navn og personnummer på pasienten i oppgaven, men det er fortsatt ikke lov.

Men det viser jo at dere som kverulerer ikke skjønner forskjell på å søke opp familiemedlemmer etc. og tidligere pasienters journaler + at det er forskjell på å skrive en anonym studieoppgave om en tidligere pasient som har faglig relevans for utdanningen og å skrive en oppgave med fullt navn og personnummer. Det finnes jo sikkert de som gjør det og, men det er ikke i nærheten av det vi har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver jo kontinuerlig i tråden at du ikke synes at dette er noen big deal eller noe spesielt alvorlig, og ikke noe som kan tilsi at man ikke er skikket til yrket. Jeg synes du tar altfor lett på det, og det er det jeg synes er hårreisende, ikke det at du gjorde feil på grunn av at du ikke var informert.

Jeg synes du skal ta deg en titt på innleggene igjen dersom du føler at du har glemt at du har skrevet dette. Jeg tar utgangspunktet i innleggene dine. Dersom du skriver noe annet enn det du mener er jo ikke dette mitt problem.

Anonymous poster hash: 0c268...c53

Ikke når man har lært av sine feil, så synes jeg ikke det er noen big deal, tvert imot en god erfaring som jeg har tatt med meg videre i utdanningen. Hvor har jeg sagt imot meg selv? Jeg vet da selv hva jeg har skrevet, føler ikke jeg har sagt imot meg selv på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det viser jo at dere som kverulerer ikke skjønner forskjell på å søke opp familiemedlemmer etc. og tidligere pasienters journaler + at det er forskjell på å skrive en anonym studieoppgave om en tidligere pasient som har faglig relevans for utdanningen og å skrive en oppgave med fullt navn og personnummer. Det finnes jo sikkert de som gjør det og, men det er ikke i nærheten av det vi har gjort.

Skal du prøve å gjengi meg, men ha nå i det minste anstendighet nok til å gjøre det riktig.

Innleggene mine er trossalt åpne for alle å lese.

Endret av O___o
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du prøve å gjengi meg, men ha nå i det minste anstendighet nok til å gjøre det riktig.

Innleggene mine er trossalt åpne for alle å lese.

Jeg skrev dere, det vil si at jeg snakker om flere enn deg.

Men nå tror jeg ikke vi får mer konstruktivt ut av denne diskusjonen, og stakkaren som lagde dette emnet har vel fått mer enn nok :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...