Gå til innhold

Matbudsjett for 1 person!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror kanskje jeg bruker for mye på mat. Jeg har i tillegg blitt student og har mye mindre penger å rutte med.

Har googla litt, og ser at ganske mange bruker fra 1000-3000 kr på mat i måneden. Det er jo ikke så verst. Men jeg forstår ikke hvordan man greier å holde seg til dette. Jeg liker å bruke ferske grønnsaker og elsker frukt. Jeg spiser også sunt, men synes dette ofte er dyrt.

Hvor mye bruker du? Lager du enkle middager med få ingredienser? Har du noen tips for å spare inn på matvarer?



Anonymous poster hash: c8d65...2ca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sunn mat er jo dyrere. Jeg vil anbefale å laste ned apper til matbutikker, som REMA 1000 osv. for å få informasjon om når de har tilbud på diverse og handle inn stort da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg, synes det er vanskelig å holde seg til lavt/ok budsjett om man vil ha masse frukt og grønnsaker, og andre rene, gode varer. Ser at en del her inne hevder at det er fullt mulig å leve bra på 1500,- i måneden. Men, for meg er dette i alle fall ikke mulig :vetikke:

Det jeg prøver å gjøre er å følge med på tilbud og kjøper opp en del av det jeg vet med sikkerhet at jeg kommer til å bruke, og jeg følger også sesongene når det kommer til frukt og grønt, da er varene på sitt beste og billigste - så to fluer i en smekk :)

Ellers lager jeg ofte store porsjoner av en del middager, og fryser ned noen middager til senere. Velger da gjerne å lage stort av noe som er på tilbud den uken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør som rumle sier ,

Jeg har 3000 satt av til mat ,jeg gir meg rett og slett ikke lov til å gå over det, bruker jeg for mye den ene uken , blir det mindre den neste , syntes selv jeg er blitt flink til å bruke rester. Lage mat for to dager av gangen , se etter tilbud osv

Prøver mest mulig kjøpe frukt og grønt etter sesong ,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er student selv og bruker rundt 2.500 på mat. Nå prøver jeg å spise så sunt som overhode mulig, men det begrenser seg hvor sunt kosten kan være før det blir alt for dyrt.

Her er mine tips:
- Ta handelen på rema1000 eller kiwi. Disse har mange rimelige alternativer til merkevarene du finner i andre butikker. Hos rema1000 betaler du f.eks. 10,- for en pakke penne pasta, 8,- for et glass pastasaus, 4,- for en pakke kaffe, 1,80 for en stor boks mais, 18,- for 400g nordfjord svinekjøttdeig, 9,- for mager kesam, 17,- for funLight bringebær, 9,- for kneipbrød.. ja listen over veldig rimelige varer er lang. Se etter produkter merket med "best pris"

- Velg svinekjøtt framfor storfe

- Dra i butikker hvor du kan finne varer som har "50% grunnet kort holdbarhet". Typiske butikker er der hvor det ikke er veldig mye folk å handler. Selv kjøper jeg omtrent alt av kjøtt på 50% og fryser ned i mengder når jeg kommer over slike klisterlapper. Har vel ikke kjøpt en kjøttdeigpakke til full pris sålenge jeg har studert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også omtrent 2500 i måneden på matbutikken. Prøver å holde meg til 2000, men går alltid over. Selv om jeg baker mitt eget brød og aldri kjøper kjøtt som har høyere kilopris enn 100kr. Handler kun på rema 1000. Jeg tenker også at de som bruker mindre enn dette per måned umulig kan spise noe særlig med frisk frukt, grønnsaker og bær? Eller så regner de kanskje ikke med hva de brukt på snacks/godteri/dopapir o.l. Eller så er de anorektikere?

Hadde jeg kjøpt ALT jeg ville på butikken (fancy juice, franske oster, godt kjøtt, spisemoden avocado etc), ville jeg nok brukt 3-4000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vinglepetra

Jeg bruker 2000 - 2500 kr i måneden, og kjøper alt jeg har lyst på. Jeg foretrekker fersk frukt og grønt, men kjøper ikke økologisk. Jeg føler ikke at matbudsjettet begrenser meg på noen måte. Jeg har kun en regel når det kommer til mat, det er at jeg må spise alt jeg kjøper inn, kaster aldri mat. Jeg spiser en del vegetar mat, dette er også veldig billig og ofte sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MoonMoon

Mattilbud er en bra app, mye frukt og grønt på tilbud rundt om kring. Tørrvarer kjøper du inn stort når det er på tilbud, samme med kjøttdeig om du bruker mye av det.

Følg tilbudene og planlegg måltidene etter det, det lønner seg ikke å følge magen :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Jeg spiser for 1600 kr i mnd. (snitt for siste år). Vet nøyaktig fordi jeg fører regnskap. Handler på Kiwi, Rema og Coop. En del på tilbud, men hovedsaklig sparer på å ikke kjøpe dyre ting og lage maten fra bunnen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker rundt 3000. (Spiser en del mat, mye kjøtt).

Handler konsekvent på Kiwi og Rema, kjøper ikke biff og andre dyre matvare. Rema 1000 sitt eget billigmerke er supert i dw fleste tilfeller. Og så spiser jeg sjeldent godteri, sparer faktisk noen kroner der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mye jeg bruker. Men appen Mattilbud er kjekk å ha. Da kan man handle en gang i begynnelsen av uka og handle inn etter hva som er på tilbud.

Men man bør ikke handle bare fordi det er på tilbud. Man bør se på kalorier og næringsinnhold per krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hello Kitte

Vi bruker ca 2000kr pr mnd (vi er 2, men siden han er bortreist mye så går det ikke så mye mat her)

Jeg har alltid masse grønnsaker i kjøleskapet, lager all mat fra bunnen, lager det jeg har lyst på, lager store porsjoner og fryser ned i mindre, skriver menyer og handlelister utifra de.

Vi kjøper aldri godteri og andre søtsaker, drikker ikke brus annet enn en halvliter en sjelden gang.

Jeg drar over til Sverige 3-4 ganger pr år og handler kjøtt og ost så fryseren blir helt full. Ferskvarer kjøper jeg også i Sverige, men etterfylles ved å handle ca 1 gang pr uke i butikkene her i Norge.

Jeg spiser lavkarbo om det har noe å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vel rundt 300 i uka. 1200-1400 i måneden. Handler kun på rema 1000, og da spiser jeg masse grønt og frukt.

Kjøper jeg kjøttdeig, deler jeg det opp i tre og fryser ned. Lager med ris eller pasta, og grønnsaker. Så blir det ofte rester til lunsj.

Så spiser jeg havregrøt, og den røde pakken med RugSprø til 9 kroner.

Mellommåltid er ofte gulrøtter. I love it. :-D billig for en kg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en myte at "sunn" mat er dyrt. Mange har et feilaktig bilde av hva som er sunn mat.

Rugsprø er billig. Bananer er billig. Samme med vann, isbergsalat,,bønner, melk, tran, havregryn, egg, epler, agurk, peanøttsmør...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker aldri mer enn 2000 i måneden, og jeg lever sunt. Jeg spiser frosne grønnsaker, for det er MYE billigere, men veldig godt, og der sparer jeg nok mye,



Anonymous poster hash: e5dc3...5e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes usunn mat er mye dyrere enn sunn mat. Bruker lite penger nå jeg kjøper ting som grønnsaker og frukt, men betraktelig mer når jeg kjøper usunne ting i tillegg.



Anonymous poster hash: 5ca3d...9a7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg brukte rundt 4000kr på mat. For jeg sparer ikke på noe. Kjøper alt jeg har lyst på og passer ikke på priser eller noe. Spiser i stor grad filet og grønnsaker. Lite ferdigmat.

Men etter å ha ført regnskap (dvs nettbanken gjør det for meg i stor grad) så ser jeg at jeg bruker rundt 2500 i mnd. For tiden har jeg godt levert 2-3 uker i mnd. Det koster 695,- pr uke eller noe sånt, og da er jo det det eneste jeg trenger for en hel uke. Så mulig det er derfor jeg bruker mindre enn jeg trodde, for jeg brukte nok en del mer enn det før jeg begynte med matkasse.

Skal sies at jeg ikke spiser annet enn middag hjemme. Frokost bare på lørdag og søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere som lever for en femtilapp dagen, kudos! Jeg bruker nok rundt 150kr dagen

Anonymous poster hash: 8530e...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror 90% av matbudsjettet mitt går til

fyste bær, biola/Kesam og kaffe :ler:

Bruker 1500-1800.

Det inkluderer batterier, vaskemidler, konvolutter og alt annet nips.

For lat til å orke å fordele postene mer detaljert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...