Gå til innhold

Søppel


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Så var sommeren over for komunens del. Fra denne uken er det slutt på ukentlig tømming. Både på vanlig søppel og ppiravfall.

Nå er det hver 14 dag. Hva gjør dere da? Det er jo fult eter ei uke. er så f... på all reklame som følger med aviser. Vi har nesten full dunk etter ei uke.

Ingen reduksjon i omunenes avgifter pga dette heller.

Søppeldunken er full før uka er omme. Er det for at vi skal tvinges til å leie større og dyrere dunk?

Nå må vi snike oss rundt med søpla- Kaster det der er lovlig. I kontainere ol.

Jeg nekter å dra på fyllinga og betale ekstra. betaler nok i komunale avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ærlig talt forstår jeg ikke hvorfor du er irritert på kommunen. Små søppeldunker er beregnet for folk som produserer lite søppel. Dere trenger tydeligvis en større dunke..

Kanskje det er måter dere kan redusere avfallet på? Kompost reduserer avfallet kjempemye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det vært tømming hver uke i sommer!!?? Hos meg har det ikke vært noen i hele sommer -6 uker uten tømming av hverken søppel, papir eller matavfall. Tilslutt måtte jeg ringe kommunen og spørre hva som skjer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tømmefrekvensen er ulik i ulike kommuner/avfallselskaper over hele landet, her er det f.eks tømming av matavfall hver uke om sommeren for å unngå vond lukt, mens det er hver 14. dag ellers i året - dessuten tømmes papir og rest 1 g i måneden (uansett årstid).

Første gjest:

Hvis det blir så mye papiravfall hos deg har du to alternativer - enten få deg en større beholder (noe som sannsynligvis er litt dyrere) eller ta med deg det ekstra papiret til et returpunkt der du kan kaste det helt gratis...

Og det koster å produsere søppel - fordi det koster å samle det inn og behandle det... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du reserverer deg mot uadressert reklame vil du se at papirdunken er stor nok...

Det er også et godt poeng :wink:

Dessuten er det muli gå begynne å tenke på hva du tar med deg hjem fra butikken. Kjøp varer med minst mulig emballasje f.eks - det vil redusere mengden avfall fra deg ganske radikalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også et godt poeng :wink:

Det har jeg gjort. Jeg orket rett og slett ikke mer av de enorme haugene som kom i postkassa. Det var mange kilo hver eneste uke. Nå får jeg bare aviser + noen tidsskrifter som kommer av en eller annen grunn -jeg burde ringe og si at de skulle droppe å sende til meg. Det er gratistidsskrifter jeg ikke har noen som helst interesse av uansett. Eneste problemet nå er at avisene opererer med såkalt "reklameinnstikk" -dette får man ikke reservert seg mot desverre :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen egen dunk til aviser og reklameblad her vi bor, men har sånn fellesopplegg 800 meter unna, så jeg tar med en bunke da jeg skal på butikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Alle har samme dunkene. ganske vanlig rundt omkring.

har ike uadresert reklame nei, men samme f... ramler det inn.

irriterer meg at komunen tar samme betaling, selv om de gikk ned fra hver uke til 14 dager.

og hva er vitsen med sortering når det går i samme bilen?

Større dunker? ja om alle gjorde det, kan du ta deg f på at da vil de på sikt gå over til hver 3 uke.

Små dunker er ikke beregnet på folk som produserer lite, det er faktisk standard til folk.

jeg betaler nok i avgifter til komunen.

Nå tar jeg søåla i papirdunken også. legger papir over for å dekke til.

bodde i blokk før. Der var det kjempestore.det var ikke nok der heller. var beregnet at det skulle rekke til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tømming av papiravfall en gang i måneden, restavfall og matavfall hver fjortende dag. Går helt fint, skjønner ikke helv hva som er problemet. Vi er flinke til å "flate ut" kartonger og poser når vi kaster dem, f.eks åpne pizzaesker i begge ender sånn at de blir helt flate. Dette er mest for at dunken vi har inne ikke skal bli så fort full, men det hjelper jo så vi ikke bruker så mange sekker også. Vi har avfall fra fire voksne personer og det er like vel ikke noe problem med den hyppighetsraten komunen her har på tømming. Tror kanskje du må se på om du kan endre på noen vaner slik at du produserer mindre avfall. Glass og metall kan for eksempels vaskes og leveres i egne mottak for resirkulering. Melkekartonger brettes og puttes inn i hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tar jeg søåla i papirdunken også. legger papir over for å dekke til.

Regner med at du snakker om søpla? Restavfall i papirdunk? Det er nettopp det der som gjør at slike tjenester er så dyre som de er! De har enorme kostnader på å sortere etter folk.

Så jeg anbefaler at det heller betales litt ekstra for en større dunk, enn at avgifter og slikt bare fortsetter å øke pga folks generelle uvettighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
grønn dunk og grå dunk har dem lempet i samme bilen hele sommeren. Hva er vitsen med sortering da?

Du har ikke sett at de aller fleste søppelbiler har to separate kamre, du...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grønn dunk og grå dunk har dem lempet i samme bilen hele sommeren. Hva er vitsen med sortering da?

Det er noe som heter to-kammer biler - det betyr at nbilene har to separate kammer som tar hver sin fraksjon med avfall.

Vet du, jeg syns du burde ta en telefon til kommunen eller avfallsselskapet og spør om alt du lurer på.. Du trenger åpnebart litt kunnskaper og det er jeg sikker på at de er mer enn glade for å hjelpe deg å få.

Uvitende og likegyldige kunder som deg er drepen for systemet og påfører andre unødige kostnader.

Nå vet jeg ikke om du er samme pers som smulget søppel ned i papirdunken, men om du bli ferska på dette kan du risikere at de nekter å tømme søpla di - ifølge reovasjonsforskriftene i kommunen har de sannsynligvis rett til det. Kjedelig... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kommer til å fortsette slik. Nekter å betale mere.

:roll:

Da risikerer du at avfallet ditt ikke blir hentet - er det noe godt alternativ?

Hvorfor vil du ikke gjøre noe for å redusere mengden du produserer da om du ikke kan betale mer???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å fortsette slik. Nekter å betale mere.

Synes du ikke det er retferdig at de som produserer mer avfall enn gjennomsnittet også betaler mer? Du vil sikkert ikke være med på å sponse om naboen din proudserer så mye søppel at han trenger container en gang i uka, og da bør du heller ikke forvente at andre er med på å sponse deg. Snakk om egoistisk holdning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk om å være egoistisk ja! Det er synd at noen alltid skal ødelegge for flertallet.. Kommunene bruker faktisk en formue fordi folk IKKE sorterer avfallet sitt grundig nok... Så hvis du vil at kommunen skal sette opp avgifter, så bør du ikke være ansvarlig for at kommunen din faktisk må gjøre dette pga økte utgifter..

Det er ikke normalt at en husholdning produserer mer søppel enn en liten søppeldunk kan innholde. Vi abonnerer på to aviser og kjæresten min kjøper en del blader, men vi har ingen problemer med for mye avfall. Hva er det du kaster?? Det må være mulig å redusere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...