Gå til innhold

Gi opp sykepleierstudie - da man ikke kan jobbe turnus?

Ruth_87

Anbefalte innlegg

Oi - så utrolig herlig å se alle tilbake meldingene :) Tusen takk for deres engasjement :)

Jeg kunne egentlig tent meg å begynt på en annen utdannelse, men føler at jeg begynner å få dårlig tid med å fullføre utdannelsen. Jeg er snart 30 og har veldig lyst til å ha en utdannelse i orden.

Seinest i dag hørte jeg om ei som kun jobber dagtid, fordi hun har småbarn. Hun har fått arbeidstiden tilrettelagt. Men hun er nok ei av de få som er så heldig.

Til opplysning så har jeg søkt på annen utdannelse denne høsten, gjennom Samordna opptak. På første valgte er: bachelor i kommunikasjon og media. Stillinger som kan være aktuelle er bla: kommunikasjonsrådgiver i div organisasjoner. Start lønn er ikke mindre enn 420 000 og kan være høyere - kommer ann på foreningen man jobber i.

Så da har jeg funnet på en måte utdannelse som er like lang som sykepleien, som har bra etterspørsel ut i fra søk på finn og nav - og som er dagtid. Men vil jeg trives med det? Også må jeg flytte ifra Oslo til Kristiansand for å studere ved UiA - der det er lett å komme inn...

Leilighet har jeg kjøpt og må evt leie den ut. Litt usikker på valg i framtiden - derfor godt å reflektere litt rundt dette med å gi opp studiene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare fullfør du, dersom det er sykepleier du virkelig vil bli. Du får jobb! :) Jeg er også alenemor og hadde ingen problemer med å finne jobb. Klart der er noen som er "strenge" og som ikke tillater tilrettelagt arbeidstid, men det er mange plasser, i sær i kommunetjenesten, at der sårt trengs sykepleiere. De er ofte medgjørlige når det kommer til spesifikke behov eller f.eks at du bare får dagvakter, kan begynne kl 08 og lignende. Jeg hadde nok ikke valgt denne utdanningen om jeg visste jeg kom til å bli alene, men det er fullt mulig å tjene penger på å være sykepleier samtidig som man er alene med barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesøster?

Man må være sykepleier "i bunnen" før man kan bli helsesøster..

Men hvordan skal en alenemor overleve på å jobbe deltid dag i et lavtlønnsyrke?

Anonymous poster hash: 6bb0e...194

Det må da være opp til hver enkelt...

Men hvor små er barna? På et tidspunkt så kan de jo klare å være alene hjemme iblant. Jeg hadde venner der mor jobbet turnus og far reiste mye, så husker vi feks måtte være stille når vi var der på ettermiddagen fordi mor sov. Er forskjell på barn og hvor man bor såklart men jeg klarte meg iallfall fint hjemme også på kveldstid fra jeg var 9 år ca. Nattevakt må du jo ha pass til dem. Er barnefar helt ute av bildet..? Om han har stabile arbeidstider og er samarbeidsvillig kan du jo legge frem forslag om en litt mer dynamisk samværsavtale, som styres litt mer av din turnus enn av helt faste dager? Har du besteforeldre i nærheten? Eller annen potensiell barnevakt? Ville vurdert å ha en fast barnevakt, for barnas skyld, kanskje de har et søskenbarn, en familievenn eller liknende som kunne hatt dette som deltidsjobb...?

Jeg ville hørt litt rundt hvordan andre gjør dette jeg, før jeg ga opp på studiet :)

Anonymous poster hash: 3d3da...4c4

Dette :) ^

En av mine tidligere naboer som er sykepleier, er skilt og har sitt barn boende hos seg annenhver uke. Inntil bestevenninna hennes flytta til en annen kant av landet "bodde" bestevenninna hennes hos dem store deler av tiden. Ellers er det familie som passet henne. Nå er hun så stor at hun klarer seg mye selv, men vi er ikke naboer lenger og har ikke kontakt. Så jeg vet ikke mer. Men det jeg prøver å si er at det finnes løsninger for å få det til å fungere :)

Har du familie og flere nære venner i nærheten så går det sikkert bra. Selv om du evt jobber turnus så er det jo endel dagvakter. Ellers er det, som en annen nevner, muligheter til å jobbe på avdelinger/institusjoner som bare har åpent på dagtid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Oi - så utrolig herlig å se alle tilbake meldingene :) Tusen takk for deres engasjement :)

Jeg kunne egentlig tent meg å begynt på en annen utdannelse, men føler at jeg begynner å få dårlig tid med å fullføre utdannelsen. Jeg er snart 30 og har veldig lyst til å ha en utdannelse i orden.

Seinest i dag hørte jeg om ei som kun jobber dagtid, fordi hun har småbarn. Hun har fått arbeidstiden tilrettelagt. Men hun er nok ei av de få som er så heldig.

Til opplysning så har jeg søkt på annen utdannelse denne høsten, gjennom Samordna opptak. På første valgte er: bachelor i kommunikasjon og media. Stillinger som kan være aktuelle er bla: kommunikasjonsrådgiver i div organisasjoner. Start lønn er ikke mindre enn 420 000 og kan være høyere - kommer ann på foreningen man jobber i.

Så da har jeg funnet på en måte utdannelse som er like lang som sykepleien, som har bra etterspørsel ut i fra søk på finn og nav - og som er dagtid. Men vil jeg trives med det? Også må jeg flytte ifra Oslo til Kristiansand for å studere ved UiA - der det er lett å komme inn...

Leilighet har jeg kjøpt og må evt leie den ut. Litt usikker på valg i framtiden - derfor godt å reflektere litt rundt dette med å gi opp studiene...

Beklager, men du kommer til å slite VELDIG med å finne relevant jobb med en bachelor i kommunikasjon. Da har du faktisk større sjanser for å finne dagjobb som sykepleier.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent umulig å få jobb som det, så jeg ville neppe anbefalt denne videreutdanningen til TS for å slippe turnus.

Anonymous poster hash: da07d...ffc

Det er litt etter hvor en bor da.

Det var 2 stk stillinger nettopp her jeg bor. Veldig frustrerende da jeg skal starte videreutdanningen snart, de burde ventet et år! ☺ Men for meg er det ikke noe problem å gå turnus da til jeg får jobb. Verre om man ikke kan det, for tid kan det ta ☺

Anonymous poster hash: ea7f5...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må være sykepleier "i bunnen" før man kan bli helsesøster..

Det veit eg, svarte på kva ho kunne arbeide som som sjukepleiar utan turnus.

Her er det manko på helsesøstre, så dersom du kan flytte på deg treng det ikkje vere vanskeleg å få jobb som helsesøster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Idja

Det veit eg, svarte på kva ho kunne arbeide som som sjukepleiar utan turnus.

Her er det manko på helsesøstre, så dersom du kan flytte på deg treng det ikkje vere vanskeleg å få jobb som helsesøster.

Men man må vel jobbe som sykepleier noen år før man får utdannet seg til helsesøster?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men du kommer til å slite VELDIG med å finne relevant jobb med en bachelor i kommunikasjon. Da har du faktisk større sjanser for å finne dagjobb som sykepleier.

Det samme tenkte jeg, det er vel en million personer der ute med diverse utdannelser i medier og kommunikasjon....

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme tenkte jeg, det er vel en million personer der ute med diverse utdannelser i medier og kommunikasjon....

Jeg kjenner mange som har gått det studiet TS vurderer og ingen av de har fått seg relevant jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man må vel jobbe som sykepleier noen år før man får utdannet seg til helsesøster?

Ja, 2 år.

Anonymous poster hash: 974fd...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min jobber i helsevesenet. Og det er ikke få ekstra vakter han har måtte ta i høytider, kveld, natt og helg. Han har også familie og vil være sammen med oss når han har fri.

Men så er det kolleger som ikke kan jobbe i helga fordi mannen er i Nordsjøen eller de ikke finner noen til å passe barna. Alle disse menneskene visste at de skulle ut i turnusjobb etter utdanning.

Jeg synes det er dårlig gjort mot sine kolleger, og å la de ta de tyngste og verste vaktene. Veldig dårlig gjort.

Anonymous poster hash: f7287...634
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min jobber i helsevesenet. Og det er ikke få ekstra vakter han har måtte ta i høytider, kveld, natt og helg. Han har også familie og vil være sammen med oss når han har fri.

Men så er det kolleger som ikke kan jobbe i helga fordi mannen er i Nordsjøen eller de ikke finner noen til å passe barna. Alle disse menneskene visste at de skulle ut i turnusjobb etter utdanning.

Jeg synes det er dårlig gjort mot sine kolleger, og å la de ta de tyngste og verste vaktene. Veldig dårlig gjort.

Dette er jo et ledelseproblem.

Man kan ikke legge andres arbeidstid over på andre arbeidstakere. Man har sin turnus, utover det så er det ikke mitt problem om noen ikke kan jobbe. Om jeg kan bytte vakt, så er det greit. Men jeg gjør ikke det om det går utover meg selv eller min familie.

Anonymous poster hash: 7e22a...d11

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo et ledelseproblem.

Man kan ikke legge andres arbeidstid over på andre arbeidstakere. Man har sin turnus, utover det så er det ikke mitt problem om noen ikke kan jobbe. Om jeg kan bytte vakt, så er det greit. Men jeg gjør ikke det om det går utover meg selv eller min familie.

Han er blitt beordret på jobb på grunn av en lite organisert kollega flere ganger, det er gjelder flere andre kolleger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en mastergrad som går på kommunikasjon, og har søkt jobb i 5 år. Mange av de på søkerlista har søkt i samme tid. Hold deg heller til den graden du går på, og søk deg inn på en master etterpå.

Anonymous poster hash: e526b...f13
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må uansett igjennom praksisperioder som student der du går turnus, så du bør få barnevakt som kan passe ungen mens du er på seinvakt og evt helgevakt.

Når du er ferdig utdannet så kan du satse på å søke jobb på dagenheter, dvs som har åpent fra 8-16. F.eks poliklinikker som dialyse, dagkirurgi, barnepoliklinikk, administrasjon..

Anonymous poster hash: 288c7...525
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ta deg jobb på legekontor? Det er kanskje litt på siden av det du utdannet deg til, men det er i hvert fall på dagtid.

Anonymous poster hash: fc5d2...95c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei alle sammen :)

Takk igjen for mange tilbake mld :) Mange gode råd og tips. Og jo - det er nok ikke lurt å søke seg verken på kommunikasjon eller journalist, som jeg hadde planer om.

Ser litt lysere på dette nå, etter å ha snakket med veileder min. Der han bla fortalte om at mange sykepleiere - selv nyutdannet får tilrettelagt arbeidstid. Dette er sykepleiere som har småbarn, men også en mann. Så han mente at jeg lager ett alt for stort problem ut av det hele.

Tror at jeg går for sykepleien likevel :) Jeg er sikret jobb, samme hvor i landet jeg bor. Også elsker jeg å jobbe med mennesker. Og selv om man ønsker at barna ikke skal bli store, så blir jo datteren min stor n dag også :) Ser dessutten at det finnes div master man kan ta, uten arbeidserfaring også.. så muligheten er mange :)

Takk for tilbake mld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lett det er å få tilrettelagt arbeidstid kommer an på hvor desperate de er. Å få jobb på en poliklinikk og legekontor (ihvertfall her i byen), kan man bare glemme som nyutdannet. Da må man ha jobbet i mange år først. Det er mange som søker og de med mest erfaring får slike jobber.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ jo ikke jobbe på sykehus. Det er ansatt sykepleiere på de fleste legekontorer med vanlig kontortider rundt om i landet. Bare på det lille lokale legekontoret her jeg bor, jobber det minst to-tre sykepleiere. Det vrimler jo av legekontorer rundt om. For er det èn ting folk ikke greier å slutte med, er det å bli syke :fnise:

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er riktig at alle med småbarn skal få tilrettelagt ditt og datt.De får ta full turnus slik andre må.

Anonymous poster hash: a058b...242
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...