Gå til innhold

Jobbsøknad lærer - ikke noe respons.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Vampen

Jeg opplever at dette ikke unormalt. Har selv gått den veien og kjenner andre som også har det. Men er jo som sagt forskjellig fra skole til skole, sted til sted, og ulike deler av landet.

Nei, det er ikke unormalt, men som flere skriver: om man har søkere som er ferdigutdannet på samme stilling, så er det disse søkerne som prioriteres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Vampen

1: Du har ikke PPU

2: Du har de fagene som det er minst etterspørsel for. Hadde du hatt matematikk eller fysikk hadde du badet i jobbtilbud.

Anonymous poster hash: 9e593...844

Både engelsk og norsk er etterspurt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt ansatte som har tatt ped. Men disse har aldri blitt ansatt i hovedrunden av ansettelser nå på våren. De har blitt ansatt i løpet av skoleåret når vi har akutte behov for lærere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både engelsk og norsk er etterspurt.

Engelsk og norsk er like etterspurt som samfunnsfag, altså minst.

Realfag er hvor jobbtilbudene ligger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk og norsk er like etterspurt som samfunnsfag, altså minst. Realfag er hvor jobbtilbudene ligger. Anonymous poster hash: 9e593...844

Realfag er aller mest etterspurt

Men lektor i engelsk, norsk eller samfunnsfag veier tungt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at det er stort behov for lærere. Ganske mye stillinger som utlyses. Men det kommer også an på om man har en fot innenfor etter å ha vært vikarlærer, fagsammensetning og personlig egenhet.

Hvis du har matte får du jobb. jeg har ikke det da. Jeg søker stort sett over alt på østlandet. Jeg har fått noen intervjuer men det er bare vikariater.. Men ja det hjelper jo litt på.

Det er jo ikke rart det blir lærermangel når man vil ha grunnskolelærere med fag som passer det man trenger... Selv om skolen har fått 20 søkere (med "feil" fagsammensetning). Det er jo en vrien kabal...

Anonymous poster hash: 64d1a...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor er det du bor?

Jeg opplevde det sykt vanskelig å finne lærerjobb i Trondheim iallefall. På de fleste stillingene så var det 200+ søkere, og som nyutdannet lektor med kun ett språkfag så sier det seg selv at jeg havnet nederst i bunken. Måtte ut på landet før jeg fikk napp, og deretter til Oslo/Akershus-området for å finne fast/full stilling.

Anonymous poster hash: 80fe7...ceb

Jeg bor på sørlandet. Har størst kompetanse i kroppsøving/idrett, 60 poeng i norsk og 60 poeng i engelsk. Har planer om å bygge på mer etter PPU.

Anonymous poster hash: 68761...783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Du har ikke PPU

2: Du har de fagene som det er minst etterspørsel for. Hadde du hatt matematikk eller fysikk hadde du badet i jobbtilbud.

Nå er ikke jeg interessert i de fagene, ei heller sterk i realfag, så det var ikke noe for meg. Rektor ved den skolen jeg var vikar for det halve året sa at norsk og engelsk stabile og gode skolefag. Men lurt å ha mer tyngde i et fag, feks 30 tilleggspoeng i norsk med tiden.

Anonymous poster hash: 68761...783

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har matte får du jobb. jeg har ikke det da. Jeg søker stort sett over alt på østlandet. Jeg har fått noen intervjuer men det er bare vikariater.. Men ja det hjelper jo litt på.

Det er jo ikke rart det blir lærermangel når man vil ha grunnskolelærere med fag som passer det man trenger... Selv om skolen har fått 20 søkere (med "feil" fagsammensetning). Det er jo en vrien kabal...

Nå jobber jeg hovedsakelig som kroppsøvingslærer. Har kun en klasse 3 timer i matte i uka. Alle mine andre timer er fylt opp med kroppsøving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber jeg hovedsakelig som kroppsøvingslærer. Har kun en klasse 3 timer i matte i uka. Alle mine andre timer er fylt opp med kroppsøving.

Du ja, men ikke alle andre. Jeg har venner med lærerutdanning med matte og de får jobb med en gang. Og de som er sånn 40+

Vi andre får bare pent vente i tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Engelsk og norsk er like etterspurt som samfunnsfag, altså minst.

Realfag er hvor jobbtilbudene ligger.

Nei.

Edit: for moro skyld sjekket jeg en del stillingsannonser, og både engelsk og norsk går igjen. Og det er strengt tatt ikke så rart. Sammen med matte er dette de største fagene i skolen. Norsk og engelsk gir også størst utslag i leseplikten, fordi det er tunge rettefag. Legg til at det er de fagene som har strengeste krav til kompetanse, og at mange lærere mangler den formelle kompetansen, så er dette fag hvor man trenger lærere.

Endret av Vampen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I grunnskolen ansetter de helst folk med lærerhøgskolen. Det finnes naturligvis unntak fra dette, men selv på ungdomsskolen går de nå mer tilbake til å ansette allmennlærere, siden første kull med allmennlærere for 5.-10. trinn er uteksaminert.

I videregående så konkurrerer TS med lektorer som har bach. i minimum ett undervisningsfag, gjerne i to, og da er norsk og engelsk en vanlig kombinasjon, i tillegg til PPU. Hun kan prøve å bli ansatt som kroppsøvingslærer, men dette er et fag det sjelden ansettes til, da man trenger få lærere på en skole, og de sjelden bytter jobb. Hun vil også stille bak de som har lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag.

Anonymous poster hash: 5a0fa...5cf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS,

Det stemmer nok at andre jobber i skolen mens de tar PPU. Men du vil ikke få noe fast- verken vikariat eller annet enn enkelttimer så lenge du ikke er lærer. Og lærer er du ikke før du har fullført PPU-studiet. Du vil med andre ord mest sannsynlig ikke få jobb som lyses ut med mindre det ikke finnes andre aktuelle kandidater på søkelista.

Jeg vil også råde deg til IKKE å omtale deg selv som nyutdannet lærer når du tydeligvis kun har tatt fag på høyskole/universitet- det høres ikke noe snart ut. Dersom du hadde rett i definisjonen din, ville jo alle med noen fag etter vgs som tenker at de vil være lærer, vært det. Det et profesjonelle folk som leser søknaden din, og de forventer utdannede, kvalifiserte, profesjonelle søkere.

Anonymous poster hash: 91173...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har svart tidligere i tråden også, men, det kan hende du har flaks og får en jobb. Jeg sitter selv og skal være med på å ansette lærere i disse dager. Når vi sorterer ser vi først på om du har godkjent lærerutdanning, enten den er fra universitet eller høgskole. Deretter ser vi på fagkombinasjonen. Har du riktig fagkombinasjon vil du bli kalt inn på intervju. Så lenge vi har søkere med PPU eller godkjent utdanning vil du ikke få jobb hos oss.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har matte og naturfag. Søkte gjennom kommunens sider i februar ifjor ble oppringt av 6 skoler før jeg takket ja til fast stilling. Mulig det er fagkombinasjon som gjør at du ikke har blitt ringt opp, mulig det er hvor du er i landet.

Men slik jeg ser det, og hvordan det er her er de mest attraktive: 1)Menn 2)Realfag/Spes.ped 3)Allmennlærere 4)Resten

Alle skoleledere slåss for nr 1, så til 2 osv. Du tilhører klasse 4, dvs du må vente til de "over deg" har fått jobb. I guess. MEn hvis det gjelder stillinger fra høsten av, ville jeg ikke ha bekymret meg for mye enda. Vi er jo fremdeles bare i april. Det er ikke alt som er klart på skolene rundt forb, hvor mange de trenger /hva de trenger.

Men klart..Hvis du har søkt på spesifikke stillinger som faktisk søker hva du har, er det jo litt merkelig.

Anonymous poster hash: bab67...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har matte og naturfag. Søkte gjennom kommunens sider i februar ifjor ble oppringt av 6 skoler før jeg takket ja til fast stilling. Mulig det er fagkombinasjon som gjør at du ikke har blitt ringt opp, mulig det er hvor du er i landet.

Men slik jeg ser det, og hvordan det er her er de mest attraktive: 1)Menn 2)Realfag/Spes.ped 3)Allmennlærere 4)Resten

Alle skoleledere slåss for nr 1, så til 2 osv. Du tilhører klasse 4, dvs du må vente til de "over deg" har fått jobb. I guess. MEn hvis det gjelder stillinger fra høsten av, ville jeg ikke ha bekymret meg for mye enda. Vi er jo fremdeles bare i april. Det er ikke alt som er klart på skolene rundt forb, hvor mange de trenger /hva de trenger.

Men klart..Hvis du har søkt på spesifikke stillinger som faktisk søker hva du har, er det jo litt merkelig.

Da ble jeg oppringt av flere skoler enn deg, og jeg er både kvinne og allmennlærer uten realfag.

Anonymous poster hash: cdb75...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ble tilbudt fast stilling i april og ble tatt av listene, men good for you, du over! Hilsen meg over det igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble tilbudt fast stilling i april og ble tatt av listene, men good for you, du over! Hilsen meg over det igjen.

Skrev under på kontrakt for fast stilling i slutten av mars det året og hadde da tilbud om fast jobb flere steder. De fortsatte også å ta kontakt etter at jeg hadde signert. ;)

Anonymous poster hash: cdb75...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) lol ok? Men så bra for deg da. Dsjiis. ;) ;)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Edit: for moro skyld sjekket jeg en del stillingsannonser, og både engelsk og norsk går igjen. Og det er strengt tatt ikke så rart. Sammen med matte er dette de største fagene i skolen. Norsk og engelsk gir også størst utslag i leseplikten, fordi det er tunge rettefag. Legg til at det er de fagene som har strengeste krav til kompetanse, og at mange lærere mangler den formelle kompetansen, så er dette fag hvor man trenger lærere.

Forskjellen er at det utdannes ti ganger flere engelsk/norsk/samfunnsfagslærere enn realfagslærere. Hjelper ikke om det er like mange stillingsannonser hvis det er 250 søkere på en stilling.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...