Gå til innhold

Dykking/opplevelser i vinter

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Vi skal ut og reise i januar/februar og leter etter et sted der det er:

*varmt (ordentlig varmt!)

* dykkemuligheter

* rimelig å bo/spise

*passe turistifisert (vi vil ikke til en turistmaskin som Phuket, men er ikke "ordentlige" backpackere, heller)

* gjerne muligheter til å reise litt rundt og være med på andre aktiviteter, f.eks trekking

Vi har vært i Thailand og trivdes kjempegodt der, men kan tenke oss å prøve noe annet nå. Har tenkt litt på Filippinene, men de sier dykkesesongen begynner først til våren. Har vurdert Malaysia også, men har sett på forumet her at noen mener at folk ikke er så hyggelige mot turister der...? Hvordan er det med Mexico - der må man kanskje regne med et større reisebudsjett? Kanskje noen har andre tips om Sør- eller Mellom Amerika? Vi har ikke mer enn maks tre uker ferie, så det er begrenset hvor mye vi kan reise rundt, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egypt?

Bali?

Ikke dra til Bali. Jeg ble kjempeskuffa der. Har blitt mega turistifisert. Fikk ikke være i fred på stranda i 5 min. Hele tiden noen som skulle selge noe. :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dykking i Egypt er flott, har vært der et par ganger. Men, det blir for kaldt i januar/februar, syns jeg. Har aldri vært på Bali, men jeg har også hørt at det skal være en gedigen turistfelle. Noen som har andre ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Anbefaler Honduras og den bittelille øya Utila i Karibien!

Dykking der er skrekkelig billig og godt organisert! Det er en haug med bøyer rundt hele øya som båtene fester seg til og dermed sikrer at dykkerstedene bevares. Hva kan dere se? Tja, vi så blant annet sjøhest og skilpadder foruten alle de fiskesortene og korallene man kan forvente å se.. Rundt påsketider er det sesong for hvalhai.. Lurer fælt på å dra tilbake da..

Eneste minuset ved stedet er sandfluene, men de er verdt å utsettes for når man ser hva slags dykking man får!

Endel av dykkersentrene opererer med gratis overnatting om man sertifiserer seg på et eller annet nivå, eller avslag i prisen alt etter hvor lenge man blir. Ellers er det godt utvalg av steder å bo, fra de helt billige og elementære (en seng under tak) til de med god standard..

Vi dykka med Alton's Dive Shop, jeg syntes de var veldig ok. Divemastrene var flinke og kjente veldig godt de ulike stedene vi dykka på. En av følget tok sitt Open Water der, og fikk kjempegod instruktør helt for seg selv da hun hadde småproblemer med øvelsene..

Ikke så mye annet å foreta seg der, men så er det dykkinga man drar dit for uansett! Padling inn over øya er visstnok verdt å bruke en time eller to på, ellers er det nok av steder å få god mat og drikke på..

På fastlands-Honduras er det nok av andre ting å se om man får nok av dykkinga. Sjekk ut Copan mot grensa til Guatemala!

Hvordan komme seg dit? Endel reiste til Guatemala City og videre til San Pedro Sula med fly, deretter buss til La Ceiba og båt ut til Utila. Selv fløy vi fra San Pedro Sula etter litt for mange timer bak å en pickup i øsende regn en natt, men det tok om mulig lenger tid enn buss og båt tilsammen. Tre uker holder det, bruk en uke til dykking, så en uke på hver side til reising og andre aktiviteter er mitt forslag.

Alternativt anbefaler jeg Similan-øyene i Thailand. Flotteste stedet jeg har dykka på!

God tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lombok er en liten øy utenfor Bali og skal visstnok være helt suveren; litt som Bali var før den ble helt infisert av turister. Kjenner flere som har vært der og elsket det.

Parenthian Islands på Malaysias østkyst er også vannvittig vakre. Vil ikke si at malaysierne er lite hyggelige mot turistene, men i sammenligning med de veldig gjestfrie indonesierne er det ganske stor forskjell.

Hva med Micronesia? Det er min store drøm... Ellers skal jo Maldivene også være helt suverene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Mexico er fantastisk. Der har du utrolig mange muligheter. Dere kan snorkle eller dykke - utenfor Cozumel (øy utenfor Yucatanhalvøya) ligger verdens nest største korallrev.

Ellers er det gode muligheter for å besøke flere pyramider.

For sol og bading anbefaler jeg Playa del Carmen. Riktignok er det et turiststed, men jeg syntes det var et turiststed som hadde beholdt mye sjarm. Ikke for mye "plastic fantastic" selv om det kryr av amerikanske turister.

Ingeline

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Laban i at Perhentian Island er utrulig fint. Veldig gode dykkemuligheter og hyggelige folk (syns eg). Litt mindre drikkekultur enn i Thailand og Bali, men utrulig flott. Og varmt!!!

På packsac.com finne du reisebrev frå alle mulige plassar, som kan passe det du leitar etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dra til Perhentian Island i Malaysia. Det er 2 øyer som ligger utpå kysten av Malaysia. De ligger på listen over de vakreste øyene i verden. Øyene er ingen typiske turistplasser,kun back packere + som drar dit nå pga at det er en lav budget plass. Det har enda ikke begynt å bygge hoteller der enda men planene er i gang så dra før det. Folkene i Malaysia opplevde jeg som dobbelt så vennlige og gjestfie som thai folka og det sier litt.En føler seg skikkelig velkommen!

Dykkingen er en av de beste i asia på perhentian.Vi tok open water der og det var en uforglemmelig opplevelse.Dykkerfolka er skikkelig hjelpsomme og engelsk er utbredt.Open water koster ca 1600 NOK.billig!! Vi dykket med 8 haier svømmende rundt oss,nydelige koraller og svææære skillpadder! det var helt fantastisk!

Jeg anbefaler denne plassen på det sterkeste,og jeg har reist utrolig mye i thailand,men ingenting var bedre enn Pulau Perhentian Kecil på Long beach!

xxx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere sikkert kjenner til, så er Egypt THE PLACE i verden med det aller mest kjente stedene for å dykke. Familien min var med på reisen, der der av mine to brødrer som begge er ivrige dykkere.

Akkurat nå så får du ganske billige charter turer til Sharm El Sheik men den tiden som dere tenker på å reise så ligger dagstempraturen omtrent +- 25 grader . Om kvelden så kan tempraturen synke drastistk. Det er fordel å ta med seg et sett med superundertøy når en drar på vinteren. Fordi det kan en og annen gangen bli sikkelig kald om kvelden og om natten. Solbriller, Sjal eller skjerf er så og si obligatorisk når en finner seg i dette området. Det kan hvilken som helst tid blåse opp til ørkenstorm, da er det sånne ting kjekt å ha så slipper en å tygge eller å finne sand på de mest utroligste steder på kroppen som en skulle tro ikke var mulig.

Jeg annbefaler om dere er lei av å bo på typiske "Las Vegas turist tivoli" steder, så vik unna Sharm El Sheik. Dette stedet er bygget oop på under 10år og designet kun for bade/ dykker og pilgrim turisme.En får mer enn nok av inpåslitne butikk selgere slepenes etter seg.

Et tips for oss damer i en sånn situasjon: Om du er lei av inpåslitne selgere så kle deg skikkelig hel dekket og tre gjerne på et skjerfsjal over deg slik at det dekker hodet og litt av ansiktet ditt - da får du gå mer i fred...om du ønsker å gå alene.

Et annen sted likeved Sharm El Sheik som heter Dahab(Her er plassen for å shopping! Her får du masse ting for en langt billigere pris enn i Sharm El Sheik så prut i vei!) og er et langt bedre alternativ. Stedet er populært for dem som liker dykking, surfing og har blitt gjestet av hippier og backpackere opp gjennom årene. det er langt mer stille og roligere lay back miljø her enn i Sharm.

Her i fra kan du ta utgangspunkt til forskjellige utflukter til ørkenen, til St. Chatarina klosteret og fjell tur opp til moses fjellet var for meg mitt opplevelses høydepunkt for hele turen. Eller overnatte hos beduiner ute i ørkenen eller oppleve fantasia kveld med magedans, masse mat og drikke. For dere som er dykkere så annbefaler jeg å dra for å dykke i Blue Hole som ligger litt utenfor alfaveg der en trenger jeep for å komme dit et annet alternativer er å dykke i Canyon, Ras Muhammed og i Tiran-stredet.-flere lokale turopreatører arrangerer turer til alle disse stedene jeg har nemt.

Husk å drikk MYE vann så slipper dere å havne i trøbbel og slipper å bli bært inn i trykkammer pga. dehydreing eller alkohol på festen i fra kvelden før.Det er nok med to halvlitere eller diaré kvelden før som kan lage en klart stopper på dykker opplevelsene neste dag.

Det ikke problem å få leie seg dykker utstyr i området bare finn de som er og som virker mest seriøse i denne jungelen av forskjellige dykkersenter. Like uten for Sharm så ligger et dykkersenter med skandinaviske dykker instruktører og dykker guider som vi kan annbefale Colona Divers. Disse er ganske kjent i norske dykkermiljøet. Det pleier en og annen gang å ha annonse i bladet Dykking (se etter bladet Dykking nr.4 2004 der har de en stor artikkel om Sharm, Sinai området sine fine dykkermuligheter).

Vann strømmene rund på Sinai kysten kan i noen områder være sterke, så planlegg noen dykkerfrie dager i mellom for hver dykkerdag. Du blir lett fristet med å gjøre 2, 3 forskjellige dykk på en dag i dette området fordi det er så mye å se. Men jeg garanterer at en blir helt tom for energi neste dag om du havner opp i disse strømningene. da er greit å slappe av og finne på noe annet.

Ha uannsett en god tur hvor enn dere havner i verdens vannet. :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere sikkert kjenner til, så er Egypt THE PLACE i verden med det aller mest kjente stedene for å dykke. Familien min var med på reisen, der der av mine to brødrer som begge er ivrige dykkere.

Akkurat nå så får du ganske billige charter turer til Sharm El Sheik men den tiden som dere tenker på å reise så ligger dagstempraturen omtrent +- 25 grader . Om kvelden så kan tempraturen synke drastistk. Det er fordel å ta med seg et sett med superundertøy når en drar på vinteren. Fordi det kan en og annen gangen bli sikkelig kald om kvelden og om natten. Solbriller, Sjal eller skjerf er så og si obligatorisk når en finner seg i dette området. Det kan hvilken som helst tid blåse opp til ørkenstorm, da er det sånne ting kjekt å ha så slipper en å tygge eller å finne sand på de mest utroligste steder på kroppen som en skulle tro ikke var mulig.

Jeg annbefaler om dere er lei av å bo på typiske "Las Vegas turist tivoli" steder, så vik unna Sharm El Sheik. Dette stedet er bygget oop på under 10år og designet kun for bade/ dykker og pilgrim turisme.En får mer enn nok av inpåslitne butikk selgere slepenes etter seg.

Et tips for oss damer i en sånn situasjon: Om du er lei av inpåslitne selgere så kle deg skikkelig hel dekket og tre gjerne på et skjerfsjal over deg slik at det dekker hodet og litt av ansiktet ditt - da får du gå mer i fred...om du ønsker å gå alene.

Et annen sted likeved Sharm El Sheik som heter Dahab(Her er plassen for å shopping! Her får du masse ting for en langt billigere pris enn i Sharm El Sheik så prut i vei!) og er et langt bedre alternativ. Stedet er populært for dem som liker dykking, surfing og har blitt gjestet av hippier og backpackere opp gjennom årene. det er langt mer stille og roligere lay back miljø her enn i Sharm.

Her i fra kan du ta utgangspunkt til forskjellige utflukter til ørkenen, til St. Chatarina klosteret og fjell tur opp til moses fjellet var for meg mitt opplevelses høydepunkt for hele turen. Eller overnatte hos beduiner ute i ørkenen eller oppleve fantasia kveld med magedans, masse mat og drikke. For dere som er dykkere så annbefaler jeg å dra for å dykke i Blue Hole som ligger litt utenfor alfaveg der en trenger jeep for å komme dit et annet alternativer er å dykke i Canyon, Ras Muhammed og i Tiran-stredet.-flere lokale turopreatører arrangerer turer til alle disse stedene jeg har nemt.

Husk å drikk MYE vann så slipper dere å havne i trøbbel og slipper å bli bært inn i trykkammer pga. dehydreing eller alkohol på festen i fra kvelden før.Det er nok med to halvlitere eller diaré kvelden før som kan lage en klart stopper på dykker opplevelsene neste dag.

Det ikke problem å få leie seg dykker utstyr i området bare finn de som er og som virker mest seriøse i denne jungelen av forskjellige dykkersenter. Like uten for Sharm så ligger et dykkersenter med skandinaviske dykker instruktører og dykker guider som vi kan annbefale Colona Divers. Disse er ganske kjent i norske dykkermiljøet. Det pleier en og annen gang å ha annonse i bladet Dykking (se etter bladet Dykking nr.4 2004 der har de en stor artikkel om Sharm, Sinai området sine fine dykkermuligheter).

Vann strømmene rund på Sinai kysten kan i noen områder være sterke, så planlegg noen dykkerfrie dager i mellom for hver dykkerdag. Du blir lett fristet med å gjøre 2, 3 forskjellige dykk på en dag i dette området fordi det er så mye å se. Men jeg garanterer at en blir helt tom for energi neste dag om du havner opp i disse strømningene. da er greit å slappe av og finne på noe annet.

Ha uannsett en god tur hvor enn dere havner i verdens vannet. :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...