Gå til innhold

Gulv: "Skifer"-laminat?


Gjest Embla s

Anbefalte innlegg

Gjest Embla s

Trenger å høre deres meninger om følgende:

Skal gjøre noe med gulv i vindfang og gang/hall. Har vurdert å legge fliser men går bort fra det. Siden det blir tråkket med våte vintersko, etc har jeg også slått fra meg parkett. Gulvbelegg er det der nå, og selv om det har kommet mange fine typer på markedet, vil jeg absolutt ikke ha belegg (sikkert pga det stygge som er der i dag..)

Så da står jeg igjen med laminatgulv. Jeg tenker at det er en grei løsning; kan legge det selv, forholdsvis rimelig, lettstelt og pent.

Hadde opprinnelig tenkt på lyst tre, eks bjørk. Men så ser jeg at det har kommet en slags "skifer-laminat" på markedet. Syns dette ser veldig fint ut, og tenker at det kan passe bra i gang/vindfang område, men lurer litt på om det rett og slett vil se "rart" ut? At det vil se "jukseflis" aktig ut? (at de som ser gulvet bare vil tenke "jammen i allverden - hvorfor har hun ikke heller flislagt istedenfor å late som")

Er med andre ord litt usikker: Er slik laminat fint og pent eller er det litt harry og juksete?

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg lurer på det samme. Har lagt parkett i stue og soverom, men tror ikke den er like holdbar i gang og kjøkken, så jeg vurderer også skiferlaminat der.

Da tenker jeg på en dyrere utgave av laminat til rundt 350 tror jeg.

Det blir jo mye slitasje/vannsøl i gang/kjøkken så jeg må ha noe solid. Ekte steinfliser har jeg hørt har lett for å knuse så det blir ikke aktuelt. Korkfliser synes jeg ikke er særlig pent til den innredningen jeg skal ha. Så da står jeg igjen med laminat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jeg har lurt på det samme. Har parkett på kjøkkenet og i gangen nå, men det blir jo fort slitt og stygt. Har derfor lurt på å legge fliser på disse stedene, men det blir jo fryktelig mye "pes" da... Siden det dessuten er lite sannsynlig at vi blir boende her "i all fremtid" er det også begrenset hvor mye penger vi har lyst til å legge i prosjektet. Har også vurdert å legge tykt gummibelegg ("Knottegummi") oppå parketten nå før den blir stygg og feste den langs veggene v.h.a. listverket...

Jeg får m.a.o. ikke bestemt meg for hva jeg mener jeg heller og hører gjerne andres mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Skiferlaminat er knallfint, men det finnes også en annen type laminatgulv som etterligner flisegulv. Begge typer ser utrolig naturtro ut, og er beregnet for rom med slitasje. Jeg har veldig lyst på skiferlaminat i gangen selv, men sambo er mindre keen på ideen, pga arbeidet (listverk=>boring i betong=>sannsynligvis må vi male endel på nytt (malte i november, da vi flyttet inn) osvosv).

I rest my case!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Skiferlaminat er knallfint' date=' men det finnes også en annen type laminatgulv som etterligner flisegulv. Begge typer ser utrolig naturtro ut, og er beregnet for rom med slitasje. [/quote']

Jeg har sånn flisegulv på kjøkkenet. Mange blir overrasket når jeg sier at det ikke er riktige fliser, men laminat. Den er fra Alloc tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laminatene er kjempefine! Har en venninne som har lagt det i entreen og det ser helt ekte ut, men er ikke steinkalt å gå på, og det er utrolig lekkert!! Hun har nok ikke valgt de rimeligste, men det tror jeg hun vil være glad for i lengden.

Nå var jeg akkurat innom naboen en tur også, og hun legger laminat som fliser i stua og legger skiferlaminat i entreen hun også. Veldig veldig lekkert!

Jeg kommer også til å gjøre det den dagen jeg bestemmer meg for å rive opp furugulvet mitt og legge noe annet. (Gulvet ser greit ut, men er litt for høyt - utgangsdøra skraper nedi - og her og der har det sprukket mellom bordene. Ikke pent arbeide....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har fliselaminat i gangen og på kjøkkenet, og det ser veldig ekte ut!

Men - vi er skeptiske til å legge det i vindfanget, nettopp pga vann og søl. Den typen laminat vi har valgt skal visst ikke utsettes for vann i store mengder.

Det har vel noe med "klikk-systemet" å gjøre - skjøtene blir ikke tette, og om det siver vann ned mellom skjøtene, kan faktisk laminatplatene svelle og bli stygge langs kantene.

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes de som er imitert skifer ser veldig fine ut. Vi vurderte dem fra Alloc med innebygget varme når vi pusset opp gangen, men endte opp med varmekabler og fliser likevel. Det skyldes først og fremst at varmesystemet til Alloc ble for dyrt for et så lite rom.

Hilsen Lille meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laminat er vel ikke særlig egnet på steder med vannsøl... I likhet med parkett skal man, så vidt jeg vet, være forsiktig med søling av vann på laminat. Derfor ville ikke jeg ha lagt laminat i yttergangen hvor våte sko og lignende blir stående - vanndammer om vinteren mm.

Hvorfor ikke leggge ordentlige flis i yttergangen? Legge ned plater (husker ikke hva de heter, men er laget av et dødt materiale slik at det ikke blir bevegelse i gulvet) og så legge flis oppå dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sett på flere typer av dette og synes det ser kjempefint ut! Harry eller ikke - jeg driter da sånn sett i hva andre måtte synes om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sikkert skutt nå, men fatter ikke at noen vil ha laminat - verken tre- eller flisimitasjon :o Synes det er gruuusomt!

Men det er nå min mening, ser jeg er i klart mindretall her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lagt Alloc sin skiferlaminat i vindfanget - den holder industristandard, og tåler vannsøl, bl.a. Jeg synes den er kjempefin - de har endelig klart å lage en laminat som både ser og kjennes ut som fliser når man tar på det. Den er jo dyrere enn parkett også, men med barn i huset er det uansett uaktuelt med parkett i vindfanget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir sikkert skutt nå, men fatter ikke at noen vil ha laminat - verken tre- eller flisimitasjon :o Synes det er gruuusomt!

Men det er nå min mening, ser jeg er i klart mindretall her...

Du er ikke alene min venn ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Embla s

Morsomt å lese andres meninger og erfaringer! Det er typen fra Alloc jeg har sett på. Etter det jeg har hørt er laminat mye bedre egnet på steder der vannsøl kan forekomme (gang og kjøkken) enn parkett. (har blitt frarådet parkett i disse sonene fra flere hold). Så da er jo alternativet ordentlige fliser - men som andre her sier; Det blir veldig kaldt og hardt. (også klarer jeg ikke å legge det selv :oops: ) Kan jo ha varmekabler under, men har hatt flisgulv med kabler på kjøkken etc før, og det ble kaldt om sommeren når kablene var av.

Dere som syns dette er en dårlig idè: Hva ville dere hatt i kjøkken, gang/hall og vindfang?

(Etter det jeg har lest her er jeg ganske overbevist om at jeg velger Alloc "skifer" laminat. Har ikke sett dette som helt gulv, men stoler på dere og regner med det vil se bra ut :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt laminat der vi bodde tidligere og måtte være like forsiktig mht. vannsøl som med parketten. Men det er kanskje kommet nye typer nå. Jeg tror jeg ville valgt fliser eller belegg i vindfanget, og laminat i gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg liker heller ikke laminater... i det hele tatt liker jeg ikke ting som gir seg ut for å være noe annet enn det det er. Nå kan man få keramiske fliser med trestruktur! Hva i all verden er vitsen med det? I ditt tilfelle ville jeg valgt keramiske fliser, linolium eller belegg (sånt med knotter er kjempetøft!). Men jeg ville styrt unna belegg som ser ut som tre, stein eller slikt.)

Men dette er min mening, da, og jeg innrømmer at jeg nesten er fanatisk på området... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Jeg liker heller ikke laminater... i det hele tatt liker jeg ikke ting som gir seg ut for å være noe annet enn det det er. Nå kan man få keramiske fliser med trestruktur! Hva i all verden er vitsen med det? I ditt tilfelle ville jeg valgt keramiske fliser, linolium eller belegg (sånt med knotter er kjempetøft!). Men jeg ville styrt unna belegg som ser ut som tre, stein eller slikt.)

Men dette er min mening, da, og jeg innrømmer at jeg nesten er fanatisk på området... :ler:

Joda, ser hva du mener, Gjest. Men blir ikke det litt det samme som å ha juksesprosser på vinduene, for eksempel? Ting som har mistet sin opprinnelige funksjon men som brukes for å oppnå en effekt? Er litt enig med deg, samtidig som jeg også syns det er litt snobbete tankegang (derav hovedinnlegget mitt i utgangspunktet - er i et dillemma med meg selv), for hvis noen syns det ser bra ut med sprosser men velger å kjøpe praktiske H-vinduer med avtagbare sprosser uten annen funksjon enn å se bra ut, eller noen av ymse årsaker ikke ønsker fliser (for hardt, for kaldt, for mye strev med å legge) men likevel kan oppnå samme resultat (?) der det gir samme effekt, så kan vel det ha sin funksjon i seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...