Gå til innhold

Er alkohol så usundt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heisann, har hatt en lang diskusjon med noen veninner.

Er alkohol i seg selv fryktelig usunt? Jeg vet det inneholder endel kalorier, men hvor mye? Når jeg drikker, drikker jeg en drink som inneholder isbiter, granateplejuice, lime og Absolut Vodka (er jo ikke blandet med noe søtt). Dette er stort sett det eneste jeg drikker. skjønner at saken er annerledes med vin m/sukker og folk som blander med brus. Men jeg skjønner ikke at denne drinken, med så mye juice er så fryktelig usunn?

Nå mener jeg sukker og kalorimessig selvsagt, mye alkohol er jo usunt på mange flere måter.

Anonymous poster hash: d539c...896
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sunt heter det.

Og ja, det er fryktelig mye kcal i drinker, spesielt om du ikke lager de selv. Øl er det også mye av. Rødvin er best for deg, men sprit inneholder minst. Om du drikekr sprit rent ;)

Anonymous poster hash: 266c6...e3d
AnonymBruker
Skrevet

Du lærte sikkert på skolen at i maten er det tre næringsstoffer som kroppen omdanner til energi, nemlig karbohydrater (sukker og stivelse), proteiner og fett. Det de ikke sa på skolen er at det egentlig er fire slike næringsstoffer, og det fjerde er alkohol.

Alkoholen omdannes altså til energi, så selv rein sprit kan inneholde ganske mange kilokalorier.

I tillegg gir alkohol lavere selvkontroll og craving for fet mat, noe som heller ikke er bra for kaloriregnskapet.

For å gjøre det verre vil en dagen etter stort alkoholkonsum være noe redusert, og dermed ikke klare å være så veldig aktiv, slik at færre kalorier forbrennes dagen etter.

Sum a summarum er det ikke lurt å drikke mye og ofte dersom en vil ned i vekt. Et glass vin i ny og ne går fint. Redusert alkoholkonsum er også godt både for levra og lommeboka.

ps: jeg støtter forslaget om å merke alkoholholdig drikke med næringsinnhold. Det gjør det fryktelig mye lettere å telle.

Anonymous poster hash: 94901...7fd
Gjest Runforit
Skrevet

Det finnes vel ikke noe som heter sunt kombinert med alkohol. Men for å si det sånn; Før jeg ble gravid drakk jeg godt med rom som er ren energi og sukker og fettprosenten min rørte ikke på seg.

Så lenge en spiser og trener jevnt så vil ikke en fest med alkohol i blandt påvirke vekta. Problemet er ofte ikke alkoholen i seg selv, men at en gjerne spiser masse usunt sammen med alkoholen, nattmat, pluss dagen derpå mat og lite bevgelse og da er det jo klart at det kan påvirke vekten om det et noe en gjør ofte.

Her er en oversikt over kalorier i forskjellige drikkevarer:

http://www.tv2.no/a/3497848

Skrevet

Jeg mener jeg leste et sted at arnold schwarzenegger pleide å drikker whiskey mens han trente og konkurrerte. Jeg tror på "alt med måte".

Jeg trener selv 6 dager i uken og spiser sunt og jeg kan helt fint drikke litt alkohol enkelte helger uten at jeg legger på meg av det. Om noe, så er magen min faktisk panneflat dagen etter en bytur fordi alkohol er vanndrivende og jeg som oftest glemmer å drikke vann før jeg legger meg :P

Holder meg for øvrig til vin eller vodka med tranebærjuice, holder meg unna de aller værste sukkerbombene!

AnonymBruker
Skrevet

Folk må slutte å tro at jo mindre kalorier noe har, jo sunnere er det. Sunnhet og kalorier har ingenting med hverandre å gjøre. Egg har mange kcal for eksempel men er ca det sunneste man kan spise.

Alkohol er giftig for kroppen, men så lenge man ikke inntar alkohol sammen med sukker så har den i alle fall bare en ting å fokusere på. Alkohol + sukker er veldig skadelig sammen. Sukkerforbrenningen settes på pause mens det er alkohol å forbrenne. Så det vil si at du kan gå med høyt blodsukker lenge hvis du drikker alkohol + sukker, som for eksempel søte viner, øl, likører og søte drinker. Høyt blodsukker er også giftig for kroppen.

Granateplejuice har ca like mye sukker som Coca-Cola... Og frukten mister mange av sine vitaminer kort tid etter at den har blitt juicet. I fri form tar man bort beskyttelsen som er i frukten og mange av vitaminene oksiderer og blir til andre stoffer.

TS sin drink er ca like sunn som å drikke drink med sukkerbrus siden den har like mye alkohol, ca like mye sukker og ca like lite vitaminer og mineraler.

Anonymous poster hash: e72af...600
  • Liker 7
Skrevet (endret)

Hvis man leter litt på nettet finnes det faktisk ganske mye info som indikerer at påvirkningen alkohol har for helse egentlig er litt både og. Det finnes for eksempel studier som viser at de som drikker alkohol lever lengre enn de som er totalt avholds.

Men ellers er det ganske mange kcal i alkohol.

Endret av Atrix
AnonymBruker
Skrevet

Folk må slutte å tro at jo mindre kalorier noe har, jo sunnere er det. Sunnhet og kalorier har ingenting med hverandre å gjøre. Egg har mange kcal for eksempel men er ca det sunneste man kan spise.

Alkohol er giftig for kroppen, men så lenge man ikke inntar alkohol sammen med sukker så har den i alle fall bare en ting å fokusere på. Alkohol + sukker er veldig skadelig sammen. Sukkerforbrenningen settes på pause mens det er alkohol å forbrenne. Så det vil si at du kan gå med høyt blodsukker lenge hvis du drikker alkohol + sukker, som for eksempel søte viner, øl, likører og søte drinker. Høyt blodsukker er også giftig for kroppen.

Granateplejuice har ca like mye sukker som Coca-Cola... Og frukten mister mange av sine vitaminer kort tid etter at den har blitt juicet. I fri form tar man bort beskyttelsen som er i frukten og mange av vitaminene oksiderer og blir til andre stoffer.

TS sin drink er ca like sunn som å drikke drink med sukkerbrus siden den har like mye alkohol, ca like mye sukker og ca like lite vitaminer og mineraler.

Anonymous poster hash: e72af...600

Bra poeng det første du skriver her. De som bare teller kalorier, har ikke skjønt greia, da det kan være sunt å spise noe som er kaloririkt. Det har jo og kommet mer og mer frem at mettet fett ikke er så skadelig, da det rette mette fettet som f.eks i økologisk kokosolje, smør etc.

Variasjon er og ra for helsa.

Angeående alkohol : har lest at noen spesielle rødviner kan være veldig bra, da et glass. De inneholoder mange antiaksidanter ( litt som i røde druer ), og noen er lagret som gjør de bra for kroppen.

Men alt i alt, ikke drikk for mye. Et glass i ny og ned, med måtehold, bør ikke skade.

Anonymous poster hash: 0b6f4...bfe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for informerende svar allesammen! Til deg som kommenterte det: jeg teller ikke kalorier. Trener jevnt, spiser akkurat det jeg vil (med måte) og er fornøyd med vekta og alt i sammen :-)
Dette var bare en diskusjon som kom opp i vennegjengen!

Takk til deg som kommenterte at det var fire næringsstoff som omdannes til energi, dette visste jeg ikke selv etter to år med biologi og kjemi på vgs :sjokkert:

AnonymBruker
Skrevet

En halvliter vodka inneholder over 1000 kalorier. Blander du dette med juice blir det et enda høyere kaloriinnhold. Så ja, alkohol er veldig usunt og inneholder ekstremt med kalorier, uansett om det er vodka, øl eller vin.

Anonymous poster hash: df619...d27
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes vel ikke noe som heter sunt kombinert med alkohol. Men for å si det sånn; Før jeg ble gravid drakk jeg godt med rom som er ren energi og sukker og fettprosenten min rørte ikke på seg.

Så lenge en spiser og trener jevnt så vil ikke en fest med alkohol i blandt påvirke vekta. Problemet er ofte ikke alkoholen i seg selv, men at en gjerne spiser masse usunt sammen med alkoholen, nattmat, pluss dagen derpå mat og lite bevgelse og da er det jo klart at det kan påvirke vekten om det et noe en gjør ofte.

Her er en oversikt over kalorier i forskjellige drikkevarer:

http://www.tv2.no/a/3497848

Tror du at du blir tjukkere av å drikke litt rom?

Anonymous poster hash: 71543...ddb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alkohol er gift for kroppen.

Anonymous poster hash: f865c...4f7

• Liker 2
Gjest Runforit
Skrevet

Tror du at du blir tjukkere av å drikke litt rom? Anonymous poster hash: 71543...ddb

Les hele innlegget du.

AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye synsing.

Alkohol er kallorier, jo mer alkoholinnhold, dess mer kallorier. Sprit er med andre ord mer kallorier enn vin. Juice inneholder svært mye sukker, så en drink er ikke spesielt sunt, eller nyttig.

Vin, og da særlig rødvin inneholder antioksidanter og fenoler som er svært bra for kroppen, samtidig som vin gir en noe blodfortynnende effekt. Avholdsfolk er de som i snitt lever kortest, de med svært høyt forbruk lever lengre, og de med moderat forbruk lever lengst. Moderat forbruk er ikke et glass i ny og ned, men to-fire glass vin daglig.

Søte viner er heller ikke fullt å problematisk som mange hevder, det er druesukker i disse vinene, ikke raffinert sukker.

Men endel kommersielle viner, fra boks særlig kan inneholde betydelige mengder sukker, bare fordi det må til for at vinen skal være drikkbar, man bør derfor kjøpe dyrere viner om man ønsker at vinen skal være sunn.

Anonymous poster hash: 07400...8ca
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Heisann, har hatt en lang diskusjon med noen veninner.

Er alkohol i seg selv fryktelig usunt? Jeg vet det inneholder endel kalorier, men hvor mye? Når jeg drikker, drikker jeg en drink som inneholder isbiter, granateplejuice, lime og Absolut Vodka (er jo ikke blandet med noe søtt). Dette er stort sett det eneste jeg drikker. skjønner at saken er annerledes med vin m/sukker og folk som blander med brus. Men jeg skjønner ikke at denne drinken, med så mye juice er så fryktelig usunn?

Nå mener jeg sukker og kalorimessig selvsagt, mye alkohol er jo usunt på mange flere måter.

4 cl (det som vanligvis er i en drink) med vodka inneholder ca. 100 kcal. Juicen må du ha misforstått, for juice er omtrent like kaloriholdig som brus. Den drinken du beskriver inneholder ca. 200 kcal totalt, så det er klart at hvis du drikker flere av den i løpet av en kveld, blir det mye.

Anonymous poster hash: 158a5...0c7

Skrevet

Hvis man leter litt på nettet finnes det faktisk ganske mye info som indikerer at påvirkningen alkohol har for helse egentlig er litt både og. Det finnes for eksempel studier som viser at de som drikker alkohol lever lengre enn de som er totalt avholds.

Men ellers er det ganske mange kcal i alkohol.

Denne for eksempel: http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/Alkoholforskningen-ingen-snakker-hoyt-om-7371831.html artig lesning :P

Skrevet

En halvliter vodka inneholder over 1000 kalorier. Blander du dette med juice blir det et enda høyere kaloriinnhold. Så ja, alkohol er veldig usunt og inneholder ekstremt med kalorier, uansett om det er vodka, øl eller vin.

Anonymous poster hash: df619...d27

men så driker man vel ikke en halv liter vodka på en gang heller da? Da hadde jeg ligget under bordet i alle fall :bond: blander man det med lettbrus, lime og isbiter for eks. så er det jo ikke rare greiene av en drink med 6 cl. eller to... Å drikke seg ravende full på sprit vil selvsagt føre til masse ekstra kalorier, men det er kanskje ditt minste problem da?

Skrevet

Det er ikke bare at det er mye kalorier i alkohol som gjør det usunt, men alkohol i seg selv uavhengig om det er mye eller lite kalorier i det.Alkohol er gift.

• Liker 2
Skrevet

Har alltid tenkt at ren vodka er mest kalorifattig, og hvitvin kommer etter det. Kanskje det bare er ønsketenkning :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mye synsing. Alkohol er kallorier, jo mer alkoholinnhold, dess mer kallorier. Sprit er med andre ord mer kallorier enn vin. Juice inneholder svært mye sukker, så en drink er ikke spesielt sunt, eller nyttig. Vin, og da særlig rødvin inneholder antioksidanter og fenoler som er svært bra for kroppen, samtidig som vin gir en noe blodfortynnende effekt. Avholdsfolk er de som i snitt lever kortest, de med svært høyt forbruk lever lengre, og de med moderat forbruk lever lengst. Moderat forbruk er ikke et glass i ny og ned, men to-fire glass vin daglig. Søte viner er heller ikke fullt å problematisk som mange hevder, det er druesukker i disse vinene, ikke raffinert sukker. Men endel kommersielle viner, fra boks særlig kan inneholde betydelige mengder sukker, bare fordi det må til for at vinen skal være drikkbar, man bør derfor kjøpe dyrere viner om man ønsker at vinen skal være sunn. Anonymous poster hash: 07400...8ca

Dette var en meget merkelig analyse....

Alkohol er en organisk syre som ved jevnlig tilførsel over tid gjør betydelig skade på kroppen, både lever- og pankreasfunksjon, absorpsjon fra tarmen, mageslimhinner, nervesystem, og til sist hjerne og kognitiv funksjon.

Og her sitter dere og babler om kalorier og sukker? Om hva som er sunnest???

Dyrere viner er ikke sunnere enn billige, og billige viner sukres ikke ekstra for at de skal være drikkelige. Kroppen har dessuten ikke så lett for å nyttiggjøre seg energi fra alkoholholdige drikker, og de akutt hekseskadelige effektene dreier seg ikke om sukker og kalorier, men om dehydrering og skade på slimhinner i fordøyelseskanalen, samt respirasjonsstans i svært høye doser, eller aspirasjon av oppkast til lungene som kan føre til kvelning eller "kjemisk" lungebetennelse.

Det virker ikke som om noen av dere er modne nok til å drikke.

Anonymous poster hash: 260dd...270

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...