Gå til innhold

Hva bruker dere kikkerter, linser og bønner til?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tilbreder dere de eller bare heller i for å si det sånn?

Anonymous poster hash: 59d9a...fde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kommer jo an på om de er kokt eller ikke? Tørre linser, bønner og kikerter bløtlegges og kokes. Brukes i supper og gryter. Ferdigkokte kikerter skylles og kan helles rett i f.eks couscoussalat, eller kokes, f.eks i chana masala. Ferdigkjøpte bønner likeså. Av linser bruker jeg alltid tørre, så de må kokes.

Anonymous poster hash: 2e62a...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kikerter:

fallafel med sopp som er stekt i soyasaus og grønnsaker

hummus

Linser:

suppe for det meste

av og til litt stekt sammen med noe lurt

Bønner:

kidneybønner til taco

hvite bønner med tomatsaus

går an å lage bønneburger

Anonymous poster hash: 8084e...882
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Kikerter har jeg hatt det i en ildfast form i ovnen når jeg har bakt grønnsaker der. Det går også an å ha det i grønnsakssuppe.

Linsesuppe er veldig godt og sunt!

Bønner passer godt med for eksempel speilegg som en lett middag/lunch. Man kan nok også ha bønner i gryteretter/på ostesmørbrød i stedet for pølsepålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt bønner (av diverse slag) i meksikansk mat, som nachos!

Kan lage falafel av kikerter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for alle svar. Vil ha konkrete ting, ikke bare f.eks gryterett. Gryteretter er jo alt fra thai, indisk, italiensk, meksikansk osv. Jeg vet ikke om f.eks kikerter passer i en italiensk gryte, derfor jeg spør :) Har aldri kjøpt kikerter, har spist det men husker det knapt. Men husker hummus da :) Men dere trenger ikke ramse opp oppskrifter.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ennasus

Chili con carne

Hummus

Falafel

Burgere

Erstatning til kjøttdeig (pasta carbonara, taco, kjøttboller, lasagne, shepherds pie, fylt paprika, enchiladas, quesedillas, pizzafyll, pai..)

Kikerter er godt i grønnsakssuppe

Endret av Ennasus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du mente sikkert også "tilberede".

Var du i gang i kveld også, Arabella?

Anonymous poster hash: a5af9...35d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Var du i gang i kveld også, Arabella?

Ja, jeg tilbereder litt nattmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for alle svar. Vil ha konkrete ting, ikke bare f.eks gryterett. Gryteretter er jo alt fra thai, indisk, italiensk, meksikansk osv. Jeg vet ikke om f.eks kikerter passer i en italiensk gryte, derfor jeg spør :) Har aldri kjøpt kikerter, har spist det men husker det knapt. Men husker hummus da :) Men dere trenger ikke ramse opp oppskrifter.

TS

Kikerter brukes mye i det italienske kjøkken. Der heter det "ceci".

Veldig godt med kokte/hermetiske kikerter overrislet med en god extra vergine olje og nykvernet pepper. Og både sunt og billig :danse:

Anonymous poster hash: 56ecd...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg tilbereder litt nattmat.

Jeg mente pirkingen på språk og ikke kommentere tema, slik du som regel driver på med her på KG.

Tar du aldri hintet når moderatorene fjerner dine innlegg hvor du skal hakke på brukere for språkbruken? Hvem utnevnte deg til språkpoliti her på KG?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

chili con carne

cowboyfrokost (tomatbønner, egg, bacon)

salater

gryteretter

taco

omelett

pytt-i-panne

hummus

wraps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Linsegryte (grønne og/eller røde) med bacon, tomat og provencalske krydder (fransk)

Linsesalat (beluga eller grønne) med persille til hvit fisk

Røde og/eller gule linser i indisk karrisaus, gjerne med gulrøtter, poteter og blomkål til

Linsegryte (grønne og/eller røde) med tomat og midtøstenkrydder (koriander, spisskumen, chili)

Linsesuppe (grønne eller røde) med appelsin og mynte

Kikerter i thaikarri- og kokossaus, gjerne sammen med torsk

Kikerter i indisk karrisaus

Store hvite bønner i pastasalat eller andre salater

Diverse hvite bønner i tomatsaus med greske krydder (kanel, oregano) gratinert i ovnen

Svarte bønner med paprikakrydder og andre meksikanske krydder til taco eller fajitas - med ost og diverse grønnsaker

Tomatbønner med eggerøre, paprika og ost i frokostwrap

Anonymous poster hash: a96e2...352
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker masse kikerter/garbanzobønner. Om jeg husker det og har tid bruker jeg tørre som jeg koker selv. Alltid mye mer enn jeg trenger, så fryser jeg dem i porsjoner.

Jeg bruker dem typisk i pytt-i-panneretter av rester, i supper og gryteretter. Noen ganger lager jeg hummus eller falaffel (sistnevnte fryses også). Fungerer også fint i salater eller som en grønnsak ved siden av kjøtt eller fisk.

Dessuten er ristede kikerter veldig godt som et alternativ til nøtter. Bare vend dem i olivenolje, krydre også med chilipepper, hvitløkspulver, paprika e.l. og rist dem i stekeovnen på 180 grader i en drøy time eller til de er sprø. Vend på dem av og til.

Om du liker indisk så er chana malsala veldig godt og mettende. En utmerket vegetarrett som fungerer for oss kjøttspisende også.

Anonymous poster hash: 4a94b...bf0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk alle!

Jeg mente pirkingen på språk og ikke kommentere tema, slik du som regel driver på med her på KG.

Tar du aldri hintet når moderatorene fjerner dine innlegg hvor du skal hakke på brukere for språkbruken? Hvem utnevnte deg til språkpoliti her på KG?

Jeg bare ignorerer henne, men er enig med deg.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...