Fame Skrevet 3. august 2015 #861 Skrevet 3. august 2015 Leser om en penn de fleste av oss bør få til anskaffelse av. Den koster 2250 kroner og kan skrive med 16 millioner forskjellige farger. Alt man trenger å Gjøre er å skanne for eksempel en appelsin så skriver den med oransje :3
Eirasi Skrevet 3. august 2015 #862 Skrevet 3. august 2015 Da har jeg endelig prøvd meg på disse fargebøkene. Er egentlig vant til å tegne mitt eget, men dette var moro! Flott avkobling og mye inspirasjon å hente. Dette er min første, og jeg er usikker på hvilke farger jeg skal bruke på håret. Planen var å kun bruke tre farger(pluss sølv og gull) på hver, men da må jo den til venstre ha gyllent hår og den til høyre rødt. Og nå tenker jeg at det kan bli litt kjedelig. Noen med forslag? 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #863 Skrevet 3. august 2015 Da har jeg endelig prøvd meg på disse fargebøkene. Er egentlig vant til å tegne mitt eget, men dette var moro! Flott avkobling og mye inspirasjon å hente. Dette er min første, og jeg er usikker på hvilke farger jeg skal bruke på håret. Planen var å kun bruke tre farger(pluss sølv og gull) på hver, men da må jo den til venstre ha gyllent hår og den til høyre rødt. Og nå tenker jeg at det kan bli litt kjedelig. Noen med forslag? Oi, så fint! Hvilken bok er det? Anonymous poster hash: 9873a...894
Eirasi Skrevet 3. august 2015 #864 Skrevet 3. august 2015 Oi, så fint! Hvilken bok er det? Anonymous poster hash: 9873a...894 Takk. Det er Dagdrømmer av Hannah Karlzon. Liker illustrasjonene hennes godt.
Brimi Skrevet 3. august 2015 #866 Skrevet 3. august 2015 ..Hva med pennen da? Den hadde vært nice å ha, hvis jeg hadde hatt så mye penger å bruke :-p
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #867 Skrevet 3. august 2015 ..Hva med pennen da? Har du link? Anonymous poster hash: 9873a...894
Fiolinisten Skrevet 3. august 2015 #869 Skrevet 3. august 2015 Så vidt jeg har skjønt blir ikke pennen tilgjengelig før i vinter, og mange må vente helt til neste år for å få den. Virker kjekk å ha da, men vil nok heller vente til det kommer noen reviews på den før jeg går ut med så mye penger. 1
Safira Skrevet 3. august 2015 #870 Skrevet 3. august 2015 Ok, her kommer en liten post om litt forskjellige blyanter jeg har testet. Dere som ikke er interessert får unnskylde innlegget, og scrolle forbi Dette blir en svært lite teknisk post, da jeg egentlig ikke har peiling på hva jeg driver med Har lagt bilder i spoilertag, for å ikke "spamme ned" tråden. Akvarellblyanter: Derwent Watercolour: Ganske myke akvarellblyanter med mye pigment. De avgir mye pigment og dekker godt. Jeg opplever at de er litt tørre og at de "smuldrer"/støver litt, så man må passe på å ikke dra støvet utover. Fungerer fint både med og uten vann og det går fint å legge flere lag over hverandre. Blyantene selges i flere butikker i Norge. Caran d'Ache Swisscolor: En litt hardere akvarellblyant. Disse er fine til mindre detaljer da de ikke trenger å spisses så ofte. Avgir mye farge og kan brukes både tørre og med vann. Opplever ikke at disse er like "tørre" eller smuler slik som Derwent watercolour, men jeg synes heller ikke at de dekker like godt uten bruk av vann. Går fint å legge flere lag over hverandre Caran d'Ache Prismalo: Disse blyantene opplever jeg at er enda litt hardere enn Swisscolor og det er dermed vanskeligere å få et jevnt resultat uten bruk av vann. Mulig de avgir litt mindre pigment. De holder spissen godt og trenger dermed ikke å spisses så ofte, er fine til detaljer. Se eksempelbildet over Fargelegging: Caran d'Ache Supracolor Soft II: Myk akvarellblyant som fungerer vel så godt tørr som med vann. De er veldig godt pigmenterte og avgir dermed mye farge. De blender godt med vann, og det er mulig å få jevne resultater også uten vann. Min klare favoritt bland akvarellblyantene, men det er også det dyreste alternativet. Voks- og oljebaserte blyanter: Jeg har forsøkt å vise eksempler med og uten bruk av blender. Ballongene viser det kanskje tydeligst, hvor halvparten er med og den andre halvparten uten. Caran d'Ache Pablo: Ganske myk og velpigmentert blyant som avgir mye farge og glir lett over arket. De blir ikke så oljeaktive/voksaktive på arket som de andre og det er dermed lett å legge mange lag over hverandre. Blender godt. Min favoritt! Det er de dyreste blyantene, og jeg har kun testet et sett med 12. Prismcolor Premier: Veldig myk blyant. Veldig godt pigmentert og avgir masse farge. Blyantene dekker svært godt. Jeg synes det kan være vanskelig å legge mange lag over hverandre, siden de også avgir mye voks. Det gjør også at det fort blir litt ujenvt hvis man vil farge svakt ett sted og sterkere et annet. Blender svært godt. Kan være vanskelig å farge små detaljer siden blyanten er så myk og må spisses ofte. Tombow Irojiten (woodland): Middels myke blyanter. Jeg tror blyantene er godt pigmenterte, men siden en del av fargene er så duse så kan det virke som de ikke er så avgir så mye farge. Det går fint å legge fler lag over hverandre, og fargene blender greit. Det er enkelt å få en dekkende farge. Grunnet det noe spesielle fargeutvalget vil jeg anbefale og ta en ekstra titt på hvilke farger man ønsker. Kan være greit å ha et sett med mer "normale" farger i tillegg. Mitt sett har for eksempel ingen rød blyant. Jeg synes disse er passe harde, gode å jobbe med, muligens et hakk hardere enn Pablo. Marco Raffine: Middels myke blyanter. Disse avgir greit med farge, men fordi de er så "oljete"/voksaltige er det vanskelig å legge flere lag over hverandre. Arket blir på sett og vis fort "mettet" og den øverste fargen "sitter ikke". Det går ganske greit å blende fargene, men ikke fult så lett som med de andre blyantene. De er veldig billige, så de er et godt alternativ for mange, men de falt ikke helt i smak for min del siden de ikke passer helt til min måte å fargelegge på. Derwent Coloursoft: Jeg har bare prøvd et par av disse blyantene, så har ikke det beste grunnlaget for å uttale meg. De er svært myke og godt pigmenterte blyanter. De holder seg ikke spisse lenge, og er litt tykkere enn de andre blyantene og passer dermed ikke i alle spissere. Jeg synes de avgir litt for mye voks på en litt ujevn/klumpete måte på papiret og likte de dermed ikke så veldig godt. Blendere: Caran d'Ache full blender: Veldig myk blender uten treskaft. Dette er min klare favoritt! Den blender godt og gir en blank finish. Bør ikke ligge i direkte sollys (hehe...) Derwent Blender: God og ganske myk blender. Jeg synes den er noe tørrere og mer "skrapete" enn de andre, men den fungerer godt. Prismacolor Premier Colorless blender: Myk blender som fungerer godt. En mellomting mellom Caran d'Ache og Derwent sine. Koh-I-Noor Polycolor Blender: Den "tørreste" og dårligste av blenderne. Synes den skraper over papiret. Tusjer: Akashia Sai Watercolor Brush Pen: Vannbaserte tusjer med penseltupp. Disse kan blandes med hverandre eller vann. De er veldig godt pigmenterte og absolutt "våte nok". Jeg synes imidlertid det er litt vanskelig å farge med de, føler ikke jeg har helt kontroll enda. Men der er morsomt å leke med, spesielt på akvarellpapir sammen med en "waterbrush", da er det som å bruke vannmaling. Dårlig eksempel: Staedtler Triplus fineliner: Tynne tusjpenner. Fint for små detaljer.Vanskelig å farge jevnt uten skjolder, og vanskelig å blende. Fant ut at denne typen tusjer ikke er noe for meg. Puh! Ser at jeg ikke er så god til å forklare, og eksemplene hjelper kanskje ikke sånn kjempemye. Men det er bare å spørre, da! 13
LeaMichele Skrevet 3. august 2015 #871 Skrevet 3. august 2015 Safira! For et suuuuupert innlegg med masse god informasjon og fine bilder !! :-) Skulle ønske det gikk ann å lagre innlegg her inne :-) 1
Gjest Cel Skrevet 3. august 2015 #872 Skrevet 3. august 2015 Det blir ut og kjøpe fargeleggingsbøker på meg i morgen ja! Sååå inspirert av dere alle! 😊
Gjest Zeitgeist Skrevet 3. august 2015 #873 Skrevet 3. august 2015 Safira! For et flott og informativt innlegg! Titusener av takk for at du tok deg tid til dette. To tomler opp og tolv poeng og terningkast seks.
Dina86 Skrevet 3. august 2015 #874 Skrevet 3. august 2015 Nå har jeg ikke lest hele tråden, men har noen prøvd Colorfy på iPad? Det er vel ikke veldig avanserte tegninger, men de fungerer hvertfall for meg for å slappe av og roe ned litt
AnonymBruker Skrevet 3. august 2015 #875 Skrevet 3. august 2015 Nå har jeg ikke lest hele tråden, men har noen prøvd Colorfy på iPad? Det er vel ikke veldig avanserte tegninger, men de fungerer hvertfall for meg for å slappe av og roe ned litt Ja, ble helt hekta, men tror nok at ekte fargelegging er en hel del bedre når det gjelder å slappe av Anonymous poster hash: 0302f...248 1
Auri Skrevet 4. august 2015 #877 Skrevet 4. august 2015 Da har jeg endelig prøvd meg på disse fargebøkene. Er egentlig vant til å tegne mitt eget, men dette var moro! Flott avkobling og mye inspirasjon å hente. Dette er min første, og jeg er usikker på hvilke farger jeg skal bruke på håret. Planen var å kun bruke tre farger(pluss sølv og gull) på hver, men da må jo den til venstre ha gyllent hår og den til høyre rødt. Og nå tenker jeg at det kan bli litt kjedelig. Noen med forslag? Jeg synes rødt og gyllent hår høres fint ut jeg Takk. Det er Dagdrømmer av Hannah Karlzon. Liker illustrasjonene hennes godt. Jeg er så på desperat leting etter den! Jeg vil ikke bestille på nett, for vi har opplevd så mange pakker bli rotet bort i det siste.. Har vært på Ark, Notabene og Norli her jeg bor, ingen har den!
MarianneE Skrevet 4. august 2015 #878 Skrevet 4. august 2015 Her om dagen ville jeg farge men hadde ikke inspirasjon til valg av farger. Det var den "bladlabyrinten" i Den Hemmelige Hagen jeg skulle begynne med. Så det jeg gjorde var at jeg tok en linjal og streket opp først en pluss så et kryss slik at bildet ble delt i 8. Sendte så sms til min bror og bad ham om å gi meg to farger. Rosa og brun var forslaget fra han. Så da farget jeg med disse fargene annenhver gang rundt labyrinten. Byttet farge når det kom en blyantstrek. På den indre firkanten i labyrinten la jeg ut på Facebooksiden til fargelegging spørsmål om noen kunne gi meg to farger. Og slik gjorde jeg til jeg ble ferdig med labyrinten. Det var morsomt å overlate fargevalg til andre og se resultatet av det. 1
Gjest pærecider Skrevet 4. august 2015 #879 Skrevet 4. august 2015 Safira, tusen takk for et flott og informativt innlegg!!!! Skal så absolutt notere meg det til neste gang jeg skaffer blyanter. En annen ting jeg kom til å tenke på, hadde nettopp storopprydning i tegnesakene mine, ga bort en del som jeg ikke brukte lenger, som feks derwent artist (fine farger, men passet ikke måten jeg jobber på) samt tusjer jeg ikke bruker. Angret litt på at jeg ikke nevnte det for folk i tråden her, men det kan jo være en ide å si fra hvis man har utstyr til overs, at man vil gi bort/bytte. Så kan andre få gleden av det du ikke bruker.
Brimi Skrevet 4. august 2015 #880 Skrevet 4. august 2015 Det har jeg også gjort MarianneE, men som oftest vil ikke de jeg har spurt komme med noen farger :-p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå