Gå til innhold

Legejournal - hjelp?!


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

men har fastlege, sykehus og legevakt mulighet å gå inn på min journalen? får fastlege informasjon hvis jeg har vært på legevakta eller sykehuset? og motsatt??Anonymous poster hash: 07048...a9d

Vanlig innarbeidet praksis mange steder er å sende epikriser til fastlegen, eller henvisende lege. Har legevakt henvist deg til sykehus, sender sykehuset epikrise til legevakt. Sykehus har ofte og innarbeidet praksis å sende epikrise til fastlegen.

MEN detter er rutiner som er blitt "vanlig praksis", det er dog i strid med pasientrettighetsloven eller journalforskriften evt. Andre, husker ikke her og nå. Sykehus, lege og legevakt har taushetsplikt overfor annet helsepersonell. Dette har blitt en "sovende" lov.

Pasienten kan si, der skal ikke sendes epikrise til fastlegen, og sykehuset skal respektere det!

Noe nytt er derimot innført og det heter Kjernejournal, hva dette helt er og hvordan det fungerer er jeg ikke sikker på, enda. Men man kan reservere seg, på nettet! Noe jeg tenker å gjøre på meg og mine.

Anonymous poster hash: 3f9ad...d37

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

men har fastlege, sykehus og legevakt mulighet å gå inn på min journalen? får fastlege informasjon hvis jeg har vært på legevakta eller sykehuset? og motsatt??

Anonymous poster hash: 07048...a9d

Nei, de kan ikke gå inn i journalen. Fastlegen har et eget journalsystem, sykehuset et helt annet. Og en privat klinikk har også et eget, adskilt journalsystem. Det er kun dersom fastlegen henviser deg, at han får en epikrise fra sykehus eller spesialist i etterkant.

Anonymous poster hash: c4986...9d3

Skrevet

Taushetsplikten gir i utgangspunktet ikke studenter adgang til å studere journaler med mindre det har grunnlag i behandling av pasienten. Når studenter deltar i behandlingen av pasienter, har de innsynsrett i samme grad som annet helsepersonell.

Når pasienten er utskrevet, eller flyttes til en annen post, opphører innsynsretten.

Å HA tilgang og å BRUKE ( eller misbruke ) tilgangen er to forskjellige ting.

Nå skjønner jeg egentlig ikke helt hva nytt du tilførte denne diskusjonen... Alt det du har sagt er vi jo enige om.

AnonymBruker
Skrevet

Noe nytt er derimot innført og det heter Kjernejournal, hva dette helt er og hvordan det fungerer er jeg ikke sikker på, enda. Men man kan reservere seg, på nettet! Noe jeg tenker å gjøre på meg og mine.Anonymous poster hash: 3f9ad...d37

Kjernejournal er IKKE en vanlig journal, og inneholder ingen journalopplysninger fra vanlige legebesøk o.l. Du kan sjekke hva som står i din kjernejournal på minhelse.no, og du kan legge inn opplysniger du syns helsepersonell skal vite om deg (tunghørt, melkeallergi osc), pårørende, legen din kan legge inn viktige diagnoser som kan ha betydning dersom du f.eks kommer inn bevisstløs etter trafikkulykke. Slike diagnoser kan være binyrebarksvikt, epilepsi, pacemaker o.l., men legen trenger ikke legge inn noe dersom du ikke vil. Ellers kommer det opp medisiner du har hentet ut fra apotek etter opprettelsen av kjernejournal, men dette kan de finne ut av uansett. Her kan legen også legge inn hvis det er medisiner du reagerer på. Kjernejournal inneholder oversikt over kontakt med spesialisthelsetjenesten siste tre år, men ikke hvorfor du har vært der eller diagnose. F.eks kandet stå at du har vært på endokrinologisk avdeling, men ingenting mer enn det. Hvis du er bevisstløs kan man da mistenke at du har diabetes, stoffskiftesykdom e.l og ta hensyn til det frem til det evt er bekreftet eller avkreftet.

Syns du bør lese deg opp på hva kjernejournal er og evt sjekke din egen, det er ikke en samlejorunal, og den inneholder i all hovedsak bare info for livskritiske hendelser. Her logges også alle som har vært inne i journalen din, og du kan selv sjekke det fra sofaen hjemme. Så snokere som de i denne tråden blir tatt umiddelbart.

Anonymous poster hash: b4053...90d

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har de droppet helsejuss og forvaltning på spl-utdanningene?? Er ikke taushetsplikt det første man lærer om etter de yrkesetiske retningslinjene for sykepleiere? Om du synes at det er forskjell på å søke opp venner og tidligere pasienter betyr ikke at det er det juridisk.Dette er ikke noe ansatte bare får en advarsel for. Dette er noe de suspenderes for om det oppdages!! Man skal selvsagt ha mulighet til å lære av feila sine, men det kan da ikke være praksisveileders ansvar at studentene har lest pensum før praksisen starter....

Anonymous poster hash: 55c5a...015

Skrevet

Nå skjønner jeg egentlig ikke helt hva nytt du tilførte denne diskusjonen... Alt det du har sagt er vi jo enige om.

Jeg vet ikke om vi egentlig er så enige?

Det er ikke først og fremst feilen du begikk som er ille, men

"Er-det-så-veldig-nøye-da?"-holdningen.

At veileder ikke har sagt noe og at pasienten samtykker til noe uten å vite sine rettigheter gjør det ikke OK. Noen pasienter ville om så ha latt deg skrive om dem i fullt navn på Facebook eller legge ut bilde av de på Instagram.

Dagen du blir tatt, hvis du blir tatt, vil ikke " alle andre har gjort det " & " jeg kunne da ikke vite det? " holde.

Når du har brukt pasienthistoriene i oppgaver, går jeg ut i fra at du har anonymisert data tilstrekkelig, eller sendt inn søknad til REK.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når sønnen min ble innlagt på sykehuset ble det sendt en kopi av epikrisen til fastlegen, legevakta og meg. Men dette et offentlig sykehus og kun epikrisen. Sønnen min var ikke henvist fra fastlegen til sykehuset da det var en akutt innleggelse. Jeg ble overrasket over at legevakta fikk kopi men kom på at legen sa at om han ble syk igjen så måtte vi ringe legevakta, om det ikke ble veldig ille som i å ringe 113. Så derfor kjekt at legevakta fikk info, men gutten ble ikke syk igjen heldigvis.

Anonymous poster hash: 80d9f...533

Skrevet

Jeg vet ikke om vi egentlig er så enige?

Det er ikke først og fremst feilen du begikk som er ille, men

"Er-det-så-veldig-nøye-da?"-holdningen.

At veileder ikke har sagt noe og at pasienten samtykker til noe uten å vite sine rettigheter gjør det ikke OK. Noen pasienter ville om så ha latt deg skrive om dem i fullt navn på Facebook eller legge ut bilde av de på Instagram.

Dagen du blir tatt, hvis du blir tatt, vil ikke " alle andre har gjort det " & " jeg kunne da ikke vite det? " holde.

Når du har brukt pasienthistoriene i oppgaver, går jeg ut i fra at du har anonymisert data tilstrekkelig, eller sendt inn søknad til REK.

Nei, og det har vi aldri hørt noe om gjennom hele studieløpet. Er snart ferdigutdannet nå, og har skrevet om mange av pasientene mine, i psykiatrien og. Men da får du nesten ta det opp med noen andre enn meg, for gjort er gjort. Jeg har fulgt alle regler jeg har fått beskjed om, noe annet kan ikke forventes.

Og nei, jeg synes ikke det er noen big deal.

AnonymBruker
Skrevet

Og nei, jeg synes ikke det er noen big deal.

Og studenter lurer på hvorfor pasienter ikke ønsker å ha studenter tilstede... Jeg nekter det selv, med god grunn ser jeg etter å ha lest dine slette holdninger.

Anonymous poster hash: b4053...90d

Skrevet

Nei, og det har vi aldri hørt noe om gjennom hele studieløpet. Er snart ferdigutdannet nå, og har skrevet om mange av pasientene mine, i psykiatrien og. Men da får du nesten ta det opp med noen andre enn meg, for gjort er gjort. Jeg har fulgt alle regler jeg har fått beskjed om, noe annet kan ikke forventes.

Og nei, jeg synes ikke det er noen big deal.

Dette er så bekymringsverdig at jeg nesten ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg :sjokkert::bond:

  • Liker 1
Skrevet

Og studenter lurer på hvorfor pasienter ikke ønsker å ha studenter tilstede... Jeg nekter det selv, med god grunn ser jeg etter å ha lest dine slette holdninger.

Anonymous poster hash: b4053...90d

Alle mine pasienter har vært svært fornøyd med meg. Og alle har vært veldig positive til at jeg skriver om dem.

Skrevet

Dette er så bekymringsverdig at jeg nesten ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg :sjokkert::bond:

Nå er det jo ikke verdens beste skole heller skal jeg være ærlig. Jeg er veldig opptatt av tausheltsplikten og å informere mine pasienter, men jeg kan virkelig ikke se noe galt i å bla i en pasientjournal samme dagen som pasientene har dratt fra sykehuset og man ikke visste at dette ikke er lovlig. Jeg synes i hvert fall du er utrolig firkantet.

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det jo ikke verdens beste skole heller skal jeg være ærlig. Jeg er veldig opptatt av tausheltsplikten og å informere mine pasienter, men jeg kan virkelig ikke se noe galt i å bla i en pasientjournal samme dagen som pasientene har dratt fra sykehuset og man ikke visste at dette ikke er lovlig. Jeg synes i hvert fall du er utrolig firkantet.

Jeg synes også holdningene dine er hårreisende, for å si det mildt.

Jeg har selv gått på helserelatert studie (fysioterapeut) og noe av det første vi gjorde var å skrive under på at vi hadde taushetsplikt om absolutt alle pasienter vi var i kontakt med!

Anonymous poster hash: c603e...0de

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har tatt et kirurgisk inngrep av estetiske årsaker på privat sykehus. Ønsker å holde det privat, og har derfor ikke gått til legen, da jeg regner med dette inngrepet står oppført synlig i hans legejournal?

Noen som vet om min fastlege har tilgang på slik informasjon? Vil det, et eller annet sted, stå noe om mitt kirurgiske inngrep dypt inne i hans lege-dokumenter? Tror dere legen kan få tilgang på noen måte? Stårndet i legejournalen min?

Anonymous poster hash: 086eb...eff

Du kan få utskrift av din journal hos fastlegen mot å betale en liten sum. Jeg har fått min, etter å ha måttet krangle med en legesekretær som ikke visste av pasienter faktisk har rett til å få utskrift av sin egen journal. Står dårlig til med skolegang/opplæring tydeligvis da hun ikke var nyutdannet, hun hadde jobbet der i mange år.

Anonymous poster hash: c603e...0de

Skrevet

Jeg synes også holdningene dine er hårreisende, for å si det mildt.

Jeg har selv gått på helserelatert studie (fysioterapeut) og noe av det første vi gjorde var å skrive under på at vi hadde taushetsplikt om absolutt alle pasienter vi var i kontakt med!

Anonymous poster hash: c603e...0de

Det samme gjorde vi, og som jeg har sagt har jeg stor respekt for taushetsplikten. Men det jeg sier er at det er lov til å gjøre feil. Det er det studietiden er for. Med mindre man begår feil som er såpass alvorlige at man ikke er skikket til yrket. Det synes jeg neppe dette er.

AnonymBruker
Skrevet

Dette er så bekymringsverdig at jeg nesten ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg :sjokkert::bond:

Du får klage til dekanene på studiet, da.

Jeg er student og har i praksisen lest hundrevis av pasient-journaler, oppfordret av legene og veilederne, da det er det som er meningen.

Anonymous poster hash: 8ec7b...d35

AnonymBruker
Skrevet

Og da mener jeg journalene til de pasientene jeg og legene jeg er med har, selvsagt. :)



Anonymous poster hash: 8ec7b...d35
AnonymBruker
Skrevet

Og ikke nok med det - som legestudent har jeg skrevet i journalene deres også. Det å skrive journaler er en obligatorisk del av studiet, og man må skrive minst 30 stk.



Anonymous poster hash: 8ec7b...d35
AnonymBruker
Skrevet

I mine tilfeller har pasientene samtykket til at jeg kan bruke deres journal til studieoppgaver. Vi har aldri hørt noe om at de skal skrive under på noe, men vi fikk beskjed om at et muntlig samtykke holdt. Hvorvidt det er galt eller ikke vet jeg ikke, men det kan ikke vi studentene klandres for. Dessuten har vi studenttilgang til alle journaler, det første jeg gjør når jeg kommer på jobb i praksis er jo å lese jorunalene til pasientene mine. Det er det som er jobben min. Det er en læringssituasjon, men det kommer også pasientene til nytte, da det er jeg som har hovedansvaret for dem (med sykepleier i bakgrunn). Det er jo bare tull at studenter ikke kan lese journaler, men nå har ikke jeg lest artikkelen enda, så kanskje det handlet om pasienter som var skrevet ut? Om det er tilfelle må jeg igjen si at det er en fin læringssituasjon for alle oss studentene som gjorde nettopp dette. OG at sykepleierne som gikk bak oss skulle informert om at dette ikke var lovlig. Når alt kommer til alt er det de som har ansvaret for hva vi gjør.

Nå sa du at du SNOKET, men så sier du at du fikk samtykket?

Anonymous poster hash: f93a3...c6e

AnonymBruker
Skrevet

Dette er så bekymringsverdig at jeg nesten ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg :sjokkert::bond:

Jeg også. Og det å videre bruke det i studiesammenheng er å videre bryte taushetsplikten, spre info videre.

Anonymous poster hash: f93a3...c6e

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...