Gå til innhold

Jobbintervju - nervøs

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal på jobbintervju til uken og gruer meg veldig. Er snakk om en deltidsstilling og jeg vil veldig gjerne ha jobben.

Noen som har noen gode råd?

Anonymous poster hash: fd1c7...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det gruppeintervju eller kun deg? Har opplevd fere ganger (og flere jeg har snakket med) som har kommet på intervju, og trodd det kun var dem der, men vært gruppeintervju. Hvis du ikke vet det, bør du finne det ut, så er det lettere å forberede seg. Jeg har vært intervjueren i mange intervjuer, så kan jo nevne hva jeg satt pris på.

- Det kan være lurt å lese litt om butikken/kjeden på forhånd. Hvis det også kommer fram under intervjuet at du har lest litt er det veldig stort pluss.
- Håndhils på intervjueren med fast håndtrykk, presenter deg, og se personen inn i øynene når du kommer.
- Virk interessert, smil, still spørsmål
- Noen intervjuere kan spørre "nevn 5 positive egenskaper med deg i jobbsammenheng", eller "Nevn 5 negative egenskaper". Tenk ut noen sånne på forhånd. Husk at de negative bør være lette å vri til noe positivt, eller ikke "for ille".

Det jeg kommer på i farten :) D første gangene jeg skulle være intervjueren var jeg kjempenervøs selv, fordi jeg var redd for å glemme noe. Så da satt det en nervøs person på hver sin side av bordet :laugh: Du kan prøve å tenke at det kanskje er første gangen til hun/han som intervjuer, hvis det hjelper. :fnise:

Ønsker deg masse lykke til!

Anonymous poster hash: c67f7...b3c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fast håndtrykk er utrolig viktig, men ikke så fast at du skviser fingrene til den du hilser på (fortsatt lettere traumatisert etter en intervjukandidat for noen år siden). Det er helt ok å være nervøs. De fleste er det. Våre spørsmål dreier seg delvis om å finne ut hvem du er som person og delvis om hvordan du ser på jobben/yrket/din yrkesutøvelse. Hos oss vil du få spørsmål om hvilken rolle du har i teamsamarbeid og samarbeidsevner. Kanskje vil du bli bedt om å beskrive bestemte deler av arbeidsoppgavene. Som regel er stemningen god, vi diskuterer litt ulike temaer som er aktuelle for stillingen og bruker litt humar når det passer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar svar begge to.

Så vidt jeg vet er det bare meg som skal til intervju.

Spørsmålet jeg gruer meg mest til er "fortell litt om deg selv?" Hva vil de egentlig vite da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar svar begge to.

Så vidt jeg vet er det bare meg som skal til intervju.

Spørsmålet jeg gruer meg mest til er "fortell litt om deg selv?" Hva vil de egentlig vite da?

Tja, hva slags studiebakgrunn du har valgt og hvorfor. Hva som motiverer deg og hva du ønsker å drive med. Også litt om deg selv og hva du gjør på fritiden :) prøv å velg ting som kan være relevant for jobben hvis mulig. Utover hvor gammel du er og hvor du er fra hehe

Anonymous poster hash: 3309f...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell om deg selv er et litt icebreaker-spørsmål. Jeg ønsker å vite bittelitt om deg. Kanskje har vi noe felles som vi kan snakke om og som gjør deg litt mindre nervøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På fortell litt om deg selv spørsmålet forteller jeg hvor jeg kommer fra, hva jeg har studert, den mest relevante jobben, trivsel i den (så lenge det er positivt) og gjerne om man har fritidsaktiviteter eller familie (kun om du har lyst å fortelle det).

Jeg synes de vanskeligste spørsmålene er "hvor ser du deg selv om 5 år" og " hvorfor skal du få denne jobben/hva kan du tilføre bedriften".

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...