Gå til innhold

Gi opp sykepleierstudie - da man ikke kan jobbe turnus?

Ruth_87

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skriver dette innlegget her, i en inderlig lengsel etter å finne lys i den andre enden av tunnelen. :(

Jeg fullfører dette året første året på sykepleien. Samtidig som jeg har fått tilbud om en fast liten helge stilling ved kirurgisk avdeling - ved ett sykehus. Og jeg ser med lengselen å bli ferdig som sykepleier om to år, for å begynne å jobbe og tjene penger.

Men jeg er alenemor med barn i småskolealderen. Min sykehjems praksis dette året ble tilrettelagt med kun dagvakter. Det er nok å sy puter under skuldrene på meg. For jo mer jeg søker på stillinger til sykepleiere, jo mørkere ser det ut for meg å kunne søke faste stillinger i det hele tatt når jeg er ferdig. Så kanskje lurt å bytte spor allerede nå??

Eller har dere der ute noen tips/råd eller erfaringer ang samme situasjon?? Kanskje det finnes ett masterstudie man kan søke uten at det kreves arbeidserfaring på 2 år - for sykepleiere??

hjelp.... :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener ikke å være slem, men du visste vel før du startet at å arbeide som sykepleier innebærer turnusarbeid?

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dessverre du må belage deg på å jobbe turnus som sykepleier. Er det andre ting du kunne tenkt deg å gjøre som er på dagtid? Som alenemor kan det være en fordel å se på inntekt og mulighet for fleksitid også, det tror jeg er veldig lurt.

Anonymous poster hash: 6bb0e...194
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Master kan du alltids søke, men det gir deg ikke jobb. De færreste sykepleiere med master får relevant jobb, pg må tilbake i turnus. Men jeg sier som hun over her, du visste jo om turnusen før du begynte å studere? Alternativet er å jobbe bare vakansvakter som er en ganske utrygg økonomisk affære. I psykiatrien finnes noen få stillinger kun på dag som ikke krever mye erfaring, men ellers pblir det nok turnus. Og du kan egentlig ikke belage deg på å få tilrettelagt turnus i alle praksisene dine, på sykehus går du glipp av vesentlige læringsmomenter ved å bare jobbe dag.

Anonymous poster hash: 67f83...93d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjørt på og spesialisert meg innen et felt hvor det er mest dagvakter, feks innen kreftbehandling eller dialyse, der mange avdelinger ikke har sengeposter men har nærmest kontortid.

Også håpe på det beste. Men du er ikke garantert noe.

Anonymous poster hash: 0251f...48e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste spesialiseringer krever vel min. 2 års erfaring, og du er ikke garantert jobb/må jobbe turnus uansett. Rene dagstillinger er det mange søkere til, så disse må du ha en god porsjon flaks for å få uten lang erfaring. Men dette visste du jo fra før, så enten må du innse at du har kastet bort et år på studiet, ellers må du skaffe deg en barnevakt som er tilgjengelig på kveld og i helger. Hva med barnefar, er ikke han med i bildet?

Anonymous poster hash: fbfea...e8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Master kan du alltids søke, men det gir deg ikke jobb. De færreste sykepleiere med master får relevant jobb, pg må tilbake i turnus. Men jeg sier som hun over her, du visste jo om turnusen før du begynte å studere? Alternativet er å jobbe bare vakansvakter som er en ganske utrygg økonomisk affære. I psykiatrien finnes noen få stillinger kun på dag som ikke krever mye erfaring, men ellers pblir det nok turnus. Og du kan egentlig ikke belage deg på å få tilrettelagt turnus i alle praksisene dine, på sykehus går du glipp av vesentlige læringsmomenter ved å bare jobbe dag.

Anonymous poster hash: 67f83...93d

Er ikke spl selv men har tett kontakt med sykepleiere gjennom jobben min.Det du skriver her er også mitt inntrykk.Kjenner flere sykepleiere som har tatt master innen folkehelse,helseledelse osv,men ikke fått ny jobb og fortsatt går i samme jobb og samme turnus.

TS:

Har du vurdert andre stillinger,litt utenom de vanlige?Det jobber sykepleiere innen undervising (f.eks.videregående skole,Helse- og oppvekstfag),i forsikringsbransjen,som selgere av sykepleieartikler og medisinsk utstyr,og enkelte sykepleiere jobber også innen apotekbransjen.Hvis du liker selve yrket synes jeg ihvertfall ikke du skal avbryte utdanningen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesøster?

Omtrent umulig å få jobb som det, så jeg ville neppe anbefalt denne videreutdanningen til TS for å slippe turnus.

Anonymous poster hash: da07d...ffc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Tusen takk for alle svarene :) Det er godt å få vite sannheten. Hvorfor jeg begynte i itganspunktet? Jo fordi jeg jobber på sykehus, hvor mine medarbeidere sa at det blir nok ingen problem... Hvordan la være å velge sykepleien, når man er hjelpepleier fra før og har kun jobbet innen helsevesenet ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange sykepleiere som jobber deltid.Kunne du gjort dette og evt. jobbet med noe annet ved siden av?

Det er vanskelig å slippe turnus, men det er ikke umulig. Det er en del "dag-stillinger" i Forsvaret (ikke på sykehus). Kunne det ha vært noe?

Endret av Personenmeg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvordan skal en alenemor overleve på å jobbe deltid dag i et lavtlønnsyrke?

Anonymous poster hash: 6bb0e...194
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var alene en periode med ett barn, da jobbet jeg kun nattevakter og hadde ei jente (student) som sov hos oss mens jeg var på jobb. Fulgte barnet i barnehagen før jeg la meg etter vakta. Det var gjennomsnitt 2-3 netter pr uke, så følte jeg hadde en del fri. Men merket fort at det ble lite faglig utvikling nattestid, så det var ikke tilfredsstillende.

Jeg tror du har gjort et vanskelig valg, og det blir ikke lettere med årene å være den som skal ha tilpasset arbeidstid. Det går faktisk ut over oss andre, som da må ta flere av de ubekvemme arbeidstidene som du ikke kan ta. Og hva med jul, påske, 17. mai, har du tenkt over det?

Allerede i praksisene dine vil du få tilbakemeldinger. Du vil ikke kunne følge kontaktsykepleiers arbeidstid, du må ha flere kontaktsykepleiere for å få en læringsprosess, du mister kontinuiteten i praksisen og du blir fort betraktet som en "vanskelig" student, dessverre. Med mindre du har en ide om å arbeide i administrative stillinger/leder, så er ikke dette enkelt.

Endret av reiseglad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Er ikke spl selv men har tett kontakt med sykepleiere gjennom jobben min.Det du skriver her er også mitt inntrykk.Kjenner flere sykepleiere som har tatt master innen folkehelse,helseledelse osv,men ikke fått ny jobb og fortsatt går i samme jobb og samme turnus.

TS:

Har du vurdert andre stillinger,litt utenom de vanlige?Det jobber sykepleiere innen undervising (f.eks.videregående skole,Helse- og oppvekstfag),i forsikringsbransjen,som selgere av sykepleieartikler og medisinsk utstyr,og enkelte sykepleiere jobber også innen apotekbransjen.Hvis du liker selve yrket synes jeg ihvertfall ikke du skal avbryte utdanningen.

Veldig gode forslag her. Kanskje du TS allerede nå bør undersøke disse mulighetene, for å for eksempel bli lærer? Klarer du å få deg en sommerjobb på apotek, se om det er noe for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var i samme situasjon som deg da jeg skulle bli student, og øverst på "ønskelista" mi sto sykepleier. Men jeg forhørte meg rundt og oppdaget at det finnes få stillinger som ikke har turnus, og det er MANGE søkere til dem. Veldig mange har jobbet som sykepleier i 20 år og ønsker seg vekk fra turnus, og da sier det seg selv at de stiller sterkere enn en som nettopp er nyutdannet. Jeg ønsket også å bygge på med pedagogikk for å kunne undervise på videregående, men også det er veldig vanskelig. Mange søkere til de få stillingene som er der også. Så jeg endte med å velge bort sykepleier og gå for lærerutdanningen. Jeg elsker utdanningen min og er veldig glad for valget mitt i dag.

Anonymous poster hash: 8b7ff...ea5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør gå an få til løsninger. Jeg kjenner sykepleiere som kun jobber natt, og sykepleiere som kun jobber dag (gjelder sykehjem).

Anonymous poster hash: a3edd...e76
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor små er barna? På et tidspunkt så kan de jo klare å være alene hjemme iblant. Jeg hadde venner der mor jobbet turnus og far reiste mye, så husker vi feks måtte være stille når vi var der på ettermiddagen fordi mor sov. Er forskjell på barn og hvor man bor såklart men jeg klarte meg iallfall fint hjemme også på kveldstid fra jeg var 9 år ca. Nattevakt må du jo ha pass til dem. Er barnefar helt ute av bildet..? Om han har stabile arbeidstider og er samarbeidsvillig kan du jo legge frem forslag om en litt mer dynamisk samværsavtale, som styres litt mer av din turnus enn av helt faste dager? Har du besteforeldre i nærheten? Eller annen potensiell barnevakt? Ville vurdert å ha en fast barnevakt, for barnas skyld, kanskje de har et søskenbarn, en familievenn eller liknende som kunne hatt dette som deltidsjobb...?

Jeg ville hørt litt rundt hvordan andre gjør dette jeg, før jeg ga opp på studiet :)

Anonymous poster hash: 3d3da...4c4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å ansette en barnevakt er jo at denne må ha lønn. Og det kommer i tillegg til bhg. Jeg jobbet innen helse da jeg ble alene med barnet mitt, men måtte slutte fordi jeg ikke hadde råd til å lønne noen barnevakt og heller ikke hadde familie i nærheten.

Anonymous poster hash: 8b7ff...ea5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...