Gå til innhold

Norge vurderer fortsatt å sende skip til Middelhavet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å sende flere båter får EU ordne selv. De ha mer en god kapasitet, men mener selv det å ha flere patruljer bare vil lokke flere til å ta sjansen på å krysse middelhavet. Da blir det helt feil av Norge å sende båter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta en liten kikk på dagens "flyktningebilde" på nettsidene til VG, og så ser dere hvem disse flyktningene egentlig er. Kun menn, og atter menn. Ikke ett eneste kvinnfolk, og heller ikke ett eneste barn. Her drar man tydeligvis ikke med seg kvinner eller barn, i håp om at dem skal få ett bedre liv. Med disse afrikanernes humane tankegang, så er det utelukkende snakk om å redde seg selv.

Unge menn i hopetall underveis til dette forjettede Vesten.



Anonymous poster hash: 95d8c...d96
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt vil de kunne gjøre det også, men det tar laaang tid, er dyrere, vanskeligere å organisere og sjansen for å komme gjennom vil være lavere.

Hvis vi snakker IS her, så stemmer jo ikke dette i det hele tatt, med tanke på alle de fremmedkrigerne (også fra Norge) som har reist for å kjempe, og som kan komme seg inn i landet igjen uten særlig store problemer.

Å sende flere båter får EU ordne selv. De ha mer en god kapasitet, men mener selv det å ha flere patruljer bare vil lokke flere til å ta sjansen på å krysse middelhavet. Da blir det helt feil av Norge å sende båter.

Norge er del av Schengen, det vil faktisk si at vi har en felles ytre grense med disse landene. Det har absolutt ingenting med EU å gjøre.

Ta en liten kikk på dagens "flyktningebilde" på nettsidene til VG, og så ser dere hvem disse flyktningene egentlig er. Kun menn, og atter menn. Ikke ett eneste kvinnfolk, og heller ikke ett eneste barn. Her drar man tydeligvis ikke med seg kvinner eller barn, i håp om at dem skal få ett bedre liv. Med disse afrikanernes humane tankegang, så er det utelukkende snakk om å redde seg selv.

Unge menn i hopetall underveis til dette forjettede Vesten.

Anonymous poster hash: 95d8c...d96

Det er vel ikke veldig overraskende, de fleste flyktningene vil vel måtte krysse harde og vanskelige områder før de kommer til en kystby man kan komme seg til Europa fra. Må man betale store summer til menneskesmuglere for å komme seg ut, og man ikke har ubegrenset med midler, så forsøker man jo å få ut de som har størst sjanse til å klare seg og til å komme i jobb i Europa.

Forøvrig, i den siste kantringsulykken jeg leste om, var det ca. 50 barn og 200 kvinner, riktignok var det mange menn, men å si at kvinner ikke forsøker å komme seg bort, er jo direkte usant.

Når det er sagt, jeg har ingen tro på at vi kan hjelpe alle, men jeg er allikevel ikke villig til å la masse menneskeliv gå tapt fordi mange er desperate og menneskesmuglere er kynikere som ønsker å tjene penger på andres desperasjon. Det er jo ingen tvil om at mange forsøker å flykte nettopp fordi de ikke har en fremtid der de er, enten det er krig, hungersnød eller andre forhold som gjør det.

Anonymous poster hash: 6edc1...8e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en grusom måte å dø på, situasjonen deres er jo forferdelig, det er lett å se. Men burde vi ikke fikse situasjonen med de vi har først, før vi tar imot så mange flere? Ellers blir det en flaskehals situasjon, med mange som kommer og vi sitter med nærmest null måter å håndtere de på?



Anonymous poster hash: 4e318...de6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, jeg har ingen tro på at vi kan hjelpe alle, men jeg er allikevel ikke villig til å la masse menneskeliv gå tapt fordi mange er desperate og menneskesmuglere er kynikere som ønsker å tjene penger på andres desperasjon. Det er jo ingen tvil om at mange forsøker å flykte nettopp fordi de ikke har en fremtid der de er, enten det er krig, hungersnød eller andre forhold som gjør det.

Jo mer vi lar være å hindre dem fra å komme, desto flere vil prøve. Og flere vil dø. Den beste metoden er å blokkere dem fullstendig fra å komme. Da vil de skjønne at det er nytteløst, og færre vil risikere livet på et forsøk.

Det er de som argumenterer for at vi skal ta imot disse båtene og legge forholdene bedre til rette for dem som legger opp til flere dødsfall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At så mange mister livet er selvsagt helt tragisk, men så lenge løsningen er så åpenbar og enkel klarer jeg ikke å føle at dette er noen katastrofe. Hvorfor settes det ikke bare opp en ordinær kommersiell ferge-forbindelse mellom Libya og Italia? Så slipper folk som ønsker å søke asyl i Europa å betale menneskesmuglere for krysse havet i fiskebåter. Hjelpearbeidere sier at folk vil strømme til og forsøke å ta seg over uansett hvor mange som dør.

Hvis fergeforbindelse ikke er mulig å opprette av innvandrings-regulerende hensyn, er resultatet i middelhavet et resultat av en villet politikk, og ikke situasjon ute av kontroll.

Ikke at jeg har søkt så hardt, men kan ikke umiddelbart se at noen i politiske kretser har diskutert dette. Og så lenge ingen klarer å gi meg noen overbevisende svar på hvorfor, klarer jeg ikke å føle at det er noen katastrofe som utspiller seg i middelhavet som media forsøker å hause opp til.



Anonymous poster hash: 58179...280
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig burde Norge bidratt med skip for å redde flest mulig av flyktningene. Det beste ville likevel å opprette offentlig transport over Middelhavet fra de viktigste avreisehavnene, slik at alle som ville, kunne få en trygg sjøreise til en rimelig pris. Dette må dog forutsette en avtale om at flyktningene fordeles mellom alle vesteuropeiske land, slik at ikke Italia må klare oppgaven alene.

Mange av de som kommer over Middelhavet sånn tar jo denne veien fordi de egentlig ikke har interesse av å bli stoppet i noen passkontroll når de kommer i land. Samtidig så går det garantert båter over havet fra før, som mest trolig koster mindre enn for eksempel man betaler menneskesmuglere for å få de over på annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironi? Tull? Ett eller annet? Eller mener du det seriøst?

Seriøst. Man kødder ikke med utryddelsen av nordmenn.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...