himmel Skrevet 21. april 2015 #1 Del Skrevet 21. april 2015 HEi :-) Har en årsprøve i Naturfag om en måneds tid. Har dysleksi, så jeg bruker nok litt lengre tid en gjennomsnittet på å lære stoffet. Finnes det noen gode teknikker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fashionistaen Skrevet 21. april 2015 #2 Del Skrevet 21. april 2015 (endret) Den teknikken som fungerer best for meg på lesefag er den såkalte OSLO-metoden. O: oversikt. Det er lurt å skaffe seg oversikt over hva man skal lese. Jeg gjør dette ved å lese sammendragene fra hvert kapittel først, slik at jeg vet hva stoffet dreier seg om. S: spørsmål: still deg selv spørsmål. Hva vil du finne ut når du leser dette kapittelet. Jeg synes det er enklere å lete etter svar enn å lese uten mål og mening. L: Les O: oppsummer hva du har lest Når du kommer på høyskolenivå (vet ikke om det er vgs eller ungdomsskolen det er snakk om), lønner det seg også og ikke gå i detaljnivå. Det er det store bildet som gjelder. Ergo det er ikke nødvendig å huske alt Et annet tips som fungerer for meg, er å skrive notater fra det du leser og i timen. Jeg er nokså kjapp på tastaturet, så skriver like fort som foreleser prater. Mye lettere å følge med både på forelesning og på hva man leser om man gjør noe aktivt. Printer dette ut etter forelesning sammen med sammendragene mine og har dette i en mappe. Lønner seg også å lage et lite "juksehefte" der du selv besvarer alle læringskravene/ målene nøye i stikkordsform. Jeg skrev et slikt hefte på 20 sider og det er mye lettere å lese på enn 400... Til slutt: Lykke til! Dette greier du. En måned er LANG tid. Jeg brukte 3 dager på å lære meg 500 sider, hadde ikke åpnet boken omtrent. Det gikk veldig fint, så dette greier du også om du jobber litt strukturert. Endret 21. april 2015 av Fashionistaen 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2015 #3 Del Skrevet 21. april 2015 Årsprøve i Naturfag er vel sannsynligvis vgs. Da ville jeg først ha gått igjennom alle sammendrag, passet på at jeg kunne forklare alle ordene som står i sammendragene feks om noen spør deg hva stråling er eller hvordan fotosyntesen fungerer burde du kunne forklare det enkelt. Etter det fokuserer du på alt av formler og liknende, du må kunne de mest vanlige kjemiske formlene som står i boka og kunne tegne opp de forskjellige molekylene. Anonymous poster hash: 8cf72...e88 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
himmel Skrevet 22. april 2015 Forfatter #4 Del Skrevet 22. april 2015 Takk @fashionistaen En ting jeg har jobbet en del med å forsøkt gjentatte ganger å forstå er proteinsyntesen. Vi skal klare å tegne den opp å forklare. Jeg forstår bare ikke hvordan jeg skal tegne den... Er det noen her som kunne vært så snille å forklart, eventuelt vist meg en lett tegning av den? Har spurt lærer å andre gjentatte ganger, men synes ikke jeg blir noe flinkere på proteinsyntesen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fashionistaen Skrevet 23. april 2015 #5 Del Skrevet 23. april 2015 Det vet jeg dessverre ikke, men synes NDLA er veldig flinke på vgs og ungomsskole pensum: http://ndla.no/nb/node/47058 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2015 #6 Del Skrevet 23. april 2015 Den teknikken jeg bruker, og som jeg for øvrig også brukte på ungdomsskolen, er å skrive ned det meste, særlig fra forelesningsfoiler dersom du har tilgang til dem. På den måten klarer jeg å huske tilbake til hvilken side i skriveboken jeg skrev om dette på, ved å huske eventuelle blekkflekker, skrivefeil og lignende jeg gjorde når jeg skrev notatene. Ved å skrive det selv, kontra bare å lese noe, husker jeg det mye bedre, og det er mye lettere (for meg) å gjenkalle informasjon. Anonymous poster hash: 43293...46b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå