Gå til innhold

Student med "luksusproblem"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har eksamen 28. mai, og har allerede kommet meg gjennom pensum, og kan det såpass godt som jeg gjorde like før eksamen i høst.

Spørsmålet er da hvordan jeg skal planlegge lesingen framover mest strategisk? Hvis jeg slutter å "pugge" fordi jeg kan stoffet, gruer jeg for at jeg glemmer det innen 28. mai. Men blir jo gal hvis jeg skal sitte og lese på noe jeg kan hver dag fram til denne datoen.

Noen tips?

Anonymous poster hash: 9a44e...981
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta deg en liten «ferie» på 3 uker hvor du leser alt annet enn pensum og bare koser deg. Så leser du de 2.5 ukene før eksamen.

Anonymous poster hash: abaa3...8bd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta deg en liten «ferie» på 3 uker hvor du leser alt annet enn pensum og bare koser deg. Så leser du de 2.5 ukene før eksamen.

Du tror ikke jeg kommer til å glemme pensum på disse tre ukene, da?

Kan sies at jeg også har en eksamensoppgave som skal leveres 20. mai, men denne er jeg også nesten ferdig med (skrevet jevnt gjennom hele semesteret).

Ser alle begynner å stresse med eksamenstid osv., føler jeg blir litt "slapp" dersom jeg bare slutter å lese fordi jeg tror jeg kan alt :P Blir tatt litt på senga hvis jeg plutselig glemmer det.

Anonymous poster hash: d6c67...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror ikke jeg kommer til å glemme pensum på disse tre ukene, da?

Kan sies at jeg også har en eksamensoppgave som skal leveres 20. mai, men denne er jeg også nesten ferdig med (skrevet jevnt gjennom hele semesteret).

Ser alle begynner å stresse med eksamenstid osv., føler jeg blir litt "slapp" dersom jeg bare slutter å lese fordi jeg tror jeg kan alt :P Blir tatt litt på senga hvis jeg plutselig glemmer det.

Da kan du ikke pensum.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage notater fra stoffet og løse eksamensoppgaver?

Har laget notater fra stoffet :) Også løst litt eksamensoppgaver, men vi har fått tilgang til svært få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slutt å lese, og begynn heller å skrive.

Har skrevet notater, og pugget dem :) Er slik jeg har lært meg pensum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Tilby dine medstudenter å høre hverandre i pensum?

Lag tankekart?

Les andre kilder for det samme stoffet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fortsatt å løse eksamensoppgaver og lest planmessig. Men kanskje bare 5-6 timer om dagen. Og tatt fri helger.

Har du mulighet til å gå forbi pensum, eller være med i kollokvier og hjelpe andre. Dette er ting som i alle fall øker forståelsen min og gjør at jeg husker bedre.

Anonymous poster hash: 7029d...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv disposisjoner for tidligere eksamensoppgaver og temaer du tror er aktuelle for eksamen, først i stikkordsform uten å forklare begrepene. Om du har veldig god tid kan du skrive de litt mer utfyllende, f.eks med innledning (avgrensing av tema) og gode setninger i avslutningen som viser at du har reflektert over stoffet og kan sette det inn i en praktisk sammenheng hvis det passer.

Dette gjorde jeg ifjor, og det var gull verdt på eksamen! Det var skoleeksamen, og jeg hadde disposisjoner i hodet til alle spørsmålene som ble stilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fortsatt å løse eksamensoppgaver og lest planmessig. Men kanskje bare 5-6 timer om dagen. Og tatt fri helger.

Har du mulighet til å gå forbi pensum, eller være med i kollokvier og hjelpe andre. Dette er ting som i alle fall øker forståelsen min og gjør at jeg husker bedre.

Jeg gjør ikke skolearbeid så mye som 5-6 timer per dag… Kanskje 3-4 timer, pluss noen forelesninger, de jeg synes er aller viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør ikke skolearbeid så mye som 5-6 timer per dag Kanskje 3-4 timer, pluss noen forelesninger, de jeg synes er aller viktigst.

Var på skolen fra ca 8-15 hver dag, inkludert lunch, forelesninger og noen dager i uken trening. Leste ikke i helger. Tungt studie og fikk gode karakterer. Tok da 65stp på ett semester.

Kan hende det er løsningen for deg, fikk mye bedre karakterer når jeg fikk mer å lese på. Mistet motivasjonen når det gikk for lett.

Ville uansett fortsatt å lese frem mot eksamen, gir bedre karakterer selv om det er kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare? Dette er jo absolutt ikke nødvendig når TS kan pensum svært godt.

Anonymous poster hash: 03ca3...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Hvis du allerede nå kan pensum er det INGEN grunn til å lese på stoffet flere timer om dagen i fem uker "bare fordi". Les på notatene dine noen dager i uka, løs eksamensoppgaver en gang eller to i uka, og hold deg oppdatert på temaet (les for eksempel andre pensumbøker fra andre skoler, nyhetsartikler eller hva det nå er). Siste uka før eksamen leser du som normalt før en eksamen, flere timer om dagen - hvis du føler du trenger det! Hvis alt sitter like godt hele veien er det bare å ta det med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du ikke pensum.

Jo...man må repetere og repetere for å huske!

Anonymous poster hash: ee854...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jo...man må repetere og repetere for å huske!

Anonymous poster hash: ee854...fe5

Og dette er en del av læringsprosessen. Les over noen ganger i uka, så sitter det bedre.

Anonymous poster hash: d9c13...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å lag korte sammendrag. Av bøker, forelesningsnotater, emner.

Anonymous poster hash: becef...27e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...