Mynona Skrevet 25. mai 2015 #121 Del Skrevet 25. mai 2015 Skjønner at det er en ok greie å gjøre, men jeg syns bare det blir for firkanta og lite inspirerende hele konseptet med å fargelegge ferdige print. Jeg sitter ofte og lager perlebilder med ungene mine, bygger lego med dem (helst uten instruksjoner) og tegner masse sammen med dem. Men jeg oppfordrer dem til å ta sjansen på å være kreative og skape sine egne kreasjoner, sine egne tekninger som de kan fargelegge. 1000 ganger morsommere fordi det er ditt eget verk. Men mange voksne syns det er alt for skummelt, og da er det jo absolutt bedre at man bruker fargeleggingsbøker. Litt off topic dette her. Greia med dette med antistress og avkobling er jo nettopp at man ikke trenger å være for kreativ, for da må man jo bruke hodet mye mer. Dette er en aktivitet som gjør at man må bruke hodet tilstrekkelig mye til at man klarer å koble ut andre ting/tanker, men ikke nok til at det blir nok en oppgave man må yte, være kreativ, lage noe perfekt etc. Det er en del artikler på både norsk og engelsk om dette hvis du er interessert. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aldrisur Skrevet 25. mai 2015 #122 Del Skrevet 25. mai 2015 Skjønner at det er en ok greie å gjøre, men jeg syns bare det blir for firkanta og lite inspirerende hele konseptet med å fargelegge ferdige print. Jeg sitter ofte og lager perlebilder med ungene mine, bygger lego med dem (helst uten instruksjoner) og tegner masse sammen med dem. Men jeg oppfordrer dem til å ta sjansen på å være kreative og skape sine egne kreasjoner, sine egne tekninger som de kan fargelegge. 1000 ganger morsommere fordi det er ditt eget verk. Men mange voksne syns det er alt for skummelt, og da er det jo absolutt bedre at man bruker fargeleggingsbøker. Litt off topic dette her. Det er vel ingen motsetning mellom det å tegne på frihånd, perle, bygge lego og å fargelegge ferdige tegninger? Selv om denne tråden handler om "fargelegging", betyr ikke det at vi - ikke jeg i hvert fall, ikke kan gjøre alt det du nevner i ditt innlegg? Her i huset driver vi med masse forskjellige aktiviteter, fargeleggingen er bare en liten del av det hele. Som jeg nevnte i et tidligere innlegg i tråden her: Jeg fikk aldri fargeleggingsbøker av mine foreldre, nettopp fordi de mente at frihåndstegning var det eneste som utviklet mine tegneegenskaper. Kan hende det er derfor jeg synes denne "fargeleggingen for voksne" er så moro? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeane Skrevet 25. mai 2015 #123 Del Skrevet 25. mai 2015 Skjønner at det er en ok greie å gjøre, men jeg syns bare det blir for firkanta og lite inspirerende hele konseptet med å fargelegge ferdige print. Jeg sitter ofte og lager perlebilder med ungene mine, bygger lego med dem (helst uten instruksjoner) og tegner masse sammen med dem. Men jeg oppfordrer dem til å ta sjansen på å være kreative og skape sine egne kreasjoner, sine egne tekninger som de kan fargelegge. 1000 ganger morsommere fordi det er ditt eget verk. Men mange voksne syns det er alt for skummelt, og da er det jo absolutt bedre at man bruker fargeleggingsbøker. Litt off topic dette her. Min mor brukte å si noe lignende. Hun ville helst at jeg skulle tegne selv og ikke bare fargelegge ferdige bilder, men jeg likte best fargelegging. Tegning sluttet jeg med ganske tidlig, men jeg fargela til jeg var 25. Printet ut bilder fra nett den gang, så her om dagen kjøpte jeg en av disse bøkene og fant frem fargeblyantene igjen. Jeg synes det er to forskjellige ting. Det er som forskjellen på å strikke etter oppskrift, noe de fleste gjør, og å designe egne strikkeoppskrifter. Jeg har aldri fått til å være kreativ når alt er i fri flyt, det er for kaotisk for meg, men å være kreativ innenfor rammer er noe jeg liker godt. Hvor lang tid bruker dere på en side i disse bøkene forresten? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
palamina Skrevet 25. mai 2015 #124 Del Skrevet 25. mai 2015 Greia med dette med antistress og avkobling er jo nettopp at man ikke trenger å være for kreativ, for da må man jo bruke hodet mye mer. Dette er en aktivitet som gjør at man må bruke hodet tilstrekkelig mye til at man klarer å koble ut andre ting/tanker, men ikke nok til at det blir nok en oppgave man må yte, være kreativ, lage noe perfekt etc. Det er en del artikler på både norsk og engelsk om dette hvis du er interessert. Jeg skjønner at fargelegging er kreativitet innen avslappa rammer som ikke koster for mye, absolutt! Skulle bare ønske terskelen ikke var så høy for å skape selv, men jeg skjønner at det blir noe helt annet for mange voksne. Dette med fargelegging er bare noe jeg ble litt var på da barna mine hadde holdt på med fargeleggingsbøker noen år som helt små, og senere ikke ville tekne selv for da ble det ikke fint nok. Vi måtte jobbe det inn rett og slett. Ser at også større barn heller printer ut tegninger de googler på pc'n, og fargelegger i stedet for å tegne. Før kunne alle barn tegne, nå er det veldig mange 10-åringer som aldri har prøvd en gang. Det syns jeg er trist. Fortsatt off topic, beklager alle sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #125 Del Skrevet 25. mai 2015 Skjønner at det er en ok greie å gjøre, men jeg syns bare det blir for firkanta og lite inspirerende hele konseptet med å fargelegge ferdige print. Jeg sitter ofte og lager perlebilder med ungene mine, bygger lego med dem (helst uten instruksjoner) og tegner masse sammen med dem. Men jeg oppfordrer dem til å ta sjansen på å være kreative og skape sine egne kreasjoner, sine egne tekninger som de kan fargelegge. 1000 ganger morsommere fordi det er ditt eget verk. Men mange voksne syns det er alt for skummelt, og da er det jo absolutt bedre at man bruker fargeleggingsbøker. Litt off topic dette her. Off topic, men lego ligner ganske mye på fargelegging fordi lego er såpass begrenset i seg selv. Man kan ikke sette sammen to biter lego akkurat som man vil selv. De har veldig definerte grenser for hva som går eller ikke. Hadde du prøvd to biter modellerleire hadde du stått helt fritt. Anonymous poster hash: ec59b...8aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aldrisur Skrevet 25. mai 2015 #126 Del Skrevet 25. mai 2015 Jeg skjønner at fargelegging er kreativitet innen avslappa rammer som ikke koster for mye, absolutt! Skulle bare ønske terskelen ikke var så høy for å skape selv, men jeg skjønner at det blir noe helt annet for mange voksne. Dette med fargelegging er bare noe jeg ble litt var på da barna mine hadde holdt på med fargeleggingsbøker noen år som helt små, og senere ikke ville tekne selv for da ble det ikke fint nok. Vi måtte jobbe det inn rett og slett. Ser at også større barn heller printer ut tegninger de googler på pc'n, og fargelegger i stedet for å tegne. Før kunne alle barn tegne, nå er det veldig mange 10-åringer som aldri har prøvd en gang. Det syns jeg er trist. Fortsatt off topic, beklager alle sammen. Jeg synes ikke det du skriver er off topic, men derimot en interessant diskusjon. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
palamina Skrevet 25. mai 2015 #127 Del Skrevet 25. mai 2015 Det er vel ingen motsetning mellom det å tegne på frihånd, perle, bygge lego og å fargelegge ferdige tegninger? Det jeg opplever - bare for å fortsette å ødelegge tråden deres - er at jo: tendensen går mot lite selvstendig kreativitet, og det blir lett sånn at det ene utelukker det andre. Ferdige maler på alle ting som har med håndarbeid å gjøre, og sånn blir man vant til at ting skal være. I det minste gjør det at terskelen blir så høy for å kunne lage noe anstendig ok å se på selv, siden malene alltid er så perfekt fine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aldrisur Skrevet 25. mai 2015 #128 Del Skrevet 25. mai 2015 Det jeg opplever - bare for å fortsette å ødelegge tråden deres - er at jo: tendensen går mot lite selvstendig kreativitet, og det blir lett sånn at det ene utelukker det andre. Ferdige maler på alle ting som har med håndarbeid å gjøre, og sånn blir man vant til at ting skal være. I det minste gjør det at terskelen blir så høy for å kunne lage noe anstendig ok å se på selv, siden malene alltid er så perfekt fine. Jeg forstår godt hva du mener, og da spesielt i forhold til barns utvikling av kreative evner. Det er opp til oss voksne å hindre at ferdige maler blir så trygt at barn ikke tør å stole på sine kreative evner. Men ikke glem at denne tråden handler om fargelegging for voksne. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duckie Skrevet 25. mai 2015 #129 Del Skrevet 25. mai 2015 (endret) Men er det så farlig at man ikke er så himla kreativ da? Jeg både tegnet og fargela da jeg var liten. Jeg trives ikke med å tegne. Jeg trives med å fargelegge. Hadde noen tvunget meg til å tegne fremfor å fargelegge, hadde jeg nok plent slutta med begge deler. Alle kan ikke være like flink til alt, eller trives med alt, uten at det er "feil" på noen måte. Jeg har andre arenaer hvor jeg kan bruke kreativitet og skape nytt, har ikke behov for det når jeg skal koble av. Endret 25. mai 2015 av Duckie 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aldrisur Skrevet 25. mai 2015 #130 Del Skrevet 25. mai 2015 Men er det så farlig at man ikke er så himla kreativ da? Jeg både tegnet og fargela da jeg var liten. Jeg trives ikke med å tegne. Jeg trives med å fargelegge. Hadde noen tvunget meg til å tegne fremfor å fargelegge, hadde jeg nok plent slutta med begge deler. Alle kan ikke være like flink til alt, eller trives med alt, uten at det er "feil" på noen måte. Jeg har andre arenaer hvor jeg kan bruke kreativ og skape nytt, har ikke behov for det når jeg skal koble av. Helt enig med deg i de du skriver her Duckie. Av alle ting vi må lære oss, så er det rett og slett å slappe av litt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duckie Skrevet 25. mai 2015 #131 Del Skrevet 25. mai 2015 Helt enig med deg i de du skriver her Duckie. Av alle ting vi må lære oss, så er det rett og slett å slappe av litt. Ja jeg tror faktisk det er veldig vitkig i den stressende tiden vi lever i nå! Jeg får litt samme effekten av fargelegging som jeg får av meditasjon, det er lite tankearbeid, men man er alikevel fokusert på det man driver med, slik at man får tømt hodet litt. Og så liker jeg at bildene blir mer og mer fargerike, farger gjør meg glad! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aldrisur Skrevet 25. mai 2015 #132 Del Skrevet 25. mai 2015 Jaaa, farger gjør oss glad! Gårsdagens: 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duckie Skrevet 25. mai 2015 #133 Del Skrevet 25. mai 2015 (endret) Så flinke dere er! Jeg må nok ut å jakte etter større sett med fargeblyanter i morgen jeg! Prøve meg på noe sånt kanskje? De er ihvertfall mulige å få tak i i Oslo: Koh i Noor 72 fargeblyanter Endret 25. mai 2015 av Duckie 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeane Skrevet 25. mai 2015 #134 Del Skrevet 25. mai 2015 Jaaa, farger gjør oss glad! Gårsdagens: Du bruker bare en kveld på et sånt bilde? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
palamina Skrevet 25. mai 2015 #135 Del Skrevet 25. mai 2015 Jaaa, farger gjør oss glad! Gårsdagens: Herlige farger! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aldrisur Skrevet 25. mai 2015 #136 Del Skrevet 25. mai 2015 Du bruker bare en kveld på et sånt bilde? Neida. Jeg har alt stæsjet liggende på et bord på kjøkkenet, så går jeg litt til og fra. Noen ganger får jeg er ferdig bilde på en dag på den måten, og noen ganger bruker jeg to eller flere dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 25. mai 2015 #137 Del Skrevet 25. mai 2015 Ja jeg tror faktisk det er veldig vitkig i den stressende tiden vi lever i nå! Jeg får litt samme effekten av fargelegging som jeg får av meditasjon, det er lite tankearbeid, men man er alikevel fokusert på det man driver med, slik at man får tømt hodet litt. Og så liker jeg at bildene blir mer og mer fargerike, farger gjør meg glad! Det er nettopp det jeg tenker og. Når jeg fargelegger tenker jeg ikke på alt som raser gjennom hodet resten av døgnet. Noen av fargeleggingsbøkene heter jo nettopp mindfullness! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jeane Skrevet 25. mai 2015 #138 Del Skrevet 25. mai 2015 Neida. Jeg har alt stæsjet liggende på et bord på kjøkkenet, så går jeg litt til og fra. Noen ganger får jeg er ferdig bilde på en dag på den måten, og noen ganger bruker jeg to eller flere dager. Jeg begynte å bli bekymret for at jeg er veldig treig her, nemlig. Har nettopp fått meg en sånn bok, og jeg er på kveld nr. 2 på første bilde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duckie Skrevet 25. mai 2015 #139 Del Skrevet 25. mai 2015 Jeg bruker mer enn en kveld på et bilde som regel. Ihvertfall de som går over to sider og med mye detaljer, da kan jeg fint sitte litt hver dag i en uke! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jade Skrevet 25. mai 2015 #140 Del Skrevet 25. mai 2015 For en fin tråd! Så glad jeg fant den. Tror jeg skal stikke av med ungenes tusjer i morgen. Trenger noe å koble av med. Og dette er jo lett å ta frem selv om man ikke uendelig med tid og kreativitet tilgjengelig der og da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå