Gjest Nimbi Skrevet 22. april 2015 #1 Del Skrevet 22. april 2015 Hei! Jobber som ufaglært i helsevesenet men holder på å ta utdanning som helsefagarbeider (praksiskandidatordning). Men kan nok ikke ta fagprøven før om ca 2 år når jeg har nok arbeidserfaring. Jeg har en helgestilling der jeg jobber annen hver helg (ca 40 %) og jeg går så mye ekstravakter som jeg kan. Er ikke fast ansatt da jeg ikke har utdannelse, men avtalen forlenges så lenge jeg er under utdanning. Men det blir mer og mer tungvint med å jobbe annenhver helg og det skjer noe hver helg som jeg gjerne vil være med på. Og det er alt fra komiteer til dugnadsjobbing her jeg bor, til andre fritidsaktiviteter. Men for å få vært med på det må jeg bytte vakter og da må jeg gå igjen en annen helg og da er jeg like langt. Men er det noen som vet om "uønsket deltid" gjelder for de som ikke er helt fast ansatt? Har sendt mail til ledelsen uten å få svar. For i kommunen her skulle alle de som gikk uønsket deltid ta kontakt og få økt til den faktiske stillingen de går i. Vurdere å si opp stillingen å gå tilbake til å bare gå ekstra for da kunne jeg styre det selv og legge oppe til jobb hver 3. helg. Men er vel dumt å ikke ha noe fast med tanke på ledige stillinger senere. For nå har jeg et lite fortrinn siden jeg har en stillingsprosent. Andre steder har de turnuser med bare hver 3. helg jobbing. Men her har de flere stillinger med 2. hver helg.. Noen som har greid å få bedre vilkår? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #2 Del Skrevet 22. april 2015 Hei! Jobber som ufaglært i helsevesenet men holder på å ta utdanning som helsefagarbeider (praksiskandidatordning). Men kan nok ikke ta fagprøven før om ca 2 år når jeg har nok arbeidserfaring. Jeg har en helgestilling der jeg jobber annen hver helg (ca 40 %) og jeg går så mye ekstravakter som jeg kan. Er ikke fast ansatt da jeg ikke har utdannelse, men avtalen forlenges så lenge jeg er under utdanning. Men det blir mer og mer tungvint med å jobbe annenhver helg og det skjer noe hver helg som jeg gjerne vil være med på. Og det er alt fra komiteer til dugnadsjobbing her jeg bor, til andre fritidsaktiviteter. Men for å få vært med på det må jeg bytte vakter og da må jeg gå igjen en annen helg og da er jeg like langt. Men er det noen som vet om "uønsket deltid" gjelder for de som ikke er helt fast ansatt? Har sendt mail til ledelsen uten å få svar. For i kommunen her skulle alle de som gikk uønsket deltid ta kontakt og få økt til den faktiske stillingen de går i. Vurdere å si opp stillingen å gå tilbake til å bare gå ekstra for da kunne jeg styre det selv og legge oppe til jobb hver 3. helg. Men er vel dumt å ikke ha noe fast med tanke på ledige stillinger senere. For nå har jeg et lite fortrinn siden jeg har en stillingsprosent. Andre steder har de turnuser med bare hver 3. helg jobbing. Men her har de flere stillinger med 2. hver helg.. Noen som har greid å få bedre vilkår? Den dagen du har fagbrev vil du uansett stå bakerst i køen om det kommer en helsefagarbeider med lengre ansiennitet enn deg som skal ha utvidet stilling. Anonymous poster hash: 01ce9...6ae 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
illywhack Skrevet 22. april 2015 #3 Del Skrevet 22. april 2015 Blås i posten over - den var oj unødvendig negativ! Det er behov for helsefagarbeidere over alt, og jeg tviler ikke på at du får beholde jobben din, eller få en annen. Når det kommer til dette med "uøsket deltid", tror jeg det gjelder dersom du ønsker en 100% stilling, men ikke får det og dermed blir tvunget til å ha en deltidsstilling. Ønsker du å jobbe mer (og er fast annsatt), gjelder nok dette. Jeg tror også at dette med mye helgejobbing også gjelder de som har en 100% stilling, slik at du som bare jobber 40% ikke har like mye du skulle sagt om det. Når det er sagt, vil jeg anbefale deg å snakke med sjefen din om de vaktene du har, da jeg forsåt det som at du ønkser å jobbe med på hverdager og mindre helger? Dersom du ønsker økt stillingsprosent og andre arbeidstider, er det ikke så mye annet å gjøre enn å kontakte ledelsen og høre med den. Du har vel en avdeligssjef du forholder deg til? Begynn der, så kan nok de hjelpe deg dersom du trenger å snakke med noen lenger oppe i systemet. Ofte er det avdelinglederen som styrer med prosent ansatt og hvilke skift du får. Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #4 Del Skrevet 22. april 2015 Du vil måtte regne med å jobbe annenhver helg når du er ferdigutdannet, også - enten du jobber heltid eller deltid. Det er nemlig helt normal turnus. Hvordan har du tenkt å få nok praksis til å gå opp til fagprøve dersom du sier opp? Skal du kun belage deg på tilkallingsvakter, så blir det fort at du må jobbe enda flere helger enn annenhver helg for å få nok timer til å gå opp til fagbrev... Anonymous poster hash: 205b9...1ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #5 Del Skrevet 22. april 2015 Har ingen gode råd. Sender deg en klem og litt omtanke. Er no forbanna dritt å arbeide annen hver helg Anonymous poster hash: b2c5a...04f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #6 Del Skrevet 22. april 2015 Du vil måtte regne med å jobbe annenhver helg når du er ferdigutdannet, også - enten du jobber heltid eller deltid. Det er nemlig helt normal turnus. Hvordan har du tenkt å få nok praksis til å gå opp til fagprøve dersom du sier opp? Skal du kun belage deg på tilkallingsvakter, så blir det fort at du må jobbe enda flere helger enn annenhver helg for å få nok timer til å gå opp til fagbrev... Anonymous poster hash: 205b9...1ef Enig i denne. En annen ting du også bør tenke på er at om du sier opp, så stiller du kanskje svakere m.h.t å få økt din stilling. Det kom en ny lov i år om at assistenter og fagarbeidere har krav på fast stilling inntil den stillingsprosenten de har jobbet det siste året. At man har jobbet mye, viser at det er behov for en. Anonymous poster hash: 63db4...93c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strawberry Skrevet 22. april 2015 #7 Del Skrevet 22. april 2015 Du vil måtte regne med å jobbe annenhver helg når du er ferdigutdannet, også - enten du jobber heltid eller deltid. Det er nemlig helt normal turnus. Hvordan har du tenkt å få nok praksis til å gå opp til fagprøve dersom du sier opp? Skal du kun belage deg på tilkallingsvakter, så blir det fort at du må jobbe enda flere helger enn annenhver helg for å få nok timer til å gå opp til fagbrev... Anonymous poster hash: 205b9...1ef Nei, annenhver helg i helsevesenet er absolutt ikke normalen, men hver 3. helg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #8 Del Skrevet 22. april 2015 Nei, annenhver helg i helsevesenet er absolutt ikke normalen, men hver 3. helg. Mer og mer vanlig, grunnet svak økonomi i helsesektoren. Anonymous poster hash: 205b9...1ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2015 #9 Del Skrevet 22. april 2015 Mer og mer vanlig, grunnet svak økonomi i helsesektoren. Anonymous poster hash: 205b9...1ef Det som blir mer og mer vanlig er langvaktsturnus, med vakter på 10t og oppover, dette er nemlig mer lønnsomt enn f.eks. dag-og kveldsvakter som begge har en viss mengde dødtid, mens lange vakter kan legges mer i tidsrommet personalet faktisk jobber,-derfor er de mer økonomisk. Mange som har turnus med lange vakter kan jobbe hver 4. helg, og derfor unngå ts' problem.Anonymous poster hash: 155f2...438 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nimbi Skrevet 22. april 2015 #10 Del Skrevet 22. april 2015 (endret) Jeg jobbet ca 1 år på denne arbeidsplassen før jeg fikk tilbud om 40% stillingen. Og jeg jobbet like mange timer per måned da, som jeg gjør nå. Men da sa jeg at jeg bare hadde mulighet å gå ekstra i alle ukedager og hver 3 helg. Mer passende arbeidstid for meg og letter å ha et liv utenom jobben. Jeg samler ikke timer fortere nå enn da jeg ikke hadde 40 % stillingen. Gikk jo like mange vakter hver måned som jeg gjør nå. Skal prøve å høre med nærmeste ledelse. Noen som har link til loven som gjelder om uønsket deltid for assistenter? Tenker jo også at jeg stiller svakere ved utlyste stillinger senere hvis jeg sier fra meg den stillingen jeg allerede har. Men det frister innimellom. Ser at jeg må bytte vakter nesten hver helg mellom juni og august. Redigert: Fant etter en del leting, litt info i arbeidsmiljøloven: § 14-4 a. Rett til stilling for deltidsansatte tilsvarende faktisk arbeidstid (1) Deltidsansatte som de siste 12 måneder jevnlig har arbeidet utover avtalt arbeidstid, har rett til stilling tilsvarende faktisk arbeidstid i denne perioden, med mindre arbeidsgiver kan dokumentere at behovet for merarbeidet ikke lenger foreligger. Tolvmånedersperioden skal beregnes med utgangspunkt i det tidspunkt arbeidstaker fremmet sitt krav. (2) Tvist om rett etter denne bestemmelsen avgjøres av tvisteløsningsnemnda, jf. § 17-2. Men betyr det at man må ha vært ansatt i deltidsstillingen i 12 mnd før man krever noe ? Eller kan man legge frem krav hvis man har hatt en deltidsstilling i feks 6 mnd men kanskje har jobbet "bare ekstra" i feks 2 år før man fikk en stilling? Endret 22. april 2015 av Nimbi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå